توسعه روستایی
مهتاب ولی زاده؛ فرحناز رستمی؛ نعمت اله شیری؛ مژگان خوش مرام
چکیده
پایینبودن نرخ مشارکت اقتصادی و فعالیتهای کارآفرینانۀ زنان روستایی، تلاش در راستای ترویج کسبوکارهای کارآفرینانه در میان آنها را ضروری ساخته است. نقطۀ آغازین راهاندازی یک کسبوکار، تشخیص فرصت است و فرایند تشخیص فرصتهای کارآفرینی در بین زنان متفاوت با مردان است.مطالعۀ حاضر با هدف واکاوی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی ...
بیشتر
پایینبودن نرخ مشارکت اقتصادی و فعالیتهای کارآفرینانۀ زنان روستایی، تلاش در راستای ترویج کسبوکارهای کارآفرینانه در میان آنها را ضروری ساخته است. نقطۀ آغازین راهاندازی یک کسبوکار، تشخیص فرصت است و فرایند تشخیص فرصتهای کارآفرینی در بین زنان متفاوت با مردان است.مطالعۀ حاضر با هدف واکاوی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی در بین زنان روستایی عضو صندوقهای اعتبارات خرد شهرستان کرمانشاه انجام شد.جامعۀ مورد مطالعه، کلیۀ زنان عضو صندوقهای اعتبارات خرد شهرستان کرمانشاه (626 نفر) بودند که براساس جدول بارتلت و همکاران، 201 نفر از آنها بهعنوان نمونۀ تحقیق تعیین شدند و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و روایی همگرا و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ به تأیید رسید. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای گردآوریشده از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS بهره گرفته شد. یافتههای مطالعه نشان داد آموزشهای کارآفرینانه، سرمایۀ اجتماعی و مهارتهای کارآفرینی از عوامل تأثیرگذار بر فرصتهای کارآفرینی در بین زنان روستایی عضو صندوقهای اعتبارات خرد شهرستان کرمانشاه هستند.با برنامهریزی مناسب در زمینۀ بهبود وضعیت آموزشهای کارآفرینانه، سرمایۀ اجتماعی و مهارتهای کارآفرینی زنان روستایی عضو صندوقهای اعتبارات خرد شهرستان کرمانشاه میتوان به افزایش نرخ مشارکت اقتصادی آنان درنتیجۀ ارتقای قابلیت تشخیص فرصتهای کارآفرینی امیدوار بود.
نعمت اله شیری؛ مژگان خوش مرام؛ آذرمیدخت رضایی؛ کیومرث زرافشانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اصلی بررسی تأثیر ابعاد توانمندی روانشناختی بر رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستایی شهرستان مرودشت انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام جمعیت فعال (15 تا 65 سال) زنان روستایی شهرستان مرودشت بودند که با استفاده از جدول بارتلت و همکاران، 227 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف اصلی بررسی تأثیر ابعاد توانمندی روانشناختی بر رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستایی شهرستان مرودشت انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام جمعیت فعال (15 تا 65 سال) زنان روستایی شهرستان مرودشت بودند که با استفاده از جدول بارتلت و همکاران، 227 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامهای استاندارد بود که روایی آن را اعضای هیئت علمی رشتههای روانشناسی و کارآفرینی دانشگاه رازی و پایایی آن را بهواسطۀ محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ بررسی کردند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخۀ 26 و SmartPLS نسخه سه انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستایی شهرستان مرودشت در حدّ متوسط (3) بود. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای نهفته احساس معناداری، احساس اثرگذاری و احساس خودکارآمدی، تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستای شهرستان مرودشت داشتند، این در حالی است که تأثیر معنادار احساس خودتعیینی بر رفتار کارآفرینانه در میان زنان روستایی شهرستان مرودشت تأیید نشد. افزون بر این، نتایج نشان که ابعاد توانمندی روانشناختی حدود 46درصد از تغییرات واریانس رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستایی شهرستان مرودشت را تبیین کرد. درنهایت، دستاوردهای نظری و کاربردی حاصل از این مطالعه برای کمک به پژوهشگران و سیاستگذاران به بحث گذاشته شد.