شهره روشنی؛ مریم تافته؛ زهره خسروی
چکیده
رشد طلاق در جامعة ایران و تبعات منفی آن توجه به این مسئلة اجتماعی را ضروری ساخته است. در این زمینه، هدف پژوهش حاضر ارائة راهکارهایی برای کاهش طلاق و پیامدهای منفی آن بوده است. به این منظور، با استفاده از روش فراتحلیل کیفی، با بررسی 70 پژوهش منتخب حوزة طلاق در دو دهة اخیر (1377ـ1397)، به دستهبندی عوامل طلاق و پیامدهای منفی آن و سپس ارائة ...
بیشتر
رشد طلاق در جامعة ایران و تبعات منفی آن توجه به این مسئلة اجتماعی را ضروری ساخته است. در این زمینه، هدف پژوهش حاضر ارائة راهکارهایی برای کاهش طلاق و پیامدهای منفی آن بوده است. به این منظور، با استفاده از روش فراتحلیل کیفی، با بررسی 70 پژوهش منتخب حوزة طلاق در دو دهة اخیر (1377ـ1397)، به دستهبندی عوامل طلاق و پیامدهای منفی آن و سپس ارائة راهکارهایی برای کاهش طلاق و پیامدهای منفی آن پرداخته است. طبق یافتهها، عوامل طلاق را براساس منشأ عوامل میتوان در چهار دستۀ همسرگزینی نادرست، نقص دانش و مهارت همسران، عملکرد نامطلوب همسران و شرایط اقتصادی نامطلوب قرار داد. بر این اساس، برای کاهش طلاق، راهکارهایی بر پایة اجرای دورههای آموزشی و مشاورهای از سوی نهادهای مسئول و الزام همسران به شرکت در آن با در نظر گرفتن ضمانت اجرای قانونی مناسب پیشنهاد میشود. پژوهشها همچنین به پیامدهای منفی طلاق برای زنان و فرزندان پرداختهاند که برای کاهش این پیامدها میتوان راهکارهایی بر محور رفع چالشهای حقوقی و خلأهای قانونی، آموزش والدین برای به حداقل رساندن آسیبهای طلاق برای فرزندان، ارائة خدمات مشاورهای، فرهنگسازی برای حمایت خانواده از زنان مطلقه و اصلاح نگرش جامعه به زنان مطلقه و فرزندان طلاق ارائه کرد.
مطالعات زنان
حسین بنی فاطمه؛ ستار محمدی تلوار؛ حمزه نوذری
چکیده
مقالۀ حاضر با اتخاذ رویکردی فرهنگی و در چارچوب جامعهشناسی اقتصادی به مطالعات بنگاههای اقتصادی خانوادگی در شهر تهران پرداخته است. روش آن کیفی بوده و پس از مصاحبۀ نیمهساختیافته با 25 نفر از مدیرعاملان بنگاههای اقتصادی از طریق کدگذاری و مقولهسازی به تجزیه و تحلیل یافتهها پرداخته است. هدف آن بررسی و بازسازی معنایی نقش و جایگاه ...
بیشتر
مقالۀ حاضر با اتخاذ رویکردی فرهنگی و در چارچوب جامعهشناسی اقتصادی به مطالعات بنگاههای اقتصادی خانوادگی در شهر تهران پرداخته است. روش آن کیفی بوده و پس از مصاحبۀ نیمهساختیافته با 25 نفر از مدیرعاملان بنگاههای اقتصادی از طریق کدگذاری و مقولهسازی به تجزیه و تحلیل یافتهها پرداخته است. هدف آن بررسی و بازسازی معنایی نقش و جایگاه زنان در این نوع کسبوکارها از دید پاسخگویان بوده است. طبق نتایج حاصله، نقش و جایگاه زنان از نگاه مدیرعاملان مطالعهشده را، که همگی مرد هستند، میتوان در ذیل سه عنوان: 1. نقش زنان در بنگاههای اقتصادی (شامل صوریبودن، غیرمهم بودن، جدلیبودن، نامرئیبودن و عدم ارتقا)؛ 2. چالشهای حضور زنان در بنگاههای اقتصادی (شامل روابط رقابتی/ حسادتی و بیاعتمادی فامیلی)؛ 3. پیامدها (شامل فروپاشی خانواده و فروپاشی بنگاه) قرار داد. در کل، میتوان گفت که نگرش و مدیریت مردسالارانه، بهمنزلۀ مهمترین نظام ارزشی و فرهنگی حاکم بر خانواده، نقش و جایگاه زنان در کسبوکارهای خانوادگی را تا حدود زیادی محدود میکند. بهعلاوه، حضور زنان در بنگاههای اقتصادی خانوادگی با چالشهایی همراه است که درنهایت پیامدهایی (همچون تضعیف روابط فامیلی و فروپاشی کسبوکار) هم برای خانواده و هم برای کسبوکار خانوادگی در پی دارد.