ORIGINAL_ARTICLE
The relationship between jobs and social health of women
Like the rest of the world, paying attention to health dimensions, especially social health and its elements, has become essential in Iran's society. Moreover, the recent decade has been witness to a wave of women entering universities and their demand for job.Since job, as a main social determinant, affects health, and women's health brings family and eventually social health, we intended to probe the impact of job on social health of females. The statistical population included employed female students studying in Alzahra University. The sample size was determined to be 111 subjects who were selected from different faculties using cluster sample method. This was a sectional survey study and the information was collected using self-made questionnaire and social health standard scale; then the data were analyzed by using spss software. The suitability of job conditions (wages and benefits, job security, organizational support, growth and prosperity at work, etc.) had the highest effect on the students' social health. In addition, results indicated the effect of casual mechanisms of financial independence, social relations, social support, self-esteem, and social status on social health of employed people. Among the underlying variables, age, marital status, and type of living place were significantly correlated with social health. Finally, the type of job (in terms of rank and status) did' not have any major correlation with students' social health. Employment does not change one's social health. The main things affecting social health are occupational components including the type of job, suitability of job conditions, and social-mental capabilities (consequences of job).
https://jwdp.ut.ac.ir/article_60051_19ccb0d88884cfa07f1f6bf0700a343a.pdf
2016-09-22
273
288
10.22059/jwdp.2016.60051
Health
job
Social Health
University
Women
Maryam
Ghazinejad
maghazinejad@yahoo.com
1
Associate Professor, Alzahra University, Tehran, Iran
LEAD_AUTHOR
Hajar
Sangari Soleymani
ghazinejad@yahoo.com
2
MA in Sociology, Alzahara University, Tehran, Iran
AUTHOR
[1] احمدنیا، شیرین (1383). «اثرات اشتغال بر سلامت زنان»، فصلنامۀ علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، ش 12، ص 157.
1
[2] اسکمبلر، گراهام (1386). هابرماس، نظریۀ انتقادی و سلامت، ترجمۀ حسینعلی نوذری، تهران: مؤسسۀ هالی پژوهش تأمین اجتماعی.
2
[3] بابایی، نعمت (1382). «نیازهای سلامت نوجوانان در بستر تحولات اجتماعی»، فصلنامۀ علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، ش 7، ص 340.
3
[4] حدادی، مهدی؛ کلدی، علیرضا؛ سجادی، حمیرا؛ صالحی، منصور (1390). «ارتباط ردۀ شغلی و سلامت روان در زنان شاغل»، نشریۀ علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، ش 40.
4
[5] سامآرام، عزتاله (1388). فصلنامۀ علمی پژوهشی انتظام اجتماعی، س اول.
5
[6] فتحی، منصور؛ عجمنژاد رضا؛ خاکرنگین، مریم (1389). «عوامل مرتبط با سلامت اجتماعی معلمان شهر مراغه»، فصلنامۀ علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، س 12، ش 47.
6
[7] کییز کری ال ام، شاپیرو، آدام دی (1386). سلامت اجتماعی در ایالات متحده، یک همهگیرشناسی توصیفی، ترجمۀ حسینی، انتشارات دانشگاه شیکاگو.
7
[8] نایبی، هوشنگ؛ عبداللهیان، احمد (1381). «تبیین قشربندی اجتماعی»، نامۀ علوم اجتماعی، ش 20، ص 205.
8
[9] Ahmadi Z, Sahyaee F, Mohammadzadeh Sh, Mahmoodi M. [Surveying mental health status of nursing and non-nursing students of Shahroud]. Islamic Azad University. 2007;17 (2): PP 107-111. Persian.
9
[10] Bartley, M., Popey, J., Plewis, I."Domestic Condition, Paid Employment, and Women's Experience of Ill-Health". Sciology of Health and Illness 14(3), 1992: PP 313-343.
10
[11] Barnett,R,C.Multiple roles,gender and psychological distress". In L. Goldberger and s Breznitz handbook of stress theoretical and clinical aspects (2nd ed)new York: the free press, (1993). PP 427-445.
11
[12] De Vaus D. A. surveys in social research, London, allen and unwin, 1991.
12
[13] Keyes, C.L.M. (1998). Social Well-being, Social Psychology Quarterly, 61, PP 121-141.
13
[14] Keyes, C. L. M., & Shapiro, A. Social well-being in the United States: A descriptive epidemiology. In O. G. Brim, C. D. Ryff, & R. C. Kessler (Eds.), How healthy are we?: A national study of well-being a midlife. University of Chicago Press,(2004),(PP 350–372).
14
[15] Larson, James, (1993),the measurement of social well-being, social Indicators-Research 28, PP 285-296.
15
[16] Larson, J.S. (1996), The World Organization Definition Of Health: Social Versus Spiritual Health, Social Indicator Research, 38.
16
[17] Martikainen p. 1995 " womens employment marriage motherhood and mortality: a teast of the multiple role and role Accumulation hypotheses" social science and medicine 40(2): PP 199-212.
17
[18] Salari H, Basiri K. [Barresie salamat ravanie zanane javan va miansal dar jameeate shahrie Gonabad dar sale.
18
[19] Switzer, Galen E. et al. Issues in mental health assessment,IN: Carol S. Aneshensel and Jo C. Phelan, Handbook of the Sociology of Mental Health, New York, Kluwer Academic/Plenum Publishers,(1999), PP 81-104.
19
[20] Waldron, I., Weiss, C.C., Hughes, M.E."Interacting Effects of Multiple Roles on Women's Health." Journal of health and social behavior 39, (1998): PP 216-236.
20
[21] Wissing, T.F., Fouri, A. Spirituality as a Component of Psychological Well-being, 27th International Congress of Psychology,(2000), 23-28 July, Stockholm, Sweden.
21
ORIGINAL_ARTICLE
The relationship between internal marketing and organizational performance: the mediating role of gender
The survival of each organization depends on its attempts to improve its performance in various fields. To do this, organizations apply numerous procedures, one of which is internal marketing. Therefore, this study aims at exploring the impact of internal marketing on the organizational performance of professors in the University of Applied Science and Technology (UAST) with special consideration of the mediating effect of gender. The study was a survey research and the sample consisted of 384 of male and female professors in UAST in the city of Tehran. To collect data, a standard questionnaire was distributed among the respondents. The content validity of the questionnaire was confirmed by the experts. Also, to ensure the reliability of the questionnaire, pre-test tools were used showing that the Cronbach's alpha was at an acceptable level for the main variables in the questionnaire. The data was analyzed using Multiple Variable Structural Modelling Equations. The results showed that internal marketing has a positive impact on organizational performance. Also, it was revealed that gender has a mediating effect on the relationship between internal marketing and organizational performance. To be more specific, while the relationship proved to be statistically non-significant for male professors, it was statistically significant and positive for female professors.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_60052_d997b02ce7286b593240b316c6f203a9.pdf
2016-09-22
289
308
10.22059/jwdp.2016.60052
Internal marketing
Gender
organizational performance
Asef
Karimi
asef.karimi@ut.ac.ir
1
Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Tehran, Iran
LEAD_AUTHOR
Rezvan
Velayati Shokouhi
shabani@ut.ac.ir
2
PhD Student in International Marketing Management, Faculty of Management University of Tarbiyat Modares, Iran
AUTHOR
Esmail
Shabani Nejad
esmail-shabani@ut.ac.ir
3
MA in Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
AUTHOR
Elham
Gilani
4
MA in Marketing Management, Faculty of Management Payam Noor University, Tehran, Iran
AUTHOR
[1] ابزری، مهدی؛ رنجبریان، بهرام؛ فتحی، سعید؛ قربانی، حسن (1388). «تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت»، چشمانداز مدیریت، ش 31، ص 25ـ42.
1
[2] افجه، سید علیاکبر؛ میری، عبدالرضا (1388). «الگوی توانمندی برای ارتقای عملکرد کارکنان صنعت قطعهسازی خودرو در ایران، فصلنامۀ علوم مدیریت ایران، س 4، ش 14، تابستان، ص 149ـ169.
2
[3] ایمانی، صاحب؛ ریحانه، گسکری؛ قیتانی البرز (1393). «اثرات بازاریابی داخلی بر عملکرد کارکنان: اثر میانجی نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: ادارات تابعۀ شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری)»، مقالات آمادۀ انتشار، انتشار آنلاین از تاریخ 17 اسفند، نشریۀ مدیریت بازرگانی دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران.
3
[4] ایمانیپور، نرگس؛ محمدپور، سعیده؛ قلیپور، آرین (1391). «نقش مدیریت منابع انسانی بر نوآوری سازمانی»، فصلنامۀ توسعۀ کارآفرینی، س 5، ج 2، ص87ـ105.
4
[5] حسینقلیزاده، رضوان؛ قاسمی، زهرا؛ ناصری صادق؛ ساجده؛ احمدآبادی، آرزو (1394). «سنجش رابطۀ جنسیت، فرهنگ سازمانی و توزیع قدرت در سازمان»، زن در توسعه و سیاست، دورۀ 13، شمارۀ 2، تابستان، ص 289ـ263.
5
[6] حسینی، سید یعقوب؛ رحمانی، سحر (1391). «تأثیر بازاریابی درونی بر عملکرد سازمانی در شرکتهای خدمات مسافرتی شهر تهران با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری»، فصلنامۀ علمیـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، س 2، ش اول، ش پیاپی (4) بهار.
6
[7] خالقی، امیرحسین؛ پورعزت، علیاصغر (1394). «فمینیسم در مطالعات سازمان»، نشریۀ مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، دورۀ 7، ش 3، پاییز، ص 437ـ458.
7
[8] سعادت، اسفندیار (1384). مدیریت منابع انسانی، تهران: سمت، چ 9.
8
[9]شوماخر، رندالای؛ لومکس، ریچارد جی. (1388). مقدمهای بر مدلسازی معادلۀ ساختاری، ترجمۀ وحید قاسمی، تهران: جامعهشناسان.
9
[10] طبرسا، غلامعلی؛ جمالی نظری، آرزو (1387). «اثرات جنسیت بر الگوهای مدیریت منابع انسانی»، نشریۀ تدبیر، شهریور، ش 196، ص 21ـ27..
10
[11] عاطفتدوست، علیرضا؛ خائفالهی، احمدعلی؛ فانی، علی اصغر؛ داناییفرد، حسن (1392). «بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی (مطالعة موردی: شرکت فولاد مبارکة اصفهان)»، مجلۀ مدیریت بازرگانی، دورۀ 5، ش 4، ص 21ـ42.
11
[12] کاظمینی، محمود (1389). «بررسی اثرات بازاریابی درونی بر رفتارهای شهروندی سازمانی و ارتباط آن با کیفیت خدمات (مطالعۀ موردی: شعب بانک سامان در تهران)»، پایاننامۀ ارشد رشتۀ مدیریت MBA، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران.
12
[13] Ahmed, P & Rafiq, M., (2002). "Internal marketing", first published, BH, Great Britain.
13
[14] Ahmed PK, Rafiq M, (2003). Advances in the internal marketing concept: definition, synthesis, and extension. Journal of Services Markting; 14(6), PP 449–62.
14
[15] Anumaka, Ijeoma Blessing, & SSemugenyi, Fred. (2013), "Gender and work productivity of acedmic staff in selected private universities in Kampala city, Uganda", International Journal of Research in Business Management, 1(3), PP 29-36
15
[16] Bansal, S., Mendelson, B., & Sharma, B. (2001). The impact of internal marketing activities on external marketing outcomes. Journal of Quality Management,PP 61–76.
16
[17]Barbulescu, Roxana, & Bidwell, Matthew, (2012), "Do women choose different jobs from men? Mechanisms of application of segregation in the market for managerial workers", Organization Science, Articles in Advance, June 15, PP 1-20.
17
[18] Carton, R.B. (2004). Measuring Organizational Performance: An Exploratory Study. Ph. D Thesis, A thens, Georgia.
18
[19] Cooper, J., & J. Cronin, J. (2000). Internal Marketing: A Competitive Strategy for the Long-Term Care Industry. Journal of Business Research, PP 177-181.
19
[20] Cooper, J. and Cronin, J. (2011). "Internal Marketing: Competitive strategy for the Long-Term Care Industry", Journal of Business Research, Vol.8, No. 6, PP 166-181.
20
[21] Ha, S. H, Bae, S. M. & Park, S. C. (2002). “Customer’s time-variant purchase behavior and corresponding marketing strategies: an online retailer’s case”, Computers and Industrial Engineering, 43 (4), PP 801-820.
21
[22]Hughes, M. and R. E. Morgan (2008); “Deconstructing the Relationship between Entrepreneurial Orientation and Business Performance at the Embryonic Stage of Firm Growth”; Industrial Marketing Management, vol. 36(5), PP 651-661.
22
[23] Hui Yang, W. (2010). Relationships among Internal Marketing Perceptions, Organizational Support, Job Satisfaction and Role Behavior in Healthcare Organizations. International Journal of Management, PP 235-242.
23
[24]Illiopoulos, Efthymios, & Priporas, Constantinos-Vasilios, (2011), "The effect of internal marketing on job satisfaction in health services: a pilot study in public hospitals in Northern Greece", BMC Health Services Research, 11(261), PP 1-8.
24
[25]Jyoti, Jeevan and Sharma, Jyoti (2012). Impact of Market Orientation on Business Performance: Role of Employee Satisfaction and Customer Satisfaction, SAGE Publications, 16(4), PP 297–313.
25
[26] Khan, A.M., & Stanton, J. (2013). “Gender differences in employees’ sponsorship-linked attitudes and OCBs'. ANZMAC 2013 Conference Proceedings: Australian and New Zealand Marketing Academy Conference, 1st-4th December 2013, Adelaide Hilton, Adelaide, South Australia. Retrieved from http://www.anzmac2013.org.
26
[27 Ngah, R., & Ibrahim, A. R. (2010). The effect of knowledge sharing on organizational performance in small and medium enterprises. Paper presented at 5th International Conference on Knowledge Management: Theory, Research & Practice, China. Abstract retrieved from citeseerx.ist. Psu.edu/view doc/summary? Doi=10.1.1.40 3.6354.
27
[28] Robert-Lambard, M. (2010). "Employees as Customers an Internal Marketing Study of the A Vis Car Rental Group in South Africa". Journal of African Journal of Business Management, Vol. 4, No. 4, PP 362-372.
28
[29]Rodrigues, Ana Paula and Pinho, Jose´Carlos, (2012). "The Impact of Internal and External Market Orientation on Performance in Local Public Organizations", Marketing Intelligence & Planning, Vol.30, No.3, PP 288.
29
[30] Shiua, Y., & Yub, T. (2010) «Internal Marketing, Organisational Culture, Job Satisfaction, and Organisational Performance in NonLife Insurance». The Service Industries Journal, 30(6), PP 793 809.
30
[31] Venkatraman, N. & Ramanujam, V. (1986). Measurement of business performance in strategy research: a comparison of approaches. The Academy of Management Review, 11(4): PP 801-814.
31
[32] Weiliang, Eugene Chew, Mun, Lee Kah, Chern, Tan Siew, & Yuan, Yang Pik. (2011), "The effects of workforce diversity towards the employee performance in an organization", Bachelor Thesis (HONS), University of Tunku Abdul Rahman, Faculty of Business and Finance.
32
ORIGINAL_ARTICLE
Women and fashionism
The move toward modernism along with the cultural globalization and the rise of consumer culture makes fashionism and also permanent surveillance and focusing on the visible characteristics of the body a common phenomenon in contemporary societies.Nowadays, modern people with the use of fashionable things and through paying extreme attention to cloth and appearance construct personal images of themselves and also send messages about their identities to others. The present research focusing on styles of clothing and women's attitudes toward fashion aims to explain causes and motivations leads women to use fashionable clothes and also attempts to identify their typology. The research method is qualitative and its data has been collected by semi-structured interviews. The results of data analysis display three distinct types of women's clothing, each of which has different characteristics. Of course, this division does not mean exact bordering, and one have mutual relationship. The findings show that women's increased tendency for using fashionable clothes should be assessed mostly in relation to both subjective and objective factors as well as the dialectic relationship of agency and structure.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_60053_0b5f7b4c09949071b40c84403ff9020c.pdf
2016-09-22
309
328
10.22059/jwdp.2016.60053
adaptative fashion
deconstructive fashion
eclectic fashion
Fashion
Fashionism
styles of clothing
Women
Ahmad
Bokharaie
bokharaee@yahoo.com
1
Assistant Professor, PayamNour University, Iran
AUTHOR
Malakeh
Rafie
mr2897@gmail.com
2
PhD Candidate, PayamNour University, Iran
LEAD_AUTHOR
[1] استوری، جان (1386). مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: آگه.
1
[2] بنت، اندی (1386). فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: اختران.
2
[3] بوردیو، پییر (1390). تمایز، نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: ثالث.
3
[4] زیمل، گئورگ (1386). «زن و مد»، ترجمۀ عباس کاظمی و عبدالله سالاروند، دسترسی در http://kazemia.persianblog.ir
4
[5] سجودی، فرزان (1393). «نشانهشناسی لباس در ایران»، مصاحبۀ آرش قربانزاده با فرزان سجودی، روزنامۀ اعتماد، آذر.
5
[6] وبلن، تورستین (1386). نظریۀ طبقۀ تنآسا، ترجمۀ فرهنگ ارشاد، تهران: نی، چ 2.
6
[7] Blumer, Herbert (1969). Fashion: From Class Differentiation to Collective Selection. University of California, Berkeley.
7
[8] Bourdieu, P.(1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Translated by Richard Nice, Routledge.
8
[9] Bourdieu, P., (1993). But who created the ‘‘creators’’? Sociology in Question. Sage, London.
9
[10] Braun, V. & Clarke, V. (2006). "Using thematic analysis in psychology". Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
10
[11] Cannon, Aubrey (1998)."The Cultural and Historic Contexts of Fashion". In: Brydon, A. and Niessen, S. (eds). Consuming Fashion: Adorning the Transnational Body. Oxford: Berg: 23-38.
11
[12] Crane, Diana (2000). Fashion and Its Social Agendas: Class, Gender, and Identity in Clothing. University of Chicago Press.
12
[13] Crane, D., and Bovone, L., (2006). "Approaches to material culture: The sociology of fashion and clothing". Poetics, 34, 319–333.
13
[14] Creswell, John W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. London, new delhi : SAGE publications.
14
[15] Davis, F., (1992). Fashion, Culture, and Identity. University of Chicago Press.
15
[16] Entwistle, J., (2002). "The aesthetic economy: the production of value in the field of fashion modeling". J. Consumer Cult. 2(3), 317–339.
16
[17] Flugel, J. C. (1993). The psychology of clothes. University of Michigan, Hogarth Press.
17
[18] Kawamura, Y. (2005). Fashion-ology: An Introduction to Fashion Studies. Berg, Oxford.
18
[19] Lipovetsky, Gilles (1994). The Empire of Fashion: Dressing ModernDemocracy. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
19
[20] McRobbie, A., (1991). Feminism and Youth Culture: From Jackie to Just Seventeen. Basingstoke:Macmiian.
20
[21] Muhr, Thomas (1991). "ATLAS/ti-A Prototype for the Support of Text Interpretation". Qualitative Sociology,Vol.14, No.4.
21
[22] Partington, Angela (1993). Popular Fashion and working-class Affluence, in J.Ash and E. Wilson(eds) Cheap Trills: A Fashion Reader.Berkeley and Los Angeles:University of California Press.
22
[23] Patton, M.Q. (2002) Qualitative Evaluation and Research Methods. London: SAGE.
23
[24] Reed, E. (1954). The Woman Question and the Marxist Method. Cosmetics, Fashions and the Exploitation of Women. J. Hanson and E. Reed. New York, Pathfinder Press.
24
[25] Ritzer, G. (2011) Sociological Theory.University of Maryland, Eighth Edition.
25
[26] Simmel, G., (1957[1904]). "Fashion". American Journal of Sociology. 62, 541–558.
26
[27] Zukin, S., McGuire, J.S., (2004). "Consumers and consumption". Annu. Rev. Sociol. 30, 173–197.
27
ORIGINAL_ARTICLE
Political attitudes: A comparative analysis of the role of gender gaps
Classic political sociology dogmatically considers women, from a political perspective, more conservative than men and accordingly, women’s models of political behaviors are expressed based on their inherent tendencies towards right-wing conservative parties. But new research indicates that in developed countries during 1980’s, women gradually distanced from traditional conservatism and joined democratic groups. In addition, Inglehart’s studies indicate that since 1990’s, not only have conservatism and right-wing tendencies faded in women, but also they support plans and objectives of new left-wing parties which are mostly based on cultural values of post-materialism more than ever. As a results, it seems that the effect of gender gaps has been reconfigured mostly in three models of traditional gap, convergence, and revisionism. Accordingly, the present study aims to investigate the comparison between men’s and women’s political attitudes among 596 students of University of Isfahan in 2016. Accordingly, analyzing the results of the research indicated that firstly, there is no significant difference among men and women in terms of the degree of their tendencies towards democracy and each group supports democratic attitudes to the same extent. Therefore, the claim of hypotheses of classic models about women’s tendencies towards conservatism is rejected in political domains. Secondly, findings also indicated that the degree of tendency towards post-materialist values which construct foundations of New Leftist parties according to Inglehart, is significantly higher among women than men. This issue indicates tha not only have women distanced from rightist attitudes in political domains, but also they have more tendency towards leftist plans based on revisionist models.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_60054_a0501e3b32d8ffed755bb9fcf8a16d4f.pdf
2016-09-22
329
341
10.22059/jwdp.2016.60054
convergence
revisionism
traditional gap model
Women
Mahmoudreza
Rahbarghazi
m.rahbarghazi@ase.ui.ac.ir
1
Assistant Profeesor, Department of Political Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran
LEAD_AUTHOR
Leyla
Radi
leyla@gmail.com
2
MA in Political Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran
AUTHOR
Ayoub
Limoochi
ayoob34@yahoo.com
3
MA in Political Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran
AUTHOR
[1] تورن، آلن (1382). «ایران در جریان فرایند مدرنیزاسیون قرار دارد»، روزنامۀهمشهری، ویژهنامۀ نوروز.
1
[2] حاتمی، عباس و الهه امامی (1392). «تأثیر شکاف جنسیتی بر رفتار انتخاباتی زنان در شهر اصفهان»، زن در توسعه و سیاست(پژوهش زنان)، ش 1
2
[3] رهبرقاضی، محمودرضا؛ حسین مسعودنیا؛ صادقی، زهرا (1394). «رابطۀ نگرشهای محافظهکارانه و شکافهای جنسیتی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاههای اصفهان)»، زن در توسعه و سیاست(پژوهش زنان)، ش 4.
3
[4] قاسمی، وحید؛ ذاکری، زهرا (1389). «تحلیل تطبیقی نگرش سیاسی زنان و مردان در شهر اصفهان (از محافظهکاری تا آزادیخواهی)»، زن در توسعه و سیاست(پژوهش زنان)، ش 2.
4
[5] مختاری، محمدعلی (1388). «رسانه و جهتگیری افکار عمومی در تصمیمگیری عمومی»، علوم اجتماعی، ش 24.
5
[6] Butler, D. and D.E. Stokes. (1974). Political Change in Britain: The Evolution of Electoral Choice. London: Macmillan.
6
[7] Dalton, R. (1982). The pathways of parental Socialization. American Politics Quarterly, 10: PP 139-157.
7
[8] Day, Ch, L. and S, E. Howell. (2000). Complexities of the Gender Gap. The Journal of Politics. 62: PP 858-874.
8
[9] Erie, S. P. and M. Rein. (1988). Women and the Welfare State. In The Politics of the Gender Gap. (C. Mueller Ed.) Newbury Park, CA: Sage.
9
[10] Gans, H. (1968). More Equality. New York: Random House
10
[11] Hayes, B.C. (1997). Gender, Feminism and Electoral Behavior in Britain. Electoral Studies. 16, 2: PP 203-216.
11
[12] Inglehart, R. and P, Norris. (2000). The Developmental Theory of the Gender Gap: Women’s and Men’s Voting Behavior in Global Perspective. International Political Science Review. 21: PP 441-463
12
[13] Inglehart, R. (1977). The Silent Revolution: Changing Values and Political Styles Among Western Publics. NJ: Princeton University Press.
13
[14] Lipset, S.M. (1960). Political Man: The Social Bases of Politics. Garden City, NY: Doubleday.
14
[15] Lipset, S.M. and S. Rokkan. (1967). Party Systems and Voter Alignments. New York: Free Press.
15
[16] Manza, J. and C, Brooks. (1999). Social Cleavages and Political Change: Voter Alignments and U.S. Party Coalitions. New York: Oxford University Press.
16
[17] Mayer, L. and R.E. Smith. (1995). Feminism and Religiosity: Female Electoral Behavior in Western Europe. In Women and Politics in Western Europe (S. Bashevkin, ed.) London: Frank Cass.
17
[18] Nevitte, N. (1996). The Decline of Deference: Canadian Value Change in Cross-National Perspective. Peterborough: Broadview Press.
18
[19] Norris, P. (1999). A Gender-Generation Gap?. In Critical Elections: British Parties and Voters in Long-Term Perspective (G. Evans and P. Norris, eds.) London: SAGE
19
[20] Webb, P. (2000). The Modern British Party System, Sage Publications
20
[21] Randall, J.G. (1987). Gender differences in pupil-teacher interaction in workshops and laboratories In: Weiner, G. and Arnot, M. (Eds) Gender Under Scrutiny: New Enquiries in Education. London: Hutchinson.
21
[22] Schlesinger, M. and C, Heldman. (2001). Gender Gap or Gender Gaps? New Perspectives on Support for Government Action and Policies. The Journal of Politics. 63, 1: PP 59-92.
22
[23] Shafer, B. and W, Claggett. (1995).The Two Majorities: The Issue Context of American Politics. Baltimore, Johns Hopkins University Press.
23
[24] Vowles, J. (1993). Gender and Electoral Behavior in New Zealand. in Women and Politics in New Zealand Wellington: Victoria University Press.
24
ORIGINAL_ARTICLE
Assessing different aspects and barriers of self-employment among agricultural female students (Case study: Zanjan University)
The main purpose of this research was to study different aspects of self-employment among the agricultural female students in University of Zanjan. The statistical population of the study consisted of senior female students in agriculture faculty of Zanjan University in 2014-2015 academic year (N= 135). According to Cochran's formula, 63 students were selected using a stratified random sampling method. The research tool was a questionnaire. Validity of the instrument was confirmed by a panel of faculty members and experts of the field. The reliability was determined by pilot test and calculating Cronbach's alpha coefficient (0.71-0.88). The results of this study showed that the most important priority for employment was cooperative work, self-employment and recruitment. The most important motivation for self-employment was greater prosperity, freedom and flexibility to work and use all the knowledge, skills and their ideas. Most students tend to agricultural employment in the service section. The self-employment requirements included: need of financial capital, benefiting from specialized training and experience in the field to set up business on one’s own way. Using exploratory factor analysis, barriers to female students self-employment in agriculture were summarized into seven factors including: supporting law and gender barriers, agricultural risks and weaknesses in communication skills, physical weakness and knowledge, attitude and security, tendency to indolence and failure to taking risk in employment, lack of technical and management skills and lack of facilities. These factors explained 74.34% of barriers to female students' self-employment in agriculture.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_60055_bbfdca5718897b88a06bf22b7ff360f3.pdf
2016-09-22
343
360
10.22059/jwdp.2016.60055
Agriculture
employment
employment motivation
self-employment
women's students
Jafar
Yaghoubi
yaghobi@znu.ac.ir
1
Associate Professor of Agricultural Extension and Education, University of Zanjan, Zanjan, Iran
LEAD_AUTHOR
Parisa
Najafloo
najafloo.parisa@znu.ac.ir
2
PhD Student of Agricultural Extension and Education, University of Zanjan, Zanjan, Iran
AUTHOR
Elaheh
Haghverdi
h.elahe2000@yahoo.com
3
Graduate Student of Rural Development, University of Zanjan, Zanjan, Iran
AUTHOR
[1] انصاری، محمدتقی؛ فکور، بهمن (1393). «موانع محیطی گرایش دانشجویان و دانشآموختگان به کارآفرینی»، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، س20، ش 2، ص 117ـ141.
1
[2] بخشی جهرمی، آرمان؛ شهیدی زندی، کاوه (1388). «بررسی انگیزۀ تحصیل دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه جامع علمیـ کاربردی کرمان»، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، س2، ش5، ص 89ـ99.
2
[3] بلالی، اسماعیل؛ سیاح، مونس؛ محبی، سیده فاطمه (1394). «ورود زنان به مشاغل مردانه: دلایل و پیامدها واکاوی کیفی آرای کارشناسان»، زن در توسعه و سیاست، س13، ش3 ، ص 399ـ424.
3
[4] توفیقی داریان، جعفر (1387). «ضرورت ارتقای کیفیت در آموزش عالی ایران»، دوازدهمین کنگرۀ سرتاسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه، تهران: دانشگاه امیرکبیر.
4
[5] حبیبپور گتابی، کرم؛ طالبی، سحر؛ آهنگران، محمد (1392). »بازنمایی اشتغال زنان و نقش آن در ساختار خانواده (مطالعۀ موردی سریالهای دلنوازان و همسایهها)»، مطالعات سبک زندگی، ش 3، ص 69ـ104.
5
[6] ربیعی، علی؛ نظریان، زهرا (1392). «بررسی موانع کارآفرینی زنان تحصیلکردۀ دانشگاهی ایران»، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، س 2، ش2، ص 1ـ25.
6
[7] زاهدی مازندرانی، محمدجواد (1383). «ضرورتهای کارکردی توسعۀ اشتغال در بخش کشاورزی»، اقتصاد کشاورزی و توسعه، ش 12، ص 41ـ68.
7
[8] شاهآبادی، ابوالفضل؛ خاتمی، طیبه (1392). «بررسی عوامل مؤثر بر خوداشتغالی در اقتصاد ایران»، پژوهشهای رشد و توسعۀ پایدار، ش 45، ص 91ـ110.
8
[9] شعبانعلی فمی، حسین؛ آقاپور، شهلا؛ علمبیگی، امیر (1389). «شناسایی موانع و مشکلات شکلگیری یادگیری شغلمحور در بین دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه تهران»، مجلۀ تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، ش 2، ص 219ـ229.
9
[10] شمس، علی، ایروانی، هوشنگ؛ رضوانفر، احمد؛ کلانتری، خلیل؛ یزدانی، س (1387). «مشاهدۀ بررسی از اجزای سازندۀ مؤثر بر بهرهوری پژوهشی اعضای هیئتعلمی کشاورزی ایران»، فصلنامۀ تحقیقات اقتصاد و توسعۀ کشاورزی ایران، سری 36، ش 2(1) ، ص 125ـ177.
10
[11] طبرسا، غلامعلی؛ حسنوند مفرد، مهدی؛ عارفنژاد، محسن (1391). «تحلیل و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزشی (مطالعۀ موردی: دانشگاه اصفهان)»، مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، ش 16، ص 53ـ74.
11
[12] عربیون، ابوالقاسم؛ عبدالهزاده، غلامحسین؛ شریفزاده، ابوالقاسم (1392). «بررسی و تحلیل گرایش به خوداشتغالی بین دانشجویان (مورد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان)»، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، س44، ش 4، ص581ـ591.
12
[13] فعلی، سعید؛ بیگلری، نگین؛ پزشکیراد، غلامرضا (1389). «تحلیل عاملی مؤلفههای رضایتمندی دانشجویان دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس از کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده»، مجلۀ پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، س 11، ش 3، ص 25ـ35.
13
[14] قرهبایی، سمیه (1387). «بررسی عوامل مؤثر بر سلامت جسم و روان شاغلین زن در محیط کار»، پایاننامۀ مقطع کارشناسی ارشد، دانشکدۀ سلامت ایمنی و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی.
14
[15] قوامی، هادی (1382). «بررسی تحولات ساختاری خوداشتغالی با استفاده از روششناسی تجزیه طی سالهای 1335ـ1375»، پژوهشهای اقتصادی ایران، ش 15، ص 63ـ92.
15
[16] قوامی، هادی(1385). «بررسی مقایسهای زنان سرپرست خانوار خود اشتغال و زنان سرپرست خانوار دستمزد و حقوقبگیر در نقاط شهری ایران»، تحقیقات اقتصادی، ش 72، ص 227ـ258.
16
[17] قوامی، هادی (1381). «بررسی تحولات ساختاری خوداشتغالی، عوامل مؤثر بر آن و رابطۀ آن با بیکاری و تورم در ایران»، رسالۀ دورۀ دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
17
[18] قویدل، صالح (1387). «خوداشتغالی در مقابل بیکاری (مورد ایران)»، فصلنامۀ پژوهشهای اقتصادی، ش 8، ص 21ـ41.
18
[19] مرکز آمار ایران (1395). «نتایج طرح آمارگیری از ویژگیهای اشتغال و بیکاری (1376ـ1383) و طرح آمارگیری نیروی کار (1384ـ1394)».
19
[20] موحدی، رضا؛ اکبری، رویا؛ یعقوبی فرانی، احمد (1389). «راهکارهای بهبود وضعیت اشتغال دانشآموختگان رشتههای کشاورزی (مطالعۀ موردی دانشگاه بوعلی سینا همدان)»، مجلۀ پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، س 3، ش 4، ص 85ـ98.
20
[21] نوبخت، محمدباقر (1386). «موانع اشتغال جوانان و راهبرد تعادل بازار کار در ایران»، مرکز تحقیقات استراتژیک.
21
[22] هاشمی، سید سعید؛ مهرابی، علیاکبر؛ ایمنی سیاوش؛ نجاحی اکبر (1390). «توسعه روستایی با تأکید بر اشتغال و کارآفرینی: مطالعه موردی دهستان شباب در استان ایلام»، روستا و توسعه، س 14، ش 1، 35-58.
22
[23] هرندی، فاطمه؛ فلاح محسن خانی، زهره (1386). «اشتغال جوانان و چالشهای آن»، فصلنامۀ رفاه اجتماعی، ش 25، ص 133ـ146.
23
[24] یعقوبی، جعفر؛ نجفلو، پریسا (1395). «علل ضعف دانش کشاورزی پایۀ دانشجویان دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه زنجان»، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، س 7، ش35، ص42ـ53.
24
[25] Blanchflower, D. G. (1998). Self-employment in OECD Countries; Department of Economics, Dartmouth College and National Bureau of Economics Research, 471, PP 1-63.
25
[26] Buadi, D. K., Anaman, K. A. & Kwarteng, J. A. (2013). Farmers’ perceptions of the quality of extension services provided by non-governmental organisations in two municipalities in the Central Region of Ghana. Agricultural Systems, 120, PP 20–26
26
[27] Cannon, J. G. (2005). Perceptions of the influence of the Virginia governor’s school for agriculture on VGSA Alumni. (Doctoral dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University).
27
[28] Heller. C.S, (2000) Gender Differences in Full-Time Self-Employment; Journal of Economics and Business, 52, PP 495–9.
28
[29] Lauer, C. 2002. Enrolment in higher education: do economic incentives matter? Education Training, 44, PP 76-84.
29
[30] Martins, s., Couchi, C., Parat, L., Federico, C., Roberto, D., & Maureen, S. (2004), Barriers to entrepreneurship and business creation. EEC/Act04/02, European Entrepreneurship Cooperation. Retrieved from www.eec-observatory.org.
30
[31] Verheul, I (2001), an eclectic theory of entrepreneurship. Tinbergen discussion paper. Indianapolis: institute for development strategies, Indiana University.
31
ORIGINAL_ARTICLE
Relation of social factors with tendency towards fitness trends ideals among women in Tabriz
Iran’s culture is changing, and by these changes preference of fit body usually thin body is growing up among women. Paying too much attention to fitness is the result of a consumer society, and to reach fitness and to have acceptable body size, women try different ways such as body building, aerobic, etc. So the current study aims to explore the social factors related with women’s tendency towards fitness trends ideals in Tabriz. Theoretical frame is made using theories of Giddens, Guffman, Bourdieu, and Feminism. Population consists of women who go to the gym for fitness in Tabriz. Using survey and multi- stage cluster sampling, fifty-five gyms were chosen and 385 women in these gyms were selected using accidental sampling. The required information was collected by questioner prepared by researcher and data analysis was done by SPSS software. Findings show that the average rate of tendency towards fitness trend ideals among women under study is 111/12. According to the two variable and multi–variable analyses, the variables of age, marital status, feministic attitude, cultural capital, and usage of media have meaningful statistical relation with tendency towards fitness trend ideals. Also, results of multi-liner regression show that the variables of age, marital status, cultural capital, and media usage by having effect on the variables of feministic attitude have relation with the rate of tendency towards fitness trend ideals in Tabriz. According to the results of multi- variable regression, these variables are able to predict 37 percent of changes in the rate of women’s tendency towards fitness trend ideals.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_60056_48ded3dd3d2338dd3de9229c9069b67c.pdf
2016-09-22
361
378
10.22059/jwdp.2016.60056
feministic attitude
fitness trends ideals
ladies in Tabriz
sociology of body
Firouz
Rad
rad_291@yahoo.com
1
Assistant Professor, Payam Nour University, Iran
AUTHOR
Gita
Bilan
gitabilan@ymail.com
2
MA, Payam Nour University, Iran
LEAD_AUTHOR
[1] احمدنیا، شیرین (1385). «جامعهشناسی بدن و بدن زنان»، فصلنامۀ زنان، ش 5، ص1ـ32.
1
[2] اخلاصی، ابراهیم (1388). «بررسی نظری میانی جامعۀ مدنی و لوازم آن با تأکید بر جامعۀ ایران»، ماهنامۀ معرفت، س 18، ش 4، ص85ـ106.
2
[3] ارمکی آزاد، تقی؛ چاوشیان، حسن (1381). «بدن بهمثابۀ رسانۀ هویت»، مجلۀ جامعهشناسی ایران، ش4، ص57ـ75.
3
[4] اسپونیل، آندره کنت (1380). رسالهای کوچک در باب فضیلتهای بزرگ، ترجمۀ مرتضی کلانتریان، تهران: برکه.
4
[5] بوردیو، پیر (1381). نظریۀ کنش: دلایل علمی و انتخاب عقلانی، ترجمۀ مرتضی مردیها، اصفهان: نقشونگار.
5
[6] حقیقتیان، منصور؛ انصاری، ابراهیم؛ عسگری، نسرین (1391). «تناسب اندام و رابطۀ آن با عوامل اجتماعی و روانی در میان زنان شهر اصفهان»، مطالعات اجتماعیـ روانشناختی زنان، س10، ش4، ص159ـ179.
6
[7] خمسه، اکرم (1383). «بررسی طرحوارههای نقش جنسیتی و کلیشههای فرهنگی در دانشجویان دختر»، فصلنامۀ مطالعات زنان، س2، ش 6، ص 115ـ134.
7
[8] ذکایی، محمدسعید (1385). فرهنگ مطالعات جوانان، تهران: آگه.
8
[9] ذکایی، محمدسعید؛ فرزانه، حمیده (1388). «زنان و فرهنگ بدن: زمینههای انتخاب جراحیهای زیبایی در زنان تهران»، فصلنامۀ انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ش 11، ص43ـ60.
9
[10] ذکایی، محمدسعید (1386). «جوانان، بدن و فرهنگ تناسب اندام»، فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، س اول، ش اول، ص117ـ141.
10
[11] رضایی، احمد؛ اینانلو، مینا؛ فکری، محمد (1389). «مدیریت بدن و عوامل اجتماعی مرتبط با آن»، فصلنامۀ مطالعات راهبردی زنان، س 12، ش 47، ص141ـ170.
11
[12] ریتزر، جورج (1374). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: علمی.
12
[13] رید، ایواین (1380). آزادی زنان، مسائل، تحلیل و دیدگاهها، ترجمۀ افشنگ مقصودی، تهران: گلآذین.
13
[14] سراجزاده، سیدحسین؛ توکلی، مهناز (1380). «بررسی تعریف عملیاتی دینداری در پژوهشهای اجتماعی»، نامۀ پژوهش: فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، س 5، ش 20 و 21.
14
[15] سلطانی بهرام، سعید؛ علیزاده اقدم، محمدباقر؛ کوهی، کمال (1392). «ارتباط سرمایة فرهنگی با مدیریت بدن در میان دانشجویان دانشگاه تبریز»، فصلنامة علمیـ پژوهشی رفاه اجتماعی، س 12، ش 47، ص 181.
15
[16] شکربیگی، عالیه؛ امیری، امیر (1390). «مدیریت بدن و مقبولیت اجتماعی (مطالعۀ دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی و پیامنور شهر زنجان)»، فصلنامۀ جامعهشناسی مطالعات جوانان، س 2، ش 3، ص 85ـ108.
16
[17] عسکری خانقاه، اصغر؛ مهربد، طاهره (1392). «بررسی انسانشناختی مفهوم زیبایی صورت: مطالعۀ موردی جوانان 20ـ30 سالۀ منطقۀ 15 تهران»، پژوهشهای انسانشناسی ایران، دورۀ 3، ش 1، ص 109ـ125.
17
[18] فاتحی، ابولقاسم؛ اخلاصی، ابراهیم (1387). «مدیریت بدن و رابطۀ آن با پذیرش اجتماعی بدن مطالعۀ موردی زنان شهر شیراز»، مطالعات راهبردی زنان، س 11، ش 41، ص9ـ42.
18
[19] فاضلی، محمد (1382). مصرف و سبک زندگی، قم: صبح صادق.
19
[20] قادرزاده، امید؛ قادرزاده، هیرش؛ حسنپناه، حسین (1391). «تأثیر مصرف رسانههای جمعی بر مدیریت بدن زنان»، فصلنامۀ علمیـ پژوهشی زن و جامعه، س 3، ش 3، ص 125ـ153.
20
[21] کیوانآرا، محمود؛ ربانی، رسول؛ ژیانپور، مهدی (1389). «قشربندی اجتماعی و اصلاح بدن: جراحی زیبایی بهمثابۀ پایگاه اجتماعی»، مجلۀ مطالعات راهبردی زنان، س12، ش 47، ص73ـ98.
21
[22] کیویستو، پیتر (1383). اندیشههای بنیادی در جامعهشناسی، ترجمۀ منوچهر صبوری، تهران: نی.
22
[23] گافمن، اروینگ (1391). نمود خود در زندگی روزمره، ترجمۀ مسعود کیانپور، تهران: مرکز.
23
[24] گیبینز، جان؛ بوریمر، آر (1381). سیاست پستمدرنیته، ترجمۀ منصور انصاری، تهران: گام نو.
24
[25] گیدنز، آنتونی (1382) تجدد و تشخص؛ جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نی.
25
[26] لوپز، خوزه؛ اسکات، جان (1385). ساخت نظریۀ اجتماعی، ترجمۀ حسین قاضیان، تهران: نی.
26
[27] مشیرزاده، حمیرا (1382). از جنبش تا نظریه: تاریخ دو قرن فمنیسم، تهران: شیرازه.
27
[28] میرزایی، سید محمد؛ زنجانی، حبیبالله؛ قربانعلیپور، سحر (1392). «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش زنان به مدیریت بدن در ایران طی سه دهۀ اخیر (مطالعۀ موردی: اضافهوزن و چاقی در کرج(»، مجلۀ مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، س 5، ش 4، ص99ـ113.
28
[29] نبوی، عبدالحسین؛ احمدی، لیلا (1386). «بررسی تأثیر عوامل اجتماعی در نابرابری جنسیتی نمادی در خانواده»، مجلۀ جامعهشناسی ایران، دورۀ 8، ش 2، ص 59ـ82.
29
[30] نقدی، اسداله؛ بلالی، اسماعیل؛ ایمانی، پروین (1390). «موانع فرهنگیـ اجتماعی مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی»، زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، دورۀ 9، ش اول، ص 147ـ163.
30
[31] Blak & Sharma U.(2001) “Men are real women are made up Beauty Therapy and the Construction Of feminist”, The Editorial Board of Sochologycal Review, London Journal of Sociology, vol 78, No 5.
31
[32] Fouts, Gregory and Kimberley Burggraf (2000). “Television Situation Comedies: Female Weight, Male Negative Comments and Audience Reactions”, Journal of Sex Roles, Vol. 42, No. 9-10.
32
[33] Harisson, Kristen (2003). “Television Viewers’ Ideal Body Proportions: The Case of the Curvaceously Thin Woman”, Journal of Sex Role, Vol. 48, No. 5.
33
[34] Reischer, E., Koo, K.S. (2004). “The Body Beautiful: Symbolism and Agency in the Social World” Annual Review of Anthropology, Vol. 33.
34
[35] Rudd, Nancy A. & Lennon, Sharron J.(2001), Body Image and appearance- Management Behaviors [41 ]. in College Women”, Clothing and Textiles Research journal. V18, PP 152-162.
35
[36] Shilling, Chris. (1993), Body and Social Theory, London, sage publication.
36
[37] Strigel – Moore. R. (1995). A Feminist Perspective on the Etiology of Eating Disorder, in K. D. Brownell and C. G. Fairburn (eds) Eating Disorder and Obesity: A comparative Handbook, New York: The Guilford Press.
37
[38] Thompson, K. ,Heinberg, L. Altabe, M. & Tantleff-Dunn, S. (1999). "Exacting Beauty: Theory, Assesment,Treatment of Body Image Disturbance". Washington, DC: AmericanPsycho:ogical Association.
38
[39] Toni, C. Antonucci. (2004). The Dove Roport Challenging Beauty, New York , Edelman Publication.
39
[40] Odoms-Young, A. (2008). "Factors That Influence Body Image Representations of Black Muslim Women". Social Science & Medicine., Vol.66, PP 2573-2584.
40
ORIGINAL_ARTICLE
Women and economic efficiency in the family based on a survey on Razavi conduct
In the family, women can benefit from the newest information and knowledge on various life subjects and use them to train other members of the family; they can also use the knowledge to replce new and optimal beliefs with the false ones thereby oncreasing the soci-cultural level of the family more than before. In this study, family economic efficiency including women's participation in household income, modifying consumption behaviors, women’s control over family consumption, maternal affection to create economic discipline and training children about the right economic behavior such as division of labor and roles in the family, has been examined. To identify the components listed above, the theories of resources, power, empowerment and system theory have been used. The method of this study is the survey data, using structured questionnaires obtained from a sample of 200 married women in Ahwaz city. Multi-stage stratified sampling has been used. Results show that variables such as women's participation in household income, modifying consumption behaviors, women’s control over family consumption, maternal affection to create economic discipline and training children about the right economic behavior has a positive relationship with dependent variable of economic efficiency Based on the results obtained from multiple regression analysis, women's participation in the cost of a family's income and modification of consumption behaviors are the most important factors of economic productivity, and presented a coefficient of determination of 0.39 to explain the chnages of family economic efficiency.
https://jwdp.ut.ac.ir/article_60057_405a41659b06dbdebab85598a2a9f43c.pdf
2016-09-22
379
396
10.22059/jwdp.2016.60057
economic efficiency
Razavi conduct
Women
Ali Hossein
Hosseinzadeh
1
Associate Professor, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
AUTHOR
Marziyeh
Shahryari
tkta68@yahoo.com
2
PhD Student of Sociology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
LEAD_AUTHOR
Maryam
Farji Behbahanizadeh
mfb8532@yahoo.com
3
MA, Executive Management, Ahvaz, Iran
AUTHOR
[1] ادیب، یوسف؛ تاجور، آذر؛ پورطهماسبی، سیاوش (1388). «نقش زن ایرانی در اصلاح الگوی مصرف و ارائۀ راهکار»، ماهنامۀ مهندسی فرهنگی، ش 35 و 36.
1
[2] امین رشتی، نارسیس (1379). «زنان و نقش آنان در مدیریت مصرف»، مجموعه مقالات همایش زنان و صرفهجویی، تهران: مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری، ص48-123.
2
[3] بهزادپور، سیمیندخت (1379). نقش خانواده بهعنوان سازمان در سیستم بهرهوری عمومی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
3
[4] برادران رضایی؛ م، شیروانی (1385). «وضعیت عادت غذایی دانشجویان دانشگاههای تبریز؛ بر اساس رفتارهای خطرزای جوانان»، نهمین کنگرۀ تغذیۀ ایران، تبریز.
4
[5] تفضلی، فریدون (1376). اقتصاد کلان، نظریهها و سیاستهای اقتصادی، تهران: نی.
5
[6] حر عاملی، محمدحسن (1409). وسائلالشیعه، قم: مؤسسۀ آل البیت(ع).
6
[7] حبیبی، شهلا؛ سید ربیع، فرید (1376). «زنان، مدیران فرهنگ بهرهوری»، پیام زن، ش 66.
7
[8] حسینی، سیدرضا (1379). الگوی تخصیص درآمد و رفتار مصرفکنندۀ مسلمان، تهران: مؤسسۀ فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
8
[9] حکیمی، محمد (1388)، معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی، قم: بوستان کتاب.
9
[10] حسینی، سید رضا (1379). الگوی تخصیص درآمد و رفتار مصرفکنندۀ مسلمان، تهران: مؤسسۀ فرهنگی دانش و اندیشۀ معاصر.
10
[11] رزاقى، ابراهیم (1373). الگوى مصرف و تهاجم فرهنگى، تهران: چاپخش: 164-163.
11
[12] زارعپور، حسین (1390). روح مکتب اقتصادی امام رضا(ع)، بخش اندیشه.
12
[13] ساروخانی، باقر؛ امیرپناهی، محمد (1385). ساخت قدرت در خانواده و مشارکت اجتماعی، پژوهش زنان، دورۀ 4، ش 3.
13
[14] شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا(ع) (1378). بیجا: جهان، دو جلد.
14
[15] شرفی، محمدرضا (1388). مهارتهای زندگی در سیرۀ رضوی، قدس رضوی، چ 3.
15
[16] صدر، سید محمدباقر (1350). اقتصاد ما، محمدکاظم موسوى، تهران: اسلامى.
16
[17] صبوری خسروشاهی، حبیب؛ مهدوی، محمدصادق (1382). «بررسی ساختار توزیع قدرت در خانواده»، فصلنامۀ مطالعات زنان، س اول 1، ش 2، ص 27ـ68.
17
[18] صدوق، جعفربن محمد (1367). من لایحضره الفقیه، ترجمۀ محمدجواد غفاری، ج 3، تهران: اسلامی.
18
[19] صباغیان، زهرا (1374). بررسی نقش زنان ایرانی در تعلیم و تربیت نیروی انسانی جامعه، مجموعه مقالات کنگرۀ نقش زن در علم، صنعت و توسعه، دفتر امور زنان در نهاد ریاست جمهوری، تهران.
19
[20] عالی، شهیندخت (1379). خانواده و بهرهوری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
20
[21] فرخی، طاهره، (1376). «نقش زنان در توسعۀ پایدار، توانمندسازی زنان»، ماهنامۀ تعاون، دورۀ جدید، ش 74، ص 76ـ79.
21
[22]قمی، عباس (1416). سفینۀالبحار، بیجا: دار الاسوة للطباعة والنشر.
22
[23] کتابی، محمود و دیگران (1382). «رابطۀ عوامل اقتصادی، فرهنگی و آموزشی با توانمندسازی زنان»، پژوهش زنان، ش7، ص5ـ30.
23
[24] کلینی، محمد بن یعقوب (بیتا). اصول کافی، بیجا: دار الکتب الإسلامیه.
24
[25] لانگه، سارا (1372). معیارهایی برای تواناسازی زنان، نقش زنان در توسعه، تهران: روشنگران.
25
[26] موزر، کارولین (1372). برنامهریزی برحسب جنسیت در جهان سوم، نقش زنان در توسعه، تهران: روشنگران.
26
[27] میرزایی، محمد (1394). «مدیریت اصلاح الگوی مصرف از نگاه بخش اقتصادی»، مقالات کنفرانس تربت حیدریه.
27
]28]مجلسی، محمدباقر (1404). بحارالأنوار، لبنان، مؤسسة الوفاء بیروت.
28
[29] میشل، آندره (1354). جامعهشناسی ازدواج و خانواده، ترجمۀ فرنگیس اردلان، انتشارات دانشکدۀ علوم اجتماعی و تعاون دانشگاه تهران.
29
[30] محمدی، زهرا (1385). زنان سرپرست خانوار، تهران: روابط عمومی شورا فرهنگیـ اجتماعی زنان.
30
[31] مهدوی، محمدصادق؛ صبوری، حبیب (1382). «بررسی ساختار توزیع قدرت در خانواده»، مطالعات زنان، س اول، ش 2.
31
[32] معینیفر، حشمتالسادات (1388). «بازنمایی کلیشههای جنسیتی در رسانهها»، تحقیقات فرهنگی ایران، ش 3.
32
[33] نورینیا، حسین (1386). «بهرهوری در خانواده»، روزنامۀ سرمایه، ش 540، ص 11.
33
[34] نوری، حسین بن محمدتقی (1408). مستدرکالوسائل، قم: مؤسسۀ آل البیت علیهمالسلام.
34
[35] Assael, H (1998). south,Consumer Behavior and marketing Action, 6 th edition, western college publishing.
35
[36] Gergis, A.(1999). Citizen Economic Empowerment In Botswana Concepts and
36
Principles, Bidpa Working Paper No.22.
37
[37] South, H. Assael,(1998). Consumer Behavior and marketing Action, 6th edition, western college publishing.
38
[38] Wilkie, W.L. (1994)Consumer Behavior, 3 rd edition , John wiley & sons, INC.
39