%0 Journal Article %T بررسی نابرابری در آموزش و پرورش دانش ‏آموزان دختر و پسر مقطع متوسطۀ استان آذربایجان غربی %J زن در توسعه و سیاست %I مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران %Z 2538-3124 %A حسنی, محمد %A سامری, مریم %A سید عباس زاده, میرمحمد %A موسوی, میرنجف %D 2013 %\ 09/23/2013 %V 11 %N 3 %P 315-332 %! بررسی نابرابری در آموزش و پرورش دانش ‏آموزان دختر و پسر مقطع متوسطۀ استان آذربایجان غربی %K استان آذربایجان غربی %K جنسیت %K شاخص‌های آموزشی %K نابرابری آموزشی %R 10.22059/jwdp.2013.36531 %X این پژوهش با هدف بررسی نابرابری در آموزش و پرورش دختران و پسران مقطع متوسطۀ استان آذربایجان غربی با استفاده از شاخص‏های زمینه، فضا، منابع انسانی، پوشش تحصیلی، فرایند آموزش، برونداد شناختی (واسطه‏ای)، و برونداد غیرشناختی (نهایی) به‌صورت مقایسه‏ای انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع اسنادی و پیمایشی است و اطلاعات ضروری از طریق مراجعه به اسناد و منابع آماری موجود در سازمان آموزش و پرورش استان و توزیع پرسشنامه بین دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه جمع‏آوری شد. پرسشنامه‏های پژوهش بین نمونه‏ای با حجم 815 نفر دانش‏آموز (419 پسر و 396 دختر) با نمونه‏گیری طبقه‏ای تصادفی توزیع شد. روایی پرسشنامه‏ها با بهره‏گیری از تکنیک تحلیل عاملی و پایایی پرسشنامه‏ها با استفاده از محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. یافته‏های پژوهش نشان می‌دهد که در زمینۀ شاخص‏های زمینه‏ای، به‏جز نابرابری در حساسیت آموزشی والدین، در بقیة متغیرها بین دختران و پسران تفاوت معنا‏داری وجود ندارد. در زمینۀ شاخص‏های فضا، نیروی انسانی و پوشش تحصیلی بین دختران و پسران نابرابری وجود دارد. دربارۀ نابرابری در شاخص فرایند آموزش، به‌جز احساس دانش‏آموز دربارة رفتار عادلانه بین دختران و پسران، تفاوت معناداری وجود ندارد. دربارۀ نابرابری در پیشرفت تحصیلی، درصد قبولی دختران در کنکور، و متغیرهای رشد اعتقادی و انگیزش نسبت به مدرسه، عملکرد دختران بهتر از پسران است. %U https://jwdp.ut.ac.ir/article_36531_f8e129c278bf862a7f0d12efcfcb9003.pdf