per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در توسعه و سیاست
2538-3124
2538-3132
2016-09-22
14
3
273
288
10.22059/jwdp.2016.60051
60051
Research Paper
رابطۀ شغل و سلامت اجتماعی زنان
The relationship between jobs and social health of women
مریم قاضی نژاد
maghazinejad@yahoo.com
1
هاجر سنگری سلیمانی
ghazinejad@yahoo.com
2
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا(س)
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه الزهرا(س)
در جامعۀ ایران نیز همسو با جهان، توجه به ابعاد سلامت، همچون سلامت اجتماعی، اهمیت روزافزونی دارد. در دهههای اخیر، با ورود گستردۀ زنان به دانشگاه، عرصههای اجتماعی و تقاضای مضاعف آنان برای ورود به بازار کار مواجه هستیم. از آنجا که شغل بهمنزلۀ مقولهای محوری در دنیای جدید و یکی از تعیینکنندههای اجتماعی مؤثر بر کلیت سلامت مطرح است و سلامت زنان در ابعاد مختلف، سلامت خانواده و نهایتاً سلامت جامعه را به دنبال دارد، این مهم ما را بر آن داشت تا بررسی تأثیر شغل بر سلامت اجتماعی زنان را بهمنزلۀ هدف اصلی تحقیق برگزینیم. جامعۀ آماری تحقیق، زنان (دانشجو) شاغل دانشگاه الزهرا(س) هستند. نمونهگیری به روش خوشهای احتمالی انجام شد و نمونهای به حجم 111 نفر از دانشجویان در حال تحصیل انتخاب شدند. روش تحقیق پیمایش مقطعی بود و اطلاعات با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته و مقیاس استاندارد سلامت اجتماعی کییز، جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. مطلوبیت شرایط شغلی (حقوق و مزایا، امنیت شغلی، حمایت سازمانی و...) بیشترین تأثیر را بر سلامت اجتماعی زنان داشته است. یافتهها مؤید تأثیر مکانیزمهای علّی استقلال مالی، روابط اجتماعی، حمایت اجتماعی، عزت نفس و منزلت اجتماعی بر سلامت اجتماعی زنان شاغل است. در میان متغیرهای زمینهای، سن، وضعیت تأهل و نوع منزل مسکونی (سطح رفاه) با سلامت اجتماعی رابطۀ معناداری داشتهاند. نتیجۀ نهایی اینکه، صرف داشتن شغل تغییری در میزان سلامت اجتماعی زنان ایجاد نمیکند. آنچه مهم است مؤلفههای ماهوی شغلی، شامل نوع شغل، مطلوبیت شرایط شغلی و توانمندیهای اجتماعی و روانی (پیامدهای شغلی) است که بر سلامت اجتماعی آنان تأثیرگذار است. زنان شاغل برخوردار از استقلال مالی، روابط اجتماعی قوی و حمایت اجتماعی بالا، سلامت اجتماعی بیشتری دارند.
Like the rest of the world, paying attention to health dimensions, especially social health and its elements, has become essential in Iran's society. Moreover, the recent decade has been witness to a wave of women entering universities and their demand for job.Since job, as a main social determinant, affects health, and women's health brings family and eventually social health, we intended to probe the impact of job on social health of females. The statistical population included employed female students studying in Alzahra University. The sample size was determined to be 111 subjects who were selected from different faculties using cluster sample method. This was a sectional survey study and the information was collected using self-made questionnaire and social health standard scale; then the data were analyzed by using spss software. The suitability of job conditions (wages and benefits, job security, organizational support, growth and prosperity at work, etc.) had the highest effect on the students' social health. In addition, results indicated the effect of casual mechanisms of financial independence, social relations, social support, self-esteem, and social status on social health of employed people. Among the underlying variables, age, marital status, and type of living place were significantly correlated with social health. Finally, the type of job (in terms of rank and status) did' not have any major correlation with students' social health. Employment does not change one's social health. The main things affecting social health are occupational components including the type of job, suitability of job conditions, and social-mental capabilities (consequences of job).
https://jwdp.ut.ac.ir/article_60051_19ccb0d88884cfa07f1f6bf0700a343a.pdf
دانشگاه
زنان
سلامت
سلامت اجتماعی
شغل
Health
job
Social Health
University
Women
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در توسعه و سیاست
2538-3124
2538-3132
2016-09-22
14
3
289
308
10.22059/jwdp.2016.60052
60052
Research Paper
رابطۀ میان بازاریابی داخلی و عملکرد سازمانی: نقش تعدیلگری جنسیت
The relationship between internal marketing and organizational performance: the mediating role of gender
آصف کریمی
asef.karimi@ut.ac.ir
1
رضوان ولایتی شکوهی
shabani@ut.ac.ir
2
اسماعیل شعبانی نژاد
esmail-shabani@ut.ac.ir
3
الهام گیلانی
4
استادیار دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری بازاریابی بینالملل، گروه مدیریت دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه پیام نور تهران
بیشک، بقای هر سازمان در گرو تلاش برای بهبود عملکرد خـود در حوزههای مختلف است. بـه ایـن منظـور، سـازمانهـا از سـازوکارهای متعددی بهره میگیرند تا بتوانند عملکرد خـود را بهبـود بخشـند. یکـی از عوامـل تأثیرگـذار بـر عملکرد سازمانها، بازاریابی داخلی است. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمانی استادان دانشگاه علمیـ کاربردی و آزمون اثر تعدیلگری متغیر جنسیت در رابطۀ میان این دو متغیر است. این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و جامعۀ آماری تحقیق شامل همۀ استادان در دانشگاههای علمیـ کاربردی در سطح شهر تهران بودند که تعداد 384 نفر از آنان بهعنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر کارشناسان و متخصصان تأیید شد. همچنین، به منظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق پیشآزمون انجام شد که مقدار آلفای کرونباخ محاسبهشده برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه در حد مناسب بود. دادههای گردآوریشده با استفاده از تکنیک چندمتغیرۀ مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، متغیر جنسیت در رابطۀ بین بازاریابی داخلی و عملکرد سازمانی اثر تعدیلگری دارد؛ بهنحویکه این رابطه برای استادان مرد غیرمعنادار، ولی برای استادان زن مثبت و معنادار بود.
The survival of each organization depends on its attempts to improve its performance in various fields. To do this, organizations apply numerous procedures, one of which is internal marketing. Therefore, this study aims at exploring the impact of internal marketing on the organizational performance of professors in the University of Applied Science and Technology (UAST) with special consideration of the mediating effect of gender. The study was a survey research and the sample consisted of 384 of male and female professors in UAST in the city of Tehran. To collect data, a standard questionnaire was distributed among the respondents. The content validity of the questionnaire was confirmed by the experts. Also, to ensure the reliability of the questionnaire, pre-test tools were used showing that the Cronbach's alpha was at an acceptable level for the main variables in the questionnaire. The data was analyzed using Multiple Variable Structural Modelling Equations. The results showed that internal marketing has a positive impact on organizational performance. Also, it was revealed that gender has a mediating effect on the relationship between internal marketing and organizational performance. To be more specific, while the relationship proved to be statistically non-significant for male professors, it was statistically significant and positive for female professors.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_60052_d997b02ce7286b593240b316c6f203a9.pdf
بازاریابی داخلی
جنسیت
عملکرد سازمانی
Internal marketing
Gender
organizational performance
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در توسعه و سیاست
2538-3124
2538-3132
2016-09-22
14
3
309
328
10.22059/jwdp.2016.60053
60053
Research Paper
زنان و گرایش به مد
Women and fashionism
احمد بخارایی
bokharaee@yahoo.com
1
ملکه رفیعی
mr2897@gmail.com
2
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه پیام نور تهران
حرکت به سوی مدرنیته در کنار بروز تحولاتی همچون جهانیشدن فرهنگ و رشد فرهنگ مصرفی، گرایش به مد و نظارت مستمر بر ویژگیهای ظاهری و مرئی بدن را به پدیدۀ مسری و همهگیر جوامع معاصر مبدل کرده است. افراد مدرن امروزی با استفادۀ خاص از برخی اقلام مد روز و با توجه افراطی به لباس و قیافه، تصویرهایی شخصی از خویش برمیسازند و همزمان پیامهایی دربارۀ کیستی و هویت خود به دیگران ارسال میکنند. تحقیق حاضر با تکیه بر الگوی پوشش و بررسی نگرش زنان راجع به مد میکوشد شرح و تفسیری از زمینهها و انگیزهها و دلایل گرایش زنان به استفاده از لباسهای مد به دست دهد و به شناسایی تیپولوژی آنان بپردازد. تحقیق با روش کیفی و استفاده از تکنیک مصاحبۀ نیمهساختیافته انجام شده است. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها بازگوی تیپهای سهگانهای است که هریک با داشتن ویژگیهای متفاوت از یکدیگر تفکیک میشوند؛ گرچه در مواردی با یکدیگر همپوشی نیز دارند. نتایج نشان میدهد که گرایش فزایندۀ زنان به استفاده از پوشاک و البسۀ مد روز بیش از هرچیز با لحاظکردن رابطۀ دیالکتیکی میان عاملیت و ساختار و در چرخۀ عوامل ذهنی و عینی قابل فهم است.
The move toward modernism along with the cultural globalization and the rise of consumer culture makes fashionism and also permanent surveillance and focusing on the visible characteristics of the body a common phenomenon in contemporary societies.Nowadays, modern people with the use of fashionable things and through paying extreme attention to cloth and appearance construct personal images of themselves and also send messages about their identities to others. The present research focusing on styles of clothing and women's attitudes toward fashion aims to explain causes and motivations leads women to use fashionable clothes and also attempts to identify their typology. The research method is qualitative and its data has been collected by semi-structured interviews. The results of data analysis display three distinct types of women's clothing, each of which has different characteristics. Of course, this division does not mean exact bordering, and one have mutual relationship. The findings show that women's increased tendency for using fashionable clothes should be assessed mostly in relation to both subjective and objective factors as well as the dialectic relationship of agency and structure.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_60053_0b5f7b4c09949071b40c84403ff9020c.pdf
الگوی لباس
زنان
گرایش به مد
مد
مد التقاطی
مد انطباقی
مد واسازانه
adaptative fashion
deconstructive fashion
eclectic fashion
Fashion
Fashionism
styles of clothing
Women
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در توسعه و سیاست
2538-3124
2538-3132
2016-09-22
14
3
329
341
10.22059/jwdp.2016.60054
60054
Basic article
تبیین نگرش سیاسی دانشجویان با استفاده از الگوی تجدیدنظرطلبانۀ شکاف های جنسیتی
Political attitudes: A comparative analysis of the role of gender gaps
محمودرضا رهبرقاضی
m.rahbarghazi@ase.ui.ac.ir
1
لیلا رادی
leyla@gmail.com
2
ایوب لیموچی
ayoob34@yahoo.com
3
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
جامعهشناسی سیاسی سنتی به طرزی جزمی، زنان را به لحاظ نگرش سیاسی محافظهکارتر از مردان میپندارد، اما الگوی تجدیدنظرطلبانة شکافهای جنسیتی اینگلهارت نشان میدهد که از دهۀ 1990 به اینسو زنان از برنامهها و اهداف احزاب چپ جدید که عمدتاً مبتنی بر ارزشهای فرهنگی فرامادیگرایی است، بیشتر حمایت میکنند. در این راستا، مطالعۀ حاضر، پژوهشی است در زمینۀ مقایسۀ نگرشهای سیاسی زنان و مردان که روی 596 نفر از دانشجویان دانشگاههای سراسری شهر اصفهان در سال 1395 انجام گرفته است. در این راستا، نتایج پژوهش نشان میدهد اول اینکه بین زنان و مردان در میزان گرایش به دموکراسی تفاوتی وجود ندارد و هر دو گروه به یک میزان از نگرشهای دموکراتیک حمایت میکنند و بدین ترتیب صحت مفروضات الگوهای کلاسیک در مورد گرایش زنان به سوی محافظهکاری در حوزههای سیاسی رد میشود. ثانیاً، یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میزان گرایش به ارزشهای فرامادیگرایانه، که براساس نظریههای اینگلهارت بنیان احزاب چپ جدید را تشکیل میدهند، بین زنان به شکل معناداری بیشتر از مردان است و این امر نشان میدهد که نهتنها زنان از نگرشهای راستگرایانه در حوزههای سیاسی فاصله گرفتهاند، بلکه براساس الگوهای تجدیدنظرطلبانه حتی تمایل بیشتری به برنامههای چپ جدید پیدا کردهاند.
Classic political sociology dogmatically considers women, from a political perspective, more conservative than men and accordingly, women’s models of political behaviors are expressed based on their inherent tendencies towards right-wing conservative parties. But new research indicates that in developed countries during 1980’s, women gradually distanced from traditional conservatism and joined democratic groups. In addition, Inglehart’s studies indicate that since 1990’s, not only have conservatism and right-wing tendencies faded in women, but also they support plans and objectives of new left-wing parties which are mostly based on cultural values of post-materialism more than ever. As a results, it seems that the effect of gender gaps has been reconfigured mostly in three models of traditional gap, convergence, and revisionism. Accordingly, the present study aims to investigate the comparison between men’s and women’s political attitudes among 596 students of University of Isfahan in 2016. Accordingly, analyzing the results of the research indicated that firstly, there is no significant difference among men and women in terms of the degree of their tendencies towards democracy and each group supports democratic attitudes to the same extent. Therefore, the claim of hypotheses of classic models about women’s tendencies towards conservatism is rejected in political domains. Secondly, findings also indicated that the degree of tendency towards post-materialist values which construct foundations of New Leftist parties according to Inglehart, is significantly higher among women than men. This issue indicates tha not only have women distanced from rightist attitudes in political domains, but also they have more tendency towards leftist plans based on revisionist models.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_60054_a0501e3b32d8ffed755bb9fcf8a16d4f.pdf
ارزش های فرامادیگرایانه
الگوی تجدیدنظرطلبانه
زنان
شکاف های جنسیتی
convergence
revisionism
traditional gap model
Women
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در توسعه و سیاست
2538-3124
2538-3132
2016-09-22
14
3
343
360
10.22059/jwdp.2016.60055
60055
Research Paper
بررسی ابعاد مختلف خوداشتغالی و موانع آن در میان دانشجویان دختر دانشکدۀ کشاورزی (مطالعۀ موردی: دانشگاه زنجان)
Assessing different aspects and barriers of self-employment among agricultural female students (Case study: Zanjan University)
جعفر یعقوبی
yaghobi@znu.ac.ir
1
پریسا نجفلو
najafloo.parisa@znu.ac.ir
2
الهه حق وردی
h.elahe2000@yahoo.com
3
دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان
دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان
دانشجوی کارشناسی ارشد توسعۀ روستایی دانشگاه زنجان
هدف کلی این تحقیق، بررسی ابعاد مختلف و موانع خوداشتغالی در میان دانشجویان دختر دانشکدۀ کشاورزی است. این پژوهش توصیفیـ همبستگی به روش پیمایشی انجام شد. جامعۀ مطالعهشده دانشجویان دختر سال آخر مقطع کارشناسی دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 1394ـ1395 بودند (135N=). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد (63=N). نمونهها با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامۀ محققساخته ابزار جمعآوری دادهها بود که روایی آن از طریق آرای اعضای هیئتعلمی دانشگاه زنجان و پایایی آن از طریق پایلوت تست و اندازهگیری ضریب آلفای کرونباخ، به میزان 71/0- 89/0 برآورد شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد اولویتهای مهم اشتغال به ترتیب کار تعاونی، خوداشتغالی و استخدام است. از انگیزههای مهم خوداشتغالی دستیابی به رفاه بیشتر، آزادی و انعطافپذیری در کار و استفاده از همۀ دانش، مهارت و ایدههای خود بود. دانشجویان تمایل بیشتری به اشتغال در بخش خدماترسانی کشاورزی داشتند و مهمترین ملزومات خوداشتغالی از نظر آنها به ترتیب سرمایۀ مالی، برخورداری از آموزش تخصصی جهت راهاندازی کسبوکار و تجربههای کاری در زمینۀ مربوطه بیان شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که هفت عامل حمایتی، قانونی و موانع جنسیتی، خطرپذیری کشاورزی و ضعف مهارتهای ارتباطی، ضعف مادی و دانشی، نگرشی و امنیتی، گرایش به راحتطلبی و عدم ریسکپذیری در اشتغال، ضعف مهارت مدیریتی و فنی و کمبود تسهیلات توانستند 34/74درصد از کل واریانس موانع خوداشتغالی دانشجویان دختر در بخش کشاورزی را تبیین کنند.
The main purpose of this research was to study different aspects of self-employment among the agricultural female students in University of Zanjan. The statistical population of the study consisted of senior female students in agriculture faculty of Zanjan University in 2014-2015 academic year (N= 135). According to Cochran's formula, 63 students were selected using a stratified random sampling method. The research tool was a questionnaire. Validity of the instrument was confirmed by a panel of faculty members and experts of the field. The reliability was determined by pilot test and calculating Cronbach's alpha coefficient (0.71-0.88). The results of this study showed that the most important priority for employment was cooperative work, self-employment and recruitment. The most important motivation for self-employment was greater prosperity, freedom and flexibility to work and use all the knowledge, skills and their ideas. Most students tend to agricultural employment in the service section. The self-employment requirements included: need of financial capital, benefiting from specialized training and experience in the field to set up business on one’s own way. Using exploratory factor analysis, barriers to female students self-employment in agriculture were summarized into seven factors including: supporting law and gender barriers, agricultural risks and weaknesses in communication skills, physical weakness and knowledge, attitude and security, tendency to indolence and failure to taking risk in employment, lack of technical and management skills and lack of facilities. These factors explained 74.34% of barriers to female students' self-employment in agriculture.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_60055_bbfdca5718897b88a06bf22b7ff360f3.pdf
اشتغال زنان
انگیزۀ اشتغال
دانشجویان
خوداشتغالی
کشاورزی
Agriculture
employment
employment motivation
self-employment
women's students
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در توسعه و سیاست
2538-3124
2538-3132
2016-09-22
14
3
361
378
10.22059/jwdp.2016.60056
60056
Research Paper
سنجش عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش به ایدهآلهای زیبایی اندام در بین زنان شهر تبریز
Relation of social factors with tendency towards fitness trends ideals among women in Tabriz
فیروز راد
rad_291@yahoo.com
1
گیتا بیلان
gitabilan@ymail.com
2
استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور واحد تهران
شواهد نشاندهندۀ تغییر فرهنگی در ایران و ترجیح بدن لاغر در بین زنان است. توجه فراوان به زیبایی و تناسب اندام از پیامدهای جامعۀ مصرفی است و زنان برای دستیابی به اندازۀ بدنی دلخواه به روشهای متعددی، همچون رژیمهای زیبایی و لاغری اندام، روی آوردهاند. بنابراین، مطالعۀ حاضر به منظور سنجش عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش به ایدهآلهای زیبایی اندام در بین زنان شهر تبریز به مرحلۀ اجرا درآمده است. چارچوب نظری تحقیق با نظریههای بوردیو، گیدنز، گافمن و فمنیسم شکل گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق متشکل از کلیۀ بانوان مراجعهکننده به باشگاههای ورزش بدنسازی (تناسب اندام) دایر در شهر تبریزند. با استفاده از روش پیمایش و شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، تعداد 55 باشگاه انتخاب شده و تعداد 385 نفر از بانوان مراجعهکننده به این باشگاهها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. اطلاعات مورد نیاز با بهکارگیری پرسشنامۀ محققساخته جمعآوری شده و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزار آماری Spss صورت گرفته است. یافتهها نشان میدهد که میانگین گرایش به ایدهآلهای زیبایی اندام در زنان مطالعهشده، 12/111 است. براساس نتایج بهدستآمده از تحلیلهای دومتغیره و چندمتغیره، متغیرهای نگرش فمنیستی، سرمایۀ فرهنگی، مصرف رسانه، وضعیت تأهل و سن، با گرایش به ایدهآلهای زیبایی اندام رابطۀ آماری معناداری نشان دادهاند. همچنین، نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد که متغیرهای سرمایۀ فرهنگی، مصرف رسانه و سن از طریق تحتتأثیر قرار دادن متغیر نگرش فمنیستی بر میزان گرایش به ایدهآلهای زیبایی اندام تأثیرگذار است. براساس نتایج رگرسیون چندمتغیره، این متغیرها توانایی پیشبینی 37درصد از تغییرات میزان گرایش به ایدهآلهای زیبایی اندام را دارند.
Iran’s culture is changing, and by these changes preference of fit body usually thin body is growing up among women. Paying too much attention to fitness is the result of a consumer society, and to reach fitness and to have acceptable body size, women try different ways such as body building, aerobic, etc. So the current study aims to explore the social factors related with women’s tendency towards fitness trends ideals in Tabriz. Theoretical frame is made using theories of Giddens, Guffman, Bourdieu, and Feminism. Population consists of women who go to the gym for fitness in Tabriz. Using survey and multi- stage cluster sampling, fifty-five gyms were chosen and 385 women in these gyms were selected using accidental sampling. The required information was collected by questioner prepared by researcher and data analysis was done by SPSS software. Findings show that the average rate of tendency towards fitness trend ideals among women under study is 111/12. According to the two variable and multi–variable analyses, the variables of age, marital status, feministic attitude, cultural capital, and usage of media have meaningful statistical relation with tendency towards fitness trend ideals. Also, results of multi-liner regression show that the variables of age, marital status, cultural capital, and media usage by having effect on the variables of feministic attitude have relation with the rate of tendency towards fitness trend ideals in Tabriz. According to the results of multi- variable regression, these variables are able to predict 37 percent of changes in the rate of women’s tendency towards fitness trend ideals.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_60056_48ded3dd3d2338dd3de9229c9069b67c.pdf
بانوان شهر تبریز
جامعهشناسی بدن
گرایش به ایدهآلهای زیبایی اندام
نگرش فمینیستی
feministic attitude
fitness trends ideals
ladies in Tabriz
sociology of body
per
مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران
زن در توسعه و سیاست
2538-3124
2538-3132
2016-09-22
14
3
379
396
10.22059/jwdp.2016.60057
60057
Research Paper
زنان و بهرهوری اقتصادی در خانواده براساس سیری در سیرۀ رضوی
Women and economic efficiency in the family based on a survey on Razavi conduct
علی حسین حسینزاده
1
مرضیه شهریاری
tkta68@yahoo.com
2
مریم فرجی بهبهانی زاده
mfb8532@yahoo.com
3
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشجوی دکتری جامعهشناسی و مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی واحد علوم و تحقیقات اهواز
در خانواده، زنان با استفاده از جدیدترین اطلاعات و دانش در رابطه با موضوعات مختلف زندگى و آموزش به دیگر اعضاى خانواده و همچنین دقت و نظارت در انجامدادن صحیح آنها مىتوانند روشهاى نوین و بهینه را جانشین باورهاى غلط و غیراقتصادى اعضاى خانواده کنند و سطح فرهنگى و اجتماعى خانواده را بیش از پیش افزایش دهند. در این پژوهش، بهرهوری اقتصادی خانواده از جمله مشارکت زنان در هزینهکرد درآمد خانواده، تغییر و اصلاح رفتارهای مصرفی، نظارت زنان بر نحوۀ مصرف خانواده، اعمال محبت مادرانه برای ایجاد انضباط اقتصادی و آموزش رفتار درست اقتصادی به فرزندان از جنس تقسیم کار و ایفای نقش و... در خانواده مد نظر است. برای شناسایی مؤلفههای ذکرشده از نظریههای منابع، قدرت، نظریۀ سیستمی و توانمندسازی استفاده شده است. روش تحقیق پژوهش در جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها پیمایشی بود که با استفاده از نمونهگیری طبقهای چندمرحلهای بر 200 زن متأهل شهرستان اهواز انجام شد. تکنیک نمونهگیری استفادهشده نمونهگیری طبقهای چندمرحلهای است. یافتهها نشان میدهند که متغیرهای مشارکت زنان در هزینهکرد درآمد خانواده، تغییر و اصلاح رفتارهای مصرفی، نظارت زنان بر نحوۀ مصرف خانواده، اعمال محبت مادرانه برای ایجاد انضباط اقتصادی و آموزش رفتار درست اقتصادی به فرزندان با متغیر وابستۀ بهرهوری اقتصادی خانواده رابطۀ مثبت دارد. براساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندمتغیری، مشارکت زنان در هزینهکرد درآمد خانواده و تغییر و اصلاح رفتارهای مصرفی از تبیینکنندههای مهم بهرهوری اقتصادی خانواده معرفی شد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نزدیک به 39/0درصد از واریانس بهرهوری اقتصادی خانواده از سوی متغیرهای تحقیق تبیین میشود.
In the family, women can benefit from the newest information and knowledge on various life subjects and use them to train other members of the family; they can also use the knowledge to replce new and optimal beliefs with the false ones thereby oncreasing the soci-cultural level of the family more than before. In this study, family economic efficiency including women's participation in household income, modifying consumption behaviors, women’s control over family consumption, maternal affection to create economic discipline and training children about the right economic behavior such as division of labor and roles in the family, has been examined. To identify the components listed above, the theories of resources, power, empowerment and system theory have been used. The method of this study is the survey data, using structured questionnaires obtained from a sample of 200 married women in Ahwaz city. Multi-stage stratified sampling has been used. Results show that variables such as women's participation in household income, modifying consumption behaviors, women’s control over family consumption, maternal affection to create economic discipline and training children about the right economic behavior has a positive relationship with dependent variable of economic efficiency Based on the results obtained from multiple regression analysis, women's participation in the cost of a family's income and modification of consumption behaviors are the most important factors of economic productivity, and presented a coefficient of determination of 0.39 to explain the chnages of family economic efficiency.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_60057_405a41659b06dbdebab85598a2a9f43c.pdf
بهرهوری اقتصادی
زنان
سیرۀ رضوی
economic efficiency
Razavi conduct
Women