روانشناسی
سید علی آزادمنش؛ چیمن مصطفی پور؛ لقمان احمدی پور
چکیده
امروزه، ازدواج جوانان یکی از چالشهای اصلی جامعة ایرانی بهشمار میآید. جوانان به دلایل مختلفی از ازدواج دوری میکنند و پدیدة تأخیر در سن ازدواج نه بهمنزلة مسئله و مشکلی شخصی، بلکه بهمثابة مسئلهای اجتماعی نمود پیدا کرده است.هدف پژوهش حاضر مقایسة اضطراب اجتماعی و سرمایة روانشناختی معلمان زن متأهل و مجرد شهرستان بوکان بود. ...
بیشتر
امروزه، ازدواج جوانان یکی از چالشهای اصلی جامعة ایرانی بهشمار میآید. جوانان به دلایل مختلفی از ازدواج دوری میکنند و پدیدة تأخیر در سن ازدواج نه بهمنزلة مسئله و مشکلی شخصی، بلکه بهمثابة مسئلهای اجتماعی نمود پیدا کرده است.هدف پژوهش حاضر مقایسة اضطراب اجتماعی و سرمایة روانشناختی معلمان زن متأهل و مجرد شهرستان بوکان بود. پژوهش حاضر از نوع علیـ مقایسهای (پسرویدادی) است. جامعة آماری شامل دو گروه از معلمان زن مجرد و متأهل در محدودة سنی 25ـ45 و سال تحصیلی 1393ـ1394 بودند. از بین دو گروه از معلمان متأهل 80 نفر و مجرد 80 نفر و در مجموع 160 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ سرمایة روانشناختی مکگی (2011) و سیاهۀ فوبیای اجتماعی کانور و همکاران (2000) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره بیانگر وجود تفاوت معنادار بین نمرههای دو گروه از معلمان زن گروه سنی 25 تا 45 متأهل و مجرد در اضطراب اجتماعی و سرمایۀ روانشناختی بود. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که افراد متأهل نسبت به افراد مجرد سطح سرمایة روانشناختی بالاتر و اضطراب اجتماعی کمتری دارند.
رفاه و برنامه ریزی اجتماعی
سجاد بشرپور؛ آزاده عباسی؛ فاطمه قربانی؛ اکبر عطادخت؛ سجاد علمردانی صومعه
چکیده
هدف پژوهش حاضر سنجش رابطۀ نارضایتی از تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی با میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیلی بود. کلیۀ دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی، که در نیمۀ دوم سال 1392 مشغول به تحصیل بودند، جامعۀ آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. 110 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر سنجش رابطۀ نارضایتی از تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی با میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیلی بود. کلیۀ دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی، که در نیمۀ دوم سال 1392 مشغول به تحصیل بودند، جامعۀ آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. 110 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از این جامعه انتخاب شدند و به پرسشنامههای اختلال اضطراب اجتماعی، نارضایتی از تصویر بدن، و پرسشنامۀ محققساخته میزان استفاده از وسایل آرایشی پاسخ دادند. دادههای بهدستآمده نیز با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر با نارضایتی از تصویر بدنی (44/0 r=؛001/0>p)، اضطراب اجتماعی (26/0 r=؛001/0>p) و مؤلفههای آن، یعنی ترس (28/0 r=؛04/0>p)، علائم فیزیولوژیکی (22/0 r=؛02/0>p )، و اجتناب (21/0 r=؛ 03/0>p) ارتباط مثبت دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 19درصد از کل واریانس میزان استفاده از لوازم آرایشی براساس نارضایتی از تصویر بدن و اضطراب اجتماعی تبیین میشود.نتایج این پژوهش نشان میدهد که نارضایتی از تصویر بدنی و علائم اضطراب اجتماعی در میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر نقش دارند.