مطالعات زنان
هادیه پرهیزکار؛ آذر علی محمدی؛ صدیقه طاهره اسدزاده؛ مریم هاشم پور صادقیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی و فراتحلیل کیفی مطالعات انجامشده در حوزۀ زنان بدسرپرست است. در این راستا تمامی مقالههای علمی-پژوهشی با کلیدواژۀ «زنان بدسرپرست» در بازۀ زمانی ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۰ از پایگاه اطلاعاتی-علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه اسنادی نورمگز استخراج شد. در ادامه ۳۴ مقاله برای استخراج دادهها و بررسی بیشتر گزینش و به روش مطالعۀ ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی و فراتحلیل کیفی مطالعات انجامشده در حوزۀ زنان بدسرپرست است. در این راستا تمامی مقالههای علمی-پژوهشی با کلیدواژۀ «زنان بدسرپرست» در بازۀ زمانی ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۰ از پایگاه اطلاعاتی-علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه اسنادی نورمگز استخراج شد. در ادامه ۳۴ مقاله برای استخراج دادهها و بررسی بیشتر گزینش و به روش مطالعۀ اسنادی، کتابخانهای و فراتحلیل مطالعه شدند. براساس یافتههای تحقیق حاضر، مطالعات انجامشده در این حوزه، دو جهتگیری عمدۀ روانشناسی و جامعهشناسی را دربرمیگیرد؛ بهطوریکه ابعاد دیگر زندگی این دسته از زنان از جمله اقتصادی و سیاسی ذیل این دو دسته بررسی میشوند. گروهی از این مطالعات به تحلیل نظری و ارائۀ مدلهایی برای شناسایی مسائل زنان بدسرپرست در جهت کاهش مشکلات آنان با استفاده از روشهای مداخلهای پرداختهاند و گروهی دیگر به تقویت روحیه و ایجاد انگارۀ مثبت در زنان بدسرپرست از طریق افزایش دیدگاههای مثبتنگر بهلحاظ تجربی پرداختند. یافتههای این مطالعه در دو بعد روانشناسی و جامعهشناسی نشان میدهد این زنان نیازمند حمایتهای روانی، اجتماعی و اقتصادی هستند و توانمندسازی آنها در ابعاد ذکرشده کیفیت زندگی آنها را بهبود میبخشد و سبب کاهش رنج اجتماعی آنها میشود. مبتنی بر دستاوردهای نظری این پژوهش به نظر میرسد سیاستگذاران بایستی مبتنی بر تعریف جامعی از زنان بدسرپرست، اقدام به بازنگری در قوانین و احکام اجتماعی مرتبط با این زنان بپردازند.
مجید یاسوری؛ معصومه نوروزی نژاد
چکیده
کارآفرینی از فعالیتهایی است که میتواند برطرفکنندة بسیاری از چالشهای اقتصادی در مناطق روستایی باشد. در این میان، زنان بهعنوان یکی از گروههای تأثیرگذار در جامعة روستایی نقشی مهم دارند. فراگیری کارآفرینی بین زنان روستایی نیازمند برنامهریزی برای شناسایی عوامل کلیدی تأثیرگذار در توسعة فعالیتهای کارآفرینانه است. بنابراین، ...
بیشتر
کارآفرینی از فعالیتهایی است که میتواند برطرفکنندة بسیاری از چالشهای اقتصادی در مناطق روستایی باشد. در این میان، زنان بهعنوان یکی از گروههای تأثیرگذار در جامعة روستایی نقشی مهم دارند. فراگیری کارآفرینی بین زنان روستایی نیازمند برنامهریزی برای شناسایی عوامل کلیدی تأثیرگذار در توسعة فعالیتهای کارآفرینانه است. بنابراین، برای تقویت هرچه بیشتر کارآفرینی زنان روستایی، مطالعة عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی زنان روستایی اهمیت فراوانی دارد. بر این اساس، هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل تأثیرگذار بر کارآفرینی زنان روستایی و طبقهبندی آنها از لحاظ ارزش و اهمیت است که به روش فراتحلیل کیفی بررسی شده است. در تحقیق حاضر، از مجموع 112 مقالة علمیـ پژوهشی انتشاریافته، تعداد 46 مقاله کاملاً مرتبط با موضوع تحقیق، که به صورت پیمایشی و میدانی انجام شدهاند، بررسی شده است؛ بازة زمانی تحقیقات نیز بین سالهای 1384 تا 1399 است. طبق یافتههای تحقیق، مهمترین عوامل اثرگذار بر توسعة کارآفرینی زنان روستایی عبارتاند از: سطح سواد و دانش فردی زنان روستایی، شرکت در دورههای آموزشی کارآفرینی، کسب درآمد، عامل عضویت در گروههای ثانویه، حمایت خانواده، حمایت نهادهای دولتی و عامل حملونقل.