مطالعات زنان
نازنین بشیری منش؛ نسرین قدمیاری؛ حدیث احمدی
چکیده
حضور مدیران زن در ترکیب هیأت مدیره به دلیل سبک تصمیمگیری خاص و دقت نظر بالا در ایفای مسئولیتهای خود تأثیر مثبت و قابل توجهی بر بهبود عملکرد و افزایش ارزش شرکتها دارد. به طوری که حضور زنان منجر به تقویت بعد نظارتی هیأت مدیره شده و رفتارهای فرصتطلبانه را کاهش داده و عملکرد و کارایی هیأت مدیره را بهبود میبخشد. بر این اساس هدف ...
بیشتر
حضور مدیران زن در ترکیب هیأت مدیره به دلیل سبک تصمیمگیری خاص و دقت نظر بالا در ایفای مسئولیتهای خود تأثیر مثبت و قابل توجهی بر بهبود عملکرد و افزایش ارزش شرکتها دارد. به طوری که حضور زنان منجر به تقویت بعد نظارتی هیأت مدیره شده و رفتارهای فرصتطلبانه را کاهش داده و عملکرد و کارایی هیأت مدیره را بهبود میبخشد. بر این اساس هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر حضور زنان در هیأت مدیره بر مسئولیت اجتماعی شرکتها میباشد. به منظور اندازهگیری مسئولیت اجتماعی شرکتها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش شامل 129 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1392 تا 1399 است. متغیر مستقل پژوهش تعداد زنان در ترکیب هیأت مدیره و متغیر وابسته مسئولیت اجتماعی شرکت است. . مسئولیت اجتماعی به دو بعد داخلی و دو بعد خارجی تفکیک شده است. ابعاد داخلی شامل میزان افشای اطلاعات مربوط به روابط کارکنان و افشای اطلاعات مربوط به تولید، و ابعاد خارجی مشتمل بر میزان افشای اطلاعات مربوط به مشارکت اجتماعی و افشای اطلاعات مربوط به محیط زیست میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که حضور مدیران زن در هیأتمدیره تأثیر مستقیم و معناداری بر ایفای مسئولیت اجتماعی داخلی و خارجی شرکتها و میزان افشای عملکرد اجتماعی دارد. درنتیجه حضور زنان به عنوان یکی از سازوکارهای حاکمیت شرکتی منجر به ایفای بهتر مسئولیت اجتماعی و افزایش میزان افشای اطلاعات گردد.
حمیدرضا عریضی؛ پروین بهادران؛ مریم فاتحیزاده
دوره 5، شماره 3 ، بهمن 1386
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتار تحکمآمیز درعملکرد معلمین زن و مرد در مدارس و میزان مقبولیت و ارزشیابی عملکرد آنها توسط مدیران بود. جمعیت نمونه 79 نفر معلم و 79 نفر مدیر (زن و مرد) هستند و ابزارها: مقیاس صفات بین فردی ویگینز، ارزشیابی عملکرد وینلیدن، اعوجاج اهواز و رفتار تحکم آمیز بولینو و ترنلی و با شیوه نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رفتار تحکمآمیز درعملکرد معلمین زن و مرد در مدارس و میزان مقبولیت و ارزشیابی عملکرد آنها توسط مدیران بود. جمعیت نمونه 79 نفر معلم و 79 نفر مدیر (زن و مرد) هستند و ابزارها: مقیاس صفات بین فردی ویگینز، ارزشیابی عملکرد وینلیدن، اعوجاج اهواز و رفتار تحکم آمیز بولینو و ترنلی و با شیوه نمونهگیری تصادفی ساده بود. نمرات بدست آمده با استفاده از شیوه رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که رفتار تحکمآمیز برای مردان مقبولیت میآورد برعکس از مقبولیت زنان میکاهد و در مورد ارزشیابی عملکرد آنها نتایج مشابه است (05/0p