ندا نصر؛ علی محمد ناعمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة گرایشهای فمنیستی با خودشیءانگاری، درونیسازی لاغری ایدئال و هویت جنسی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفیـ همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل 1856 نفر دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار در سال تحصیلی 1396ـ1397 بود که با استفاده از جدول مورگان 318 نفر به ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة گرایشهای فمنیستی با خودشیءانگاری، درونیسازی لاغری ایدئال و هویت جنسی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفیـ همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل 1856 نفر دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار در سال تحصیلی 1396ـ1397 بود که با استفاده از جدول مورگان 318 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای گرایشهای فمنیستی برگاد و هاید (1991)، خودشیءانگاری نل و فردریکسون (1997)، درونیسازی لاغری استیک و گراس (1998) و هویت نقش جنسیتی شرتزر، لوفر، سیلورا و مک براید (2008) استفاده شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS20 و روشهای آمار توصیفی، همبستگی و رگرسیون تکمتغیره تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین گرایشهای فمنیستی با خودشیءانگاری رابطة معناداری وجود ندارد؛ اما با درونیسازی لاغری ایدئال همبستگی منفی و معنادار و با هویت جنسی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، براساس نتایج تحقیق مشخص شد که گرایشهای فمنیستی توانست حدود 4/5 درصد واریانس درونیسازی لاغری ایدئال و 6/5 درصد واریانس هویت جنسی را تبیین کند. بنابراین، افزایش گرایشهای فمنیستی میتواند سبب کاهش درونیسازی لاغری ایدئال و افزایش هویت جنسی دانشجویان دختر شود.
علی¬رضا افشانی؛ عباس عسکری¬ندوشن؛ سمیه فاضل ¬نجف¬آبادی
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1388
چکیده
چکیده: در سالیان اخیر، تغییراتی مهم در تدوین کتابهای درسی صورت پذیرفته و محتوای آنها بازنگری شده است. تحقیق حاضر، شیوهی بازتولید نقشهای جنسیتی در محتوای کتابهای فارسی دورهی دبستان را مطالعه میکند. به همین منظور، محتوای کتابها در چهار مؤلفهی تصاویر، خویشاوندان، والدین و نقشهای شغلی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا ...
بیشتر
چکیده: در سالیان اخیر، تغییراتی مهم در تدوین کتابهای درسی صورت پذیرفته و محتوای آنها بازنگری شده است. تحقیق حاضر، شیوهی بازتولید نقشهای جنسیتی در محتوای کتابهای فارسی دورهی دبستان را مطالعه میکند. به همین منظور، محتوای کتابها در چهار مؤلفهی تصاویر، خویشاوندان، والدین و نقشهای شغلی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا مطالعه شده است. یافتهها نشان میدهد که تصاویر جنس مذکر بهوضوح بیشتر از تصاویر جنس مؤنث است. زنان بیشتر در نقشهای کودکی و نوجوانی و مردان عمدتاً در نقشهای بزرگسالی به تصویر کشیده شدهاند. همچنین، خویشاوندان مذکر بهنحوی چشمگیر بیش از خویشاوندان مؤنث منعکس شدهاند. اگرچه در سالیان اخیر تعداد و تنوع مشاغل معرفیشده بیشتر شده، ولی نسبتِ مشاغل زنانه کمتر و نسبتِ مشاغل مردانه بیشتر شده است. بر اساس نتایج، انتساب نقش خانهداری به زنان کاهش و ترسیم زنان در نقشهای حرفهای و تخصصی افزایش یافته است. بر خلاف سایر موارد، در معرفی والدین، انعکاس نقشهای جنسیتی زنان بیش از مردان بود.