@article { author = {}, title = {An Analysis of Prophet Mohammad's (As) Cultural Politics and Its Effect on Women's Socio-cultural Status}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {6}, number = {4}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {Cultural politics regarding status of women is a common issue of Iranian society. Influenced by Prophet Mohammad's teachings in the Arab world, women's status changed rapidly and soon they gained a different social-cultural position in their society. This article, based on the reasoning of discourse aims to distinguish the social order governing the Arabian Peninsula focusing on its discourse order (introducing ignorance discourse and prophetic discourse). The research aims to find out what discourse propositions in the field of women did Prophet Mohammad produce as a ruler that improved the socio-cultural status of women. In doing so the research has made use of Ernesto Laclau and Chantal Moffe method in analyzing the discourse based on "articulation".}, keywords = {Cultural Politics,Prophetic Discourse,Ignorance (Pagan) Discourse,Articulation,Women}, title_fa = {سیاست‌گذاری فرهنگی پیامبر اسلام (ص)}, abstract_fa = {سیاست‌گذاری فرهنگی در حوزة زنان، یکی از مباحث مبتلابه جامعة ایران در حوزة فرهنگ است. تحت ‌تأثیر آموزه‌هایی که پیامبر اسلام(ص)، در جزیرة‌العرب رواج داد، وضعیت زنان، به‌سرعت تغییر یافت و جایگاه فرهنگی- اجتماعی متفاوتی یافتند. در این مقاله، با اتکا به منطق گفتمان، تلاش می‌کنیم تا نظم اجتماعی در جزیرة‌العرب را با اتکا به نظم گفتمانی آن (با شناسایی گفتمان جاهلیت و گفتمان نبوی) مشخص نموده و نشان دهیم که پیامبر اسلام(ص) در جایگاه حکو‌مت‌داری، چه گزاره‌های گفتمانی در حوزة زنان تولید کرده که توانسته است با اتکا به آنها، موقعیت فرهنگی- اجتماعی زنان را بهبود بخشد. برای این کار از شیوة لاکلاو و موفه در تحلیل گفتمان مبتنی بر مفهوم «مفصل‌بندی» استفاده می‌کنیم.}, keywords_fa = {Cultural Politics,Prophetic Discourse,Ignorance (Pagan) Discourse,Articulation,Women}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_27694.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_27694_f4690e6df7e49904506590850c6225fc.pdf} } @article { author = {}, title = {Permission of a Parent in the Marriage of an Adolescent and Mentally Mature Maiden Girl}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {6}, number = {4}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {Permission along other unilateral legal acts has a specific place in religious jurisprudence and consequently in civil law, thus it is used in different juristic and legal discussions. Considering the significant role of permission in legal and social relationships of individuals, the issue of marriage in religious jurisprudence and civil rights questions the validity of permission of a parent in the marriage of an immature girl or boy and also in the marriage of a maiden girl. Thus the answer to such skepticism brings about various orientations in juristic and legal discussions. A child cannot be the stipulator of a coupling because of her absence of eligibility. There are different opinions about whether this can be argued for adolescent and mentally mature maiden girl and a lot of jurist consults are completely against it and argue that she should have complete independence in this matter, while some of them are in favor of dependence of the maiden girl and also the continuation of natural guardianship of her father and grand father. However there are some who have provided interim opinions. This article conducts a comparative survey on Sunni and the jurist consults of Shiite religion in order to probe into their juristic principles while presenting arguments for the necessity of permission of parent for marriage. It is concluded that in Shiite there is no juristic necessity for the permission of a parent. Never the less concerning legal matters, besides accounting for the views of juristic consults, the legislator has to consider the social interest and necessarily he is not obliged to pass a law in accordance to famous juristic point of view regarding all issues. Regarding permission in marriage the legal dimension is considered and not the canonical dimension.}, keywords = {Coupling,Permission,Guardianship,Immature,maturity,Adolescence,Maidenhood}, title_fa = {مبانی فقهی و بحث حقوقی اذن ولی در نکاح دختر بالغه رشیده}, abstract_fa = {نهاد حقوقی اذن، در میان اعمال حقوقی یک‌طرفه جایگاه ویژه‏ای در فقه و به تبع آن، قانون مدنی دارد و در مباحث متنوع فقهی حقوقی به‌کار گرفته می‌شود. باب نکاح در فقه و حقوق مدنی یکی از این ابواب است که اعتبار اذن ولی در نکاح دختر یا پسر صغیر و نیز در نکاح باکره از جمله سؤالات مهم و پر مناقشه این حوزه است که نوع پاسخگویی به آن، جهت‌گیری‌ها و آثار و تبعات کاملاً متفاوتی را هم در مباحث فقهی و حقوقی و هم و در بطن جامعه به‌دنبال خواهد داشت. چرا که اذن در روابط حقوقی و اجتماعی افراد نقش به‌سزایی دارد. در تزویج ولائی کودکان نابالغ توسط اولیا منطق حقوقی و قواعد اولیه فقهی اقتضاء می‌کند که کودک به دلیل فقدان اهلیت نتواند طرف عقد نکاح قرار گیرد و یا حداقل پس از رسیدن به سن بلوغ اختیار فسخ یا پذیرش عقد را داشته باشد اما در اینکه چنین منطقی در مورد دختر بالغه و رشیده نیز قابل بیان و جانبداریست، نظرات کاملاً متفاوتی ابراز شده و گروه کثیری از فقها کاملاً مخالف و بحث‌هایی را در باب استقلال تام او بیان داشته و برخی کاملاً موافق تزویج ولائی او و ادامه ولایت قهری پدر و جد پدری هستند و برخی هم نظر بینابینی را مطرح کرده‌اند. در این مقاله در یک بررسی تطبیقی بین مذاهب اهل سنت و فقهای امامیه به بیان مبانی فقهی شیعه و اهل سنت و استدلالات موافقین و مخالفین در باب لزوم اذن ولی پرداخته شده و از خلال مباحث، عدم لزوم فقهی آن در فقه جعفری نتیجه گرفته شده‌است اما درحوزه مباحث حقوقی، قانونگذار علاوه بر توجه به دیدگاه فقها نگاهی جدّی به مصالح و منافع اجتماعی و عرفی افراد درجامعه دارد و لاجرم در همة مباحث نمی‌تواند منطبق با اقوال مشهور فقهی قانونگذاری کند و در این بحث نیز اگرچه سعی شده کاملاً مباحث منبعث از احکام مشهور باشد اما بر اصل لزوم اذن ولی، صحه گذاشته شده ولی در معنای لزوم قانونی و متوقف بودن نکاح بر آن باید گفت، از بُعد قانونی باید به آن نگاه شود و نه وجه شرعی.}, keywords_fa = {Coupling,Permission,Guardianship,Immature,maturity,Adolescence,Maidenhood}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_27695.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_27695_33c9af01293a7dca76f037e2bb3ccceb.pdf} } @article { author = {}, title = {Development and the Human Poverty Index (Gender-Related Indices)}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {6}, number = {4}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {Most women need fundamental support to function in their humane life. In terms of gender, in Iran there are regional differentiations with regards to accessing benefits of development. The purpose of this paper is to describe the human development and development index in different regions and to study the relationship/ regression between levels of development and human poverty index on the basis of individual's deprivation in society in terms of three important indicators of human life such as life expectancy, knowledge and education and welfare. Study of gender differentiation in access to development's benefits is the main object of this article. In this paper sociological terms are adopted including Global system and women's empowerment theories and capability, inequality and social rejection approaches. The results conform to other early researches and approaches that show meaningful regression. The development indexes have a determining effect on changes and prediction of poverty and deprivation indexes. The absence of gender sensitive approach in planning for reducing the poverty and deprivation will increase the gender gap in the country.}, keywords = {Human Development,Human Poverty Index,Gender}, title_fa = {توسعه یافتگی و شاخص های فقر انسانی و جنسیتی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {Human Development,Human Poverty Index,Gender}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_27696.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_27696_06f7324338a23b25763c9a561f4cc615.pdf} } @article { author = {}, title = {Critique of Feminist Ethics;}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {6}, number = {4}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {Feminist Ethics is a new and important branch of western ethics. This article is an attempt to examine one of the essential issues in this area; i. e. the necessities of feminist ethics. The paper has taken it for granted that: 1. it is necessary to criticize feminist ethics, 2.without considering some points in this criticism, one cannot take a fair position towards or against it. Having offered the definition, background, aims, and consequences of this ethical branch, the paper has presented some reasons for the necessity of criticizing it. In addition some proposals are offered to formulate an Islamic system of ethics for females.}, keywords = {Ethics,Western Ethics,Feminist Ethics,Feminist Morality,Western Philosophy,Women's Morality in Islamic Philosophy.}, title_fa = {چرایی و چگونگی نقد فلسفه اخلاق فمینیستی}, abstract_fa = {یکی از شاخه‌ها یا گرایش‌های نسبتاً جدید در فلسفه اخلاق غرب، فلسفه اخلاق فمینیستی ( فاف) است. هدف مقالة حاضر نقد این فلسفه نیست، که انجام آن فرصتی دیگر می‌طلبد، بلکه بیان ضرورت‌ها و بایسته-هایی است که هنگام نقد این فلسفه باید به آنها توجه کرد. انگارة نوشتار حاضر آن است که اولاً نقد فلسفه اخلاق فمینیستی ضرورت دارد، ثانیاً بدون توجه به برخی نکته‌ها اتخاذ یک رویکرد صحیح و/یا نقد منصفانه و واقع‌بینانه از این فلسفه امکان‌پذیر نیست. در این مقاله، پس از اشاره به تعریف، تاریخچه، اهداف، و پیامدهای پیدایش و گسترش این شاخه از فلسفه اخلاق، همچنین تبیین ضرورت‌های نقد آن، برخی از نکته‌هایی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد بیان خواهد شد. در پایان نیز پیشنهادهایی دربارة تدوین یک فلسفه اخلاق اسلامی دربارة زنان و مباحث مربوط به آنها ارائه خواهد شد.}, keywords_fa = {Ethics,Western Ethics,Feminist Ethics,Feminist Morality,Western Philosophy,Women's Morality in Islamic Philosophy.}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_27697.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_27697_ac2804f4281c66b9c7fbe85a713c8798.pdf} } @article { author = {}, title = {Sociology of Body and Theoretical Arguments}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {6}, number = {4}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {There have been a lot of arguments about body in pre-modern literature in different disciplines such as Christian religious and theological debates. Such debates argue that body is considered as a negative element with the potentiality of committing sin and preventing the elevation of spirit. These arguments are followed by western philosophy of mind/ body paradox, which is itself followed by other paradoxes such as man/ woman, male body/ female body, etc. This article aims to describe a branch of sociology namely the sociology of body and express the theoretical arguments about ontology of body, mind/ body paradox, surveillance and feminist literature on female body.}, keywords = {sociology of body,Ontology of Body,Mind/ Body Paradox,Surveillance,Female Body}, title_fa = {جامعه‌شناسی بدن و پاره‌ای مناقشات}, abstract_fa = {موضوع بدن مبحثی است که در ادبیات پیشامدرن در قالب‌هایی مختلف و خصوصاً در مباحث دینی و الهیات مسیحی بدان پرداخته شده است. در این ادبیات غالباً بدن به‌عنوان عنصری منفی با قابلیت گناه و کجروی و مانع تعالی روح دانسته می‌شود. پس از آن نیز این نگرش در اندیشه غربی در قالب تقابل‌های دوتایی ذهن/ بدن دنبال شد و این تقابل نیز به نوبه خود تقابل‌های مرد/ زن، بدن مردانه، بدن زنانه، لذت متعالی، لذت پست را در پی داشت و طرفداران و مخالفانی یافت. این مقاله می‌کوشد تا پیدایش شاخه‌ای از جامعه‌شناسی تحت عنوان جامعه‌شناسی بدن را تعقیب کرده و به طرح مناقشات نظری حول محورهای هستی‌شناسی بدن، تقابل ذهن/ بدن، مقوله نظارت بر بدن و ادبیات فمینیستی و موضوع بدن زنانه بپردازد.}, keywords_fa = {sociology of body,Ontology of Body,Mind/ Body Paradox,Surveillance,Female Body}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_27698.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_27698_0e760e5f4d22fb10cb5a3f6f50c6e04b.pdf} } @article { author = {}, title = {Studying the Female Motifs on the Persian Seals}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {6}, number = {4}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Elamites,Seal,Acheamenid,Female,Pre,Sasanian}, title_fa = {نقش مایه زن بر روی مُهرهای ایران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به مطالع? نقش‌مای? زن بر روی مُهرهای ایران دور? پیش از اسلام می‌پردازد. استفاده از مُهر در ایران از قدیمی‌ترین زمان بسیار معمول بوده است و نمونه‌های بسیاری از این نوع اشیاء را می‌توان در نقاط مختلف ایران یافت. استفاده از نقش‌مایه زن را نمی‌توان یک روش متداول در تزئین مُهرها محسوب نمود؛ اگر چه نمونه‌هایی متعدد از مُهرهای تزیین شده با نقش زن یافت شده‌اند. این مقاله به بررسی و طبقه‌بندی این‌گونه از مُهرها می‌پردازد. علاوه بر بررسی نقوش، مقایسه و تحلیل این تصاویر با متون مکتوب و نیز باورهای رایج در مورد زنان ایران باستان صورت می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد در دوره عیلامی و پرتو عیلامی زنان نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های روزمره ایفا می‌نموده‌اند و از جایگاه اجتماعی مهمی در جامعه برخوردار بوده‌اند. در دور? هخامنشی زنان از حقوق اجتماعی مشخصی بهره‌مند بودند اما بر روی مُهرها تصویر آنان در قالب الهگان مقدس است که به شکل شخص ملکه نمایان می‌شود. در دوره ساسانی آمیزه‌ای از گرایش‌های دو دوره گذشته نسبت به هویت اجتماعی زن در تصاویر نمایان می‌شود. بر روی مهرهای ساسانی ملکه نه تنها به‌عنوان نمادی از آناهیتا بلکه به‌عنوان شخصیتی محوری در پادشاهی ساسانی ظاهر شده، تنها یا در کنار پادشاه نشان داده می‌شود.}, keywords_fa = {Elamites,Seal,Acheamenid,Female,Pre,Sasanian}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_27699.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_27699_93499bd6b043ddfa5f5d4090daaedc75.pdf} } @article { author = {}, title = {A Comparative Analysis of Family Relationships in Monogamous and Polygamous Families}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {6}, number = {4}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {}, abstract = {There is a significant difference between monogamous family and polygamous one, thus different family relationships are observed in each one. Whenever deep changes are found in the shape of family, style of residence, number of members in family in terms of their role and status, the content and degree of conflict in the family is directly affected. Never the less, all the theories used in this study insists on defining family as an intimate environment. According to these theories in polygamous families since different members should play the same role, they resort to competing mechanism to attain common, rare and valuable resources, either openly or in concealment. In this way, legitimacy is questioned, and a degree of conflict is created in power, emotional and sexual relationships in the family. To evaluate the hypothesis of the research, 300 women of which 150 belong to monogamous families and 150 are a member of polygamous families are studied through questionnaires and interviews. Finally, the hypothesis of this research which stated that there's a significant relationship between family structure and the content and degree of conflict in family relationships is empirically proved. As a result, conflict in power, emotional and sexual relationships in polygamous families that reside in the same house is most intensive, whereas conflict contained in power and emotional relationships of monogamous extended families is at average level.}, keywords = {family structure,family relationship,Polygamous Family,Confliction.}, title_fa = {مطالعه تطبیقی روابط خانوادگی در خانواده های چندزن و تک همسر}, abstract_fa = {ساختار خانواده تک‌همسر تفاوت معنی‌داری با ساختار خانواده چندهمسر دارد. از این‌رو، روابط خانوادگی متفاوتی در هر یک از این دو ساخت مشاهده شده است. هر زمان که تغییراتی اساسی در شکل، شیوه سکونت و تعداد اعضاء خانواده بر حسب نقش و پایگاه آن‌ها ایجاد شود، محتوای کشمکش از یک‌سو و شدت کشمکش از سوی دیگر در روابط خانوادگی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این در حالی است که همة نظریه‌های موجود، خانواده را محیطی صمیمی تعریف می‌کنند. منطبق با نظریات به‌کار رفته، در ساختار چندهمسر که افراد مختلفی به‌دنبال ایفای نقش‌های همسان برمی‌آیند؛ اعضای خانواده به شکل آشکار یا پنهان جهت دستیابی به منابع مشترک، ارزشمند و کمیاب از مکانیزم رقابت استفاده می‎کنند. به ‌این ترتیب مشروعیت سیستم زیر سؤال رفته و درجه‌ای از کشمکش در روابط قدرت، روابط عاطفی و روابط جنسی ایجاد می‌شود. در این مطالعه، به‌منظور ارزیابی فرضیه تحقیق،300 زن از طریق پرسشنامه همراه با مصاحبه مورد بررسی قرار گرفته‌اند که 150 نفر در خانواده تک‌همسر و 150 نفر دیگر در خانواده چندزن عضویت داشتند. متغیر مستقل تحقیق، ساختار خانواده و متغیر وابسته کشمکش در روابط خانوادگی می‌باشد. در بخش مربوط به یافته‌های تحقیق فرض وجود ارتباط معنادار میان ساختار خانواده با محتوای کشمکش و شدت کشمکش به اثبات تجربی رسید. بر اساس نتایج تحقیق محتوای کشمکش در روابط قدرت، روابط عاطفی و جنسی با بیشترین شدت کشمکش، در خانواده‌های چندزنی که در منزل مشترک سکونت داشتند؛ بیش از خانواده‌های تک همسر ملاحظه شد. در میان خانواده‌های تک همسر نیز شدیدترین کشمکش در خانواده‌های تک‌همسر گسترده به‌دست آمد؛ در حالی‌که شدت کشمکش در خانواده‌های تک‌همسر هسته‌ای در پائین‌ترین سطح قرار دارد.}, keywords_fa = {family structure,family relationship,Polygamous Family,Confliction.}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_27700.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_27700_d07cde6312ad99fbfa72b70d3d9595bb.pdf} }