کارآفرینی
احمد یعقوبی فرانی؛ عطیه سلیمانی
چکیده
امروزه، زنان نقش مهمی در جوامع روستایی دارند و بهرهگیری از ظرفیتهای آنها میتواند اقتصاد روستا را شکوفا کند. این موضوع، بهویژه در مورد توانمندیهای زنان برای اشتغال و کارآفرینی، اهمیت زیادی دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر در پی شناسایی ویژگیهای شخصیتی زنان روستایی کارآفرین و بررسی تأثیر این ویژگیها بر میزان موفقیت کارآفرینانۀ ...
بیشتر
امروزه، زنان نقش مهمی در جوامع روستایی دارند و بهرهگیری از ظرفیتهای آنها میتواند اقتصاد روستا را شکوفا کند. این موضوع، بهویژه در مورد توانمندیهای زنان برای اشتغال و کارآفرینی، اهمیت زیادی دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر در پی شناسایی ویژگیهای شخصیتی زنان روستایی کارآفرین و بررسی تأثیر این ویژگیها بر میزان موفقیت کارآفرینانۀ آنها در استان همدان است. این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از نظر نوع تحقیق، کمّی و توصیفیـ همبستگی است که به روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه بهمنزلۀ ابزار اصلی تحقیق انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق را زنان روستایی کارآفرین در استان همدان تشکیل دادند که 117 نفر بهعنوان نمونه بررسی شدند. میزان ضریب آلفای کرونباخ در مورد متغیرهای ویژگیهای شخصیتی و میزان موفقیت کارآفرینانه زنان روستایی در پرسشنامه به ترتیب، 81/0 و 80/0 محاسبه شده است. میزان موفقیت زنان کارآفرین روستایی با استفاده از شاخصهایی نظیر رشد سطح درآمد، افزایش سطح تولید، استفاده از روش و ابزار جدید تولید، بهکارگیری روشهای جدید در توزیع و فروش و ایجاد فرصتهای شغلی جدید مورد سنجش قرار گرفت. براساس نتایج تحقیق، از بین ویژگیهای شخصیتی بررسیشده در این مطالعه، ویژگیهایی نظیر تعهد و مسئولیتپذیری (میانگین 76/4)، سختکوشی (74/4) و توفیقطلبی (69/4) به ترتیب مهمترین ویژگیهای شخصیتی زنان روستاییاند که بر مبنای نتایج آزمون همبستگی، رابطۀ مثبت و معناداری بین این ویژگیها و میزان توفیق اقدامات کارآفرینانه زنان وجود دارد.
کارآفرینی
غلامحسین حسینی نیا؛ احمد یعقوبی فرانی؛ رضا سیدین
چکیده
برنامهریزی برای توسعة کسبوکارهای زنان روستایی در گام نخست نیازمند شناسایی عوامل بهبوددهندۀ عملکرد اینگونه کسبوکارهاست. بر همین اساس، در پژوهشی پیمایشی به بررسی ماهیت و کیفیت اثرگذاری هریک از عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد کسبوکارهای زنان کارآفرین در روستاهای شهرستان میانه پرداخته شده است. جامعۀ آماری تحقیق را زنان روستایی ...
بیشتر
برنامهریزی برای توسعة کسبوکارهای زنان روستایی در گام نخست نیازمند شناسایی عوامل بهبوددهندۀ عملکرد اینگونه کسبوکارهاست. بر همین اساس، در پژوهشی پیمایشی به بررسی ماهیت و کیفیت اثرگذاری هریک از عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد کسبوکارهای زنان کارآفرین در روستاهای شهرستان میانه پرداخته شده است. جامعۀ آماری تحقیق را زنان روستایی دارای کسبوکار در روستاهای شهرستان میانه تشکیل دادند که از بین آنها 111 نفر برای حجم نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز تحقیق از طریق پرسشنامه بهمنزلۀ ابزار اصلی تحقیق جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها و مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که ارتباط بین متغیرهایی نظیر اهداف، انگیزهها، داشتن مهارت برنامهریزی، مهارتهای مختلف کسبوکار و درنهایت برخورداری زنان از برخی نقاط قوت در کسبوکار با عملکرد کسبوکار آنها معنادار است و این متغیرها میتوانند عملکرد کسبوکارهای کارآفرینانۀ زنان روستایی را تبیین کنند. بر مبنای نتایج تحقیق میتوان گفت تقویت متغیرهای مذکور میتواند روند توسعة کارآفرینی زنان روستایی را در این مناطق سرعت بخشد.
اقتصاد
احمد یعقوبی فرانی؛ هاجر وحدت مودب؛ سمیه لطیفی
چکیده
اگرچه مشاغل خانگی یکی از زمینههای مناسب فعالیت اقتصادی زنان، بهویژه در مناطق روستایی، بهشمار میرود، توسعۀ آن با موانع و محدودیتهای متعددی روبهروست. بر همین اساس، در پژوهش حاضر، به بررسی موانع عمدۀ گرایش زنان و دختران روستایی به مشاغل خانگی پرداخته شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را زنان روستایی بالای هجده سال بخش ...
بیشتر
اگرچه مشاغل خانگی یکی از زمینههای مناسب فعالیت اقتصادی زنان، بهویژه در مناطق روستایی، بهشمار میرود، توسعۀ آن با موانع و محدودیتهای متعددی روبهروست. بر همین اساس، در پژوهش حاضر، به بررسی موانع عمدۀ گرایش زنان و دختران روستایی به مشاغل خانگی پرداخته شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را زنان روستایی بالای هجده سال بخش سردرود شهرستان رزن در استان همدان تشکیل میدهند که براساس فرمول کوکران 187 نفر از آنها به صورت تصادفی و با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای گزینش و مطالعه شدند. مهمترین ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی صوری آن به تأیید متخصصان رسید و جهت بررسی پایایی آن با محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ، پایایی در همۀ قسمتهای پرسشنامه بیشتر از 8/0 برآورد شد که بیانگر قابلیت اعتماد آن است. طبق نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی، عوامل بازدارندۀ گرایش زنان روستایی به راهاندازی مشاغل خانگی در شش عامل فرهنگی و اجتماعی، زیرساختی و مالی، شخصیتی، حمایتی، خانوادگی، و آموزشی دستهبندی شدند. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد، بهرغم وجود این محدودیتها، نگرش زنان روستایی به راهاندازی مشاغل خانگی در سطح مطلوبی قرار دارد که بر این اساس میتوان گفت در صورت رفع عوامل بازدارنده، مشاغل خانگی در این منطقه توسعه خواهد یافت.