توسعه روستایی
مهتاب ولی زاده؛ فرحناز رستمی؛ نعمت اله شیری؛ مژگان خوش مرام
چکیده
پایینبودن نرخ مشارکت اقتصادی و فعالیتهای کارآفرینانۀ زنان روستایی، تلاش در راستای ترویج کسبوکارهای کارآفرینانه در میان آنها را ضروری ساخته است. نقطۀ آغازین راهاندازی یک کسبوکار، تشخیص فرصت است و فرایند تشخیص فرصتهای کارآفرینی در بین زنان متفاوت با مردان است.مطالعۀ حاضر با هدف واکاوی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی ...
بیشتر
پایینبودن نرخ مشارکت اقتصادی و فعالیتهای کارآفرینانۀ زنان روستایی، تلاش در راستای ترویج کسبوکارهای کارآفرینانه در میان آنها را ضروری ساخته است. نقطۀ آغازین راهاندازی یک کسبوکار، تشخیص فرصت است و فرایند تشخیص فرصتهای کارآفرینی در بین زنان متفاوت با مردان است.مطالعۀ حاضر با هدف واکاوی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی در بین زنان روستایی عضو صندوقهای اعتبارات خرد شهرستان کرمانشاه انجام شد.جامعۀ مورد مطالعه، کلیۀ زنان عضو صندوقهای اعتبارات خرد شهرستان کرمانشاه (626 نفر) بودند که براساس جدول بارتلت و همکاران، 201 نفر از آنها بهعنوان نمونۀ تحقیق تعیین شدند و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و روایی همگرا و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ به تأیید رسید. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای گردآوریشده از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS بهره گرفته شد. یافتههای مطالعه نشان داد آموزشهای کارآفرینانه، سرمایۀ اجتماعی و مهارتهای کارآفرینی از عوامل تأثیرگذار بر فرصتهای کارآفرینی در بین زنان روستایی عضو صندوقهای اعتبارات خرد شهرستان کرمانشاه هستند.با برنامهریزی مناسب در زمینۀ بهبود وضعیت آموزشهای کارآفرینانه، سرمایۀ اجتماعی و مهارتهای کارآفرینی زنان روستایی عضو صندوقهای اعتبارات خرد شهرستان کرمانشاه میتوان به افزایش نرخ مشارکت اقتصادی آنان درنتیجۀ ارتقای قابلیت تشخیص فرصتهای کارآفرینی امیدوار بود.
کارآفرینی
منوچهر علی نژاد؛ سیده زینب موسوی؛ مهربان پارسامهر
چکیده
در ایران، توسعه و ترویج کارآفرینی یکی از نیازهای جدی جامعه است و ساختار خانوادگی، نگرش سنتی و کلیشههای جنسیتی، که توصیفکنندۀ ساختارهای اجتماعی کشورها است، بهشدت بر فرایند توسعۀ کارآفرینی زنان اثرگذار است. بنابراین، ضروری است که در بررسی این فرایند عوامل ذکرشده در نظر گرفته شود. هدف از این جستار واکاویِ رفتارهای موفقیتآمیز ...
بیشتر
در ایران، توسعه و ترویج کارآفرینی یکی از نیازهای جدی جامعه است و ساختار خانوادگی، نگرش سنتی و کلیشههای جنسیتی، که توصیفکنندۀ ساختارهای اجتماعی کشورها است، بهشدت بر فرایند توسعۀ کارآفرینی زنان اثرگذار است. بنابراین، ضروری است که در بررسی این فرایند عوامل ذکرشده در نظر گرفته شود. هدف از این جستار واکاویِ رفتارهای موفقیتآمیز کارآفرینانة زنان در شهر یزد است. تحقیق حاضر کیفی است و جامعة مطالعهشده را زنان کارآفرین در شهر یزد تشکیل میدهند. در نمونة تحقیق، 15 زن کارآفرین، که از نظر سن، تحصیلات، نوع حرفه و وضعیت تأهل متفاوت بودند، به روش نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. برای تحلیل مصاحبهها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شد که از نتایج تحلیلها، سه مضمون اصلی به دست آمد: مضمون اصلی تعامل سازنده با حصارهای ذهنی و اجتماعی شامل 21 مفهوم و 5 مضمون فرعی ( غلبة ایدئولوژی جنسیتی مردسالارانه، حمایتنکردن ساختاری، کلیشة باور نداشتن به توانایی زن، دید اقتصادی به کار زن، کوتهنگری اجتماعی)، مضمون ارتقابخشی به خویشتن شامل 21 مفهوم و 4 مضمون فرعی (همسو شدن با هنجارهای اجتماعی، اثبات قابلیتهای فردی، غلبه بر خودمحدودسازی، رعایت هنجارهای جنسیتی) و مضمون اصلی اثباتگری بازتابی با 9 مفهوم و 2 مضمون فرعی (میل به خوداثباتی و خودباوری کنشی).
سید سعید هاشمی؛ سعیده درخش
چکیده
گردشگری یکی از صنایع پویای در حال رشد دنیاست. گردشگری با اهداف مختلفی نظیر بازدید از جاذبههای طبیعی، جاذبههای تاریخی و همچنین کسب سلامت جسم و روح انجام میپذیرد و در این میان، گردشگری سلامت با هدف بهبود سلامت جسمانی و بازیابی سلامت روح انجام میشود. از آنجا که بخش عظیمی از نیروی انسانی فعال در حوزة گردشگری سلامت را پرستاران ...
بیشتر
گردشگری یکی از صنایع پویای در حال رشد دنیاست. گردشگری با اهداف مختلفی نظیر بازدید از جاذبههای طبیعی، جاذبههای تاریخی و همچنین کسب سلامت جسم و روح انجام میپذیرد و در این میان، گردشگری سلامت با هدف بهبود سلامت جسمانی و بازیابی سلامت روح انجام میشود. از آنجا که بخش عظیمی از نیروی انسانی فعال در حوزة گردشگری سلامت را پرستاران زن تشکیل میدهند، کارآفرینی این قشر از جامعه از اهمیت بهخصوصی برخوردار است؛ به گونهای که امروزه یکی از شاخصهای مهم برای ارزیابی و سنجش توسعه و پیشرفت بخش گردشگری سلامت هر کشور، میزان مشارکت پرستاران زن خلاق در ارائة مناسب خدمات درمانی به گردشگران بیمار و جویای سلامت قبل و بعد از دریافت خدمات درمانی در مقصد گردشگری است. لذا در این پژوهش تجزیه و تحلیل شناسایی و اولویتبندی شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای فردی رفتار کارآفرینانة پرستاران زن در گردشگری پزشکی، با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) به مرحلة اجرا درآمده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مؤلفههای انگیزه، خلاقیت، اعتمادبهنفس، قدرت مذاکره و مهارت شغلی از مؤلفههای مهم و پررنگ فردی رفتار کارآفرینانة پرستاران زن در بخش گردشگری پزشکی است.
فرج الله رحیمی؛ سارا محمدی؛ میعاد سلامی
چکیده
کارآفرینی فرایندی است که نقش حیاتی در تداوم رشد و توسعة ملی و حتی اقتصاد جهانی ایفا میکند. با توسعة کارآفرینی، فرصتهای اقتصادی جدید ظهور میکند و کسبوکارهای جدیدی در جامعه پدید میآید. امروزه، شواهد نشان میدهد که کارآفرینی زنان، با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت فعال جامعه را تشکیل میدهند، میتواند به رشد تولید و ...
بیشتر
کارآفرینی فرایندی است که نقش حیاتی در تداوم رشد و توسعة ملی و حتی اقتصاد جهانی ایفا میکند. با توسعة کارآفرینی، فرصتهای اقتصادی جدید ظهور میکند و کسبوکارهای جدیدی در جامعه پدید میآید. امروزه، شواهد نشان میدهد که کارآفرینی زنان، با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت فعال جامعه را تشکیل میدهند، میتواند به رشد تولید و فروش، افزایش سرمایه، رفاه اقتصادی، قدرت رقابت و صادرات و درکل به توسعة اقتصادی و شکوفایی خود زنان کمک کند. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر حمایت نیروهای نهادی رسمی و غیررسمی بر موفقیت کسبوکارهای کارآفرینانة زنان پرداخته است. با توجه به اینکه هدف این تحقیق بررسی تأثیر حمایت نهادهای رسمی و غیررسمی بر موفقیت کسبوکارهای کارآفرینانة زنان با نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینانه است، میتوان آن را در زمرة تحقیقات کاربردی قرار داد و از لحاظ نحوة گردآوری دادهها، توصیفی همبستگی دانست. همچنین، جامعة آماری در این پژوهش کارآفرینان زن استان خوزستان است که به روش نمونهگیری تصادفی از نوع ساده، ۲۸۳ نفر از آنان بهعنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS22 و AMOS18 استفاده شد. پس از بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها، نتایج پژوهش بیانگر تأثیر مثبت و معنادار حمایت نیروهای نهادی رسمی و غیررسمی بر موفقیت کسبوکارهای کارآفرینانة زنان است و خودکارآمدی کارآفرینانه در رابطة بین حمایت نهادهای رسمی و غیررسمی و موفقیت کسبوکارهای کارآفرینانه نقش میانجی را ایفا میکند.
مجید یاسوری؛ معصومه نوروزی نژاد
چکیده
کارآفرینی از فعالیتهایی است که میتواند برطرفکنندة بسیاری از چالشهای اقتصادی در مناطق روستایی باشد. در این میان، زنان بهعنوان یکی از گروههای تأثیرگذار در جامعة روستایی نقشی مهم دارند. فراگیری کارآفرینی بین زنان روستایی نیازمند برنامهریزی برای شناسایی عوامل کلیدی تأثیرگذار در توسعة فعالیتهای کارآفرینانه است. بنابراین، ...
بیشتر
کارآفرینی از فعالیتهایی است که میتواند برطرفکنندة بسیاری از چالشهای اقتصادی در مناطق روستایی باشد. در این میان، زنان بهعنوان یکی از گروههای تأثیرگذار در جامعة روستایی نقشی مهم دارند. فراگیری کارآفرینی بین زنان روستایی نیازمند برنامهریزی برای شناسایی عوامل کلیدی تأثیرگذار در توسعة فعالیتهای کارآفرینانه است. بنابراین، برای تقویت هرچه بیشتر کارآفرینی زنان روستایی، مطالعة عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی زنان روستایی اهمیت فراوانی دارد. بر این اساس، هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل تأثیرگذار بر کارآفرینی زنان روستایی و طبقهبندی آنها از لحاظ ارزش و اهمیت است که به روش فراتحلیل کیفی بررسی شده است. در تحقیق حاضر، از مجموع 112 مقالة علمیـ پژوهشی انتشاریافته، تعداد 46 مقاله کاملاً مرتبط با موضوع تحقیق، که به صورت پیمایشی و میدانی انجام شدهاند، بررسی شده است؛ بازة زمانی تحقیقات نیز بین سالهای 1384 تا 1399 است. طبق یافتههای تحقیق، مهمترین عوامل اثرگذار بر توسعة کارآفرینی زنان روستایی عبارتاند از: سطح سواد و دانش فردی زنان روستایی، شرکت در دورههای آموزشی کارآفرینی، کسب درآمد، عامل عضویت در گروههای ثانویه، حمایت خانواده، حمایت نهادهای دولتی و عامل حملونقل.
کارآفرینی
احمد یعقوبی فرانی؛ عطیه سلیمانی
چکیده
امروزه، زنان نقش مهمی در جوامع روستایی دارند و بهرهگیری از ظرفیتهای آنها میتواند اقتصاد روستا را شکوفا کند. این موضوع، بهویژه در مورد توانمندیهای زنان برای اشتغال و کارآفرینی، اهمیت زیادی دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر در پی شناسایی ویژگیهای شخصیتی زنان روستایی کارآفرین و بررسی تأثیر این ویژگیها بر میزان موفقیت کارآفرینانۀ ...
بیشتر
امروزه، زنان نقش مهمی در جوامع روستایی دارند و بهرهگیری از ظرفیتهای آنها میتواند اقتصاد روستا را شکوفا کند. این موضوع، بهویژه در مورد توانمندیهای زنان برای اشتغال و کارآفرینی، اهمیت زیادی دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر در پی شناسایی ویژگیهای شخصیتی زنان روستایی کارآفرین و بررسی تأثیر این ویژگیها بر میزان موفقیت کارآفرینانۀ آنها در استان همدان است. این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از نظر نوع تحقیق، کمّی و توصیفیـ همبستگی است که به روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه بهمنزلۀ ابزار اصلی تحقیق انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق را زنان روستایی کارآفرین در استان همدان تشکیل دادند که 117 نفر بهعنوان نمونه بررسی شدند. میزان ضریب آلفای کرونباخ در مورد متغیرهای ویژگیهای شخصیتی و میزان موفقیت کارآفرینانه زنان روستایی در پرسشنامه به ترتیب، 81/0 و 80/0 محاسبه شده است. میزان موفقیت زنان کارآفرین روستایی با استفاده از شاخصهایی نظیر رشد سطح درآمد، افزایش سطح تولید، استفاده از روش و ابزار جدید تولید، بهکارگیری روشهای جدید در توزیع و فروش و ایجاد فرصتهای شغلی جدید مورد سنجش قرار گرفت. براساس نتایج تحقیق، از بین ویژگیهای شخصیتی بررسیشده در این مطالعه، ویژگیهایی نظیر تعهد و مسئولیتپذیری (میانگین 76/4)، سختکوشی (74/4) و توفیقطلبی (69/4) به ترتیب مهمترین ویژگیهای شخصیتی زنان روستاییاند که بر مبنای نتایج آزمون همبستگی، رابطۀ مثبت و معناداری بین این ویژگیها و میزان توفیق اقدامات کارآفرینانه زنان وجود دارد.
کارآفرینی
غلامحسین حسینی نیا؛ احمد یعقوبی فرانی؛ رضا سیدین
چکیده
برنامهریزی برای توسعة کسبوکارهای زنان روستایی در گام نخست نیازمند شناسایی عوامل بهبوددهندۀ عملکرد اینگونه کسبوکارهاست. بر همین اساس، در پژوهشی پیمایشی به بررسی ماهیت و کیفیت اثرگذاری هریک از عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد کسبوکارهای زنان کارآفرین در روستاهای شهرستان میانه پرداخته شده است. جامعۀ آماری تحقیق را زنان روستایی ...
بیشتر
برنامهریزی برای توسعة کسبوکارهای زنان روستایی در گام نخست نیازمند شناسایی عوامل بهبوددهندۀ عملکرد اینگونه کسبوکارهاست. بر همین اساس، در پژوهشی پیمایشی به بررسی ماهیت و کیفیت اثرگذاری هریک از عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد کسبوکارهای زنان کارآفرین در روستاهای شهرستان میانه پرداخته شده است. جامعۀ آماری تحقیق را زنان روستایی دارای کسبوکار در روستاهای شهرستان میانه تشکیل دادند که از بین آنها 111 نفر برای حجم نمونه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز تحقیق از طریق پرسشنامه بهمنزلۀ ابزار اصلی تحقیق جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها و مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که ارتباط بین متغیرهایی نظیر اهداف، انگیزهها، داشتن مهارت برنامهریزی، مهارتهای مختلف کسبوکار و درنهایت برخورداری زنان از برخی نقاط قوت در کسبوکار با عملکرد کسبوکار آنها معنادار است و این متغیرها میتوانند عملکرد کسبوکارهای کارآفرینانۀ زنان روستایی را تبیین کنند. بر مبنای نتایج تحقیق میتوان گفت تقویت متغیرهای مذکور میتواند روند توسعة کارآفرینی زنان روستایی را در این مناطق سرعت بخشد.
زهرا آراستی؛ احمد کنعانی؛ نویساسادات سیدقاسمی
چکیده
یکی از عوامل تأثیرگذار در کارآفرینی، انگیزههای کارآفرینان است. برخی مطالعات نشان میدهد زنان و مردان با انگیزههای متفاوتی به کارآفرینی روی میآورند. این در حالی است که انگیزههای کارآفرینان در بخش صنعت، بهخصوص با در نظر گرفتن عامل جنسیت، کمتر بررسی شده است. تحقیق حاضر، با استفاده از روش تحقیق ترکیبی در جامعة آماری ...
بیشتر
یکی از عوامل تأثیرگذار در کارآفرینی، انگیزههای کارآفرینان است. برخی مطالعات نشان میدهد زنان و مردان با انگیزههای متفاوتی به کارآفرینی روی میآورند. این در حالی است که انگیزههای کارآفرینان در بخش صنعت، بهخصوص با در نظر گرفتن عامل جنسیت، کمتر بررسی شده است. تحقیق حاضر، با استفاده از روش تحقیق ترکیبی در جامعة آماری کارآفرینان بخش صنعت استان گلستان، به بررسی شباهتها و تفاوتهای انگیزههای زنان و مردان کارآفرین میپردازد.
علی شائمی؛ اکبر اعتباریان؛ مرضیه خیرمند
دوره 9، شماره 3 ، مهر 1390، ، صفحه 151-180
چکیده
این پژوهش با هدف نیازسنجی آموزشی زنان کارآفرین شهر اصفهان انجام شده است که از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعهی آماری این تحقیق از زنان کارآفرین شهر اصفهان هستند که به دلیل محدود بودن حجم موارد، نمونه برابر با کل جامعه در نظر گرفته شد. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده که پایایی آن ...
بیشتر
این پژوهش با هدف نیازسنجی آموزشی زنان کارآفرین شهر اصفهان انجام شده است که از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعهی آماری این تحقیق از زنان کارآفرین شهر اصفهان هستند که به دلیل محدود بودن حجم موارد، نمونه برابر با کل جامعه در نظر گرفته شد. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده که پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ 80/0 محاسبه گردید. جهت آزمون سؤالات تحقیق و به دست آوردن نتایج آن از آزمونهای تحلیل واریانس و فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که بیشترین نیاز آموزشی زنان کارآفرین در حوزهی بازاریابی، آشنایی با بازاریابی بینالملل و کمترین نیاز آنها، آشنایی با چهار اصل بازاریابی میباشد. بیشترین نیاز آموزشی زنان کارآفرین در حوزهی مدیریت مالی و حسابداری، مربوط به آشنایی با انواع نسبتهای مالی و کمترین نیاز آنها مربوط به شیوههای تأمین مالی از بانکها و مؤسسات مالی است. در زمینهی حقوقی و قانونی نیز بیشترین نیاز آموزشی زنان کارآفرین، آشنایی با قانون کار و کمترین نیاز آنها مربوط به بیمه و قراردادهای بیمه است. همچنین بیشترین نیاز آموزشی زنان کارآفرین در حوزهی مدیریت تولید و عملیات، مربوط به تکنیکهای اندازه گیری کار و زمان و کمترین نیاز آنها مربوط به استانداردهای کیفیت است. سرانجام در زمینهی مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان، بیشترین نیاز آموزشی زنان کارآفرین، تعیین شرایط احراز شغل و کمترین نیاز آنها شیوههای ایجاد انگیزش در کارکنان بود. همچنین نتایج نشان میدهد که میان نیازهای آموزشی زنان کارآفرین بر حسب سابقه خدمت و میزان تحصیلات تفاوت معناداری وجود ندارد.
پروانه گلرد
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1384