ORIGINAL_ARTICLE
سنخ بندی مد در تهران: با تأکید بر نحوه پوشش زنان
از آنجا که مد یکی از صورتها و جلوههای مدرنیته تهرانی-ایرانی است که در صور گوناگون خودنمایی میکند و در حال تغییرات سریع و همه جانبه است سعی میکنیم تا صورتهای گوناگون مد در دوره کنونی در شهر تهران را بر اساس مکتوبات و شواهد در قالب عبارات و تصاویر نشان دهیم. در این پژوهش به دو سؤال محوری «صور گوناگون مد در ایران چگونه است؟» و «عوامل مؤثر در نشر و گسترش انواع مد در حال حاضر چیست و چگونه شکل میگیرد؟» پاسخ میدهیم. این پژوهش مطالعه موردی و جامعه مورد مطالعه مراکز خرید مرتبط با پدیدهمد است که ضمن ثبت و طبقه بندی صور گوناگون مد در این مکانها در قالب پرسشنامه نیز به مصاحبه با افراد میپردازیم. بدین منظور طبقه بندی از انواع نحوه پوشش لباس و همچنین مو از بسیار ساده تا آخرین مدهای روز انجام میشود و در این زمینه سه عامل مصرف کنندگان مد، توزیع کنندگان و جامعه را بعنوان عوامل مؤثر بر پدیدهمد سنجش میکنیم. تبیین پدیده مد به لحاظ فرهنگی و اجتماعی بر اساس تئوری زیمل و تکیه بر برداشت عام او از مفهوم مدرنیته صورت میپذیرد. نتایج پژوهش نشان میدهد؛ ضمن اینکه پدیده مد متأثر از جامعه جهانی است و توزیع کنندگان نیز بنحوی در نشر و گسترش آن تأثیر دارند، اما کنشگران اصلی در این حوزه مصرف کنندگان هستند که ضمن پذیرش آن تصرفاتی نیز به-خصوص در نحوه کاربری و معنایی آن به عمل می آورند.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_19694_9c6568046c0013ce9fd13f47679eb2ce.pdf
2009-09-23
تغییرات فرهنگی
توزیع کنندگان مد و جامعه
مد
مدرنیته
مهری
بهار
baharan12345@yahoo.com
1
استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
مریم
زارع
zare54@yahoo.com
2
پژوهشگر اجتماعی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش عوامل مؤثر بر ارتقای امنیت زنان در محیط های شهری (مورد: محدوده اطراف پارک شهر- تهران)
وجود امنیت در محیط های شهری یکی از الزامات اساسی کیفیت زندگی محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد که حساسیت وجود و یا میزان امنیت نسبت به برخی از گروههای سنی و جنسی متفاوت می باشد. در این پژوهش تلاش شده تا با بهره گیری از مطالعات میدانی، موضوع امنیت محیط های شهری با رویکرد جنسیتی مورد مطالعه قرار گیرد. روند کار شامل استخراج مبانی و تجارب مرتبط صورت گرفته، سپس مفهوم سازی و استخراج ابعاد و شاخصها و متغیرها است. داده های مورد نیاز بر پایه پرسشنامه گردآوری شده است، محدوده مطالعاتی با توجه به میزان کشش اجتماعی فضای عمومی شهری، محدوده ای در جنوب خیابان امام خمینی، انتخاب گردیده است. سنجش میزان امنیت درک شده از فضا و میزان تردد و استفاده از فضا و ارتباط بین این دو مؤلفه از اهداف اساسی این مقاله می باشد. در این زمینه نتایج مطالعه نشان داد که بین احساس امنیت درک شده از فضا و میزان تردد و استفاده از آن فضا رابطه مستقیمی وجود دارد. همچنین در سنجش شاخصهای بعد اجتماعی کالبدی به مسئله میزان آشنا بودن محیط و شهرت فضا و در بُعد اجتماعی به شاخص عدالت اجتماعی فضا و اهمیت متغیر چیرگی جنسیتی در احساس امنیت ذهنی زنان در این شاخص پرداخته شده است.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_19695_4511bf26cc9a04090e3e8cbb173f55d7.pdf
2009-09-23
ارتقای امنیت
امنیت
تهران
زنان
فضاهای عمومی
مشارکت
محمّدرضا
بمانیان
bemanian@modares.ac.ir
1
عضو هیئت علمی گروه معماری دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
Mojtaba
Rafieian
rafiei_m@modares.ac.ir
2
عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
الهام
ضابطیان
ezabetian@modares.ac.ir
3
کارشناس ارشد شهرسازی- دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی طرح تسهیلگران زن روستایی در ایجاد ارتباط دوسویه و افزایش مشارکت زنان روستایی در عرصه های مختلف توسعه روستایی (مطالعه موردی: دهستان مازول از بخش مرکزی شهرستان نیشابور)
از اوایل دهه 1970، رویکردهای مشارکتی به ویژه مشارکت زنان روستایی در توسعه در سطوح ملی و بینالمللی مورد توجه قرار گرفت. جلب مشارکت زنان روستایی در توسعه نیازمند راهکارهایی مناسب است تا سبب تحرک پذیری، توانمندسازی و تقویت روحیه خودباوری در آنها شود. یکی از این راهکارها، اجرای طرح «تسهیلگری» است که زنانی تحت عنوان «تسهیل گر» که زنانی از بین زنان روستایی جامعه خودشان انتخاب می شوند تا با آموزش هایی که می بینند، زنان روستایی را در امور مختلف اقتصادی-اجتماعی یاری و زمینه های مشارکت بیشتر آنها را فراهم کنند. از آنجایی که درادبیات توسعه و برنامه ریزی، «ارزشیابی» یکی از ضرورتهای فرایند برنامه ریزی محسوب می شود، دراین مقاله با روش توصیفی و تحلیلی و انجام پژوهش های میدانی در 18روستای این دهستان و مصاحبه با 375 زن روستایی حجم نمونه، طرح مذکور مورد ارزشیابی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده، حاکی از آن است که گرچه طرح تسهیلگری در ایجاد ارتباط دوسویه بین کارگزاران دولتی و زنان روستایی و نیز در افزایش مشارکت زنان در عرصه های مختلف توسعه روستایی موفق نبوده است، اما در افزایش روحیه اعتماد به نفس تسهیلگران زن و حضور بیشتر آنان در برنامه های توسعه روستایی مؤثّر بوده است.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_19696_91ea5e5722ccd7637a77f6809434223a.pdf
2009-09-23
دهستان مازول شهرستان نیشابور
طرح تسهیلگران زن روستایی
مشارکت
خدیجه
بوذرجمهری
azar1334@gmail.com
1
استادیار گروه جغرافیای دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
فریده
نایب زاده
faride_nayeb@gmail.com
2
کارشناسی ارشد جغرافیای روستایی دانشگاه پیام نور فریمان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آینده پژوهیِ وضعیت اشتغال زنان در منطقه خاورمیانه با تأکید بر جایگاه ایران
یکی از مهمترین معیارها برای سنجش درجه ی توسعه یافتگیِ یک کشور میزان اهمیت و اعتباری است که زنان جامعه در زمینه های مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارا هستند. اشتغال زنان به عنوان یکی از مؤلفه های توسعه اقتصادی همواره ارزیابی و سنجش می شود و قالبی از برنامه ریزی های دورنگرانه کشورها است. رقابت میان کشورهای خاورمیانه در زمینه های مختلف، توسعه اشتغال زنان را هدف می گیرد و جمهوری اسلامی ایران در صدد است که در افق 1404 بالاترین قله اهداف توسعه ای را فتح کند و طبیعتاً رشد اشتغال زنان نیز نسبت به سایر کشورهای منطقه مدنظر است. مقاله ی حاضر که مستخرج از تحقیقی در این زمینه است با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای، طی یک دوره ی 35 ساله، وضعیت اشتغال زنان را در کشورهای منطقه خاورمیانه مقایسه می کند و با استفاده از تکنیکِ سری های زمانی، چشم انداز اشتغال زنان منطقه به ویژه ایران را در سال مورد هدف به تصویر می کشد. نتایج تحقیق نشان میدهد که زنان ایران می توانند از امکانات شغلی مناسب تری نسبت به منطقه بهره مند شوند و در رتبه ی پنجم منطقه قرارگیرند و با توجه به روند رشدِ شاخصِ نسبی اشتغال زنان حتی امکان دستیابی ایران به رتبه ی اول یا دوم خاورمیانه قابل انتظار خواهد بود.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_19697_4a2ceb323d21b6c2fc41c8019d7b1c7d.pdf
2009-09-23
اشتغال زنان
توسعه ی جنسیتی
سند چشم انداز
زهرا
پیشگاهی فرد
zfard@ut.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
زهرا
پیشگاهی فرد
sorour1334@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین جایگاه مشارکت زنان روستایی در برنامه های آموزشی- ترویجی بر اساس نردبان مشارکت شری آرنستین
در سالهای اخیر، رویکردهای مشارکتی به توسعه مورد توجهی فزاینده قرار گرفته و بر اهمیّت مشارکت، هم به عنوان یک وسیله و هم بهعنوان یکی از هدفهای توسعه پایدار تأکید شده است. با وجود نقش مهم زنان در فرایند توسعه روستایی، مشارکت آنها در برنامه های آموزشی– ترویجی محدود است. هدف کلی این پژوهشِ توصیفی–پیمایشی، تبیین میزان مشارکت زنان روستایی در برنامه های آموزشی– ترویجی بر اساس سطوح مختلف نردبان مشارکت شری آرنستین است. جامعه آماری این پژوهش، شامل زنان روستاهای شهرستان سنقر در استان کرمانشاه است. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) 120 نفر برآورد می شود و نمونه گیری به روش نمونهگیریِ چندمرحله ای انجام شد. هشت پله نردبان مشارکت به ترتیب از پایین به بالا شامل دگرگون سازی، مرتفع سازی، آگاه سازی، مشاوره، توافق، شراکت، قدرت قانونی و کنترل است. بر اساس یافته ها، بیشترین میزان مشارکت زنان روستایی مربوط به پله دگرگون سازی و کمترین میزان مشارکت مربوط به پله توافق است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که بین مشارکت زنان روستایی در سطوح مختلف تحصیلی و همچنین بر حسب وضعیت تأهل تفاوتی معنادار وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده، انجام نیازسنجی مناسب، تقویت تشکل های زنان و استفاده از رسانه های جمعی به منظور آگاه سازی زنان در ارتباط با توانمندی های آنان به عنوان رهنمود هایی برای مروجان و کارشناسان فعال و مرتبط با زنان روستایی ارائه تا مورد استفاده حرفه ای آنان قرار گیرد.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_19698_ea2b8ff6954993118dcef976a468b316.pdf
2009-09-23
توانمندسازی.
توسعه روستایی
زنان روستایی
نردبان مشارکت
kiumars
zarafshani
zarafshani2000@yahoo.com
1
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
خوشقدم
خالدی
sahar.kh61@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
منصور
غنیان
m_ghanian@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین (خوزستان)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه ی تجربه ی «خود» زنانه در ارتباطات اینترنتی (مطالعه ی موردی زنان و دختران 15 تا 29 ساله در شهر سقز)
این مقاله تجربه ی «خود» زنانه در فضای مجازی را تحلیل میکند که به شیوه مطالعه ی موردی کاربران زن 15 تا 29 ساله اینترنت در شهر سقز انجام شده است. مسئله ی پژوهشی این مقاله به درک چگونگی تجربه ی «خود» زنانه در میان کاربران زن در ارتباطات اینترنتی و تبیین این تجربه مربوط است. برای پرداختن به این مسئله از نظریه ی لاکان در مورد «خود» و دیدگاه های ژیژک در رابطه با «خود» در فضای مجازی استفاده و با رویکردهای درون کاوانه خود، این دیدگاهها و کاربردشان در ایران را تلفیق کرده ایم تا علاوه بر نتایج تجربی، به لحاظ نظری نیز نوآوری هایی در این زمینه ارایه کنیم (نگاه کنید به لاکان، 1988 و شاور، 1998). مطالعه ی میدانیِ تجربه ی «خود» کاربران زن در شهر سقز، با استفاده از رویکرد روش شناسیِ کیفی و با استفاده از ابزار مشاهده و مصاحبه ی عمیق و کتبیِ ساخت یافته انجام می گیرد. داده ها و اطلاعات به دست آمده از طریق روش کُدگذاری موضوعی دسته بندی و با توجه به بنیان نظری مقاله، تفسیر و در آن باره تولید دانش می شود. دستاوردهای این مقاله نشان می دهد که تجربه ی «خود» زنانه در ارتباطات اینترنتی متأثر از نوعی فقدان اطمینان در فضای اینترنتی و در عین حال ارجاع به مبانی فکری و اعتقادی در دنیای واقعی است.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_19699_4a390e03d88dea1103b5502b04ae3e47.pdf
2009-09-23
امر خیالی
امر نمادین
امر واقعی
تجربه ی زنانه
چت
خود
فضای مجازی
حمید
عبداللهیان
habdolah@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه ارتباطات، دانشکده¬ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
آوات
رضانیا
awat1717@gmail.com
2
کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده¬ی علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی میزان انطباق وضعیت اجتماعی اساتید زن در دانشگاه ها با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
مطالعه و ارزیابی وضعیت اجتماعی اساتید زن از کارآمدترین شیوه های شناخت مسائل ساختاری و کارکردی زنان دانشگاهی برای ایجاد زمینه های رشد و تعالی این گروه نخبه و کارآمد جامعه بوده و راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات و مسائل اجتماعی و فرهنگی آنها را فراهم می آورد. این پژوهش با روش فراتحلیلی و مدل ارزیابی راهبردگرا، ضمن مطالعهی نتایج مطالعات داخلی درباره ی وضعیت اجتماعی زنان دانشگاهی، میزان انطباق آن با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را ارزیابی میکند. یافته ها نشاندهندهی رشد زنان عضو هیئت علمی، پایین بودن میزان مشارکت آنها در مدیریت ها، تصمیمات و سیاستهای کلان در دانشگاه ها، همایش ها و سمینارها و وجود احساس تبعیض و اجرای نشدن عدالت سازمانی در بین آنهاست. با وجود زمینه های مساعد برای ورود به دانشگاه ها و مقاطع تحصیلات تکمیلی، مشکلات فرهنگی و اجتماعی از قبیل نقش و مسئولیت همسری و مادری و نوع نگرش به زنان در محیط کار باعث شده است که استعدادها و قابلیت های زنان دانشگاهی به طور کامل شکوفا نشود. راهکارهای اجرایی شامل؛ تحول فکری، ارتقای سطح علمی، پژوهشی و آموزشی زنان دانشگاهی، تسهیلات و امکانات ویژه برای اعضای هیئت علمی زن، تأمین امکانات پژوهش و تحقیق و جلب مشارکت و تقویت حضور زنان در پست های مدیریتی در آموزش عالی است.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_19700_e67e62a3b3c39edfd85e07e04890fae1.pdf
2009-09-23
آموزش عالی
ارزیابی راهبردگرا
زنان دانشگاهی
سیاست های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی
فراتحلیل
وضعیت اجتماعی
سیدمهدی
آقاپور
ghapour@ut.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس بخش ارزیابی فرهنگی هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی
AUTHOR
مهرنوش
پازارگادی
mehrnoosh-pazar@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس بخش ارزیابی آموزش عالی هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی
AUTHOR
قاسم
آزادی احمدآبادی
azadi_gh@yahoo.com
3
کارشناس ارشد بخش ارزیابی آموزش عالی هیئت نظارت و ارزیابی علمی و فرهنگی
AUTHOR