TY - JOUR ID - 88228 TI - تأثیر مصرف فرهنگی بر نگرش دختران به روابط دوستی دختر و پسر JO - زن در توسعه و سیاست JA - JWDP LA - fa SN - 2538-3124 AU - رشوند سرخکوله, مرجان AU - وجدانی, فاطمه AD - گروه جمعیت‌شناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - گروه معارف اسلامی، دانشکدۀ الهیات و ادیان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 20 IS - 4 SP - 633 EP - 662 KW - دوستی دختر و پسر KW - رسانه KW - شبکه‌های اجتماعی KW - ماهواره KW - مصرف فرهنگی DO - 10.22059/jwdp.2022.340766.1008186 N2 - مدیریت دقیق رسانه‌های ارتباطی نوین به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر بر ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان نیازمند بررسی علمی و دقیق است.هدف از این تحقیق، بررسی رابطۀ میان مصرف فرهنگی (مطالعۀ کتاب، استفاده از ماهواره و استفاده از شبکه‌های مجازی) و نگرش جوانان به روابط دوستی دختر و پسر است. همچنین شناسایی متغیرهایی که می‌توانند بر شدت و ضعف تأثیرپذیری جوانان از این کالاهای فرهنگی مؤثر باشند، مدنظر بوده است.تحقیق حاضر یک پیمایش مقطعی است و جامعۀ آماری آن شامل دختران هرگز ازدواج‌نکردۀ 20-34 سالۀ شهر تهران است.براساس یافته‌ها، بیشترین نگرش مثبت به این نوع روابط در میان ردۀ سنی 20-24 ساله مشاهده شد. نتایج تحلیل دومتغیره نشان داد سن افراد، تحصیلات، ابعاد مختلف دینداری و میزان مطالعۀ کتاب با نگرش دختران به روابط دوستی دختر و پسر رابطۀ عکس دارد؛ درحالی‌که بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی، استفاده از ماهواره و ساکن مناطق بالابودن و نگرش دختران به روابط دوستی دختر و پسر رابطۀ مستقیم وجود دارد. نتایج تحلیل چندمتغیرۀ یافته‌ها نشان داد با حضور متغیر دینداری، متغیرهای سن، تحصیلات و منطقۀ محل سکونت معناداری خود را از دست می‌دهند.با توجه به یافته‌ها، مهم‌ترین راهبردهای تقویت وضعیت فرهنگی جوانان مربوط به دو حوزۀ مدیریت مصرف شبکه‌های اجتماعی و تقویت دینداری است. UR - https://jwdp.ut.ac.ir/article_88228.html L1 - https://jwdp.ut.ac.ir/article_88228_972b31783f6d289dda66af8ad2b3ecab.pdf ER -