نجات محمدی فر؛ علی مرادی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش نقش توانمندی سیاسی زنان در رفتارهای محیطزیستی آنهاست. روش تحقیق حاضر از لحاظ رویکردی، کمی و از نظر راهبردی و گردآوری دادهها، همبستگی و توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است و جامعة آماری زنان شهر کرمانشاه هستند. حجم نمونه 200 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش نقش توانمندی سیاسی زنان در رفتارهای محیطزیستی آنهاست. روش تحقیق حاضر از لحاظ رویکردی، کمی و از نظر راهبردی و گردآوری دادهها، همبستگی و توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است و جامعة آماری زنان شهر کرمانشاه هستند. حجم نمونه 200 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از دو نرمافزار SPSS و AMOS استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش، توانمندی سیاسی زنان در بُعد انتخاب معنادار، اما در بُعد عاملیت و مشارکت غیرمعنادار و در کل با رفتارهای محیطزیستی دارای ارتباط معنادار است. نتایج حاصل از تحلیل متغیرهای زمینهای نیز نشان میدهد که گروههای سنی، مقطع تحصیلی و وضعیت درآمدی پاسخگویان در میزان رفتارهای محیطزیستی زنان تأثیرگذارند. ارتباط بین این مفاهیم نشان میدهد که اگر زنان از آزادیهای مدنی (انتخاب)، تحصیلات و درآمد بیشتری برخوردار باشند، میتوانند در حفظ محیطزیست نقشی مؤثر ایفا کنند. میتوان استدلال کرد توانمندی سیاسی زنان به خروجی تصمیماتی منجر میشود که با منافع دغدغة اجتماعی انسان سازگارتر است و باعث تمایل آنها به اتخاذ برخی سیاستهای سختگیرانه در تغییر اوضاع برای حفاظت از محیطزیست و تحقق توسعه پایدار خواهد شد.
گلمراد مرادی
چکیده
هدف اصلی این مطالعه بررسی نقش عوامل جامعهشناختی مؤثر بر استفاده دختران جوان از لوازم آرایشی میباشد. این پژوهش با روش ییمایش انجام و دادههای آن از طریق پرسشنامه جمع آوری شدند. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد واحد اسلام آبادغرب بود. تعداد جامعه آماری برابر 784 نفر است. از این تعداد، 400 نفر بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده ...
بیشتر
هدف اصلی این مطالعه بررسی نقش عوامل جامعهشناختی مؤثر بر استفاده دختران جوان از لوازم آرایشی میباشد. این پژوهش با روش ییمایش انجام و دادههای آن از طریق پرسشنامه جمع آوری شدند. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد واحد اسلام آبادغرب بود. تعداد جامعه آماری برابر 784 نفر است. از این تعداد، 400 نفر بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد بین متغیرهای، تمایل به جلب توجه، تشخص طلبی، میزان نوگرایی، میزان گرایش دینی و تحصیلات پدر و مادر با استفاده از لوازم آرایشی رابطه معنی دار وجود دارد. نتایج ضریب رگرسیونی نشان میدهد که شش متغیر تمایل به جلب توجه، میزان تشخص طلبی، میزان نوگرایی، میزان درآمد، وضعیت شغلی و وضعیت تأهل، به ترتیب میزان اهمیتی که در تبیین متغیر وابسته داشتهاند، وارد معادله شده و در مجموع مقدار 51 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین نمودهاند.