کارآفرینی
فراتحلیلی در زمینۀ تأثیر نگرش فرهنگی بر توسعۀ کارآفرینی اجتماعی زنان

حسین صادقی؛ اژین عباس پور؛ گودرز شاهمرادی

دوره 21، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 923-942

https://doi.org/10.22059/jwdp.2023.352797.1008297

چکیده
  در جهان امروز که با پژوهش‌های مختلف زیادی در حوزه‌های گوناگون علمی به‌خصوص در حوزۀ کارآفرینی صورت می‌پذیرد، مواجهۀ معناگرایانه با یک خروجی قابل‌مشاهده و عینی و کاربردی برای حل چالش‌های بشری کار دشواری است. یکی از این حوزه‌ها نگرش فرهنگی کارآفرینی است که به‌صورت یک هدف مشخص توسط متغیرهای دیگر می‌تواند بر توسعۀ کارآفرینی اجتماعی ...  بیشتر

کارآفرینی
پویایی جنسیتی در محیط کار: استراتژی‌های کوچینگ زنان در سازمان

احسان چیت ساز؛ پدرام ادیب فر

دوره 21، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 1029-1055

https://doi.org/10.22059/jwdp.2023.357615.1008332

چکیده
  علیرغم پیشرفت قابل توجه در ترویج عدالت جنسیتی در محیط کار، پویایی جنسیتی همچنان بر فرصت‌های شغلی و پیشرفت زنان تأثیر می‌گذارد. این مقاله راهبردهای مربیگری را برای کمک به مراجعان زن برای هدایت این پویایی‌ها و پیشبرد شغل خود برجسته می‌کند. این مقاله با تکیه بر تحقیقات و بهترین شیوه‌ها، بر اهمیت به رسمیت شناختن و درک تفاوت‌های جنسیتی ...  بیشتر

کارآفرینی
مفهوم‌سازی مؤلفه‌های مدل پایداری کسب‌وکارهای زنان در شهرستان بهبهان

فاطمه علی نژاد؛ مرتضی اکبری؛ نعمت اله شیری

دوره 21، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 717-741

https://doi.org/10.22059/jwdp.2022.340568.1008184

چکیده
  زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت، نقش بارزی در توسعۀ فعالیت‌های اقتصادی دارند؛ بنابراین باید در جهت ارائۀ سازوکارهایی برای تقویت نقش آنان در جامعه اقدام کرد. پژوهش حاضر با هدف مفهوم‌سازی مؤلفه‌های مدل پایداری کسب‌وکارهای زنان در شهرستان بهبهان انجام گرفت. در این مطالعه، از پارادایم کیفی و روش نظریۀ بنیانی بهره گرفته شد. برای این منظور، ...  بیشتر

کارآفرینی
مطالعة الگوی خودتوانمندی زنان کارآفرین یزد: تعامل سازنده با حصارهای ذهنی و اجتماعی

منوچهر علی نژاد؛ سیده زینب موسوی؛ مهربان پارسامهر

دوره 20، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 415-440

https://doi.org/10.22059/jwdp.2022.339364.1008169

چکیده
  در ایران، توسعه و ترویج کارآفرینی یکی از نیازهای جدی جامعه است و ساختار خانوادگی، نگرش سنتی و کلیشه‌های جنسیتی، که توصیف‌کنندۀ ساختارهای اجتماعی کشورها است، به‌‌شدت بر فرایند توسعۀ کارآفرینی زنان اثرگذار است. بنابراین، ضروری است که در بررسی این فرایند عوامل ذکرشده در نظر گرفته شود. هدف از این جستار واکاویِ رفتارهای موفقیت‌آمیز ...  بیشتر

کارآفرینی
الگوی ارتقایافتۀ کارآفرینی زنان مبتنی بر رویکردها و تحولات جدید مطالعات جنسیت

سمانه منصوری؛ عادل پیغامی؛ عاصمه قاسمی

دوره 20، شماره 2 ، تیر 1401، ، صفحه 258-235

https://doi.org/10.22059/jwdp.2022.341645.1008196

چکیده
  یکی از علت‌‌های حضور ناموفق زنان در عرصۀ کارآفرینی، نارسایی در نظریه‌پردازی و نقیصه‌‌های موجود در سیاست‌گذاری‌‌ است که مطالعات جدید در زمینۀ رویکردهای جدید و سازگار با ابعاد جنسیتی در عرصۀ کارآفرینی زنان به همین منظور ارائه شده است؛ بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت رویکردها و رهیافت‌های نوین مطالعات جنسیت در حوزۀ کارآفرینی ...  بیشتر

کارآفرینی
ارائۀ چارچوبی برای ورود زنان به حوزۀ کسب‌ ‌وکارهای خانوادگی

رویا کرامت؛ رسول عباسی؛ محمدرضا فلاح

دوره 20، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 87-108

https://doi.org/10.22059/jwdp.2021.331068.1008085

چکیده
  در عصر حاضر یکی از کسب‌وکارهایی که بدان توجه شده، کسب‌وکارهای خانوادگی است. با توجه به این‌که راهکارها و عوامل مؤثر برای ورود زنان به کسب‌وکارهای خانوادگی شناسایی نشده‌اند، برآن شدیم تا تحقیقی برای تسریع ورود زنان به این مشاغل انجام دهیم. هدف پژوهش حاضر ارائۀ چارچوبی جهت ورود زنان به حوزۀ کسب‌وکارهای خانوادگی است. رویکرد پژوهش ...  بیشتر

کارآفرینی
ویژگی‌های کارآفرینانۀ مؤسسان زن و مرد (مطالعۀ موردی: دبیرستان‌های غیردولتی شهر تهران)

داود قرونه؛ حسین عابدی؛ آرزو احمدآبادی

دوره 14، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 203-216

https://doi.org/10.22059/jwdp.2016.59200

چکیده
  کارآفرینی محور توسعۀ اقتصادی است و کارآفرینان با تخریب روش‏های کهن و ناکارآمد قبلی و جایگزینی آن‌ها با شیوه‏های کارآمد و نوین به نظام اقتصادی پویایی و حیات می‏بخشند. از عواملی که در کارآفرینی دخیل‌اند، مسئلۀ جنسیت است و میزان موفقیتی که هر جنس در کسب‌و‌کار خود به دست خواهد آورد، به‌طور خاص به ویژگی‏های آن‌ها برمی‌گردد. ...  بیشتر

کارآفرینی
تاثیر هوش هیجانی بر گرایش کارآفرینانه دانشجویان دختر: نقش میانجی سبک شناختی

آصف کریمی؛ احمد رضا قاسمی؛ اسماعیل شعبانی نژاد

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1394، ، صفحه 73-92

https://doi.org/10.22059/jwdp.2015.55207

چکیده
  در عصر حاضر، کارآفرینی و گرایش کارآفرینانه به‌منزلۀ مزیتی رقابتی در سازمان‏ها تلقی می‏شود. فرایند هوش هیجانی، نقش محوری در تدوین و فعال‌شدن گرایش کارآفرینانه در شرکت‏ها و سازمان‏ها ایفا می‏کند. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر هوش هیجانی بر گرایش کارآفرینانه دانشجویان دختر و آزمون اثر میانجی متغیر سبک‏شناختی ...  بیشتر

کارآفرینی
تأثیر ویژگی های شخصیتی بر موفقیت زنان روستایی کارآفرین در استان همدان

احمد یعقوبی فرانی؛ عطیه سلیمانی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1394، ، صفحه 113-130

https://doi.org/10.22059/jwdp.2015.55209

چکیده
  امروزه، زنان نقش مهمی در جوامع روستایی دارند و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن‌ها می‏تواند اقتصاد روستا را شکوفا کند. این موضوع، به‌ویژه در مورد توانمندی‌های زنان برای اشتغال و کارآفرینی، اهمیت زیادی دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر در پی شناسایی ویژگی‏های شخصیتی زنان روستایی کارآفرین و بررسی تأثیر این ویژگی‏ها بر میزان موفقیت کارآفرینانۀ ...  بیشتر

کارآفرینی
سنجش عوامل موثر بر عملکرد کسب و کارهای زنان کارآفرین در روستاهای شهرستان میانه

غلامحسین حسینی نیا؛ احمد یعقوبی فرانی؛ رضا سیدین

دوره 12، شماره 4 ، دی 1393، ، صفحه 545-558

https://doi.org/10.22059/jwdp.2014.54534

چکیده
  برنامه‌ریزی برای توسعة کسب‌وکارهای زنان روستایی در گام نخست نیازمند شناسایی عوامل بهبود‌دهندۀ عملکرد این‌گونه کسب‌وکارهاست. بر همین اساس، در پژوهشی پیمایشی به بررسی ماهیت و کیفیت اثر‌گذاری هر‌یک از عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد کسب‌وکارهای زنان کارآفرین در روستاهای شهرستان میانه پرداخته شده است. جامعۀ آماری تحقیق را زنان روستایی ...  بیشتر

کارآفرینی
رابطۀ بین خودکارآمدی کارآفرینانه با قصد کارآفرینانه: نقش تعدیلگری جنسیت

روح اله رضائی

دوره 12، شماره 3 ، مهر 1393، ، صفحه 387-404

https://doi.org/10.22059/jwdp.2014.53690

چکیده
  هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطۀ بین قصد کارآفرینانه و خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان رشته‏های کشاورزی و آزمون اثر تعدیلگری متغیر جنسیت در این رابطه بود. جامعۀ آماری تحقیق شامل 469 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه زنجان بود که تعداد 285 تن از آن‌ها از طریق روش نمونه‏گیری طبقه‏ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ...  بیشتر

اقتصاد
شناسایی بازدارنده‌های گرایش زنان روستایی به مشاغل خانگی (مورد مطالعه: بخش سردرود شهرستان رزن)

احمد یعقوبی فرانی؛ هاجر وحدت مودب؛ سمیه لطیفی

دوره 11، شماره 4 ، بهمن 1392، ، صفحه 559-574

https://doi.org/10.22059/jwdp.2014.50289

چکیده
  اگرچه مشاغل خانگی یکی از زمینه‏‏های مناسب ‏فعالیت اقتصادی زنان، به‌ویژه در مناطق روستایی، به‌شمار می‏رود، توسعۀ آن با موانع و محدودیت‌های متعددی روبه‌روست. بر همین اساس، در پژوهش حاضر، به بررسی موانع عمدۀ گرایش زنان و دختران روستایی به مشاغل خانگی پرداخته شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را زنان روستایی بالای هجده سال بخش ...  بیشتر

کارآفرینی
رویکرد جنسیتی در سنجش رابطۀ هوش هیجانی و قابلیت‏های کارآفرینی دانشجویان

روح اله رضائی؛ محمد بادسار؛ نفیسه صلاحی مقدم

دوره 11، شماره 3 ، مهر 1392، ، صفحه 393-410

https://doi.org/10.22059/jwdp.2013.36535

چکیده
  امروزه، شواهد جدید حاکی از آن است که شخصیت و هوش هیجانی نقش مهمی در منشأ کارآفرینی ایفا می‏کند؛ هرچند، به‌رغم اهمیت موضوع، مطالعات اندکی در این زمینه، به‌ویژه با در نظر گرفتن تفاوت جنسیتی بین افراد، انجام شده است. از‌این‏رو، هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر هوش هیجانی بر قابلیت‏های کارآفرینی دانشجویان رشته‏های کشاورزی ...  بیشتر