کارآفرینی
حسین صادقی؛ اژین عباس پور؛ گودرز شاهمرادی
چکیده
در جهان امروز که با پژوهشهای مختلف زیادی در حوزههای گوناگون علمی بهخصوص در حوزۀ کارآفرینی صورت میپذیرد، مواجهۀ معناگرایانه با یک خروجی قابلمشاهده و عینی و کاربردی برای حل چالشهای بشری کار دشواری است. یکی از این حوزهها نگرش فرهنگی کارآفرینی است که بهصورت یک هدف مشخص توسط متغیرهای دیگر میتواند بر توسعۀ کارآفرینی اجتماعی ...
بیشتر
در جهان امروز که با پژوهشهای مختلف زیادی در حوزههای گوناگون علمی بهخصوص در حوزۀ کارآفرینی صورت میپذیرد، مواجهۀ معناگرایانه با یک خروجی قابلمشاهده و عینی و کاربردی برای حل چالشهای بشری کار دشواری است. یکی از این حوزهها نگرش فرهنگی کارآفرینی است که بهصورت یک هدف مشخص توسط متغیرهای دیگر میتواند بر توسعۀ کارآفرینی اجتماعی در بین زنان تأثیر بگذارد. بهدلیل تعدد مطالعات، در این پژوهش پاسخ خود را در برآیندی علمی از نتایج این پژوهشها میبینیم. همچنین بهعلت گستردگی حوزۀ مطالعاتی یعنی حوزۀ کارآفرینی زنان، در یک مرور نظاممند با بهرهگیری از نرمافزار cma2 پژوهشهای کمی دیگر بهصورت جامع تحلیل و بررسی میشود. برایناساس در پژوهش حاضر، جامعۀ آماری 1547 مقالۀ جستوجوشدۀ مرتبط با موضوع از سال 2020 تا 2010 است که 305 مقاله از میان آنها غربال و از این تعداد با رعایت پروتکل استاندارد، 17 مقاله وارد سبد تحلیل شدند. این سبد تحلیل به مقادیری قابلقیاس و تجمیع که اندازۀ اثر خوانده میشود، تبدیل شده است. نتایج فرضیۀ تأثیر نگرش فرهنگی بر توسعۀ کارآفرینی اجتماعی زنان حاکی از این است که براساس مقدار اندازۀ اثر (345/1) بین نگرش فرهنگی و توسعۀ کارآفرینی اجتماعی زنان تأثیر مثبت و معناداری وجود دارد که طبق تفسیر اندازه اثر کوهن، قوی تلقی میشود. درنهایت نتایج این پژوهش میتواند در حوزۀ کسبوکارهای کارآفرینانه و جامعهشناسی مورد استفاده قرار گیرد.