per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در توسعه و سیاست
2538-3124
2538-3132
2009-05-22
7
1
28284
تحلیلی بر میزان مشارکت زنان در تشکلهای سیاسی کشور در سال 1385
A Study on the Rate of Women's Participation in Political Formations of Iran During the Year 1385
زهرا پیشگاهی¬فرد
sorour13342@yahoo.com
1
مژگان دستوری
mojgan_dastoury@yahoo.com
2
سودابه ابراهیمی
soodabeh_ebrahimi@yahoo.com
3
چکیده: احزاب بهعنوان یک نهاد مدنی در جامعه وظیفهی سهیمکردن افراد در قدرت سیاسی کشور را بر عهده دارند، بنابراین میتوانند در سلامت سیستم توزیع قدرت و جلوگیری از انحصار قدرت در دست گروه یا قشر خاص و در نهایت اصلاح ساختار حکومتی و ادارهی کشور بسیار مهم باشند. در این پژوهش میزان مشارکت سیاسی زنان در سطوح مختلف ارکان حزبی کشور را مطالعه میکنیم که با استفاده از نظریههای بکرک و بارتز در خصوص شیوهی اعمال قدرت سیاسی فاعلان قدرت بر مفعولان قدرت انجام شده است. طبق این تئوری، اعمال قدرت در بعضی از سازمانهای سیاسی بهصورت تصمیمگیری پنهان و از طریق آرایش صحنه توسط فاعلان قدرت (مردان) بر مفعولان قدرت (زنان) است. طبق این دیدگاه، فاعلان قدرت، منافع (خواستها) مفعولان قدرت را در نظر نمیگیرند، بنابراین خواستههای مفعولان قدرت اصولاً در نظام سیاسی مطرح نمیشود و هنگامیکه خواستههای زنان اهمیتی ندارد پس مشارکت زنان در سطوح عالی حزب نمود پیدا نمیکند. روش تحقیق، توصیفی است و اطلاعات از مطالعهی منابع اسنادی گردآوری شده-اند. به این ترتیب که از هر جناح 5 نمونه انتخاب میشوند که هم از احزاب سیاسیِ باسابقه و هم از احزاب جدید باشند. با توجه به یافتههای تحقیق مشخص میشود که میزان مشارکت سیاسی زنان در بخشهای مختلف حزبی، بهخصوص سطوح عالی احزاب (شورای مرکزی کمیتههای کلیدی)، به شدت پایین است و بیشتر در نقشهای ستادی و خدماتی فعالیت میکنند.
Parties, as civil institutions distribute political power among individuals in society, and play an important role in preventing the monopoly of power by a particular group. They are also significant in modifying the governmental construction and administration of society. As a framework, this study has utilized theories of Bacharch and Bartez regarding the mode of exercising political power and authority by subjects of power on the objects of power. According to these theories, some political organizations exercise power latently through arrangement of stage by subjects of power (men) rather than the objects of power (women). Thereby subjects of power ignore the benefit of objects of power and their demands are excluded from political system. Since women's demands have no importance, they are excluded from privileged levels of a party.The research method used in this study is descriptive – documental and information is gathered through study of documentary Resources. According to this study, women's participation in high ranking positions of parties is slight and they mainly act as staff members.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_28284_8f0ae13976c7d3c0b617da31476dadaa.pdf
احزاب سیاسی
مشارکت سیاسی زنان
جناح چپ
جناح راست
قدرت سیاسی
Left Wing
political party
Political Power.
Right Wing
Women Political Party
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در توسعه و سیاست
2538-3124
2538-3132
2009-05-22
7
1
28285
رمزپردازی زن در ادب عرفانی
Woman Symbolism in Mystical Literature
مریم حسینی
drhoseini @ yahoo.com
1
چکیده: ادبیات عرفانی حوزهای وسیع و گسترده از رمزپردازی را پیش چشم خوانندهی رمزجو میگشاید. خاصیت رمز، دوسوگراییِ آن است. رمزهای عرفانی از دو ساحتِ متقابلِ آسمانی و زمینی برخوردار هستند. واژهی زن در ادب فارسی از کلمههایی است که دستمایهی رمزپردازی و سمبولیسم قرار گرفته است. مقالهی حاضر تلاش میکند تا وجوه مختلف این سمبولیسم را مطالعه کند. میدانِ این مطالعه، شعر و نثرِ عرفانی است. از مجموعهی شعر عرفانی، اشعار مولانا جلالالدین را در دیوان و مثنوی مطالعه کردهایم. جز او از آثار سنایی غزنوی و عطار هم سود جستهایم. در حوزهی نثرِ عرفانی کتاب تذکرهالاولیاء و صفهالصفوه را مطالعه نمودهایم، اما به مناسبت از کتابهایی چون کشفالحقایق نسفی هم سود بردهایم. روش تحقیق، تحلیلِ محتوا است. در این راستا آثار عرفانی را مطالعه و از آنها نمونهبرداری کردهایم. در پایان، مقایسهای تحلیلی بین ادب عرفانی فارسی و عربی و شعر ابنعربی و نگاه او نسبت به زن انجام شد و نیز بعضی از جلوههای واژهی زن را با مفهوم آنیما در روانشناسی یونگ تطبیق دادیم. نتیجهی این مطالعه نشان می-دهد که در رمزپردازی واژهی زن در ادبیات فارسی و سمبولیسمِ استفاده از این واژه فاصلهای بسیار، از ملکوت تا ملک و از عرش تا فرش، وجود دارد. نمادپردازی این واژه گاهی نمایشی ابلیسوار از زن ارایه میدهد و او را سرمنشأِ گناه و خطا میداند که بشریت تحت تسلط بدخوییهای اوست. از سوی دیگر، نمادپردازیِ الهیِ این واژه آنرا تا حد توحید و یکی شدن با خداوند بالا میبرد. زن، نمونهی تجلیِ حق و در شکل عروسهای شعری یا مادرِ طبیعت و جهان ظاهر میشود. این سمبولِ دوم زیباترین تصویرهای ممکن را از زن ارایه میدهد. درست برخلاف تصویر پیشینِ زن که گمراهکننده و مضلّ است، در اینجا زنانی در سیمای دختر ترسا و لیلی، هادی و راهنمای سالک بهسوی حقیقتِ حق میشوند.
Mystical literature provides a vast field of symbolism for the knowledgeable reader. Symbol has a bilinear quality. Mystical symbols are bilaterally both heavenly and earthly. The term "woman" has been studied symbolically in Persian literature.The present article is an attempt to discuss different aspects of this symbolism. The field of this study is mystical prose and poetry. From the category of mystical poetry, poetry of Maulana Jalaleddin from his poetry collection and Mathnavi are studied; also works of Sanai Ghaznavi and Attar are consulted. From the category of mystical prose, two books, Tadhkerat al-Owlya and Sefat al-saffa are studied. Also whenever needed some books such as Nasafi’s Kashf al-Haghayegh are consulted. The research methodology used in this research is contextual analysis and to this end, sample taking and studies have been conducted on mystical works. Finally ,an analytical comparison between Persian and Arabic mystical literature is carried out and Ibn Arabi's poetry and his point of view towards woman is examined. furthermore, in this study some aspects of the term "woman" are compared to the concept of Anima in Jung psychology. The results of this field study show that there is a great gap between the two symbolic meanings of the term "woman" in Persian literature. Symbolism of this word sometimes depicts a satanic quality of woman, and considers her as the source of sin and error; thus the human being is under the control of her malicious wills. Contrary, from the other point of view the term is divinely depicted, thus woman is raised to the state of unification and oneness with God. The woman reflects god and appears in forms of poetical brides or the mother of nature and world. The latter symbolism is the most beautiful image depicted of woman. In contrast to the former image that depicts woman as straying and deviating, in the latter, woman is represented in the form of Daughter of the Christian (referring to Mantigh ia- Tair of Attar) and Leili, as the guide of wayfarer toward God.
Key words: Mystical Literature, Symbolism, Woman, Soul
https://jwdp.ut.ac.ir/article_28285_bdd21ccff407575453e7e3eeb85cd504.pdf
ادبیات عرفانی
رمزپردازی
زن
نفس.
mystical literature
Symbolism
woman
soul
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در توسعه و سیاست
2538-3124
2538-3132
2009-05-22
7
1
28286
زن در نگاه معروف رصافی
"Woman from" Rassafi's Point of View
عزت ملاابراهیمی
mebrahim@ut.ac.ir
1
نوید پیری
n_piri2003@yahoo.com
2
چکیده: بسیاری از شاعران در اشعار خود بهنوعی به مقولهی زن پرداخته یا به آن اشارهای داشتهاند. طرز تلقی و نوع دیدگاه آنان به زن متأثر از دیدگاه عام حاکم بر جامعه و نیز تجربههای شخصیِ شاعر است. معروف عبدالغنی رصافی تقریباً تمام جوانب مشکلات اجتماعی زن را مطالعه کرده است. هرچند او به این مشکلات واقف بوده و تلاشی فراوان داشته تا زن را از قید و بندهای حاکم برهاند، اما محدودیتها مانع میشد تا پا را از حصار گفتمان جامعه فراتر نهد. در ورای اشعار او روحی بزرگ قرار دارد که مقوی آن اسلام است. این دسته اشعار بهطور عمده از احساسات و عواطف شاعر نسبت به زنان سرچشمه میگیرد. طبق اشعار، رصافی مسلمانی است که گاهی تحت تأثیر فرهنگ ساختگی غرب دستخوش انحرافاتی جزیی میشود اما در نهایت به فرهنگ غالب و ریشهدار اسلامی برمیگردد.
Many poets have somewhat dealt with the concept of feminity in their poems, and some only have alluded to it. Their attitude and their viewpoint towards woman is influenced by the popular viewpoint dominating their society as well as their own personal experiences. Marouf Abdolqani Rasafi discussed nearly all aspects of women's social problems. He was aware of such problems and tried his best to liberate the female gender from the dominant restrictions, but the restrictions hindered him in moving away from society's discourse. In his poems lies a great soul which is reinforced by Islam. This type of poem is mainly based on the feelings and sympathy that are bestowed upon the poet's soul. According to Rasafi poems, he is a Muslim who under the influence of western culture deviates from Islamic culture but ultimately returns to the dominant and deeply rooted Islamic culture. This reminds the famous proverb: Such is the tree, such is the fruit.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_28286_22837180ac5fb543b77a32d4255e56ec.pdf
رصافی
زن
تعلیم و تربیت
حجاب
ازدواج
اسلام.
Rasafi
woman
Pedagogy
Veil
Marriage
Islam
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در توسعه و سیاست
2538-3124
2538-3132
2009-05-22
7
1
28287
خشونت علیه زنان در آثار محمود دولتآبادی
Violence Against Women in Dolatabadi's
صبا واصفی
sabavasefi@yahoo.com
1
حسن ذوالفقاری
zolfagari_hasan@yahoo.com
2
چکیده: ادبیات داستانی یکی از پایگاههایی است که در آن کلیشههای جنسیتی بازتولید میشود و همانند سایر عرصههای علمی، پیوسته چهرهای تکراری از زنان ترسیم میکند. بر این اساس، مقالهی حاضر در پی مطالعهی این نکته است که چگونه متون ادبی تمایزات جنسی در یک فرهنگ را بازتاب میدهد و چگونه به بازنمایی تقسیمبندی جنسیتی میپردازد. این نابرابریها درآثار برگزیدهی دولتآبادی به چه شکل و در چه قالبی نمایش داده میشود. روش بهکار رفته در این پژوهش تحلیل محتوا است. حاصل مطالعهها چنان مینماید که در داستانهای هجرت سلیمان، باشبیرو، جای خالی سلوچ و کلیدر، خشونت نقشی اساسی دارد که با منشأهای متفاوت و در قالبهای گوناگون (آشکار و پنهان) ظاهر میشود و زنان را مغلوب میسازد.
Fable literature is one of the bases in which sexual stereotypes are reproduced. Like all other scientific fields, it continuously delineates a repetitive image of women. Therefore, this article aims to study how literary texts reflect sexual discrimination in a specific culture and how they deal with reproduction of sexual division; specially how these injustices are drawn in Mr. Dolatabadi's selected works.The Results of the research shows that in Hejrate solyman, Bashobeyro,Jaye khaliye soloch, kalidar story books, harshness plays the main role and appears with various origins and in different forms (clear and hidden) and thus overcomes and defeats women. The method used in this research is content analysis.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_28287_aa44332e1607c5da1b4923b65628b798.pdf
زن
خشونت
مردسالاری
دولتآبادی
woman
Violence
patriarchy
Dolatabadi.
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در توسعه و سیاست
2538-3124
2538-3132
2009-05-22
7
1
28288
بازتولید نقشهای جنسیتی در کتابهای فارسی مقطع ابتدایی
Reproduction of Gender Roles in Farsi Textbooks of Iranian Primary Schools
علی¬رضا افشانی
afshanialireza@yahoo.com
1
عباس عسکری¬ندوشن
aaskarin2@yahoo.com
2
سمیه فاضل ¬نجف¬آبادی
somayefazel61@yahoo.com
3
چکیده: در سالیان اخیر، تغییراتی مهم در تدوین کتابهای درسی صورت پذیرفته و محتوای آنها بازنگری شده است. تحقیق حاضر، شیوهی بازتولید نقشهای جنسیتی در محتوای کتابهای فارسی دورهی دبستان را مطالعه میکند. به همین منظور، محتوای کتابها در چهار مؤلفهی تصاویر، خویشاوندان، والدین و نقشهای شغلی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا مطالعه شده است. یافتهها نشان میدهد که تصاویر جنس مذکر بهوضوح بیشتر از تصاویر جنس مؤنث است. زنان بیشتر در نقشهای کودکی و نوجوانی و مردان عمدتاً در نقشهای بزرگسالی به تصویر کشیده شدهاند. همچنین، خویشاوندان مذکر بهنحوی چشمگیر بیش از خویشاوندان مؤنث منعکس شدهاند. اگرچه در سالیان اخیر تعداد و تنوع مشاغل معرفیشده بیشتر شده، ولی نسبتِ مشاغل زنانه کمتر و نسبتِ مشاغل مردانه بیشتر شده است. بر اساس نتایج، انتساب نقش خانهداری به زنان کاهش و ترسیم زنان در نقشهای حرفهای و تخصصی افزایش یافته است. بر خلاف سایر موارد، در معرفی والدین، انعکاس نقشهای جنسیتی زنان بیش از مردان بود.
The purpose of this article is to investigate the differences between men and women’s painting regardless of being limited to presuppositions about masculine and feminine art. Therefore, first the appearance of differences between men and women art during the eighteenth and nineteenth century is considered. Having done that, various types of women’s painting, Feminine painting and feminism painting are compared. Finally, by presenting a theoretical model, the article delineates the differences between visual technique, artistic style, and coloration in men’s and women’s painting. The statistic universe contains 2525 painting and the sample universe contains 370 painting which are presented in 60active gallery in Tehran in the first quarter of 1387. It is concluded that regarding visual technique, women’s painting is brighter, more ordered, clearer and more decorative than that of the men’s painting. They are also more symbolic and decorative from the point of style.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_28288_277b217bc51771976d2f2ea556fcaff6.pdf
هویت جنسی
بازتولید ارزشها
کتاب فارسی
تحلیل محتوا
نقش شغلی
Gender Identity
Reproduction of Values
Farsi Textbook
Content Analysis.
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در توسعه و سیاست
2538-3124
2538-3132
2009-05-22
7
1
28289
مطالعهی تطبیقی پوشاک بانوان اشکانی و یونانی در دوران هلنیستی
A Comparative Analysis of Greek and Parthian Women’s Clothing During Hellenism
ابوالقاسم دادور
ghadadvar@yahoo.com
1
الناز حدیدی
he_hadidi@yahoo.com
2
چکیده: تبادل فرهنگی- هنری و تأثیرات آن بهخصوص در زمینهی پوشاک زنان در بحرانیترین برههی تاریخی، یعنی زمان شکلگیری سلسلهی اشکانیان پس از حمله و ورود بیگانگانی چون اسکندر و یونانیان در قلمرو امپراتوری بزرگ هخامنشیان، و مطالعهی علت تحولات رخداده در نوع البسه زنان در طول تاریخ اشکانیان هدف اصلی مقالهی حاضر است. اشاعهی سبک هلنیسم در شرق و بهویژه در ایران موجب تحولات بسیاری در زمینههای مختلفی چون اقتصاد، مذهب، فرهنگ، هنر و ... شد و درک این مطلب که میزان نفود فرهنگ جدید در تمدن کهن ایرانی تا چه حد بوده است از اهمیتی ویژه برخوردار است. بنابراین در این پژوهش سعی شده است انواع تنپوش زنان در هر دو تمدنِ ایران و یونان مطالعه و پس از تشریح جزییات پوشاک آنها، شباهتها و تفاوتها با یکدیگر مقایسه و میزان تأثیر و تأثر متقابل دو تمدن در این زمینه تجزیه و تحلیل شود. روش کار در تحقیق، اسنادی است و نتیجههای بهدست آمده نشان میدهند که فرهنگ پوشش ایرانیان و یونانیان، بهعلت رخداد جنگهای متعدد میان دو تمدن و نفوذ عوامل متقابل در سبک هنری هر یک از آنها، دارای روابطی معنادار و عمیق بوده است و در زمینهی نوع دوخت و تزیینات لباس بهطور کاملا متأثر از یکدیگرند.
This article is aimed at investigating the Cultural-artistic exchange and its influence on female costumes in the most critical part of the history; that is during the formation of the Parthian Kingdom in the great Achaemenid’s realm after the invasion of foreigners such as Alexandra and the Greek. This paper also examines the causes that have lead to transformations in the type of woman's clothing during the Parthian history. The dissemination of Hellenism in East especially Iran led to great changes in various fields such as economics, religion, culture, art and etc. Therefore it is significant to understand the extent to which the new culture has penetrated into the ancient Persian civilization. In this article different types of women's clothing are analyzed in Iranian and Greek civilization. The details of each piece of clothing are delineated and the similarities and differences are compared and contrasted. The article also analyzes the extent to which the two civilizations have mutually influenced each other. The method of research is documental analysis and the results reveal that the culture of Iranian and Greek clothing have significant and deeply rooted relationship with each other which is mainly due to various wars between the two civilizations and the influence of counter factors in artistic style of each civilization thus the type of tailoring and styles of ornament are mutually influenced by each other.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_28289_b89d5f4da6a99e5b6314e4e599b353c9.pdf
هنر
پوشاک
بانوان
اشکانیان
یونانیان
هلنیسم.
Art
Clothing
Greek
Parthian
Hellenism
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در توسعه و سیاست
2538-3124
2538-3132
2009-05-22
7
1
28290
نقاشی زنان؛ نقاشی زنانه
Women's Painting and Feminine Painting
محمدرضا مریدی
moridi.mr@gmail.com
1
معصومه تقی¬زادگان
taghizadegan_k@yahoo.com
2
چکیده: هدف مقاله حاضر مطالعهی تفاوتهای نقاشیهای زنان و مردان، بدون محدود شدن به پیشفرضهای هنر زنانه و هنر مردانه است. به همین دلیل ابتدا به جریان پیدایش دوگانگیِ هنر زنانه و مردانه در طول قرن هجدهم و نوزدهم میپردازیم. سپس گونههای مختلف نقاشی زنان، نقاشی زنانه و نقاشی فمینیستی را از یکدیگر متمایز میکنیم تا برنامهای عملی برای مطالعهی نقاشی زنان تدوین شود. در نهایت سعی میکنیم با ارایهی یک مدل نظری تفاوت میان شگردهای بصری، سبک هنری، فضای رنگی و ... را در نقاشی زنان و مردان نشان دهیم. جامعهی آماری شامل 2525 تابلو و جامعهی نمونه شامل 370 تابلو نقاشی میباشد که در سه ماه اول سال 1387 در 60 نگارخانهی فعال تهران به نمایش درآمدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که نقاشی زنان به لحاظ شگردهای بصری، روشنتر، منظمتر، شفافتر و پُرتزیینتر از نقاشیهای مردان است. همچنین به لحاظ سبکی، سمبولیستیتر و دکوراتیوتر هستند.
The purpose of this article is to investigate the differences between men and women’s painting regardless of being limited to presuppositions about masculine and feminine art. Therefore, first the appearance of differences between men and women art during the eighteenth and nineteenth century is considered. Having done that, various types of women’s painting, Feminine painting and feminism painting are compared. Finally, by presenting a theoretical model, the article delineates the differences between visual technique, artistic style, and coloration in men’s and women’s painting. The statistic universe contains 2525 painting and the sample universe contains 370 painting which are presented in 60active gallery in Tehran in the first quarter of 1387. It is concluded that regarding visual technique, women’s painting is brighter, more ordered, clearer and more decorative than that of the men’s painting. They are also more symbolic and decorative from the point of style.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_28290_c80c013d26efe7031fa912a2e1fd5f55.pdf
نقاشی زنان
نقاشی زنانه
نقاشی فمینیستی
نقاشی ایران
Women’s painting
Feminine Painting
Feminist Painting
Painting in Iran