@article { author = {Azadmanesh, Seyed Ali and Mostafapour, chyman and Ahmadipour, Luqman}, title = {Compare married and single women teachers of social anxiety and psychological}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {13}, number = {4}, pages = {567-579}, year = {2015}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {10.22059/jwdp.2015.58136}, abstract = {Today, marriage is one of the main challenges in Iranian society. Youth for various reasons attempt to avoid marriage and the phenomenon of delay in age at marriage not as a problem but as a problem of social and personal problems. The current study aims to investigate the effects of prolongation of celibacy period on social anxiety and psychological capital of female teachers in Boukan. As causal-comparative study (after an event), the population consisted of two groups of married and unmarried female teachers aged 45 to 25 years in 1393 were 94 school year. Married between the two groups of teachers (80) and single (80) and a total of 160 people were randomly chosen. The data of psychological capital questionnaire Mk‌Gy (2011) and social phobia list Conover and colleagues (2000) were used. Multivariate analysis of variance indicated a significant difference between two groups of female teachers aged 25 to 45 years old, married and single social anxiety and the psychological capital. So, it can be concluded that married people more than single people are above the psychological level of capital, and less social anxiety.}, keywords = {prolongation of celibacy,Psychological capital,social anxiety}, title_fa = {مقایسۀ اضطراب اجتماعی و سرمایۀ روان‌شناختی معلمان زن متأهل و مجرد شهرستان بوکان}, abstract_fa = {امروزه، ازدواج جوانان یکی از چالش‌های اصلی جامعة ایرانی به‌شمار می‌آید. جوانان به دلایل مختلفی از ازدواج دوری می‌کنند و پدیدة تأخیر در سن ازدواج نه به‌منزلة مسئله و مشکلی شخصی، بلکه به‌مثابة مسئله‌ای اجتماعی نمود پیدا کرده است.هدف پژوهش حاضر مقایسة اضطراب اجتماعی و سرمایة روان‌شناختی معلمان زن متأهل و مجرد شهرستان بوکان بود. پژوهش حاضر از نوع علی‌ـ مقایسه‌ای (پس‌رویدادی) است. جامعة آماری شامل دو گروه از معلمان زن مجرد و متأهل در محدودة سنی 25ـ45 و سال تحصیلی 1393ـ1394 بودند. از بین دو گروه از معلمان متأهل 80 نفر و مجرد 80 نفر و در مجموع 160 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامۀ سرمایة روان‌شناختی مک‏گی (2011) و سیاهۀ فوبیای اجتماعی کانور و همکاران (2000) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند‌متغیره بیانگر وجود تفاوت معنادار بین نمره‌های دو گروه از معلمان زن گروه سنی 25 تا 45 متأهل و مجرد در اضطراب اجتماعی و سرمایۀ روان‌شناختی بود. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که افراد متأهل نسبت به افراد مجرد سطح سرمایة روان‌شناختی بالاتر و اضطراب اجتماعی کمتری دارند.}, keywords_fa = {اضطراب اجتماعی,تجرد,سرمایة روان‌شناختی}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_58136.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_58136_2249d501d68888a6abfed449bb298075.pdf} }