مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-31244420070220The Creation of Eve in Quran and Traditionآفرینش حوا (زن) در قرآن و روایات19234FAاعظمفرجامیکارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تربیت معلم تهرانJournal Article19700101Eve the Adam's wife is the first woman that is mentioned in myths and narratives. The verses of the Quran do not explain quality of Eve's creation. Meanwhile some of traditions exist in early Hadith sources that consider Eve or generally women as being created from man or from certain limb (rib) of him. In this article, these Hadith sources having been classified and quoted, are studied and analyzed. And then after comparing with Quran and other criteria and criticism of narrator, it is proved that these traditions seem to be weak.حوا همسر آدم نخستین زنی است که در اساطیر و حکایات از او یاد میشود. آیات قرآن چگونگی آفرینش حوا را به روشنی بیان نکردهاند. در مقابل برخی روایات در منابع اولیه حدیثی یافت میشوند که حوا یا به طور کلی جنس زن را آفریده شده از آدم یا جزئی از بدن او میدانند. در این مقاله این روایات پس از دسته بندی و گزارش، نقد و بررسی میشوند. در نقد متن عرضه روایات بر قرآن، عقل و دیگر ملاکها مبنا قرار میگیرند. در نقد سندی نیز به راویان ضعیف و انقطاع در سند اشاره میشود.https://jwdp.ut.ac.ir/article_19234_dff16d54b86fcef3ee619b9ac283c4cb.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-31244420070220Feminine voice in Iran’s Contemporary Literatureصدای زنانه در ادبیات معاصر ایران19235FAابراهیمفیاضاستادیار گروه انسانشناسی دانشگاه تهرانزهرهرهبریکارشناس ارشد مردمشناسی از دانشگاه تهرانJournal Article19700101This article considers literature with all its literary obligations as a narration of language and analyzes two generations of authors while focusing on the gender variable. In this research two pairs of literary texts within the period of forty years are analyzed using discourse analysis and speech from formalist school of literature, in order to extract the literary and gender features. The article deals with the question of what are the characteristics of the writings of men and women in fields such as degree of movement in literary text criteria, departure from terms outside standard language including usage of archaic terms, indigenous terms, creation of new terms or proximity to central trends of language and culture such as usage of expressions and idioms in two generations of authors. This study reveals that in analyzed texts, men have not been more successful or closer to the creation literary term but they have done it in a more different style than women, Men have turned to laborious writing compared to women, whereas the women’s writings are more versatile and fluent while maintaining literary criteria. It is also worth mentioning that the movement of the two generations of authors in the course of time has been to assimilate and approximate to each other. In other words male authors have departed from rules of laborious writing more than male authors of previous generation and female authors have departed from versatile writing more than female authors of previous generation. Regarding terms and expressions women have been loyal to regional and indigenous language while men have been loyal to standard language. With respect to creation of new terms no difference was seen between two genders. Considering usage of laborious terms, the second generation has used less as compared with the previous generation, although the subject of these laborious terms is different. On the whole we can conclude that male and female authors have departed from extremist features of their previous generation and are moving towards a common aim although their starting point are different.این مقاله ادبیات را با تمام الزامات ادبی خود بهعنوان، روایتی از زبان در نظر میگیرد و دو نسل از نویسندگان را با توجه به متغیر جنسیت تحلیل میکند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل گفتمان و وارد کردن گویههای ادبیت مکتب فرمالیسم، 2جفت متن ادبی در فاصله40 ساله بررسی شدهاند تا ویژگیهای جنسیتی و ادبیشان استخراج شود. این رساله به این مساله پرداخته که ویژگیهای آثار زنان و مردان در حیطههایی چون میزان حرکت در معیارهای ادبیات متن، خروج از واژگان خارج از زبان معیار مانند بکارگیری واژگان قدیمی، واژگان بومی، آفرینش واژگان جدید و یا نزدیکی به جریانهای مرکزی زبان و فرهنگ مانند استفاده از اصطلاحات و ضرب المثلها در دو نسل از نویسندگان چگونه است. این مطالعه نشان میدهد که در متون مورد بررسی، مردان بیشتر از زنان به جریانهای ادبیسازی متن نزدیک نشدهاند ولی این کار را به شیوه متفاوتی از زنان انجام دادهاند؛ مردان بیشتر از زنان به دشوارنویسی روی آوردهاند، در حالی که متون زنان در عین حفظکردن معیارهای ادبیت، روانتر هستند. این نکته نیز گفتنی است که حرکت دو نسل از نویسندگان در طول زمان در جهت نزدیکی به یکدیگر بوده است. یعنی نویسنده مرد نسبت به نویسنده هم جنس خود در نسل پیشین از قواعد دشوارنویسی فاصله گرفته و نویسنده زن نیز نسبت به نویسنده هم جنس نسل پیش خود از رواننویسی دور شده است. در حیطه واژگانی در دو نسل، زنان بیشتر به واژگان زبان منطقهای و بومی و مردان بیشتر به واژگان زبان معیار وفادار مانده اند. در زمینه خلق واژگان جدید تفاوتی در دو جنس دیده نشد. در زمینه بهکارگیری دشواژهها، نسل دوم، کمتر از نسل پیشین خود از این واژگان استفاده کرده، گرچه موضوعات این دشواژهها با یکدیگر متفاوت است. در مجموع میتوان چنین نتیجه گرفت که نویسندگان زن و مرد درطول زمان از ویژگیهای افراطیتر نسل پیشین خود فاصله گرفته و در جهت مشترکی حرکت میکنند، هرچند که نقطه شروعشان متفاوت است.https://jwdp.ut.ac.ir/article_19235_6f2c05abee648ad3527325a25c15a8f6.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-31244420070220Sims Family: Beyond the Race and Genderخانواده سیم (سیمز): فراسوی جنسیت و نژاد19236FAمسعودکوثریعضو هیات علمی گروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article19700101This article deals with the social and family values in one of the most famous simulation games (The Sims) in the recent years. it is tried to answer some questions, whether, The Sims is a representative of social values of American society, and in particular, of the American Family. What is the cement of the American society from the game point of view? What does the Sims family suggest as a means for establishing American society and family in particular? Finally, is there a gap between this view and the American dream of success?این مقاله به بررسی بازی ویدئویی خانواده سیم (سیمز) از نظر ارزشهای اجتماعی و خانوادگی مستور در آن میپردازد و میکوشد به چند پرسش پاسخ دهد. آیا خانواده سیم به بازنمایی ارزشهای اجتماعی در جامعه آمریکا و به ویژه خانواده آمریکایی میپردازد؟ خانوده سیم چه مبنایی را برای استواری جامعه و خانواده آمریکایی پیشنهاد میکند؟ سرانجام، این نگاه چقدر با رویای آمریکایی موفقیت فاصله دارد؟https://jwdp.ut.ac.ir/article_19236_e442ef8e7623e2979f89f8ace752163f.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-31244420070220Women and Soap Operasزنان و سریالهای تلویزیونی19237FAتقی آزادارمکی* استاد جامعه شناسی دانشگاه تهرانجمالمحمدی** دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه تهرانJournal Article19700101The aim of this article is to study how women read, decode and interpret soap operas. The theoretical paradigm of this study is based on cultural studies. In other words, the theoretical framework is a constellation of the theory of hegemony (in Gramsci and Hall) and the theory of articulation (in Gramsci, Hall, Althusser, Laclau and Mouffe). Regarding methodology, qualitative method, such as focused interview is applied. This research shows that women often negotiate with the dominant reading or dominant discourse of soap operas, and decode the preferred ideas and meanings of the text in another, even opposite, way.این مقاله در پی بررسی قرائت، رمزگشایی و تفسیر زنان از سریالهای تلویزیون است. این بررسی بر مبنای رویکرد مطالعات فرهنگی انجام گرفته است. به همین دلیل، چارچوب نظری ما منظومهای از نظریة هژمونی گرامشی و هال و نظریة ترکیببندی در آثار گرامشی و آلتوسر و هال و لاکلاو و موفه است. این پژوهش با استفاده از روش کیفیِ مصاحبة متمرکز انجام شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که زنان در اغلب موارد با قرائت مسلط یا گفتمان حاکم بر متن(سریال) وارد گفتگو میشوند و ایدهها و ارزشها و معناهای مرجح آن را به شیوة دیگری، یا حتی به شکلی وارونه، رمزگشایی میکنند.https://jwdp.ut.ac.ir/article_19237_cc21c6f80044dd85cda670ff25caa827.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-31244420070220A Comparative Study on Men and Women’s Attitude toward the Fairness of the Worldمقایسه نگرش زنان و مردان اصفهانی نسبت به دنیای عادلانه برای زنان و مردان19238FAمحسنگلپروراستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد خوراسگان (اصفهان)سید حمید رضاعریضی** استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهانJournal Article19700101این مقاله در پی مقایسه نگرش زنان و مردان نسبت به دنیای عادلانه برای زنان و مردان است. برای رسیدن به هدف فوق، 1176 نفر بهصورت نمونهگیری چند مرحلهای برای پاسخگویی به دو پرسشنامه باورهای دنیای عادلانه برای زنان و مردان از مناطق مختلف شهر اصفهان انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که زنان به جز در دریافت احترام در خور شأن برای خانمها که بالاتر از حد متوسط بود، در دیگر موارد مانند منصفانه و عادلانه بودن وضعیت زنان در دنیا، در شایستگی زنان در دستیابی به آنچه بدست میآورند، در منصفانه رفتار کردن زنان در دنیا با یکدیگر، در سزاواری خانمها در پاداشها و تنبیهها، در سزاواری خانمها در دستیابی به آنچه بدست میآورند، در دریافت توجه در خور شأن و تلاشی که میکنند و در مستوجب بودن خانمها برای بد شانسیها دارای نگرش منفی نسبت به عادلانهبودن شرایط دنیا برای زنان هستند. گروه مردان در زمینههای فوق اندکی به ویژه در سزاواری خانمها در پاداشها و تنبیهها، در سزاواری خانمها در دستیابی به آنچه بدست میآورند، در دریافت احترام در خور شأن و تلاشی که میکنند و در مستوجب بودن خانمها برای بدشانسیها دارای نگرشهای حد متوسط (نه مثبت و نه منفی) بودند. همچنین یافتههای مربوط به آزمونt گروههای مستقل نشان داد که مردان و زنان در نگرش به عادلانه بودن شرایط دنیا برای زنان دارای تفاوت معنی داری (01/0 p< ) با یکدیگر هستند.https://jwdp.ut.ac.ir/article_19238_8f29241bbf8e59771f9179e4f3c68f0c.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-31244420070220A Study on the Cultural Factors Influencing the Increase in Girl’s Entrance into Universitiesنگاهی به عوامل فرهنگی افزایش ورود دختران به دانشگاهها19239FAمحمد امین قانعیرادعضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورفرهاد خسروخاورعضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورJournal Article19700101In most of the literature, the presence of women in universities is associated with the issue of occupation. In clarifying and explaining this issue the theories of economists on human resources are, often, used. However this article focuses on other aspects of this phenomenon, and evaluates the social and cultural motives of girl’s entrance into universities. The main questions are that based on what factors could we explain the increasing entrance of women into universities considering the widespread unemployment condition of the educated women and what is the impact of the social demands against the economic demands in attracting women to universities. Does this social demand means withdrawing from the private field (family) and entering into public field. Or do women, in their conception, link these two categories together? This article with references to some conceptual frameworks and empirical researches provides hypotheses for testing in another systematic research. On these conceptions, girl's inclination for continuing with education in higher education, further to personal expectations, has social implications as well. And it is influenced by their sense of belonging to previous family and their inclination towards symbolic participation in making a future family.در اغلب ادبیات موجود حضور زنان در دانشگاهها با مقوله تربیت نیروی انسانی و مسأله اشتغال مرتبط میشود و در تبیین این موضوع از نظریات اقتصاددانان درباب سرمایه انسانی یاری گرفته میشود. اما این مقاله بر ابعادی دیگر از این پدیده دست میگذارد و به ارزیابی انگیزه های اجتماعی و فرهنگی ورود دختران به دانشگاه میپردازد. پرسش اصلی این است که ورود زنان به دانشگاه را در شرایط بیکاری گسترده دانشآموختگان دانشگاهی با توجه به چه عوامل غیراقتصادی میتوان توضیح داد و در این میان تقاضای اجتماعی، چه تأثیری را در جذب زنان به دانشگاهها دارد. آیا این تقاضای اجتماعی به معنای خروج از عرصه خصوصی (خانواده) برای ورود به عرصه عمومی میباشد و یا زنان در دریافتهای خود این دو مقوله را با یکدیگر پیوند میدهند؟ این مقاله با استناد به برخی زمینه های مفهومی و پاره ای مطالعات تجربی مجموعی ای از فرضیات تحلیلی را برای آزمون در پژوهشی روشمندتر ارایه می دهد. بر اساس این پنداشته ها تمایل دختران به ادامه تحصیل علاوه بر انتظارات فردی دارای معانی فرهنگی و اجتماعی بوده و از تعلق آنان به خانواده پیشین و تمایل شان برای مشارکت نمادین در ساختن خانواده آینده تأثیر میپذیرد.https://jwdp.ut.ac.ir/article_19239_e0e17f3dd973145ce8ce7a1c38832584.pdf