@article { author = {Mahmoodi, Yosra and Mohadessi Ghilovaei, Hasan}, title = {A sociological study of body industry: Qualitative study of the causes and consequences of cosmetic surgery of women living in Tehran 1395}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {15}, number = {4}, pages = {523-547}, year = {2017}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {10.22059/jwdp.2017.238833.1007247}, abstract = {The current research aims at sociological investigation and understanding of body industry and cosmetic surgeries of women. This research is conducted using qualitative approach and grounded theory method. The tool used to collect data was a semi-structured interview. Targeted sampling was used to select the interviewees and theoretical sampling was used to identify the number of people. The population under study is women living in Tehran who have experienced cosmetic surgery. The number of examined sample is 27 women aged 20-60 who have experienced cosmetic surgery. Based on the findings, the causal of the research were the fear of being rejected and a negative mental picture of oneself. The desire for beauty and physical expressiveness is the pivotal cause of  surgery, which has happened in the context of social values and family conditions. Social constraints, sense of conflict, intervening conditions, promotions and encouragement by others for surgery are the facilitating reasons of this phenomenon. The implications and effects of the body industry, found in this study, are increasing confidence, saving time and economic savings.}, keywords = {Body industry,cosmetic surgery,body economy,Women}, title_fa = {مطالعۀ جامعه‏ شناختی صنعت بدن: (مطالعۀ کیفی دلایل و پیامدهای جراحی‏ های زیبایی زنان ساکن شهر تهران 1395)}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی و فهم جامعه‌شناسانۀ صنعت بدن و انجام‌دادن جراحی‏های زیبایی زنان است. پژوهش با رویکرد کیفی و روش گراندد‌تئوری انجام شده است. ابزار استفاده‌شده برای گردآوری داده‏ها، مصاحبة نیمه‌ساخت‌یافته بوده است. جهت انتخاب افراد مصاحبه‌شونده از روش نمونه‏گیری هدفمند و برای تشخیص تعداد افراد از نمونه‏گیری نظری استفاده شده است. جامعة بررسی‌شده، زنان ساکن شهر تهران‌اند که جراحی زیبایی داشته‏اند. تعداد نمونة بررسی‌شده 27 نفر از زنان 20ـ60 ساله است که تجربة جراحی زیبایی داشته‏اند. براساس یافته‏ها، شرایط علی این پژوهش، ترس از طردشدن و تصویر ذهنی منفی به بدن بوده است. میل به زیبایی و ابراز‏گرایی بدنی، پدیدة محوری پژوهش است که در بستر ارزش‏های اجتماعی و شرایط خانوادگی اتفاق افتاده است. محدودیت‏های اجتماعی و حس تعارض شرایط مداخله‏گر و تبلیغات و ترغیب دیگران به جراحی شرایط تسهیل‏گر این پدیده است. پیامدها و آثار مطالعة صنعت بدن در این پژوهش، افزایش اعتمادبه‏نفس، صرفه‌جویی در زمان و صرفه‌جویی اقتصادی است.}, keywords_fa = {Body industry,cosmetic surgery,body economy,Women}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_64651.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_64651_bf9385d82350ec1c9bd8a496d70385b2.pdf} }