جامعه شناسی
درک پدیدارشناسانه از زیست‌جهان دختران مرزنشین در مواجهه با وضعیت فارغ‌التحصیلی

عثمان هدایت

دوره 21، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 381-406

https://doi.org/10.22059/jwdp.2022.347988.1008253

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، درک پدیدارشناسانه از زیست‌جهان دختران مرزنشین از مواجهه با وضعیت فارغ‌التحصیلی است. برای این منظور، تجربیات دختران فارغ‌التحصیل مناطق مرزی مطالعه شد تا تعین چندگانۀ موقعیت فرودست مرزنشینی، جنسیتی و آموزشی آن‌ها تحلیل شود. برای تحقق این امر، به تجربۀ زیستۀ دختران فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های دولتی در چهار بعد بدن ...  بیشتر

جامعه شناسی
بررسی تجربیات زیستۀ دختران دانشجو از دخترانگی (مطالعۀ موردی: دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان البرز)

محمود محمدی

دوره 21، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 137-113

https://doi.org/10.22059/jwdp.2022.345930.1008233

چکیده
  ادراک و تجربه از جنسیت به‌مثابۀ الگوی تثبیت‌شده می‌تواند در کنش‌های اجتماعی و تربیتی افراد نقش مهمی داشته باشد. این مقاله به بررسی تجربیات زیستۀ دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان از دخترانگی می‌پردازد. روش پژوهش، کیفی و رویکرد آن پدیدارشناسی است. نمونه‌های مورد بررسی 22 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان هستند. تعداد نمونه‌ها ...  بیشتر