@article { author = {Zarean, Mansore and Chaboki, Ommolbanin}, title = {The Relationship between Consumersim and Looking at Human as a Commodity with Liquid Love in Marital life}, journal = {Woman in Development & Politics}, volume = {16}, number = {4}, pages = {483-498}, year = {2018}, publisher = {Center for women's and family Studies ,University of Tehran}, issn = {2538-3124}, eissn = {2538-3132}, doi = {10.22059/jwdp.2019.265229.1007486}, abstract = {Consumerism as one of the characteristics of the modern world is not limited to commodity consumption. Consumerism has affected communication and even emotional relationship between couples. The purpose of this paper is to investigate the relationship between consumerism on couples' relationship and the liquid love. This is a descriptive explanatory study. The method of this study is survey and the statistical population included all married women and men in Tehran. We have selected 384 of them by multi-stage cluster sampling method and responded to a researcher-made questionnaire. Data were analyzed using SPSS software. The results showed there is a meaningful relationship between consumption and liquid love with 95% confidence level. Stepwise regression analysis also showed that independent variables of consumerism can predict 10.1 percent of variance in the liquid love. These findings suggest that the culture of consumerism and looking at human as a commodity can affect relationships between couples and weaken the sustainability of marital life}, keywords = {consumerism,liquid love,emotional relationship,marital life}, title_fa = {رابطۀ مصرف‌گرایی و نگاه کالایی به انسان با سیالیت عشق در زندگی زناشویی}, abstract_fa = {مصرف‏گرایی یکی از شاخصه‏های دنیای مدرن است که به مصارف کالایی اکتفا نکرده و به ارتباطات و حتی ارتباط عاطفی زوجین نیز سرایت کرده است. هدف این مقاله بررسی رابطۀ فرهنگ مصرف‏گرایی‏ کالایی بر مصرف‏گرایی‏ ارتباطی زوجین یا سیالیت عشق است. این نوشته از نوع توصیفی‌ـ تبیینی است. روش این بررسی پیمایش و جامعة آماری شامل همة زنان و مردان متأهل شهر تهران است که از میان آن‌ها 384 نفر به روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چند‌مرحله‏ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد بین مصرف‏گرایی و سیالیت عشق رابطة معنادار وجود دارد. آزمون رگرسیون گام‌به‌گام نیز نشان داد متغیرهای مستقل مصرف‏گرایی و نگاه کالایی به انسان، 1/10 درصد‏ از واریانس متغیر سیالیت عشق را پیش‏بینی می‏کنند. این یافته‌ها نشان‌دهندۀ آن است که فرهنگ مصرف‌گرایی و نگاه کالایی به انسان می‌تواند روابط بین زوجین را تحت تأثیر قرار دهد و تداوم زندگی زناشویی را متزلزل کند.}, keywords_fa = {روابط عاطفی,زندگی زناشویی,سیالیت عشق,مصرف‏گرایی}, url = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_69955.html}, eprint = {https://jwdp.ut.ac.ir/article_69955_7338683456766222c8b894be6abcbeec.pdf} }