بازنمایی زنان در روزنامه‌های سراسری (روزنامه‌های کیهان، ایران و شرق)

احمد نادری؛ علی قشمی

دوره 13، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 487-506

https://doi.org/10.22059/jwdp.2015.58132

چکیده
  زنان، به‌عنوان نیمی از جوامع انسانی، ظهور و بروز برجسته‌ای را در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی عهده‌دارند و تحلیل و بررسی محتوایی رسانه‌ها در چگونگی بازنمایی زنان یک جامعه بی‌گمان ضروری به نظر می‌رسد. در این تحقیق، از دو روش تحلیل محتوا و نشانه‌شناسی استفاده شده است. در روش تحلیل محتوا، با انتخاب یک هفتة آماری، از شش ماهة اول سال ...  بیشتر

مطالعات زنان
بازنمایی نقش اجتماعی‌ـ سیاسی زنان در کتاب‏های درسی مقاطع ابتدایی و راهنمایی

فهیمه فرهمند پور؛ الهام بحرانی فرد

دوره 11، شماره 4 ، بهمن 1392، ، صفحه 595-610

https://doi.org/10.22059/jwdp.2014.50291

چکیده
  کتاب‏های درسی، در کنار آموزش دانش‌آموزان، آن‏ها را برای پذیرش نقش‏های متناسب با ویژگی‏های جنسیتی‏شان، آن‌گونه که مدنظر مؤلفان این کتب است، آماده می‏کنند. پژوهش حاضر در‌صدد است به چگونگی بازنمایی نقش اجتماعی‌ـ سیاسی زنان در کتاب‏های درسی دو مقطع ابتدایی و راهنمایی، در سال تحصیلی 1391ـ1392 بپردازد. روش تحقیق، تحلیل محتوای ...  بیشتر

مخاطبان و برنامه‌های تلویزیون: قرائت زنان از آگهی‌های بازرگانی تلویزیون

مهری بهار؛ علی حاجی محمدی

دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1390، ، صفحه 43-72

چکیده
  بازنمایی زنان در رسانه‌ها، یکی از مسائل مهم اجتماعی و فرهنگی به ویژه در رسانه ملی صداوسیما است. آگهی-های بازرگانی در این رسانه به عنوان ژانر تلویزیونی، علاوه بر پیامی درباره کالا و خدمات، گفتمان ثانویه‌ای را درباره جامعه، فرهنگ و نقش‌های جنسیتی برمی‌سازد. هدف اصلی این مقاله بررسی قرائت‌ها و خوانش‌های زنان از آگهی‌های بازرگانی ...  بیشتر

تحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران

اعظم راودراد؛ محمدرضا مریدی؛ معصومه تقی‌زادگان

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1389

چکیده
  هدف این مقاله مقایسه‌ی بازنمایی تصویر زن در نقاشی زنان و مردان معاصر ایران است. این کار با استفاده از الگوی جانشینی در تحلیل نشانه‌شناختی و ساخت پرسش‌نامه‌ی تقابل‌های معنایی در مقایسه‌ی نقاشی زنان و مردان انجام می‌شود. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که تصویر زن در نقاشی مردان دارای نظام نشانه‌های توصیفی، شمایلی و کلیشه‌ای از ...  بیشتر

بازنمایی زنان در یک آگهی تجاری تلویزیونی

عباس کاظمی؛ آزاده ناظر فصیحی

دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1386

چکیده
  در این مقاله به بررسی بازنمایی زنان در یک آگهی بازرگانی تلویزیونی پرداخته می‏شود. سؤال اصلی در این جا چگونگی ارائه تصویر زن به گونه‌ای است که بازتولید فرهنگی « فنای نمادین» آنها را در جامعه به دنبال دارد. بخش بزرگی از بازنمایی‌ها در آگهی‌های تجاری زنان را در قالب نقش‌های کلیشه ای فرهنگی به تصویر می‏کشد. ما در این مقاله به مطالعه ...  بیشتر