ORIGINAL_ARTICLE
زنان، دینداری و مادری
مادرشدن هم برای زنان و هم برای جامعه مهم است. مادری سنگ بنای خانواده و منبع عمدۀ هویت زنانگی است و به همین دلیل نسبت آشکاری با تلاش زنان برای حضور در عرصۀ عمومی و نیز تغییرات اجتماعیـ فرهنگی جامعه دارد. دراینصورت، آیا نگرش زنان نسبت به مادریکردن در حال تغییر از سنتی به مدرن است؟ و آیا دینداری بر آن مؤثر است؟ در تحقیق حاضر، مادری براساس الگوی (A.G.I.L) پارسونز بهمثابۀ یک نظام کنش صورتبندی شده است. در پژوهشی پیمایشی در شهر تهران تلاش شده با استناد به آن، به سؤالات یادشده پاسخ داده شود. نتایج بیانگر آن است که پاسخ هر دو پرسش مثبت است؛ هرچند روابط دو متغیر یادشده بسته به مؤلفههای بررسیشدة آنها متفاوت است، نگرش بیشترین نسبت پاسخگویان به مادری و ابعاد آن نه سنتی و نه مدرن، بلکه ترکیبی از این دو است. این امر درخصوص بُعد اجتماعی به بیشترین حد (2/76درصد) و درخصوص بعد فرهنگی به کمترین حد (66درصد) میرسد. سهم اصلی در تبیین تغییرات نگرش به مادری بیشتر برعهدۀ دینداری ذهنی است (32/0) تا دینداری عملی (17/0). التقاطی و ترکیبیبودن نگرش غالب به مادری را میتوان حاکی از شرایط گذار جامعه از سنتی به مدرن در بلندمدت و به تبع آن وقوع تضاد هنجاری در آینده تفسیر کرد.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_58659_c1fb1e91364bdc8373f8ab636e2bdb14.pdf
2016-03-20
1
31
10.22059/jwdp.2016.58659
تغییرات فرهنگی
خانواده
دینداری
زنان
مادری
امیر
رستگار خالد
amir_rastegarkhaled@yahoo.com
1
استادیار جامعهشناسی دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
[1] آزاد ارمکی، تقی؛ غفاری، غلامرضا (1382). «تبیین نگرش نسلی به زن در جامعة ایران»، فصلنامه پژوهشی زنان، ش 3.
1
[2] آزاد ارمکی، تقی؛ غیاثوند، احمد (1383). جامعهشناسی تغییرات فرهنگی در ایران.
2
[3] آیتاللهی، زهرا (1381). زن و خانواده، تهران، روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان.
3
[4] ابوت، پاملا؛ والاس، کلر (1385). جامعهشناسی زنان، ترجمة منیژه نجم عراقی، تهران: نی.
4
[5] احمدیفراز، منصوره و دیگران (1393). «تبیین تجارب زنان شاغل پیرامون نقش مادری»، مجلة تحقیقات کیفی در علوم سلامت، ش3: (2).
5
[6] احمدی، یعقوب (1390). «سنجش وضعیت تفاوت نسلها در ابژههای فرهنگی و اجتماعی مطالعة موردی شهر کرمانشاه»، جامعهشناسی کاربردی، س 22، شمارۀ پیاپی 42، ش2.
6
[7] اعزازی، شهلا (1376). جامعهشناسی خانواده، تهران: روشنگران.
7
[8] اوجاقلو، سجاد؛ مرادی، عباس (1393). «تغییرات نسلی ارزش فرزند و رفتار فرزندآوری زنان پیش و پس از انقلاب اسلامی در شهر زنجان»، زن در فرهنگ و هنر، دورة 6، ش 3.
8
[9] ایمان، محمدتقی؛ کیذقان، طاهره (1382). «بررسی عوامل مؤثر بر هویت اجتماعی زنان، مطالعة موردی شهر شیراز»، فصلنامة علمی پژوهشی دانشگاه الزهرا، س 12 و13، ش 44.
9
[10] بردلی، هریت (1394). دگرگونی ساختارهای اجتماعی: طبقه و جنسیت، ترجمة محمود متحد در درآمدی بر فهم جامعة مدرن کتاب یکم استوارت هال وبرم گیبن تهران: آگه.
10
[11] برناردز، جان (1384). درآمدی بر مطالعات خانواده، ترجمة حسین قاضیان تهران: نی.
11
[12] بهشتی، س (1385). تبیین نظریة تربیتی فمنیسم و نقد آن از منظر تعلیم و تربیت اسلامی، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
12
[13] بهنام، جمشید (1384). تحولات خانواده در جهان معاصر؛ پویایی خانواده در حوزههای فرهنگی گوناگون، ترجمة محمدجعفر پوینده، تهران: ماهی.
13
[14] پیرنیا، نرگس (1387). «بررسی تجربة زنان نابارور»، پایاننامة کارشناسی ارشد مطالعات زنان، دانشگاه علامه طباطبایی.
14
[15] جاراللهی، عذرا؛ صدیقی، مینو (1392). «تفاوت نسلی میان مادران و دختران: برسی عوامل مؤثر بر نگرش به ارزشهای خانواده»، فصلنامة برنامهریزی و رفاه و توسعة اجتماعی، ش 14.
15
[16] چابکی، امالبنین (1392). «مطالعة بین نسلی رابطة نگرش به طلاق و کارکردهای خانواده در زنان شهر تهران»، مطالعات زنان و خانواده، پژوهشکدة زنان الزهرا، دورة اول، ش اول.
16
[17] چلبی، مسعود (1375). جامعهشناسی نظم (تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی)، تهران: نی.
17
[18] حسینی، حاتم (1383). درآمدی بر جمعیتشناسی اقتصادی و تنظیم خانواده، همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
18
[19] حمزوی عابدی، فاطمه؛ باقریان، فاطمه (1394). «بررسی ادراک زنان جوان ایرانی از هنجارهای زنانگی»، دوفصلنامة علمی پژوهشی شناخت اجتماعی، س4، ش اول، پیاپی 7.
19
[20] دادفر، محبوبه (1380). «ابعاد روانشناختی ناباروری»، مجموعه مقالات ششمین سمپوزیوم تخصصی باروری و ناباروری: 35-15.
20
[21] ذکایی، محمدسعید؛ قاراخانی، معصومه (1386). «دختران جوان و تجربه زنانگی (مطالعة موردی در میان دختران دبیرستانی شهر تهران»، زن در توسعه و سیاست، دورة 5، ش اول، پیاپی17.
21
[22] رابرتسون، یان (1372). درآمدی بر جامعه، ترجمة حسین بهروان، تهران: آستان قدس.
22
[23] رابوتام، شیلا (1373). کار زن تمامی ندارد در جامعهشناسی مدرن، ورسلی پیتر ترجمة حسن پویان، تهران: چاپخش.
23
[24] راودراد، اعظم؛ نایبی، هوشنگ (1386). «تحلیل جنسیتی نقشهای مورد انتظار و کاربستة زنان در خانواده»، پژوهش زنان، دورة 5، ش اول.
24
[25] روحافزا، ف. (1391). مقایسة خانواده در اسلام و غرب در مجموعه مقالات سومین نشست راهبردی زن وخانواده، تهران: پیام عدالت.
25
[26] رستگار خالد، امیر (1392). «سرمایة اجتماعی خانواده و دینداری جوانان»، فصلنامة تحقیقات فرهنگی ایران، دور 6، ش 3، پاییز 55ـ86.
26
[27] روشن، مریم؛ بحرانی، شعله (1392). «رابطة دینداری، نگرش نفشهای جنسیتی و نگرش به فرزند با تعداد واقعی و ایدهآل فرزند»، زن در توسعه و سیاست، دورة 11، ش 2.
27
[28] روشه، گی (1376). جامعهشناسی تالکوت پارسونز، ترجمة عبدالحسین نیکگهر، تهران: تبیان.
28
[29] ریتزر، جورج (1374). نظریة جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی.
29
[30] ــــــــــ (1390). مبانی نظریة جامعهشناختی معاصر و ریشههای کلاسیک آن، ترجمة خلیل میرزایی و علی بقایی، تهران: جامعهشناسان.
30
[31] زاکرمن، فیل (1384). درآمدی بر جامعهشناسی دین، ترجمة خشایار دیهیمی، تهران: لوح.
31
[32] زاهدیفر، پروانه (1385). «بررسی اثر مادری بر وضعیت اجتماعی زنان شهر تهران»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
32
[33] زینآبادی، مرتضی (1385). «بررسی رابطة نگرش مذهبی و نگرش جنسیتی با الگوهای خانوادگی»، فصلنامة مطالعات راهبردی زنان، س6، ش 31، بهار.
33
[34] ساروخانی، باقر؛ رفعتجاه، مریم (1383). «عوامل جامعهشناختی مؤثر دربارة تعریف هویت اجتماعی زنان»، پژوهش زنان، ش اول، ص71ـ91.
34
[35] ساروخانی، باقر؛ رفعتجاه، مریم (1386). «بازاندیشی در تعاملهای جنسیتی و هویتهای زنانه»، مجلة پژوهشی دانشگاه اصفهان، ج 25، ش 4.
35
[36] ساروخانی، باقر؛ مقربیان، زهرا (1390). تجدد و همسرگزینی در دو منطقة شهر تهران، فصلنامة مطالعات فرهنگ ارتباطات، س 12، ش 11.
36
[37] سراجزاده، حسین (1384). چالشهای دین و مدرنیته، تهران: طرح نو.
37
[38] سرایی، حسن؛ روشنشمال، پگاه (1392). «سنجش عوامل اجتماعی مؤثر بر نگرش زنان باردار نسبت به سقط عمدی»، زن در توسعه و سیاست، دورة 10، ش 2.
38
[39] سلطانمحمدی، ف. (1391). مقایسة خانواده در اسلام و غرب در مجموعه مقالات سومین نشست راهبردی زن و خانواده، تهران: پیام عدالت.
39
[40] شادیطلب، شادی (1380). زنان ایران، مطالبات و انتظارات، نامة علوم اجتماعی، ش 18، پاییز و زمستان؛ ص31ـ62.
40
[41] شالی، محمد؛ رفیعیان، مجتبی (1391). «تحلیل فضایی سطح توسعهیافتگی تهران، برنامهریزی و آمایش فضا، دورة 16، ش4، پیاپی76.
41
[42] صادقی، سهیلا (1382). چالش فمنیسم با مادری در فمنیسم و خانواده، جمعی از نویسندگان، تهران، شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده.
42
[43] عباسی شوازی محمدجلال؛ عسگر خانقاه، اصغر؛ رازقی، بیبی (1384). «ناباروری و تجربة زیستة زنان نابارور، مطالعة موردی در شهر تهران»، زن در توسعه و سیاست، دورة3، ش 3، پیاپی13.
43
[44] عبداللهیان، حمید (بیتا). ارزش سنت و بازتولید فرهنگی ارزشهای مربوط به خانواده، بررسی مسائل جمعیتی ایران با تأکید بر جوانان.
44
[45] فروتن، یعقوب (1387). جامعهشناسی دین و جنسیت، بررسی نظری و تجربی با تأکید بر اشتغال زنان، مسائل اجتماعی ایران، س 16، ش 63: ص107ـ137.
45
[46] فریدمن، جین (1381). فمنیسم، ترجمة فیروزه مهاجر، تهران: آشیان.
46
[47] قاسمی اردهالی، علی و دیگران (بیتا). «بررسی تطبیقی نگرش به زنان متعلق به نسلهای مختلف در زمینة سن ازدواج و ترکیب خانواده»، مطالعات زنان و خانواده، دورة 2، ش اول.
47
[48] کریمیان، نفیسهسادات (1392). خانواده در اسلام و فمنیسم، در ویژهنامۀ همایش مادری، تهران: مرکز راهبردی جبهة فکری انقلاب اسلامی.
48
[49] گرت، استفانی (1382). جامعهشناسیجنسیت، ترجمة کتایون بقایی، تهران: دیگر.
49
[50] گلمحمدی، احمد (1381). جهانیشدن، فرهنگ و هویت، تهران: نی.
50
[51] گود، ویلیام (1352). خانواده و جامعه، ترجمة ویدا ناصحی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
51
[52] گیدنز، آنتونی (1386). جامعهشناسی، ترجمة حسن چاوشیان، تهران: نی.
52
[53] لوپز، خوزه؛ اسکات، جان (1385). ساخت اجتماعی، ترجمة حسین قاضیان، تهران: نی.
53
[54] محمودی، محمدجواد و دیگران (1390). لزوم تجدید نظر در سیاستهای جمعیتی ایران، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، مرکز مطالعات و پژوهشهای جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، خلاصة طرح پژوهشی بررسی چالشها و مسائل انتقال جمعیتی در ایران.
54
[55] مشیرزاده، حمیرا (1385). از جنبش تا نظریة اجتماعی: تاریخ دو قرن فمنیسم، تهران: شیرازه.
55
[56] مصباح، علی (1380). روانشناسی رشد با نگرش به منابع اسلامی، تهران: سمت.
56
[57] مطهری، مرتضی (1382). یادداشتهای استاد، تهران: صدرا.
57
[58] مقدس، علیاصغر؛ خواجهنوری، بیژن (بیتا). «جهانی شدن و هویت زنان»، مطالعات زنان، س 3، ش 7.
58
[59] موریش، ایور (1373). درآمدی به جامعهشناسی تعلیم و تربیت، ترجمة غلامعلی سرمد، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
59
[60] میرزانژاد، مریم (1388). «بررسی تجربة مادری در میان زنان جوان»، پایاننامة کارشناسی ارشد مطالعات زنان، دانشگاه علامه طباطبایی.
60
[61] ناظمی، حمیدرضا (1392). مادر در آینة دین، در ویژهنامه همایش مادری، تهران: مرکز راهبردی جبهة فکری انقلاب اسلامی.
61
[62] وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفتر طرحهای ملی (1382). پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان.
62
[63] هام، مگی (1382). فرهنگ نظریههای فمنیستی، ترجمة فیروزه مهاجر، تهران: توسعه.
63
[64] هاید، ژانت (1384). روانشناسی زنان، ترجمة اکرم خمسه، تهران.
64
[65] هولتن، رابرت (1383). تالکت پارسونز در متفکران بزرگ جامعهشناسی، راب استونز، ترجمة مهرداد میردامادی، تهران: مرکز.
65
[66] همیز، طاهره (1392). هویت مادری تقویت یا تضعیف، در ویژهنامة همایش مادری، تهران: مرکز راهبردی جبهة فکری انقلاب اسلامی.
66
[67] همیلتون، پیتر (1379). تالکوت پارسونز، ترجمة ثریا کامیار، تهران: ثارالله.
67
[68] یزدخواستی، بهجت؛ ربانی اصفهانی، حوریه (بیتا). «بررسی کیفی تأثیر فمنیسم رادیکال بر نقش زن در خانواده و مقایسة آن با تمهیدات اسلام»، جامعهشناسی کاربردی، س 26، پیاپی 58 ش 2.
68
[69] Arendell, T (2000). Conceiving and investigating: the decades scholarship: Journal of marriage and family: 62, 4: proquest religion: pp 1192-1207.
69
[70] Bacazinn, M. (1990). family, feminism, and race. Gender and society. 4: pp 68-82.
70
[71] Bar-El R.,García-MuñozT.,Neuman Sh.,Tobol Y(2000). The evolution of secularization: cultural transmission, religion and fertility—theory, simulations and evidence. J Popul Econ: 1-46. © Springer-Verlag.
71
[72] Barry. D. Beitel , M. (2006). gender –role orientations in older child – free and expectant couples. Sex Roles 14.501-512.
72
[73] Berghammer Caroline., (2009). Religious socialization and Fertility: Transition to third Birth in the Netherlands Eur. J. Population 25: pp 297 – 324.
73
[74] Brooks.s. c. (2002). religious influence and the politics of family decline: trends , and u.s political behavior. America sociological review. 67: pp 191-211.
74
[75] Cowdery, R. S. & C.K. Martin (2005). The Construction of Motherhood: Tasks, relational Connection and Gender equality: family relations. 54: pp 335-345.
75
[76] Frejka.t. westoff.c.f.(2006). Religion, religiousness and fertility in the u.s.and in europe mpidr working paper wp 2006 ,max planck institue for demographic research.
76
[77] Fukuda. N. (2008). Partnership and parenthood in post- transitional societies: will specters be exercised: international Journal of Japanese Sociology. 17: pp 1-13.
77
[78] Garcia. T. M. (2010). The impact of occupational Sex. Composition on women fertility in spain: European Societies, 12: 1, pp 113-133
78
[79] Glass, Jenifer. , Glass, N. (2005). Religious Conversation and woman’s market behavior following marriage and childbirth.: Journal of marriage and family, 68,: pp 611-629.
79
[80] Glen.E.N. (1994). social constructions of mothering:a thematic over view.in e.n.gelenn.g.chang (eds) mothering idealogy.experience and agency (1-29)newyork: routledge.
80
[81] Goldscheider, Calvin, (2006). religion, family, and fertility: what do we know historically and comparatively? Renzo Derosas and Frans van People (eds.), Religion and the Decline of Fertility in the Western World, 41-57. 2006
81
[82] Gronin, C. (2003). first time mothers identifying their needs perceptions and experiences: Journal of clinical nursing vol12,issu2. pp 200-276.
82
[83] Houseknecht, S. and Pankhurst, P. (2000). Introduction: the religion-family linkage and social change – a neglected area of study. In Houseknecht, S. and Pankhurst, P (Eds), Family, Religion and Social Change in Diverse Societies. Oxford: Oxford University Press, pp 1–42.
83
[84] Lee, yookoog (2009). Early motherhood and harsh parenting: the role of human ,social,& cultural capital, child abuse & neglect: the international journal. sep.pp 637-625.
84
[85] Macdonald.c.l. (1998). manufacturing motherhood:the shadow of nannies and aupairs. Qualitative sociology. 21,pp 48-55.
85
[86] Martin ,t.c. & pau baizan (2006), the impact of the type education and educational enrolment on first births, European sociological review, jul, vol22, issue3.
86
[87] Newman l.a.hugo.g.j.(2006). women's fertility ,religion and education in a low-fertility population: evidence from south Australia. journal of population research. Vol 23,no 1: pp 44-66.
87
[88] Pearce, L, D, Thornton, A. (2007). Religious Identity and Family Ideologies in the Transition to Adulthood. Journal of Marriage and Family 69: pp 1227 – 1243.
88
[89] Ruck Daschle, k. (2008). Attitudes towards gender roles & fertility in: Cohen et al. (eds). people. Population change and policies: vol. 2 springer science + business Media B. v: pp 175 -205.
89
[90] Ruddick. S (1980). Maternal thinking: Feminist Studies. 6: pp 343-367.
90
[91] Sherkat.d.e.(2000). that they be keepers of the home:the effect of conservative religion on early and late transition into housewifery: review of religious research 41 , pp 344-358.
91
[92] Thurer. (1993). changing conceptions of the good mother in psychoanalysis. Psychoanalytic Review. 80: 519.
92
[93] Wilcox, B, W. (2002). The Religion, Convention and Paternal Involvement. Journal marriage and Family 64: pp 780 – 792.
93
ORIGINAL_ARTICLE
فضاهای مجازی و توانمندسازی زنان باردار بهمثابۀ گروههای خاموش
براساس نظریۀ گروه خاموش، زبان و شیوههای ارتباطی، متأثر از شرایط اجتماعی است که در آن مردان قدرت و امکانات بیشتری دارند و زنان، به دلیل محرومیت، بهمثابۀ گروههای خاموش محسوب میشوند؛ لیکن تحولات تکنولوژیکی اخیر و دسترسی به فضاهای مجازی به کاهش نابرابریهای اجتماعی و تقویت گروههای ضعیف اجتماعی از جمله زنان انجامیده است. در این مطالعه، نحوۀ تأثیر فضاهای مجازی (سایتهای مربوط به مراقبتهای پزشکی دوران بارداری و زایمان) بر توانمندسازی زنان باردار بهمثابۀ گروههای خاموش واکاوی شده است. این تحقیق با بهرهگیری از روش نظریۀ مبنایی و نمونهگیری هدفمند با 16 نفر از زنان باردار مراجعهکننده به این سایتها و مصاحبۀ کیفی با آنها انجام شده است. نتایج مطالعه نشان میدهد زنان با استفاده از فضای مجازی توانستهاند بر محدودیت ناشی از جنسیت فایق آیند و مسائل بارداری را بدون دغدغه بیان کنند و فضاهای مجازی به توانمندسازی ارتباطاتی زنان باردار یاری رسانده است. علاوه بر این، زنان توانستهاند به کمک اطلاعات حاصله از اینترنت، نقش فعالی در فرایند مراقبتهای پزشکی خود ایفا کنند؛ بنابراین، فضاهای مجازی به تعدیل قدرت در رابطة پزشک و بیمار انجامیده است.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_58660_5c9d69cbe00b46676de09af6f8b26f88.pdf
2016-03-20
33
50
10.22059/jwdp.2016.58660
دوران بارداری
رابطۀ پزشک و بیمار
زنان
زنان باردار
فضای مجازی
گروههای خاموش
علیرضا
دهقاننیری
adehghan@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
عاطفه
آقایی
atefeaghaee@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه تهران
AUTHOR
محدثه
ضیاچی
mziyachi@yahoo.com
3
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
[1] بانک جهانی (2015). آمار کاربران اینترنتی. دسترسی در وب سایت: http://data.worldbank.org
1
[2] باستانی، سوسن؛ صالحی، مریم (1386). «سرمایۀ اجتماعی شبکه و جنسیت: بررسی ویژگیهای ساختی، تعاملی و کارکردی شبکۀ اجتماعی زنان و مردان در تهران»، مطالعات جامعهشناختی، ش 30.
2
[3] تامپسون، جان. ب (1391). رسانهها و مدرنیته، ترجمۀ مسعود اوحدی، تهران: سروش.
3
[4] عاملی، سعید (1383). «جهانیشدنها: مفاهیم و نظریهها»، ارغنون، دورۀ 10، ش 24، ص0ـ58.
4
[5] فلیک، اووه (1388). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نشر نی، چ5.
5
[6] فکوهی، ناصر؛ میردامادی، مهرداد (1381). «فضای سایبرنتیک بهمثابۀ فضای شهری در تهران»، مجلۀ انسانشناسی، ش2.
6
[7] کاستلز، مانوئل (1380). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ: ظهور جامعۀ شبکهای، ترجمۀ افشین خاکباز، تهران: طرح نو.
7
[8] گیدنز، آنتونی (1384). چشماندازهای جهانی، ترجمۀ محمدرضا جلائیپور، تهران: طرح نو.
8
[9] مرکز آمار جهانی اینترنت (2015). کاربران اینترنتی در جهان در نواحی مختلف (نوامبر 2015). دسترسی در وب سایت: http://www.internetworldstats.com
9
[10] مسعودنیا، ابراهیم (1389). جامعهشناسی پزشکی، تهران: دانشگاه تهران.
10
[11] یزدخواستی، بهجت؛ عدلیپور، صمد؛ کیخائی، الهام (1392). «حوزۀ عمومی و گفتوگو در فضای مجازی شبکههای اجتماعی (بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر گفتوگوی میان فرهنگها)»، نشریۀ مطالعات فرهنگـ ارتباطات، س14، ش53، ص81ـ101.
11
[12] Arora N. 2003, Interacting with cancer patients: the significance of physicians' communication behavior. Soc Sci Med, 57(5): pp 791–806.
12
[13]Banerjee, A., Sanyal, D. 2012, Dynamics of doctor–patient relationship: A cross-sectional study on concordance, trust, and patient enablement, J Family Community Med, 19(1): pp 12–19.
13
[14]Benedickt, M. (1991). Cyberspace: first steps.
14
[15]Brédart A., Bouleuc C., Dolbeault S. 2005, Doctor-patient communication and satisfaction with care in oncology, Curr Opin Oncol, 17(14): pp 351–354.
15
[16]Griffin.Emory.A. 2011, A First Look at Communication Theory, Published by McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-353430-5, pp 460-466.
16
[17]Huberty, J., Dinkel, D., Beets, M. W., & Coleman, J. (2013). Describing the use of the internet for health, physical activity, and nutrition information in pregnant women. Maternal and child health journal, 17(8), pp 1363-1372.
17
[18]Jones, S. (1995). Understanding community in the information age. Sage, California.
18
[19] Lagan, B. M., Sinclair, M., & George Kernohan, W. (2010). Internet Use in Pregnancy Informs Women’s Decision Making: A Web‐Based Survey. Birth,37(2), pp 106-115.
19
[20] Lee R. G., Garvin T. 2003, Moving from information transfer to information exchange in health and health care, Soc Sci Med, 56(3): pp 449–464.
20
[21] Lev, E. (2013). Prenatal googling: online information seeking by Israeli women during pregnancy. International Review of Social Research, 3(2), pp 69-87.
21
[22]Lurner,L& West,R.2003, Introducting Communication Theorys, Boston: Mc Graw Hill College.
22
[23]Lee R. G., Garvin T. 2003, Moving from information transfer to information exchange in health and health care, Soc Sci Med, 56(3): pp 449–464.
23
[24]Lev, E. (2013). Prenatal googling: online information seeking by Israeli women during pregnancy. International Review of Social Research, 3(2), pp 69-87.
24
[25]Lurner,L& West,R.2003, Introducting Communication Theorys, Boston: Mc Graw Hill College.
25
[26] Mitra, A.2001.Marginal Voices in Cyberspace,Journal of New Media&Society,13(1): pp 29-48.
26
[27]Song, F. W., West, J. E., Lundy, L., & Dahmen, N. S. (2012). Women, Pregnancy, and Health Information Online The Making of Informed Patients and Ideal Mothers. Gender & Society, 26(5), pp 773-798.
27
[28]Stewart M. A. 1995, Effective physician-patient communication and health outcomes: a review, CMA, 152(9): pp 1423–1433.
28
[29]Strauss, A., Corbin, J. 1998, Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory, Thousand Oaks, CA: Sage publications.
29
ORIGINAL_ARTICLE
توانمندسازی و فقرزدایی از زنان مطلقه و همسرفوتشده در شهرستان سلسله
زنان یکی از گروههای هدف در برنامههای فقرزداییاند؛ بهویژه زنان مطلقه و همسرفوتشده که بهواسطۀ شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه با مسئلۀ فقر بیشتر درگیرند. این پژوهش درصدد سنجش عوامل مؤثر بر فقرزدایی و توانمندسازی زنان مطلقه و بیوۀ شهرستان سلسله (بهمنزلۀ یکی از شهرستانهای محروم) است. جامعۀ آماری تحقیق، زنان مطلقه و همسرفوتشدۀ شهرستان سلسله است. حجم نمونه به روش خوشهای و تصادفی 120 نفر و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تحلیل دادهها نیز از آمارهای رواسپیرمن، تا اوبی کندال و رگرسیون گامبهگام و همچنین در قالب مدلسازی معادلات ساختاری، از نرمافزار آموس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین میزان وامهای کمبهره، طرحهای خوداشتغالی، آموزش عمومی و مهارتآموزی و فقرزدایی زنان رابطۀ معناداری وجود دارد. نقش کمکهای غیرنقدی کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) بر فقرزدایی زنان تأیید نشد. یافتهها، در صورت تأکید بر وامهای کمبهره و مشارکتدادن زنان در طرحهای خوداشتغالی و مهارتآموزی و آموزش عمومی، از کارکردی مثبت بر عملکرد این سازمان در فقرزدایی زنان حکایت دارد.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_58661_0b537b40c578eed33901d558fd73d57d.pdf
2016-03-20
51
68
10.22059/jwdp.2016.58661
آموزش عمومی
زنان مطلقه و همسرفوتشده
طرح خوداشتغالی
کمیتة امداد
مهارتآموزی
حسین
راغفر
raghhg@alzahra.ac.ir
1
دانشیار دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه الزهرا
AUTHOR
مهدی
سلیمانی
mahdi.soleymani.p@gmail.com
2
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
1] ازکیا، مصطفی (1381). جامعهشناسی توسعه، تهران: کلمه.
1
[2] افشاریمنفرد، ژاله (1379). «بررسی آثار روانشناختی طلاق و ازهمگسیختگی خانواده بر روی گروهی از نوجوانان شهر تهران»، خلاصة مقالات نخستین همایش سراسری علل و پیامدهای طلاق اصفهان، سازمان بهزیستی استان اصفهان.
2
[3] آرائی، س. م. م. (1384). «آسیبشناسی برنامههای فقرزدایی در ایران»، فصلنامۀ رفاه اجتماعی، دورۀ 5، ش 18.
3
[4] بختیاری، آمنه؛ محبی، فاطمه (1385). «حکومت و زنان سرپرست خانوار»، فصلنامۀ شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ش24.
4
[5] تاتینا بلداجی، ام لیلا؛ فروزان، آمنه؛ رفیعی، حسن (1389). «کیفیت زندگی زنان سرپرست خانواده تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و زنان شاغل خدماتی»، فصلنامۀ علمی و پژوهشی رفاه اجتماعی، س 11، ش 40.
5
[6] حسینی، سید احمد؛ فروزان، ستاره؛ امیرفریار، معصومه (1388). «بررسی سلامت روان زنان سرپرستخانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر تهران»، فصلنامۀ پژوهش اجتماعی، س2، ش 3، ص 137.
6
[7] حفاریان، لیلا (1386). «مقایسۀ عزت نفس، شادمانی، کیفیت زندگی و امید به زندگی زنان مطلقه و غیرمطلقۀ شیراز»، پایاننامۀ ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان.
7
[8] راغفر، حسین؛ ابراهیمی، زهرا (1386). «فقر در ایران طی سالهای 1368ـ1383»، مجلۀ رفاه اجتماعی، ش 24.
8
[9] راغفر، حسین؛ صانعی (1389). «اندازهگیری آسیبپذیری خانوارها در مقابل فقر در شهر تهران: یک روش شناسایی خانوارهای محروم»، فصلنامة رفاه اجتماعی، س 10، ص 389ـ427، ش38.
9
[10] راغفر، حسین (1386). «فقر در ایران طی سالهای 1368 ـ1383»، فصلنامۀ نگاه اجتماعی، س 6، ش 24.
10
[11] رستمی تبریزی، لمیاء ( 1388). حمایت قانونی از زنان سرپرست خانوار (مطالعۀ موردی انگلستان، و امریکا)، دومین همایش توانمندسازی زنان و توانافزایی زنان سرپرست خانوار، تهران.
11
[12] رفیعیان، م.؛ شاهینراد، م (1387). «راهبرد توسعة شهر در جهت تحقق برنامهریزی توسعة شهری (با تأکید بر برنامة راهبردی شهر کرمان)»، مجلة مطالعات اجتماعی ایران، س 6، ش 4، ص 29.
12
[13] سالاریفر، محمدرضا (1388). «تبیین علل و زمینههای خشونت خانگی»، دوفصلنامۀ علمی تخصصی مطالعات اسلام و روانشناختی، س3، ش 4، ص 41.
13
[14] شادیطلب، ژاله (1381). توسعه و چالشهای زنان ایران، تهران، قطره.
14
[15] شادیطلب، ژاله؛ گرائینژاد، علیرضا (1383). «فقر زنان سرپرست خانوار»، فصلنامۀ پژوهش زنان، دورۀ 2، ش اول، بهار.
15
[16] شادیطلب، ژاله و دیگران )1384). «فقر درآمدی فقط یک جنبه از فقر زنان سرپرست خانوار»، فصلنامة علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال 4
16
[17] صادقی، فسایی، سهیلا؛ ایثاری، مریم (1391). «تحلیل جنسیتی از زندگی پس از طلاق: مطالعۀ کیفی»، زن در توسعه و سیاست، پژوهش زنان، دورۀ 10، ش 3، پیاپی 38.
17
[18] عظیمی، میکائیل (1387). کاهش فقر از طریق بنگاههای کوچک، کار و جامعه، ش 100، مهر.
18
[19] قانعیراد، محمدامین (1384). «رویکرد توسعۀ اجتماعی به برنامههای فقرزدایی در ایران»، فصلنامه رفاه اجتماعی، ش 18، پاییز 1384.
19
[20] کاظمیپور، شهلا (1388). «تحلیلی بر فرصتهای اشتغال زنان سرپرست خانوار»، دومین همایش توانمندی زنان و توانافزایی زنان سرپرست خانواده، تهران.
20
[21] کوزر، لوئیس )1384). زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: علمی.
21
[22] لانگه، سارا (1372). معیارهایی برای تواناسازی زنان، نقش زنان در توسعه، تهران: روشنگران.
22
[23] محمدی، زهرا (1385)، زنان سرپرست خانوار، تهران، روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان.
23
[24] محمودی، وحید (1386). اندازهگیری فقر و توزیع درآمد در ایران، تهران: سمت.
24
[25] محمودیان، نوشاد (1382). «بررسی مقایسة میزان پرخاشگری کودکان و رابطۀ آن با وضعیت طلاق والدین»، پایاننامة کارشناسی روانشناسی عمومی، دانشگاه اصفهان.
25
[26] مدنی، سعید (1379).«آسیبها، انحرافات اجتماعی و فقر در ایران»، مجموعه مقالات فقر در ایران، تهران: انتشارات علوم بهزیستی و توانبخشی.
26
[27] مطیع، ناهید (1385). «فرصتهای کودکان در خانوادههای زنسرپرست»، یونیسف، مجلۀ زنان، ش 53 و 54.
27
[28] ملکمحمودی الیگودرزی، امیر )1389). پس از طلاق،اصفهان: انتشارات شهید حسین فهمیده.
28
[29] نجاتی آجیبیشه، مصطفی (1387). «تصویربرداری فوق فعال از آینده براساس سند ملی توسعۀ امورجوانان (مورد مطالعه: فقر شهری)»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، (منتشرنشده).
29
[30] هنریان، مسعوده؛ یونسی، سید جلال (1390). بررسی علل طلاق در دادگاههای خانواده، تهران: مطالعات روانشناسی بالینی.
30
]31[ Adjasi, Charles K.D. & Osei, Kofi A. ,(2007). “poverty profile and correlates of poverty in Ghana”, International journal of economics, vol. 34, no. 7, pp 449-471.
31
]32[ Bastos, A. et al. (2009). women and poverty: a gender-sensitive approach, Journal of Socio- economics 38, pp 764-778.
32
]33[ Bowman, Sh. (2007). Low economic statuse is associated with suboptimal intakes of nutritious foods by adults in the national helth and Nutrition examination survey 1999-2002. Nutrition Research. 27(9): pp 515-523.
33
]34 [Brown, T.A., Confirmatory factor analysis of the Penn State Worry Questionnaire: Multiple factors or method effects? Behaviour Research and Therapy, 2003. 41: pp 411–1426.
34
]35[ Bullock, S., (1994), “Woman and Work”, London: Zed.
35
]36[ Buvinic, Mayra. (1995). Investing in women, Washington Dc, international center for research on women.
36
]37[Curtis, Donald,(2006). “mind sets and methods: poverty strategies and the awkward potential of the enabling state”, international journal of the public sector management, vol. 19, no. 2, pp 150-164.
37
]38[ Dunning, H. & Janzen, B. & Williams, A. & Abonyi, S. & Jeffery, B. & Rondall, E.J. & Holden, B. &Labonte, R. & Muhajarine, N. & Klein, G. & Carr, T. (2006). A gender analysis of quality of life in Saskatoon ,Saskatchewan. Geo Journal.65(4): pp 393-407.
38
]39[ Ebrahim, G.J. (2008). “Poverty and the Millennium Development Goals”, Editorial: Journal of Tropical PediatricsVol. 54, No. 1.
39
]40[ Gergis. A. 1999. " Citizen Economic Empowerment In Botswana Concepts And pprinciple "BIDPA Working Paper No. 22.
40
]41[ Kline, R.B., Principles and Practice of Structural Equation Modeling. 3rd ed. 2011, New York: The Guilford Press.
41
]42 [Lorenz, O.F. & Wickrama, S., K A. & Conger, D.R. & Elder, H.G. (2006).The short-term and decade-long effects of divorce on womens midlifehealth. Journal of Health and social Behaviar [NLM-MEDLINE].47(2):111.
42
]43[ MacCallum, R.C., J.T. Austin, Applications of structural equation modeling in psychological research. Annual Review of Psychology, 2000. 51: pp 201-226.
43
]44 [Schreibera, J.B., Reporting Structural Equation Modeling and Confirmatory Factor Analysis Results: A Review. The Journal of Educational Research, 2006. 99.
44
]45[ Ullah, A. K. M. A. and J. K. Routray (2007). “Rural poverty alleviation through NGO interventions in Bangladesh: how far is the achievement?”, International Journal of Social Economics, Vol. 34 No. 4, , pp 237-248.
45
]46 [Wickrama, S.KA. & Lorenz, O.F. & Conger, D.R. & Elder, H.G. & Abraham, T.W. & Fang, A.Sh. (2006). Changes in family financial circumstance and the physical health of married and recently divorced mothers. Social Science & Medicine.63(1): pp 123-136
46
ORIGINAL_ARTICLE
تفکیک جنسیتی شغلی در میان کارکنان نهاد کتابخانههای عمومی اهواز
امروزه، پدیدة تفکیک جنسیتی در محیطهای کاری حساسیت فزایندهای یافته است. بر این اساس، واکاوی دلایل بروز چنین پدیدهای اهمیت اساسی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی پدیدۀ تفکیک جنسیتی شغلی با تأکید بر نقش ارزشهای شغلی در بروز چنین پدیدهای انجام گرفته است. این پژوهش با روش پیمایشی و در زمستان 1393 انجام شده است. جامعۀ آماری شامل 72 نفر از کارکنان کتابخانههای عمومی شهرستان اهواز و نیروهای ستادی ادارۀ کل کتابخانههای عمومی خوزستان هستند که پرسشنامۀ پژوهش به شکل سرشماری بین همۀ آنان توزیع شد. نتایج نشان داد که میزان اهمیت ارزشهای شغلی در دو بعد ارزشهای بیرونی و درونی، بین زنان و مردان یکسان است، ولی تفاوت ارزشهای اجتماعی و ارزشهای توازن کار/ زندگی بین زنان و مردان بهطور آماری معنادار است. بدین صورت که ارزشهای اجتماعی و توازن کار/ زندگی نزد زنان اهمیت بیشتری در مقایسه با مردان دارد. در کل، نتایج تأییدکنندۀ دیدگاههای نظری به شکل کاملی نبود و نیاز به بازنگری در این دیدگاهها را آشکار کرد.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_58662_a85ed7968769f72e8de3c30add9c9ff5.pdf
2016-03-20
69
84
10.22059/jwdp.2016.58662
ارزشهای اجتماعی
تفکیک جنسیتی شغلی
مریم
مختاری
mokhtari138@yahoo.com
1
استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه یاسوج
LEAD_AUTHOR
عبدالله
فاضلی
a.fazelli@yahoo.com
2
استاد مدعو دانشگاه پیام نور خوزستان و کارمند نهاد کتابخانه های عمومی استان خوزستان
AUTHOR
[1] بلالی، اسماعیل؛ سیاح، مونس؛ محبی، سیده فاطمه (1394). «ورود زنان به مشاغل مردانه: دلایل و پیامدها واکاوی کیفی آرای کارشناسان»، فصلنامۀ زن در توسعه و سیاست، س 13، ش3، ص399ـ424.
1
[2] رستمی، سونا (1393). «شناسایی مشکلات و موانع موجود در مسیر ارتقای شغلی زنان به سطوح مدیریتی در سازمان مدیریت صنعتی»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور تهران.
2
[3] صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (1376). «نظرسنجی از مردم تهران دربارۀ ارزشهای شغلی».
3
[4] هرندی فاطمه؛ فلاح محسن؛ خانی، زهره (1385). «بررسی وضعیت نابرابری جنسیتی در بازار کار ایران (با استفاده از نماگرهای کار شایسته)»، فصلنامۀ برنامه و بودجه، س ۱۱ ش ۵، ص77ـ99.
4
[5] یزدی، منور؛ حسینیان، سیمین (1384). «مقایسۀ ارزشهای شغلی زنان و مردان تحصیلکردۀ دانشگاهی قبل از ورود به بازار کار»، اندیشههای نوین تربیتی، س اول، ش اول، ص51ـ61.
5
[6] Becker, Gary S. ( 1975).» Human Capital«.2nd Edition. New York: Columbia University Press.
6
[7] Busch, Anne (2011). »Determinants of Occupational Gender Segregation: Work Values and Gender (A)Typical Occupational Preferences of Adolescents«. DFG Research Center (SFB) 882 From Heterogeneities To Inequalities. Working Paper.
7
[8] Cartmill , Randi S. (1999). »Occupational Sex Segregation in Global Perspective: Comparative Analyses of Developed and Developing Nations«. Center for Demography and Ecology University of Wisconsin-Madison. CDE ,Working Paper No. 99-12.
8
[9] Dervis, K (2005).» Gender Equality«. New York: United Nations Development Program.
9
[10] Lips, Hilary Lawson, Katie (2009).» Work Values, Gender, and Expectations About Work Commitment and Pay: Laying the Groundwork for the Motherhood Penalty?«, Sex Roles. V 61,N 9-10, pp 667-676.
10
[11] Lulu Nie, M.S. et al (2014). »Gender, Family, Socioeconomic Status, and Work Values in China«, American International Journal of Social Science. Vol. 3, No. 2.pp 53-65.
11
[12] Lueptow, Lloyd B. 1980.»Social Change and Sex-Role Change in Adolescent Orientations Toward Life, Work, and Achievement: 1964-1975«, Social Psychology Quarterly
12
43: pp 48-59.
13
[13] Rosenberg, Morris. 1957. Occupations and Values. New York: Arno Press.
14
[14] Steyn, C & Kotze, H (2004). »WORK VALUE CHANGE IN SOUTH AFRICA BETWEEN 1995 AND 2001: RACE, GENDER AND OCCUPATIONS COMPARED«, South African Journal of Labour Relations.N 3449.
15
[15]Wharton , Amy S. (2005).The Sociology of Gender: An Introduction to Theory and Research. Landon. Blackwell.
16
[16]Wijk, Katarina (2011). »Work Values among Swedish Male and Female Students University of Gävle«, Office for Education and Research University of Gävle , Research Report Series. N 1.
17
ORIGINAL_ARTICLE
اثر تعدیلگری متغیر جنسیت بر قصد استفادۀ دانشجویان از شبکۀ اجتماعی تلگرام در فعالیتهای آموزشی (مطالعۀ موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)
با توجه به افزایش تعداد کاربران شبکة اجتماعی تلگرام در ایران، بهخصوص در میان اقشار جوان و تحصیلکرده، به نظر میرسد که مطالعۀ نوع استفاده از این شبکهها، بهویژه در فعالیتهای آموزشی، حائز اهمیت باشد. با توجه به اهمیت موضوع، هدف این تحقیق توصیفیـ همبستگی بررسی عوامل تأثیرگذار بر قصد استفادۀ دانشجویان از شبکة اجتماعی تلگرام در فعالیتهای آموزشی با تأکید بر اثر تعدیلگری جنسیت بود. جامعۀ آماری این تحقیق 767 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشتههای کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد بود که بر پایۀ جدول بارتلت و همکاران (2001)، 196 نفر از آنان با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد (پس از متناسبسازی پرسشها با زمینۀ مرتبط با پژوهش) استفاده شد. نتایج تحقیق گویای آن بودند که دو متغیر برداشت ذهنی از سهولت و مفیدبودن اثر مثبت و معناداری بر نگرش استفاده از تلگرام در فعالیتهای آموزشی داشتند، درحالیکه رابطۀ بین برداشت ذهنی از جذابیت با نگرش نسبت به استفاده از تلگرام معنادار نبود. همچنین، نگرش به استفاده از تلگرام اثر مثبت و معناداری بر قصد استفاده از آن در فعالیتهای آموزشی داشت. نتایج تحلیل گروههای چندگانه نشان دادند که از بین چهار رابطۀ بررسیشده، فقط اثر تعدیلگری جنسیت در رابطۀ بین برداشت ذهنی از سهولت با نگرش به استفاده از تلگرام در فعالیتهای آموزشی تأیید شد؛ به نحوی که این رابطه برای دانشجویان پسر مثبت و معنادار، ولی برای گروه دانشجویان دختر غیرمعنادار بود.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_58663_3651b4da6e7f8e0cabe6d837ce5b8b19.pdf
2016-03-20
85
103
10.22059/jwdp.2016.58663
جنسیت
شبکة اجتماعی تلگرام
فعالیتهای آموزشی
قصد
مدل پذیرش فناوری
لیلا
صفا
safa@znu.ac.ir
1
استادیار ترویج کشاورزی، دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه زنجان
LEAD_AUTHOR
منصوره
ادیبی
nasim.ma@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدۀ کشاورزی، دانشگاه زنجان
AUTHOR
[1] اسماعیلی، امیررضا (1394). «از دهستان وایبر تا شهر تلگرام چه گذشت؟» ماهنامۀ وب، 166، ص68ـ74.
1
[2] چراغ ملایی، لیلا؛ کدیور، پروین؛ صرامی، غلامرضا (1393). «استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در آموزش: فرصتها و چالشها». فصلنامۀ اندیشههای نوین تربیتی، س 10، ش 3، ص 29ـ51.
2
[3] فیروزآبادی، ابوالحسن (1394). «سخنرانی در همایش شبکههای اجتماعی مجازی: فرصتها و تهدیدها». قابل دسترس در سایت خبری تابناک، پنجم دیماه.
3
[4] مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (1394). «بررسی روندی دیدگاه مردم نسبت به شبکههای اجتماعی و میزان مصرف آن». گزارش نظرسنجی، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، جهاد دانشگاهی.
4
[5] پهلوانشریف، سعید؛ مهدویان، وحید. (1394). «مدلسازی معادلات ساختاری با AMOS». تهران: بیشه.
5
[6] Abdullah, F., and Ward, R. (2016). Developing a general extended technology acceptance model for e-learning by analyzing commonly used external factors. Computers in Human Behavior, 56, pp 238-256.
6
[7] Acarli, D., and Saglam, Y. (2016). Investigation of pre-service teachers’ intentions to use of social media in teaching activities within the framework of technology acceptance model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 176, pp 709-713.
7
[8] Anderson, J.C. and Gerbing, D.W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103 (3), pp 411-423.
8
[9] Bartlett, J., Kotrlik, J., and Higgins, C. (2001). Organizational research: Determining appropriation sample size in survey research. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19 (1), 43-50.
9
[10] Bicen, H. (2015). Determination of university students’ reasons of using social network sites in their daily life. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 190, pp 519-522.
10
[11] Byrne, B. (2010). Structural equation modeling with AMOS: basic concepts, applications, and programming. New York, Routledge, Taylor & Francis Group.
11
et al., 2001Davis, طالعه اده دانشجویان از شبکه اجتماعی تلگرام relationship between ی
12
[12] Chang, C., Hung, S., Cheng, M., and Wu, C. (2015). Exploring the intention to continue using social networking sites: The case of Facebook. Technological Forecasting & Social Change, 95, 48-56.
13
[13] Chen, B., and Bryer, T. (2012). Instructional strategies for using social media in formal and informal learning. Int. Rev. Res. Open Distance Learn., 13 (1), pp 87-104.
14
[14] Cheng, S., Chen, S., and Yen, D. (2015). Continuance intention of E-portfolio system: A confirmatory and multi-group invariance analysis of technology acceptance model. Computer Standards & Interfaces, 42, pp 17-23.
15
[15] Chou, Ch., Wu, H. Ch., and Chen, H. (2011). Re-visiting college students’ attitudes toward the Internet-based on a 6-T model: gender and grade level difference. Computers &Education, 56 (4), pp 939-947.
16
[16] Crook, C., Fisher, T., Graber, R., Harrison, C., and Lewin, C. (2008). Implementing Web 2.0 in secondary schools: Impacts, barriers and issues. Research Report (Retrieved from dera.ioe.ac.uk/1478/1/becta _2008 _web2_useinschools_report.pdf).
17
[17] Davis, F. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13 (3), pp 319-340.
18
[18] Davis, F., Bagozzi, R., and Warshaw, P. (1992). Extrinsic and intrinsic motivation to use computers in the workplace1.J. Appl. Soc. Psychol., 22, pp 1111-1132.
19
[19] Doll, J., Hendrickson, A., and Deng, X. (1998). Using Davis's perceived usefulness and ease-of-use instruments for decision making: A confirmatory and multi-group invariance analysis. Decision Sciences, 29 (4), pp 839-869.
20
[20] Fishbein, M., and Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intentions and behavior: An introduction to theory and research. Boston, MA: Addison-Wesley.
21
[21] Gao, F. (2013). A case study of using a social annotation tool to support collaboratively learning. The Internet and Higher Education, 17, pp 76-83.
22
[22] Gefen, D., and Straub, D. W. (1997). Gender differences in the perception and use of email: An extension to the Technology Acceptance Model. MIS Quarterly, 1 (4), pp 389-400.
23
[23] Gikas, J., and Grant, M. (2013). Mobile computing devices in higher education: Student perspectives on learning with cellphones, smartphones & social media. The Internet and Higher Education, 19, pp 18-26.
24
[24] Gray, K., Annabell, L., and Kennedy, G. (2010). Medical students' use of Facebook to support learning: Insights from four case studies. Medical Teacher, 32 (12), pp 971-976.
25
[25] Hair, J., Black, C., Babin, J., and Anderson, E. (2010). Multivariate data analysis. USA: Prentice Hall.
26
[26] Hamid, S., Waycott, J., Kurnia, S., and Chang, S. (2015). Understanding students' perceptions of the benefits of online social networking use for teaching and learning. The Internet and Higher Education, 26, pp 1-9.
27
[27] Heiberger, G., Harper, R. (2008). Have you Facebooked Astin lately? Using technology to increase student involvement. New Directions for Student Services, 124, pp 19-35.
28
[28] Irwin, C., Ball, L., Desbrow, B., and Leveritt, M. (2012). Students' perceptions of using Facebook as an interactive learning resource at university. Australasian Journal of Educational Technology, 28 (7), pp 1221-1231.
29
[29] Hair, J., Black, C., Babin, J. and Anderson, E. (2010). Multivariate data analysis. USA: Prentice Hall.
30
[30] Isik, F. (2013). Comparison of the use of social network in education between North and South Cyprus. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 103, pp 210-219.
31
[31] Ji, Y., Wang, G., Zhang, Q. and Zhu, Z. (2014). Online social networking behaviors among Chinese younger and older adolescent: The influences of age, gender, personality, and attachment styles. Computers in Human Behavior, 41, pp 393-402.
32
[32] Junco, R., and Mastrodicasa, J. (2007). Connecting to the Net Generation: What higher education professionals need to know about today’s students. Washington, DC: NASPA.
33
[33] Leong, L., Ooi, K.,Chong, A. and Lin, B. (2013). Modeling the stimulators of the behavioral intention to use mobile entertainment: Does gender really matter? Computers in Human Behavior, 29, pp 2109-2121.
34
[34] Ma, Q., Chan, A., and Chen, K. (2016). Personal and other factors affecting acceptance of smartphone technology by older Chinese adults. Applied Ergonomics, 54, pp 62-71.
35
[35] Mathieson, K. (1991). Predicting use intentions: Comparing the technology acceptance model with the theory of planned behavior. Information Systems Research, 2 (3), pp 173-191.
36
[36] Miloševic, I., Ivkovic, D., Arsic, S., and Manasijevic, D. (2015). Facebook as virtual classroom: Social networking in learning and teaching among Serbian students. Telematics and Informatics, 32, pp 576-585.
37
[37] Moon, J., and Kim, Y. (2001). Extending the TAM for a World-Wide-Web context. Information & Management, 38, pp 217-230.
38
[38] Munoz, C.L., and Towner, T.L. (2009). Opening Facebook: How to use Facebook in the college classroom. Paper presented at the Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education Conference, Charleston, South Carolina.
39
[39] Murray, C. (2008). Schools and social networking: Fear or education? Synergy Perspectives: Local, 6 (1), 8-12.
40
[40] Ong, C. S., and Lai, J. Y. (2006). Gender differences in perceptions and relationships among dominants of e-learning acceptance. Computers in Human Behavior, 22 (5), pp 816-829.
41
[41] Osman, G., and Koh, J. (2013). Understanding management students' reflective practice through blogging. The Internet and Higher Education, 16, pp 23-31.
42
[42] Padilla-Meléndez, A., Aguila-Obra, A. and Garrido-Moreno, A. (2013). Perceived playfulness, gender differences and technology acceptance model in a blended learning scenario. Computers & Education, 63, pp 306-317.
43
[43] Racthman, P., and Firpo, D. (2011). Using social networking technology to enhance learning in higher education: A case study using Facebook. Paper presented at the 44th Hawaii International Conference on Systems Sciences Hawaii, USA.
44
[44] Shashaani, L., and Khalili, A. (2001). Gender and computers: Similarities and differences in Iranian college students’ attitudes toward computers. Computers and Education, 37 (3), pp 363-375.
45
[45] Taylor, S., and Todd, P. (1995). Understanding information technology usage: A test of competing models.Inf. Syst. Res., 6, pp 144-176.
46
[46] Teo, T. S. H., Lim, V. K. G., and Lai, R. Y. C. (1999). Intrinsic and extrinsic motivation in Internet usage. OMEGA: Journal of Management Science, 27 (1), pp 325-337.
47
[47] Terzis, V., and Economides, A. A. (2011). Computer based assessment: gender differences in perceptions and acceptance. Computers in Human Behavior, 27 (6), pp 2108-2122.
48
[48] Venkatesh, V., and Davis, F. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies. Management Science, 46 (2), pp 186-204.
49
[49] Venkatesh, V., and Morris, M. G. (2000). Why don’t men ever stop to ask for directions? Gender, social influence, and their role in technology acceptance and usage behavior. MIS Quarterly, 24 (1), pp 115-139.
50
[50] Wang, J., Jackson, L., Wang, H., and Gaskin, J. (2015). Predicting social networking site use: Personality, attitudes, motivation and Internet self-efficacy. Personality and Individual Differences, 80, 119-124.
51
[51] Zhang, X., and Prybutok, V. (2005). A consumer perspective of e-service quality. IEEE Transactions on Engineering Management, 52 (4), pp 461-47
52
ORIGINAL_ARTICLE
سرمایۀ فرهنگی زنان و ساختار توزیع قدرت در خانواده (مطالعۀ موردی: شهر شیراز)
پژوهش حاضر براساس این فرض انجام گرفته است که برخورداری هرچه بیشتر زنان از سرمایة فرهنگی میتواند موقعیت آنها را در خانواده بهبود بخشد و مطالبات آنها را بالا ببرد. جهت بررسی فرض مذکور، دادههای مورد نیاز با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و با انتخاب نمونهای 385 نفری از زنان متأهل ساکن شیراز بهدست آمد. روش نمونهگیری، تصادفی چندمرحلهای و تصادفی ساده بود و برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها روشهای آماری ضریب همبستگی، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشاندهندة وجود رابطة معنادار بین انواع سرمایة فرهنگی (نهادینه، تجسمیافته و عینیتیافته) با قدرت زنان در خانواده است؛ بدین معنا که با افزایش انواع سرمایة فرهنگی در زنان، قدرت آنها نیز افزایش مییابد. همچنین از بین متغیرهای زمینهای تحصیلات مرد، اشتغال زن و بعد خانواده با قدرت زنان ارتباط معناداری را نشان داده است. نتایج ضریب رگرسیونی نشان میدهد که 3 متغیر اشتغال، تعداد اعضای خانواده و سرمایة فرهنگی به ترتیبِ میزان اهمیتی که در تبیین متغیر وابسته داشتهاند وارد معادله شده و درمجموع 40درصد از واریانس متغیر وابسته را توضیح دادهاند (40/0R2= ).
https://jwdp.ut.ac.ir/article_58664_ad8eb842d90e19404725a95f104b6fde.pdf
2016-03-20
105
123
10.22059/jwdp.2016.58664
زنان
سرمایة فرهنگی تجسمیافته
سرمایة فرهنگی عینیتیافته
سرمایة فرهنگی نهادینهشده
قدرت در خانواده
مجید
کافی
mkafi@rihu.ac.ir
1
دانشآموختۀ حوزۀ علمیۀ قم و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
AUTHOR
لیلا
بهمنی
la_bahmani@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مطالعات زنان دانشگاه ادیان و مذاهب قم
LEAD_AUTHOR
مریم سادات
دلاور
m_dlvr@yahoo.com
3
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه شیراز و مدرس دانشگاه پیام نور
AUTHOR
[1] آبوت، پاملا؛ والاس، کلر (1380). جامعهشناسی زنان، ترجمۀ منیژه نجمعراقی. تهران: نی، چ 4.
1
[2] آزادارمکی، تقی (1389). جامعهشناسی خانوادۀ ایرانی، تهران: سمت، چ 2.
2
[3] اعزازی، شهلا (1389). جامعهشناسی خانواده، تهران: روشنگران و مطالعات زنان، چ 7.
3
[4] بایگانی، بهمن، کاظمی، علی (1389). «بررسی مبانی تئوریک مفهوم سرمایة فرهنگی»، برگ فرهنگ (21): ص 8ـ21.
4
[5] برناردز، جان (1384). درآمدی به مطالعات خانواده، ترجمۀ حسین قاضیان. تهران: نی، چ 2.
5
[6] توسلی، افسانه؛ سعیدی، وحیده (1390). «تأثیر اشتغال زنان بر ساختار قدرت در خانوادههای شهر ایوانکی»، زن در توسعه و سیاست 9(3): ص 133ـ1449.
6
[7] روحانی، حسن (1388). «درآمدی بر نظریۀ سرمایة فرهنگی»، راهبرد، 18(53)، ص 7ـ53.
7
[8] ریتزر، جرج (1374). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: علمی، چ 2.
8
[9] ساروخانی، باقر (1384). «زن، قدرت و خانواده، پژوهشی در جایگاه زن در هرم قدرت در خانواده»، فصلنامۀ پژوهش زنان، 3 (2): ص29ـ50.
9
[10] سفیری، خدیجه؛ آراسته، راضیه (1387). «بررسی رابطة سرمایۀ اقتصادی زنان با نوع روابط همسران در خانواده»، تحقیقات زنان 2(1)، ص114ـ147.
10
[11] عنایت، حلیمه؛ رئیسی، طاهره (1391). «سنجش عوامل مؤثر بر توزیع قدرت در خانواده»، زن در توسعه و سیاست10(1)، ص23ـ40.
11
[12] فاضلی، محمد (1386). جامعهشناسی مصرف موسیقی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
12
[13] کوئن، بروس (1383). مبانی جامعهشناسی، ترجمۀ غلامعباس توسلی و رضا فاضل، تهران: سمت، چ 15.
13
[14] گیدنز، آنتونی (1389). جامعهشناسی، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: نی،چ 5.
14
[15] میل، جان استوارت (1385). انقیاد زنان، ترجمۀ علاءالدین طباطبایی. تهران: هرمس، چ 2.
15
[16] هومینفر، الهام (1382). «تحول جامعهپذیری جنسیتی»، پژوهش زنان 1(7)، ص89ـ113.
16
[17] Christin, Angele (2012). "Gender and highbrow cultural participation in the United States", Journal of Poetics 40 (5): pp 423-443.
17
[18] Commuri, Suraj and James w. Gentry (2005). "Resource Allocation in Households with Women as Chief Wage Earners", Journal of consumer research 32: pp 185-195.
18
[19] Hopkins, Christopher and Cynthia Webster (2009). "Summary Brief Resource Theory And Marital Decision-Making Power: The Utilization Of An Hedonic Modeling Approach", Journal of Marriage and Family 23(2): pp 9-26.
19
[20] Kiriti, Tabitha et al (2001). "Female Participation in Decision Making in Agricultural Households in Kenya: Empirical Findings", University of Queensland 20: pp 1-39.
20
[21] Seol, Byung-Soo (2008). "Ethnicity in the Process of Acculturation of Korean Australians: Focused on Family Life Patterns",Journal of International Area Studies Review 11(1): pp 169-189.
21
[22] Sulivan, Oriel (2000). "The Division of Domestic Labour. Twenty Years of Change?, Journal of Sociology 34(3): pp 437-456.
22
[23] Tokuc, Burcu et al (2010). "Doestic Violence Against Married Women in Edirne", Journal of Interpersonal Violence 25(5): pp 832-847.
23
[24] Villarreal, Andres (2007). "Women’s Status, Coercive Control, and Intimate Partner Violence in Mexico", Journal of Marriage and Family 69: (2): pp 418-434.
24
[25] Zuo, Jiping and Yanjie Bian (2005); "Beyand Resources and Patriarchy: Marital Construction of Family: The Case of Taiwan", Journal of Comparative Family Studies 36 (4): pp 601-622
25
[26] Zuo, Jiping (2008). "Marital Construction of Family Power Among Male-Out- Migrant Couples in a Chinese Village: A Relation-Oriented Exchange Model", Journal of Family Issues 29 (5): pp 663-691.
26
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه خودشیءانگاری با تابآوری و خوددلسوزی دانشجویان دختر (مطالعۀ موردی: دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار)
امروزه، پدیدة خودشیءانگاری به مفهوم ارزیابی دیگران براساس ظاهر فیزیکی، زیبایی و جذابیت جنسی، پدیدهای است که منبع عمدة درد و رنج زنان، بهویژه دانشجویان دختر، بهشمار میآید و موجب کاهش تابآوری و خوددلسوزی و تهدید سلامت روانی آنها میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ خودشیءانگاری با تابآوری و خوددلسوزی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعة آماری این پژوهش شامل همۀ دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار ورودی 1393 به تعداد 647 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 242 نفر تعیین شد که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد خودشیءانگاری مککینلی و هاید، تابآوری کونور و دیویدسون و خوددلسوزی نف استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین متغیرهای خودشیءانگاری با تابآوری و خوددلسوزی رابطة منفی و معناداری وجود دارد. همچنین، براساس نتایج تحقیق مشخص شد که مؤلفههای خودشیءانگاری (شرم بدنی، نظارت بدنی و کنترل ظاهر) توانستند حدود 31درصد واریانس تابآوری و 18درصد واریانس خوددلسوزی را تبیین کنند. بنابراین، کاهش خودشیءانگاری میتواند سبب افزایش تابآوری و خوددلسوزی دانشجویان دختر شود.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_58665_98985aad0c3017c4412121420aad6178.pdf
2016-03-20
125
139
10.22059/jwdp.2016.58665
تابآوری
خوددلسوزی
خودشیءانگاری
شرم بدنی
کنترل ظاهر
نظارت بدنی
علی محمد
ناعمی
amnaemi@yahoo.com
1
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار، سبزوار، ایران
LEAD_AUTHOR
[1] ابوالقاسمی، عباس؛ تقیپور، مریم؛ نریمانی، محمد (1391). «ارتباط تیپ شخصیتی D، خودشفقتورزی و حمایت اجتماعی با رفتارهای بهداشتی در بیماران کرونر قلبی»، روانشناسی سلامت، س1، ش1، ص 5ـ20.
1
[2] خبیر، لیلا؛ محمدی، نورالله؛ رحیمی، چنگیز (1394). «رابطۀ تجربیات شیءانگارانه وزنی با افسردگی و اختلال خوردن در زنان با اضافۀ وزن»، دوماهنامۀ علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، س 19، ش 3؛ 143ـ152.
2
[3] رضایی، مریم؛ افلاکسیر، عبدالعزیز؛ یاوری، امیرحسین؛ محمدی، نورالله؛ غیور، محبوبه (1394). «طراحی و آزمون مدلی از متغیرهای درونیسازی لاغری، خودشیءانگاری و نارضایتی بدنی بهعنوان پیشآیندهای خطر اختلالات خوردن در دختران دانشجو»، مجلۀ علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، س10، ش 2، ص 11ـ18.
3
[4] محمدی، ابوالفضل؛ آقاجانی، میترا؛ زهتابآور، غلامحسین (1389). «ارتباط اعتیاد، تابآوری و مؤلفههای هیجانی»، مجلة روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، س17، ش2، ص136ـ142.
4
[5] Alvord, Mary Karapetian; Grados, Judy Johnson (2005). Enhancing Resilience in Children: A Proactive Approach. Professional Psychology, Research and Practice, 36(3): pp 238-245.
5
[6] American Society for Aesthetic Plastic Surgery (2009). Quick facts: Highlights of the ASAPS 2007 statistics on cosmetic surgery. Retrieved from http://www.surgery.org.
6
[7] Anasuri, s. (2016). Building Resilience during Life Stages: Current Status and Strategies, International Journal of Humanities and Social Science, 6(3): pp 1-9.
7
[8] Arroyo, A & Andersen, K.K. (2016). The Relationship between Mother-Daughter Self-Objectification: Identifying Direct, Indirect, and Conditional Direct Effects, Sex Roles, 74(5): pp 231-241.
8
[9] Bartky, S. (1990). Femininity and domination: Studies in the phenomenology of oppression. New York, NY: Routledge.
9
[10] Breines, J.G., & Chen, S. (2012). Self-compassion increases self-improvement motivation. Personality and Social Psychology Bulletin, 38: pp 1133–1143.
10
[11] Calogero, R. M., & Jost, J. T. (2011). Self-subjugation among women: Exposure to sexist ideology, self-objectification, and the protective function of the need to avoid closure. Journal of Personality and Social Psychology, 100: pp 211-228.
11
[12] Calogero, R.M., Tantleff-Dunn, S., & Thompson, J.K. (2011). Future directions for research and practice. Self-objectification in Women; Causes, Consequences and Counteractions, p. 217-231. Washington, DC: American Psychological Association.
12
[13] Cohn, M, A, Fredrickson, B, L, Brown, S, L, Meikles, J, A & Conway, A, M,(2009). Happiness Unpacked: Positive Emotions Increase Life Satisfaction by Building Resilience, Emotion, 9(3): pp 361-368.
13
[14] Etcoff, N. L., Stock, S., Haley, L. E., Vickery, S. A., & House, D. M. (2011). Cosmetics as a feature of the extended human phenotype: Modulation of the perception of biologically important facial signals. PloS one, 6(10), e25656.
14
[15] Ferreira, C., Pinto-Gouveia, J., & Duarte, C. (2013). Self-compassion in the face of shame and body image dissatisfaction: Implications for eating disorders. Eating Behaviors, 114: pp 207–210.
15
[16] Fredrickson, B. L., & Roberts, T.-A. (1997). Objectification theory: Toward understanding women’s lived experiences and mental health risks. Psychology of Women Quarterly, 21: pp 173-206.
16
[17] Friborg, O., Barlaug, D., Martinussen, M., Rosenvinge, J.H. & Hjemdal, O. (2005). Resilience in relation to personality and intelligence. International Journal of Methods in Psychiatric Research, 14 (1): pp 29-42.
17
[18] Gale, C., Gilbert, P., Read, N., & Goss, K. (2012). An evaluation of the impact of introducing compassion focused therapy to a standard treatment programme for people with eating disorders. Clinical Psychology & Psychotherapy. 21(1): pp 1-12.
18
[19] Gill, R. (2008). Advertising empowerment/sexism: Figuring female sexual agency. Contemporary Feminism & Psychology, 18: pp 35-56.
19
[20] Johnson, E. A., & O’Brien, K. A. (2013). Self-compassion soothes the savage ego-threat system: Effects on negative affect, shame, rumination, and depressive symptoms. Journal of Social and Clinical Psychology, 32: pp 939–963.
20
[21] Kreiger, T., Altenstein, D., Baetig, I., Doering, N. & Holtforth, M. G. (2013). Self-compassion in depression: Associations with depressive symptons, rumination and avoidance in depressed outpatients. Journal of Behavior Therapy, 44(3): pp 501–513.
21
[22] Kroon Van Diest, A. & Perez, M. (2013). Exploring the integration of thin-ideal internalization and self-objectification in the prevention of eating disorders. Body Image, 10: pp 16-25.
22
[23] Langton, R. (2009). Sexual Solipsism: Philosophical Essays on Pornography and Objectification, 228-229.Oxford University Press. Oxford, New York.
23
[24] Massey, W. V., & Partridge, J. A. (2010). Patterns of shame coping styles in adolescent athletes. Journal of Youth Sports, 5(1): pp 3–8.
24
[25] McKinley, N. M., & Hyde, J. S. (1996). The objectified body consciousness scale: Development and validation. Psychology of Women Quarterly, 20: pp 181-215.
25
[26] Neff, K. D, Kirkpatrick, K. L. & Rude S. S. (2007). Self-compassion and adaptive psychological functioning. J Res Personality; (41): pp 139–154.
26
[27] Neff, K.D., & Germer, C.K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the Mindful Self-Compassion Program. Journal of Clinical Psychology, 69: pp 28–44.
27
[28] Nussbaum, M. (1995), “Objectification”, Philosophy and Public Affairs, 24(4): pp. 249-291.
28
[29] Saguy, T.,Quinn, D.M.,Dovidio, J.F.,& Pratto, F.(2010).Interacting like a body: Objectification can lead women to narrow their presence in social interactions. Psychological Science, 21: pp 178–182.
29
[30] Snapp, S., Hensley-Choate, L., & Ryu, E., (2012). A Body Image Resilience Model for First-Year College Women. Sex Roles 67(3-4): pp 211-221.
30
[31] Starr, C. R., & Ferguson, G. M. (2012). Sexy dolls, sexy grade-schoolers? Media & maternal influences on young girls’ self-sexualization. Sex Roles, 67: pp 463–476.
31
[32] Szymanski, D. M., Moffitt, L. B., & Carr, E. R. (2011b). Sexual objectification of women: Advances to theory and research. The Counseling Psychologist, 39: pp 6-38.
32
[33] Szymanski, D.M. & Feltman, C.E.(2014). Experiencing and Coping with Sexually Objectifying Treatment: Internalization and Resilience, Sex Roles, 71: pp 159–17.
33
[34] Szymanski, D. M., & Henrichs-Beck, C. (2014). Exploring sexual minority women’s experiences of external and internalized heterosexism and sexism and their links to coping and distress. Sex Roles, 70, 28–42.
34
[35] Tangney, J. P., & Tracy, J. L. (2012). Self-conscious emotions. In R. Leary & J. P. Tangney (Eds.), Handbook of self and identity. (2nd ed., pp. 446-467). New York, NY: The Guilford Press. 70(6): pp 1256-1269.
35
[36] Tylka, T. L., Russell, H.L. & Neal, A.A. (2015). Self-compassion as a moderator of thinness-related pressures' associations with thin-ideal internalization and disordered eating, Eating Behaviors, 17: pp 23–26.
36
[37] Vandenbosch, L., & Eggermont, S. (2012). Understanding sexual objectification: A comprehensive approach toward media exposure and girls’ internalization of beauty ideals, self-objectification, and body surveillance. Journal of Communication, 62: pp 869–887.
37
[38] Velez, B. L., Campos,I.D. & Moradi, B.(2015).Relations of Sexual Objectification and acist Discrimination with Latina Women’s Body Image and Mental Health. The Counseling Psychologist, 43(6): pp 906-935.
38
[39] Walsh, F. (2006). Strengthening family resilience. New York: Guilford Press.
39
[40] Watson, C. C., Rich, B. A., Sanchez, L., O’Brien, K., & Alvord, M. K. (2014). Preliminary study of resilience based group therapy for improving the unctioning of anxious children. Child Youth Care Forum, 43: pp 269-286.
40
[41] Wren A, Somers J, Melissa A. W, Goetz, M. C., Leary, M. R., Fras, A. M., Huh, B. K., Roger, Lesco, L. S., Keefe, F. J. (2012). Self-Compassion in Patients with Persistent Musculoskeletal Pain: Relationship of Self-Compassion to Adjustment to Persistent. J Pain Symptom Management; 43(4): pp 759-770.
41