@article { author = {Ghasemi, Vahid and Zakeri, Zahra}, title = {Comparative Analysis of men and women’s political attitude Case study: City of Isfahan (From Conservatism to Liberalism)}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Democratic Insight,Gender Gap,Liberalism,Non-conservative Approach,Political Attitudes}, title_fa = {تحلیل تطبیقی نگرش سیاسی زنان و مردان در شهر اصفهان (از محافظه کاری تا آزادی‌خواهی)}, abstract_fa = {پژوهش ها نشان میدهند که در کشورهای توسعهیافته از دهه 1980 زنان به تدریج از محافظه‌کاری سنتی فاصله گرفته و به احزاب لیبرال پیوسته‌اند؛ حال آنکه در اکثر کشورهای در حال توسعه، زنان هنوز هم از لحاظ سیاسی محافظه‌کار هستند. مطالعه حاضر، پژوهشی است در زمینه ی مقایسه نگرش های سیاسی آزادیخواهانه زنان و مردان که بر روی 382 نفر از شهروندان شهر اصفهان در سال 1384 صورت گرفته است. در این پژوهش از یک سو از چارچوب نظری مبتنی بر دیدگاه‌های توصیفی استفاده شده که اکثر این دیدگاه ها حاکی از آزادی خواه تر شدنِ زنان نسبت به مردان در سال های اخیر می باشد و از سوی دیگر از نظریات تبیین کننده تفاوت های نگرشی زنان و مردان که میتوان آن ها را در دو گروه دسته بندی نمود: گروه اول بر عوامل ساختاری و موقعیتی و گروه دوم بر تفاوت های اجتماعی روان شناختی زنان و مردان تأکید می کنند که منعکس کننده تفاوت در جامعه‌پذیری این دو گروه در کودکی است. استنباط آماری ما از داده ها نشان داد که در سال های اخیر زنان همچون مردان نسبت به جهت گیری های سیاسی غیر محافظه کارانه مشتمل بر مؤلفه های آزاد ی خواهی و نگرش دموکراتیک نگرش مثبت یافته‌اند. به عبارتی نوعی هم‌گرایی در نگرش های سیاسی زنان و مردان به وجود آمده است.}, keywords_fa = {Democratic Insight,Gender Gap,Liberalism,Non-conservative Approach,Political Attitudes}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20834.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20834_73346204bea7e0cec3ffa74e88e5ec8b.pdf} } @article { author = {Musai, Maysam and Mehregan, Nader and Rezaee, Ruholah}, title = {Fertility Rate and Women’s participation in Labor Force Case Study: Middle Eastern and North African Countries}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Causal Relationship,fertility,Labor force,Women}, title_fa = {نرخ باروری و میزان مشارکت زنان در نیروی کار (مطالعه موردیِ کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا )}, abstract_fa = {امروزه پرداختن به موضوعات زنان، مطالعه نقش آنان در اجتماع و نحوه‌ی اثرگذاری و اثرپذیری آنان از متغیرهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مورد توجه و استقبال فراوانی قرار گرفته است. مطالعه آمارهای موجود در این زمینه نیز بیانگر توجه بیشتر جوامع به این گروه اجتماعی و مشارکت بیشتر آنان در عرصه‌های مختلف است؛ به‌طوری که شاهد افزایش مشارکت زنان در نیروی کار و کاهش در نرخ‌های باروری می‌باشیم. از این‌رو با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله به تبیین رابطه ی علّی بین نرخ باروری و نیروی کار زنان پرداخته شده است. گروه کشورهای مورد مطالعه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا هستند. همچنین این مطالعه طی دوره ی 1980-2004 صورت گرفته است. در این زمینه می‌توان به دو دیدگاه موجود اشاره نمود. در دیدگاه اول اعتقاد بر کاهش میزان مشارکت زنان در نیروی کار در اثر افزایش نرخ‌های باروری است، اما در دیدگاه دوم افزایش میزان مشارکت زنان در نیروی کار موجب کاهش نرخ‌های باروری می‌شود. به‌منظور مطالعه ی این دو دیدگاه از آزمون علّیتی هیسائو استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهند که در کشورهای مورد مطالعه از جمله ایران، رابطه ی علّیِ دوطرفه برقرار است بدین ‌معنا که افزایش در نرخ‌های باروری می‌تواند موجب کم شدن نیروی کار زنان و در نتیجه کاهش مشارکت آنان در نیروی کار شود. از سوی دیگر، با افزایش اشتغال زنان و حضور بیشتر آنان در عرصه‌های اقتصادی، نرخ‌های باروری نیز کاهش خواهد یافت.}, keywords_fa = {Causal Relationship,fertility,Labor force,Women}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20835.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20835_a34f4acd9645b25214908e0e0e390a05.pdf} } @article { author = {Sharepour, Mahmoud and Vedadhir, Abouali and Ghorbanzadeh, Sakineh}, title = {Gender analysis of accident with focus on healthy lifestyle Case study: 0.young adults in Tehran}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Accident,Consumption,driving behavior,gender analysis,Lifestyle}, title_fa = {تحلیل جنسیتی تصادف با تأکید بر مفهوم سبکِ زندگیِ سالم (مطالعه ی موردی: جوانان شهر تهران)}, abstract_fa = {امروز شهرها مهم‌ترین خاستگاه زیستی انسان‌ها هستند و با پدیده‌هایی مدرن نظیر آلودگی هوا، ترافیک، رانندگی‌های پرخطر و تصادف مواجه‌اند که ناشی از ورود به دنیای مدرن است. رانندگی کردن و خطرِ تصادفِ احتمالیِ آن‌را باید در بافت زندگی افراد جست‌وجو کرد. رفتارهایی که افراد در هنگام رانندگی کردن برمی‌گزینند بازتاب شیوه و سبک زندگی آنان است. سبک زندگی سالم مجموعه‌ای از انتخاب‌های مثبت افراد در درون محدوده‌های ساختاری است. در این مقاله، جنسیت را مهم‌ترین عامل در تحلیل تصادفات در نظر می‌گیریم زیرا جنسیت می‌تواند زنان در حوزه‌ی رانندگی است. این مقاله مبتنی بر پژوهش است روی نمونه‌ا‌ی 450 نفری از جوانان ساکن در منطقه‌ی دو شهر تهران. یافته‌های آن نشان می‌دهد که میانگین میزان تصادف در میان زنان به مراتب کمتر از مردان است. هم‌چنین، زنان در مقایسه با مردان تمایل کمتری به رانندگی پرخطر دارند. در مجموع، زنان در مقایسه با مردان از سبک زندگی سالم‌تر یا مثبت‌تری برخوردارند.}, keywords_fa = {Accident,Consumption,driving behavior,gender analysis,Lifestyle}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20836.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20836_2e810f0fbffdf917ed808d6654f64c38.pdf} } @article { author = {Maneshii, Farideh and zohrevand, Raziyeh and Mashini, Faezeh}, title = {Analysis of gender structure of theoretical and Technical - Vocational high schools in the second and third developmental plans and its effect on the university acceptance of boys and girls}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {Education is an investment to improve working ability and social activities of people. In the Iranian educational system, training of human resources (men or women) is done via theoretical and Technical - Vocational fields of study in the high schools. In fact the students’ future education and employment is ascertained by choosing the desired field of study at the end of first year of high school. In the other word, students’ higher education aspirations are directed by the fields of study at high school. They may opt for theoretical studies in which case they can continue such studies at University or they may choose a vocational study which prepares them for a technical job in future The aim of this study is to investigate the gender structure of students in the high schools in the theoretical and Technical - Vocational fields and its effect on acceptance of male and female students in the universities. The theoretical framework under which this study is carried out is in accordance with human resources management theories. Descriptive methods are used for statistical evaluation. The results of this study show that although the male students' proportion was higher in the first grade of high school in all studied years, registration rate of girls for pre-university grade was more than that of boys. Our findings also show that although presence of girls has increased in the Technical - Vocational fields in the third development plan, boys have enjoyed greater opportunities and facilities for continuing education in these fields. Higher number of Technical - Vocational schools and higher diversity in the offered Technical - Vocational fields for boys are just some of these mentioned opportunities. Greater access and presence of boys in the Technical - Vocational fields and so lower access and presence of girls in these Technical - Vocational fields and their presence in the theoretical fields as a result, is a cause for gender gaps in the proportion of females over the males in pre-university education and higher acceptance of girls in the universities.}, keywords = {Development,Gender Gap,Technical - Vocational education,Theoretical education}, title_fa = {نقش ترکیب جنسیتی دانش آموزان در شاخه‌های نظری و مهارتی بر نرخ ورود دختران و پسران به دانشگاه‌ها}, abstract_fa = {آموزش نوعی سرمایه‌‌گذاری برای فعالیت اجتماعی و اشتغال نیروی کار محسوب می‌شود. در نظام آموزشی ایران تأمین و پرورش نیروی انسانیِ مورد نیاز جامعه (اعم از زن و مرد) با هدایت دانش‌آموزان به رشته ‌های مهارتی و نظری در دوره‌ی متوسطه صورت می‌پذیرد. هدف این پژوهش؛ تحلیل ترکیبِ جنسیتیِ دانشآموزانِ مدارس متوسطه در شاخه‌‌های نظری و مهارتی و نقش آن در پذیرش دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها است. این پ‍‍ژوهش با تکیه بر نظریه‌های مدیریت منابع انسانی و با استفاده از روش تحقیق توصیفی، از طریق مراجعه به اسناد و اطلاعات موجود در سالنامه‌های آماری وزارت آموزش وپرورش در یک دوره ی ده ساله (برنامه‌های دوم و سوم توسعه، 1384-1375) انجام شده‌‌است. نتایج نشان داد، در تمام سال‌‌های تحصیلیِ مورد مطالعه، نسبت دانش‌آموزان پسر در سال اول متوسطه بیش از دانش‌آموزان دختر بوده، اما در طی این دوره ده ساله نرخ ثبت‌نام دختران در دوره‌ی پیش‌دانشگاهی همواره بیشتر از پسران بوده‌است. هم‌چنین علیرغم افزایش حضور دختران در رشته‌های مهارتی در طی این دوره، پسران از فرصت‌ها و امکانات بیشتری برای ادامه ی تحصیل در رشته‌های مهارتی برخودار بوده‌اند. تنوع بیشترِ رشته‌های مهارتی و وجود مدارس فنیِ بیشتر در سطح کشور برای پسران، از جمله ی این فرصت‌ها بوده‌‌است. دسترسی و حضور بیشتر پسران در رشته‌های مهارتی در مقابل دسترسیِ کمتر دختران به شاخه‌‌های مهارتی و حضور بیشتر آنان در رشته‌های نظری، زمینه‌ساز ایجاد فاصله‌های جنسیتی در دوره‌های پیش‌دانشگاهی و پذیرش بیشتر دختران در دانشگاه‌ها شده‌‌است.}, keywords_fa = {Development,Gender Gap,Technical - Vocational education,Theoretical education}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20837.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20837_f8e19037a3f6fb33c11f19b6251a9692.pdf} } @article { author = {Firouzabadi, Seyed Ahmad and Sadeghi, Alireza}, title = {An investigation on the Dimensions of Social Exclusion of the Rural Female Household heads in terms of Employment and Residence}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Employed/ Unemployed,Female Headed Household,Native/Immigrant,poverty,Social Exclusion,Village}, title_fa = {مطالعه‌ی ابعاد طرد اجتماعی زنان روستاییِ سرپرست خانوار در رابطه با وضعیت اشتغال و اقامت}, abstract_fa = {مقاله‌ی حاضر به مطالعه وضعیت طردِ اجتماعی زنان فقیر روستایی برحسب متغیرها و مؤلفه‌های طرد اجتماعی می‌پردازد. سؤال‌های اصلی تحقیق این است که آیا وضعیت طرد اجتماعی در میان گروه‌های متفاوت زنان و به‌طور خاص؛ زنان شاغل- غیرشاغل و بومی- مهاجر، از الگویی متفاوت پیروی می‌کند؟ آیا زنان توانسته‌اند از طریق فعالیت اقتصادیِ بیرون از خانه به شبکه‌ی بین‌ِگروهی بپیوندند و حمایت دریافت کنند؟ آیا فقر و طرد اجتماعی، پدیده‌هایی مشابه هستند و در زندگی زنان فقیر با هم به وقوع می‌پیوندند؟ در این تحقیق با بهره گیری از روش کمّی، تفاوتِ میزانِ طرد در میان گروه‌های زنان بر حسب اشتغال و نوع اقامت مورد سنجش قرار می‌گیرد و با به کار گیری روش کیفی نیز کوشش می‌شود درکی عمیق‌تر از تجربه‌ی زیسته‌ی زنان در این رابطه به‌دست آید. نتایج مقایسه‌ی وضعیت طرد اجتماعی در میان دو گروهِ زنانِ بومی و مهاجر حاکی از آن است که زنان فقیر، از نظر حمایتی از شبکه‌ی درون‌گروهیِ قوی‌تری برخوردارند و در فعالیت‌های اجتماعی غیررسمی ، مشارکتی فعال‌تر نسبت به همتایان مهاجر خود دارند. همچنین، زنان شاغل نسبت به زنان غیرِشاغل، از شبکه‌ی حمایتی بین‌گروهیِ قوی‌تر و ناهمگون‌تری برخوردارند و فعالیت اقتصادی این دسته از زنان، شعاع حمایتی گسترده‌تر و منابع حمایتی بیشتری را برای آن‌ها فراهم کرده است.}, keywords_fa = {Employed/ Unemployed,Female Headed Household,Native/Immigrant,poverty,Social Exclusion,Village}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20838.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20838_62b3a0c77a097bd9aef505e2cb927fad.pdf} } @article { author = {Zeinabadi, Hassan Reza}, title = {Transformational leaders in schools:Male or female principals?}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {Recent developments in leadership theories and styles have shifted interest from classic styles to transformational leadership style. This new style has become a popular model of leadership in most organizations especially, in educational organizations.Transformation occurs when one or more persons engage with others in such a way that leaders and followers raise one another to higher levels of motivations and morality. Bass (1985) mentioned that transformational leaders motivate followers to performance beyond expectations and he also suggested that there were four different components of transformational leadership including Intellectual Stimulation, Individualized Consideration, Inspirational Motivation, and Idealized Influence. Transformational leadership has been widely linked to positive individual and organizational consequences, typically, with higher trust in leader and organizational citizenship behavior of employees. Although a number of studies have investigated gender differences in leadership style but empirical evidence surrounding the gender differences in transformational leadership is relatively scarce. It has, however, been suggested that female leaders may be more transformational than males. Despite evidences which emphasis on female advantages, research about differences of male and female principals in transformational leadership and teacher related consequences have yielded contradictory findings. Therefore the question remains as whether women and men are equally likely to be transformational leaders or does one’s sex have a slight advantage? The purpose of this study is to examine gender differences in transformational leadership components of male and female principals and their effect on teacher trust in principal and organizational citizenship behavior. A sample including 200 female teachers and 36 female principals of girls' primary school and 200 male teachers and 41 male principals of boys' primary school of Tehran city were selected and data were collected through 3 questionnaires. Teachers answered the transformational leadership and teacher trust in principal questionnaire while the principals answered the organizational citizenship behavior questionnaire. Factorial analysis of variance was used to assess the gender differences in components of transformational leadership and path analysis was used to examine impact of components on teacher trust in principal and organizational citizenship behavior. Analysis of results indicated that mean of components in female principals was significantly higher than male principals. Results of path analysis showed that the impact of components of transformational leadership of female principals on trust in principal and organizational citizenship behavior is higher than that of male principals. Therefore Female principals' advantage in transformational leadership may be due to the following reasons: Females are perceived as transformational more often than males. Females as a group are relations-oriented and other-oriented than males. Females may be more devoted to individual follower development than males. Females highlight responsibility and care but males highlight rights and justice. Females tend to be less self-serving authoritarians than males. Females are less conforming, more self-confident, and more likely to take risks. Positive qualities such as sensitivity, nurturance, emotional expressiveness and individualized consideration are more associated with the feminine stereotype. Results of the study have positive implications for the women’s future in school administration position and also indicate that transformational leadership requires a gender balance rather than the traditional leadership stereotype of masculinity.}, keywords = {gender differences,organizational citizenship behavior of teachers,principals,teacher trust in principal,Transformational Leadership Style}, title_fa = {رهبران تحول‌بخش در مدرسه: مدیران زن یا مدیران مرد؟}, abstract_fa = {پژوهش‌های مربوط به تفاوت‌های جنسیتی در سبکِ رهبریِ تحول‌بخش انگشت‌شمار است. این شواهد اندک اغلب رهبرانِ زن را تحول‌بخش‌تر از رهبران مرد می‌دانند. هدف پژوهش حاضر؛ مطالعه تفاوت‌های جنسیتی در ابعاد سبکِ رهبریِ تحول‌بخشِ مدیران زن و مرد و اثر آن‌ها بر اعتماد به مدیر و رفتار شهروندیِ سازمانی معلمان است. نمونه‌ای مرکب از 200 معلم زن و 36 مدیرِ زن از مدارس ابتدایی دخترانه و 200 معلم مرد و 41 مدیرِ مرد از مدارس ابتدایی پسرانه‌ی شهر تهران انتخاب و داده‌ها به‌وسیله‌ی 3 پرسش‌نامه گردآوری شد. معلمان، پرسش‌نامه‌های رهبری تحول‌بخش و اعتماد به مدیر و مدیران، پرسش‌نامه رفتار شهروندی سازمانی را تکمیل کردند. برای تشخیص تفاوت‌های جنسیتی در ابعادِ رهبریِ تحول‌بخش، تحلیل واریانس عاملی و برای تعیین اثر هر یک از ابعاد بر اعتماد به مدیر و رفتار شهروندیِ سازمانیِ معلمان، تحلیل مسیر به‌کار رفته است. نتایج تحلیل واریانس نشان می‌دهد که میانگین هر یک از ابعاد در مدیران زن به‌طور معناداری بیشتر از مدیران مرد است. نتایج تحلیل مسیر نشان می‌دهد که اثر ابعادِ رهبریِ تحول‌بخشِ مدیران زن بر اعتماد به مدیر و رفتار شهروندی سازمانی معلمان بیشتر از مدیران مرد است. درباره‌ی یافته‌های پژوهش با تأکید بر علل تفاوت‌های جنسیتی و مزیت‌های زنان در سبک رهبری تحول‌بخش بحث خواهد شد.}, keywords_fa = {gender differences,organizational citizenship behavior of teachers,principals,teacher trust in principal,Transformational Leadership Style}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20839.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20839_bd80d4afd7bf117750250c63141425c7.pdf} } @article { author = {Javaheri, Fatemeh and Serajzadeh, Sayed Hossein and Rahmani, Rita}, title = {Analysis of the effects of women’s employment on their life quality Case study: Iranian Female Employees in the Ministry of Agriculture}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {female employees,Job satisfaction,quality of life}, title_fa = {تحلیل اثرات اشتغال زنان بر کیفیت زندگی آنان (مطالعه‌ی موردی: زنان شاغل در وزارت جهاد کشاورزی)}, abstract_fa = {مقاله‌ی حاضر به مطالعه تأثیر اشتغال بر کیفیت زندگی زنان شاغل می‌پردازد. هدف این تحقیق پاسخ به این پرسش است که آیا وضعیت اشتغال زنان- شامل خصوصیات عینیِ شغل آن‌ها و نگرشی که نسبت به وضعیت اشتغال خود (خشنودی شغلی) دارند- برکیفیت زندگی آنان تأثیر دارد؟ به این منظور، در قالب روش پیمایش 234 نفر از زنان شاغل در واحدهای ستادیِ وزارت جهادکشاورزی بر اساس روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب، انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که میانگین شاخص کل کیفیت زندگی افرادِ نمونه (در دامنه تغییرات 3-1 ) معادل 9/1 است. از بین معرف‌های مختلفِ وضعیتِ شغلی؛ تنوع-پذیری و تناسب شغل با مهارت و تخصص، با کیفیت زندگی رابطه‌ی مثبت دارد. در واقع افرادی که از وضعیت شغلی مناسب‌تری برخوردارهستند، کیفیت زندگی مناسب‌تری هم دارند. علاوه بر این، رابطه میان خشنودی شغلی وکیفیت زندگی زنان تأیید شد. شاخص کل خشنودی شغلی به تنهایی 29/0 از واریانس کیفیت زندگی زنان شاغل را تبیین می‌نماید.}, keywords_fa = {female employees,Job satisfaction,quality of life}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20840.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20840_7b882d97114ca87d500ce41e144ede61.pdf} } @article { author = {Hosseini, Hatam}, title = {Women’s human capital and fertility convergence in Asian countries}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Asian Countries,Below-Replacement Level Fertility,fertility convergence,Fertility transition,Human capital,Women}, title_fa = {سرمایه‌ی انسانی زنان و هم‌گرایی باروری در کشورهای آسیایی}, abstract_fa = {کشورهای منطقه‌ی آسیا در طول پنجاه سال گذشته سطوح و روندهای باروری متفاوتی تجربه کرد‌ه‌اند. با وجود تنوع در سطح باروری، کاهش‌ باروری قابل‌توجهی در منطقه طی سه دهه‌ی گذشته صورت گرفته است. هدف این مقاله مطالعه‌ی سطوح و روندهای باروری 24 کشور آسیای شرقی، جنوب شرقی و آسیای جنوب مرکزی در طول سال‌های 2010-1970، مطالعه‌ی هم‌گراییِ باروری با سطوح و روندهای جهانی باروری، زمان‌بندی و شدت کاهش باروری و تغییرات سرمایه‌ی انسانی زنان و نقش آن در هم‌گرایی باروری با کنترلِ اثرِ استفاده از وسایل مدرن پیش‌گیری از حاملگی است. نتایج نشان می‌دهد که بیش‌ از 70 درصد کشورها در نیمه‌ی نخست دهه‌ی 1970 در شرایط باروریِ طبیعی بوده‌اند. در طول زمان، به-تدریج از اختلاف سطح باروریِ کشورها با باروری جهانی کاسته شد. این مطالعه هم‌چنین نشان داد که در سال‌های 1970 و 2007 تفاوت‌های آشکاری در شاخص سرمایه‌ی انسانی زنان وجود داشته است. بر اساس نتایج تحلیل همبستگی، شدت همبستگیِ شاخصِ سرمایه‌ی انسانی زنان و باروری در سال 2007 بیشتر از سال 1970 است. با وجود این، در سال 2007 نوعی هم‌گرایی در باروری کشورهای آسیایی به‌وجود آمده است. یافته‌ها نتایج تحقیقات پیشین مبنی بر هم‌گرایی باروری در بسترهای مختلف اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی را تأیید میکند.}, keywords_fa = {Asian Countries,Below-Replacement Level Fertility,fertility convergence,Fertility transition,Human capital,Women}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20841.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20841_655e9b145ec467ffd11159f7d6a6ad9a.pdf} } @article { author = {Pishgahi Fard, Zahra and Ansari Zadeh, Salman and Karami, Afshin and Parhiz, Faryad}, title = {Interaction in Cyberspace and its effect upon women’s identity in Iran}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Cybernetic Space,Globalization,Internet,Women Identity}, title_fa = {تعامل در فضای سایبر و تأثیر آن بر هویت زنان در ایران (مطالعه ی موردی دانشجویان دختر دانشگاه تهران)}, abstract_fa = {مباحث مربوط به زنان، هویت جنسیتی، شکل گیری و تغییرات آن از جمله حوزه‌هایی است که در سالهای اخیر در محافل آکادمیک و سیاسی-اجتماعی گسترش بسیاری یافته است. این امر تا حدود بسیاری بازتاب دگرگونی در خودِ زندگی اجتماعی است که سبب شده در پرتوی تازه به تفاوت های از پیش برقرارشده بین هویت و شیوه های رفتارِ نوعیِ زن و مرد نگریسته شود. تحولاتی که در دهه‌های اخیر در زمینه ی ارتباطات و فضای سایبر روی داده، سبب دگرگونی نقش های اجتماعی و آگاهی زنان شده است. افزایش تحصیلات زنان و مشارکت آنها در کارهای درآمدزا از سویی سبب کاهش مطلوبیت الگوی زن سنتی میشود و از سوی دیگر سبب دشواری در هماهنگ کردن نقش های سنتی و قدیمی با نقش های جدید می شود و می‌تواند به تعارض هویت زنان منتهی شود. در این مقاله سعی می‌کنیم تأثیرات فضای سایبر بر هویت زنان در ایران (مطالعه ی موردی دانشجویان دختر دانشگاه تهران) را مورد مطالعه قرار دهیم. از این رو به‌دنبال پاسخ‌گویی به این سؤال هستیم که تعامل در فضای سایبر تا چه حد بر هویت زنان در ایران تأثیرگذار بوده است؟ در این راستا استدلال اصلی مقاله‌ی حاضر این است که تعامل در فضای سایبر سبب دور شدن زنان ایرانی از هویت های سنتی خود شده است. لازم به ذکر است روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی – تحلیلی با تکیه بر اطلاعات پیمایشی است.}, keywords_fa = {Cybernetic Space,Globalization,Internet,Women Identity}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20842.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20842_731cb39f6c7b8165095b5374b1673d61.pdf} } @article { author = {Danesh, Esmat}, title = {An investigation on the needs, motivations and suitable occupations of working women in governmental sectors}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {employment,governmental sectors,Motivation,needs,Women.}, title_fa = {مطالعه ی نیازها، انگیزه‌ها و مشاغل مناسب زنان در بخش‌های دولتی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش؛ تعیین نیازها، انگیزه‌ها و شناخت مشاغل مناسب زنان است. روش پژوهش، ارزش‌یابی است. بدین منظور از دو جامعه‌‌ی آماری– 762 نفر به‌صورت تصادفی از میان زنان شاغل در بخش‌های دولتی و 200 نفر از میان صاحب‌نظران در دست‌رس- استفاده ‌می‌شود. ابزارهای پژوهش، دو پرسش‌نامه‌ی محقق‌ساخته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که از دیدِ زنانِ شاغلِ این پژوهش، برای ایجاد شرایط مطلوب و بالا بردن انگیزه‌ی مشارکت زنان باید به نیازهای زیستی، روانی و اجتماعی آن‌ها توجه جدی شود. از دید صاحب‌نظران این پژوهش، برای اشتغال زنان هفت رسته‌ی شغلی کاملا ًمناسب، یازده رسته‌ی شغلی نسبتاً مناسب و شش رسته‌ی شغلی نامناسب هستند. 92/95 درصد از صاحب‌نظران به‌دلایلی مانند استفاده ‌از نیروی عظیم زنان در توسعه‌ی کشور، با اشتغال زنان موافق و 08/4 درصد آن‌ها -آن‌هم فقط مردان- به-‌دلایلی نظیر محروم شدن فرزندان از حمایت عاطفی مادر، مخالف اشتغال زنان هستند. نتیجه‌گیری: توجه‌به نیازها و خواسته‌های منطقی زنان و تخصیص مشاغل مناسب با طبیعت و روحیات زنان باعث افزایش انگیزه ‌و ارتقای کمّی ‌و کیفی اشتغال آن‌ها می‌شود.}, keywords_fa = {employment,governmental sectors,Motivation,needs,Women.}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20843.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_20843_36b42aaa5e764aac9e2eb2d07ed2fab8.pdf} }