@article { author = {Karimi, Asef and Ghasemi, Ahmad Reza and Shabani Nejad, Esmaiel}, title = {The impact of emotional intelligence on entrepreneurial orientation of female university students: The moderating role of cognitive style}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {13}, number = {1}, pages = {73-92}, year = {2015}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {10.22059/jwdp.2015.55207}, abstract = {At present, entrepreneurship and entrepreneurial orientation are considered as a competitive advantage in organizations. Emotional intelligence process plays a critical role in the formulation and activation of entrepreneurial orientation of firms and organization. Therefore, this paper aims at studying the impact of emotional intelligence on the entrepreneurial orientation of female university students with the moderating effect of cognitive style. To gather data, questionnaires were distributed among a sample of 290 female students in Farabi College of Tehran University. The results showed that emotional intelligence has a positive and significant effect on entrepreneurial orientation. Also the moderating effect of cognitive style on the relationship between emotional intelligence and entrepreneurial orientation of female students was confirmed.}, keywords = {cognitive style,Emotional intelligence,Entrepreneurial Orientation,students}, title_fa = {تاثیر هوش هیجانی بر گرایش کارآفرینانه دانشجویان دختر: نقش میانجی سبک شناختی}, abstract_fa = {در عصر حاضر، کارآفرینی و گرایش کارآفرینانه به‌منزلۀ مزیتی رقابتی در سازمان‏ها تلقی می‏شود. فرایند هوش هیجانی، نقش محوری در تدوین و فعال‌شدن گرایش کارآفرینانه در شرکت‏ها و سازمان‏ها ایفا می‏کند. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر هوش هیجانی بر گرایش کارآفرینانه دانشجویان دختر و آزمون اثر میانجی متغیر سبک‏شناختی است. این پژوهش با روش پیمایشی انجام‏شده و جامعۀ آماری تحقیق شامل همۀ دانشجویان دختر پردیس فارابی دانشگاه تهران بودند که تعداد 290 نفر از آنان به‏عنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. یافته‏های تحقیق نشان داد هوش هیجانی بر گرایش کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنا‏داری دارد. همچنین متغیر سبک‏شناختی در رابطۀ بین تأثیر هوش هیجانی و گرایش کارآفرینانۀ دانشجویان دختر نقش میانجی دارد.}, keywords_fa = {دانشجویان,سبک‏شناختی,گرایش کارآفرینانه,هوش هیجانی}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_55207.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_55207_d1901dfc879de44a458f1f6d9957f19d.pdf} }