اقتصاد
عطیه هنردوست؛ صبا کریم آبادی
چکیده
لباسپوشیدن و تهیۀ پوشش مناسب یکی از شاخصها و برتریهای انسان است. از آنجا که بانوان، نقشی اساسی در روابط مختلف هر جامعه ایفا میکنند و تمامی برنامههای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با عملکرد و پشتیبانی آنان به نتیجۀ مطلوب خواهد رسید، انتخاب نوع پوشش آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. از آنجا که حجاب در دین اسلام و کشور ...
بیشتر
لباسپوشیدن و تهیۀ پوشش مناسب یکی از شاخصها و برتریهای انسان است. از آنجا که بانوان، نقشی اساسی در روابط مختلف هر جامعه ایفا میکنند و تمامی برنامههای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با عملکرد و پشتیبانی آنان به نتیجۀ مطلوب خواهد رسید، انتخاب نوع پوشش آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. از آنجا که حجاب در دین اسلام و کشور ایران بهعنوان یک کشور اسلامی جایگاه ویژهای دارد و علاوه بر آن اثرات بسزای اقتصادی و فرهنگی در زندگی فردی و اجتماعی دارد، این مطالعه با استفاده از دادههای دورۀ زمانی 1369-1399 الگوی سیستم تقاضای تقریباً ایدئال (ADIS) را برای چهار نوع کالای حجاب شامل چادر مشکی، چادر نخی، مانتو، روسری و شال در ایران با استفاده از روش پانل دیتا بهصورت تکمعادلهای و سیستمی برآورد میکند. بررسیها نشان میدهد با توجه به معیار خوبی برازش، قدرت توضیحدهندگی مدل سیستمی بیشتر از تکمعادلهای است. درنهایت براساس نتایج، با افزایش درآمد مردم، تمایل آنها بهسوی کالای حجاب باکیفیتتر میرود که این موجب افزایش سهم مخارج کالاهای حجاب میشود. با مقایسۀ کششها در هردو برآورد میتوان به این نتیجه رسید که سهم مخارج کالای روسری و مقنعه به تغییرات درآمد حساستر است.