مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-312413120150321Assaluyeh women's perception of corporate social responsibility : Ethnographic Studyدرک معنای زنان منطقۀ عسلویه از مسئولیت اجتماعی شرکتها (مطالعۀ مردمنگارانه)1225520310.22059/jwdp.2015.55203FAمحمدتقیایماناستاد تمام رشتة جامعه شناسی، دانشگاه شیرازمهتابذرافکندانشجوی دکتری تغییرات اجتماعی، دانشگاه شیرازJournal Article20150602South Pars Assaluyeh region is one of the most heavily trafficked industrial regions in the Mideast. profoundly affecting the lives of local people, specifically women. The important issue that must be taken into consideration is the corporate social responsibility which, due to the presence of large petrochemical complex companies, could have a positive impact on the lives of people, especially women. Social interpretive approach is applied in this research, considering the semantic understanding of local women from corporate social responsibility towards external stakeholders. We used a qualitative methodology and approach of critical ethnography with semi-structured interview technique and observation considering age, occupation, marital status. Also 15 women were selected as native elements for purposive sampling for interviews .The data obtained from the interviews were classified into 4 categories: social pathology, women's empowerment, health and environment, development and social welfare. These categories were analyzed and then theoretical scheme was established. The results showed that the women living near the area have a positive assessment of the flourishing economic condition and the other ongoing circumstances associated with women's empowerment. But the firm performance has been negatively evaluated in terms of corporate social responsibility. On the other hand, women believed that companies must have both a corrective intervention and peer-reviewed programs and the sense of responsibility for the social, cultural and economic consequences of their activities.منطقۀ عسلویه یا پارس جنوبی یکی از مناطق پرترافیک و صنعتی خاورمیانه است که تأثیر عمیقی بر زندگی مردم بومی مجاور منطقه و بهطور مشخص، بر زندگی زنان ساکن آنجا گذاشته است. از آنجا که شرکتهای پتروشیمی زیادی در منطقه مشغول به کارند، مطرحکردن بحث مسئولیت اجتماعی شرکتها میتواند نقش مثبتی بر وضعیت زندگی مردم داشته باشد و از این لحاظ حائز اهمیت است. بدین منظور پژوهش حاضر درصدد است با رویکرد تفسیرگرایی انتقادی، درک معنایی زنان ساکن در مجاورت منطقۀ گازی پارس جنوبی عسلویه را از مسئولیت اجتماعی شرکتها در برابر ذینفعان بررسی کند. برای انجامدادن این پژوهش، از روششناسی کیفی و از روش مردمنگاری انتقادی و تکنیک مصاحبۀ نیمهساختاریافته با مشاهده استفاده شده است. بدین منظور با در نظر گرفتن ترکیب سن، شغل، وضعیت تأهل و عنصر بومیبودن با 15 زن ساکن مناطق اطراف منطقۀ انرژی پارس، که به شیو نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه شد. از دادههای حاصل از مصاحبهها، چهار مقولۀ آسیبهای اجتماعی، توانمندسازی زنان، سلامت و محیط زیست و توسعه و رفاه اجتماعی استخراج و تحلیل شد و سپس طرحواره نظری ارائه شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که زنان مجاور این منطقه از رونق اقتصادی و برخی موقعیتهای پیشآمده برای توانمندسازی زنان، ارزیابی مثبتی داشتهاند؛ اما عملکرد شرکتها درخصوص مسئولیت اجتماعی شرکتیشان را منفی ارزیابی کردهاند. آنها معتقد بودند که با توجه به تأثیر مستقیم شرکتها بر زندگیشان، شرکتها باید دربرابر پیامدهای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی ناشی از حضورشان در منطقه احساس مسئولیت کنند و برنامههای مداخلهای و اصلاحی و کارشناسیشده داشته باشند.https://jwdp.ut.ac.ir/article_55203_d8a7b87ed79b8f37a769b6927a0c59bf.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-312413120150321A survey of the adaptation of Urmia Urban Public Spaces to the needs of womenبررسی میزان انطباق فضاهای عمومی شهری با نیازهای زنان شهر ارومیه23405520410.22059/jwdp.2015.55204FAمحمدرضاپورمحمدیاستاد دانشگاه تبریزپخشانخضرنژاددانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تبریزپولاداحمدیکارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعیرضاجهان بیندانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تبریزJournal Article20150420One of the main goals of designing urban space is that the urban public spaces provide a place for all age, employment and gender groups. Designing an effective model for consolidation and the presence of actors as active citizens is not possible without identifying features and their needs. Therefore, this study is conducted to evaluate the adaptation of Urmia urban spaces to the needs of women. In this regard, first of all a conceptual model and a self-made questionnaire was designed using the theory of utility of space, and distributed among 400 women in Urmia who were selected using Cochran formula based on classified samples. Validity of questionnaire was provided using formal validity and divergent validity obtained through factor analysis; Cronbach's alpha coefficient was used for determining its reliability. The amount of this coefficient was equal to 0.87 the reliability of which is desirable. In this study, the SPSS software has been used as a tool of analyzing and evaluating the data. The results of this study indicate that there is not general satisfaction in the field of physical measures, access and security in urban public spaces while women's satisfaction from cultural and social measures, based on criteria of the study, is observed.طراحی الگویی برای تثبیت و مؤثرکردن حضور همۀ شهروندان بهمنزلۀ کنشگرانی فعال بدون شناسایی ویژگیها و نیازهای آنان ممکن نیست. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی میزان انطباق فضاهای شهری ارومیه با نیازهای زنان پرداخته است. بدین منظور، ابتدا با استفاده از تئوریهای مطلوبیت فضایی مدل مفهومی و پرسشنامهای محققساخته طراحی شد و بین 400 نفر از زنان شهر ارومیه، که با استفاده از فرمول کوکران و براساس نمونهگیری طبقهبندیشده انتخاب شدند، توزیع شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی صوری و روایی واگرا، که از طریق تحلیل عاملی بهدست آمد، تأمین و برای تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. میزان این ضریب برابر 87<sub>/</sub>0 بهدست آمد که پایایی در حد مطلوب را نشان میدهد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد سؤالات در قالب چهار عامل طبقهبندی شدهاند و این عوامل حدود 74درصد واریانس را تبیین کردند. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که در زمینۀ عوامل کالبدی، دسترسی و امنیت فضاهای عمومی شهر ارومیه انطباق مطلوبی با نیازهای زنان وجود ندارد؛ درحالیکه درخصوص عامل ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی براساس معیارهای بررسیشده میزان انطباق مطلوب و در حد متوسط است.https://jwdp.ut.ac.ir/article_55204_ba50f7251b6e3b02508e7c4407c99b2a.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-312413120150321Effectiveness of family-based education on mental health and resiliency of women with addicted husband (Case study: Sabzevar)اثربخشی آموزش خانواده محور بر سلامت روان و تاب آوری زنان دارای همسرمعتاد (مطالعۀ موردی: سبزوار)41525520510.22059/jwdp.2015.55205FAعلی محمدناعمیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار، سبزوار، ایرانJournal Article20150530Women with addicted husband suffer more than other women from mental disorders and they are less resilient. Family-based education with purpose of promoting mental health and resiliency can solve the problems of women with addicted husband. The purpose of this research is to study the effect of family-based education on mental health and resiliency of women with addicted husband in Sabzevar. The present research applied a semi-experimental method with pretest–posttest and control group. Population included women with addicted husband who were under treatment of addiction treatment centers of Sabzevar in 2014. Thirty six women volunteered to participate in educational program; then, they were randomly assigned to experimental and control groups. Data were collected using demographic questionnaire, General Health Questionnaire (GHQ-28) and Connor and Davidson Resilience Scale (RSA). Covariance analysis was used to analyze the data. The results showed that the family-based education has a significant positive effect on mental health (F=7.46, P<0.001) and resiliency (F=8.11, P<0.001) of women with addicted husband. Therefore, family-based education improves mental health and resiliency of women with addicted husband.زنان دارای همسر معتاد نسبت به زنان دیگر از مشکلات روانی بیشتری رنج میبرند و تابآوری کمتری از خود نشان میدهند. آموزش خانوادهمحور با هدف ارتقای سلامت روان و افزایش تابآوری میتواند به حل مشکلات زنان دارای همسر معتاد کمک کند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش خانوادهمحور بر سلامت روان و تابآوری زنان دارای همسر معتاد شهر سبزوار انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهتجربی و با استفاده از روش پیشآزمونـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش را زنان دارای همسر معتادی تشکیل میدادند که همسرانشان در سال 1393 تحت درمان مراکز ترک اعتیاد شهر سبزوار بودند. از بین مراجعان، 36 نفر داوطلب شرکت در برنامة آموزشی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. دادههای مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامۀ جمعیتشناسی، پرسشنامۀ آزمون سلامت روانی (GHQ-28) و مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون (RSA) جمعآوری شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش خانوادهمحور بر افزایش سلامت روان ( 001<sub>/</sub>0 P<، 46<sub>/</sub>7F=) و تابآوری ( 001<sub>/</sub>0 P<، 11<sub>/</sub>8F=) زنان دارای همسر معتاد تأثیر مثبت و معناداری داشته است. بنابراین، شرکت زنان دارای همسر معتاد در دورههای آموزشی خانوادهمحور میتواند موجب افزایش سلامت روان و تابآوری آنها شود.https://jwdp.ut.ac.ir/article_55205_23fa330f82a43d1fa2ef919dc5836243.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-312413120150321The challenges of political socialization of female students (providing a Grounded Theory)چالشهای جامعه پذیری سیاسی دانشجویان دختر (ارائۀ یک نظریۀ زمینه ای)53725520610.22059/jwdp.2015.55206FAسید محمدصادقمهدویاستاد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانمحمدرضامحمدجانیدانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20150303Using social interpretivism approach, this research studies the process of political socialization of female students and its main agents. The process of political socialization is important because all political thoughts and attitudes of people are shaped through this process. Grounded theory is applied and data have been collected by in-depth interviews. Based on purposive sampling and also taking into consideration the theoretical saturation, twenty female students from Shiraz Islamic Azad University participated in this study. The findings indicate that in a cultural sphere whereby the political socialization is marginal and while agents such as media, educational institutions and friendship groups are inefficient, family, as the only reliable institution, bears the burden of the socialization process.این پژوهش با استفاده از رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی و با هدف بررسی فرایند جامعهپذیری سیاسی دختران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و اصلیترین کارگزاران این فرایند اجرا شده است. اهمیت فرایند جامعهپذیری سیاسی از آن روست که همۀ تفکرات و ایستارهای سیاسی افراد جامعه از خلال همین فرایند شکل میگیرند. روش استفادهشده، کیفی و از نوع گراندد تئوری است و دادهها با کمک تکنیک مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته گردآوری شدهاند. براساس روش نمونهگیری هدفمند و نیز با در نظر گرفتن اشباع نظری، 20 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در این مطالعه شرکت کردند و مصاحبههای عمیق با آنها انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در فضای فرهنگیای که حوزة جامعهپذیری سیاسی در حاشیه قرار گرفته و در شرایطی که نهادهای آموزشی، رسانه، و گروههای دوستی نقش کارآمدی در جامعهپذیری سیاسی دانشجویان دختر ندارند، نهاد خانواده بهمنزلۀ نهادی مورد اعتماد، وظیفۀ فرایند جامعهپذیری سیاسی دختران دانشجو را به دوش میکشد و سایر کارگزاران جامعهپذیری در این عرصه ناکارآمدند.https://jwdp.ut.ac.ir/article_55206_19c604b16c53a61ea1d3d9c45e6f23e6.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-312413120150321The impact of emotional intelligence on entrepreneurial orientation of female university students: The moderating role of cognitive styleتاثیر هوش هیجانی بر گرایش کارآفرینانه دانشجویان دختر: نقش میانجی سبک شناختی73925520710.22059/jwdp.2015.55207FAآصفکریمیاستادیار دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهراناحمد رضاقاسمیاستادیار دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهراناسماعیلشعبانی نژاددانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهرانJournal Article20150306At present, entrepreneurship and entrepreneurial orientation are considered as a competitive advantage in organizations. Emotional intelligence process plays a critical role in the formulation and activation of entrepreneurial orientation of firms and organization. Therefore, this paper aims at studying the impact of emotional intelligence on the entrepreneurial orientation of female university students with the moderating effect of cognitive style. To gather data, questionnaires were distributed among a sample of 290 female students in Farabi College of Tehran University. The results showed that emotional intelligence has a positive and significant effect on entrepreneurial orientation. Also the moderating effect of cognitive style on the relationship between emotional intelligence and entrepreneurial orientation of female students was confirmed.در عصر حاضر، کارآفرینی و گرایش کارآفرینانه بهمنزلۀ مزیتی رقابتی در سازمانها تلقی میشود. فرایند هوش هیجانی، نقش محوری در تدوین و فعالشدن گرایش کارآفرینانه در شرکتها و سازمانها ایفا میکند. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر هوش هیجانی بر گرایش کارآفرینانه دانشجویان دختر و آزمون اثر میانجی متغیر سبکشناختی است. این پژوهش با روش پیمایشی انجامشده و جامعۀ آماری تحقیق شامل همۀ دانشجویان دختر پردیس فارابی دانشگاه تهران بودند که تعداد 290 نفر از آنان بهعنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان داد هوش هیجانی بر گرایش کارآفرینانه تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین متغیر سبکشناختی در رابطۀ بین تأثیر هوش هیجانی و گرایش کارآفرینانۀ دانشجویان دختر نقش میانجی دارد.https://jwdp.ut.ac.ir/article_55207_d1901dfc879de44a458f1f6d9957f19d.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-312413120150321Assessing the acientific quota of academic women in social sciences (with an emphasis on membership in academic departments and scientific research journals)سنجش سهم علمی زنان دانشگاهی رشته علوم اجتماعی (با تاکید بر عضویت در گروه های علمی و نشریات علمی -پژوهشی )931125520810.22059/jwdp.2015.55208FAنادررازقیاستادیار جامعهشناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران0000-0002-9479-3317حیدرجانعلیزادهدانشیار جامعهشناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندرانمهدیعلیزادهدانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی دانشگاه مازندرانJournal Article20150720Recently, gender differences in scientific production has increasingly been focused on by science sociologists. Awareness of scientific priorities, technology and human resources based on gender is one of the determining factors for science policy making and the success of plans. The present study aimed to examine the status and quota of women in academic departments and social science research journals. Quantitative method and secondary analysis were used in this study. To this end, from the archive of 18 journals from 2009 to 2013, 89 journals were selected for analysis i.e. one journal was randomly selected from each year. The results showed that, from among the examined journals, 22% of women (4 journals) were directors, and 28% (8 journals) were chief editors. Out of a total of 224 members of editorial board, women comprised 21% i.e. 47 women members. Out of a total of 685 articles published in the selected journals, 19% of women were first authors and 23% were second authors. 4% of the articles were single-authored and 6.7% were co-authored by women. In other words, the number of articles written by women only (whether single-authored or co-authored) included almost 11% of the articles (i.e. 75 articles). In general, women had a decisive role in the production of knowledge and ideas i.e. equivalent to 42% of the articles published despite their little presence in the areas mentioned above. The results indicate gender inequality in academic departments and social science research journals and inadequate policy-making within the science institution in this area.تفاوتهای جنسیتی در تولید علم، امروزه بهطور فزایندهای، مورد توجه جامعهشناسان علم قرار گرفته است. آگاهی از وضعیت اولویتهای علم، فناوری، و منابع انسانی مبتنی بر جنس، از عوامل تعیینکننده در سیاستگذاریهای علم و موفقیت برنامهها خواهد بود. مطالعۀ حاضر با هدف بررسی جایگاه و سهم زنان در گروههای علمی و نشریات علمیـ پژوهشی علوم اجتماعی انجام شده است. این پژوهش از روش کمّی از نوع تحلیل ثانویه استفاده کرده است. در این راستا، با مراجعه به بایگانی 18 نشریۀ علمیـ پژوهشی علوم اجتماعی در فاصلۀ سالهای 1388ـ1392 و انتخاب تصادفی یک شماره از هر سال در مجموع 89 جلد از نشریات مذکور جهت تحلیل انتخاب شدند. نتایج نشان داد از میان نشریات بررسیشده، زنان فقط در 4 مجله (22درصد) مدیر مسئول و در 5 مجله (28درصد) مسئولیت سردبیری را برعهده داشتهاند. همچنین، 47 نفر (21درصد) از کل هیئت تحریریه نشریات (224 نفر) زن بودند. از مجموع 685 مقالۀ چاپشده در کل نشریات منتخب، زنان در 19درصد مقالات نویسندۀ اول و در 23درصد مقالات نویسندۀ دوم بودهاند. همچنین، فقط 4درصد کل مقالات را زنان بهصورت انفرادی نوشتهاند و فقط 7<sub>/</sub>6درصد مقالات بهصورت همنویسی بین زنان بوده است. میزان کلی مشارکت زنان در تولید ایدهها و تألیف مقالات معادل 42درصد کل مقالات است که نشان میدهد با وجود پایینبودن حضور زنان در موارد ذکرشده، زنان نقش تعیینکنندهای در تولیدات علمی داشتهاند. نتایج تحقیق نشاندهندۀ وجود نابرابری جنسیتی در گروههای علمی و نشریات علمیـ پژوهشی علوم اجتماعی و ناکافیبودن سیاستگذاری در درون نهاد علم در این حوزه است.https://jwdp.ut.ac.ir/article_55208_692665b2c98e00a00d41197bffec2d1d.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-312413120150321The impact of personal characteristics on rural women entrepreneurs’ success in Hamedan Provinceتأثیر ویژگی های شخصیتی بر موفقیت زنان روستایی کارآفرین در استان همدان1131305520910.22059/jwdp.2015.55209FAاحمدیعقوبی فرانیاستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدۀ کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان0000-0003-2897-3472عطیهسلیمانیدانشجوی دکتری ترویج کشاورزی، دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، همدانJournal Article20150414Today, women play an important role in rural area and their capacities in entrepreneurship and employment can enhance rural economics development. Accordingly, the present study seeks to identify the personal haracteristics of rural women and investigate the effect of this characteristics on entrepreneurial success in Hamedan province. This study in terms of the aim, is an applied research and, in terms of research, is descriptive– correlative that has been conducted through a surveying methodology by using questionnaire as a main tool. The statistical population of this study consists of 117 rural women entrepreneurs in Hamedan province. The Cronbach's alpha coefficient which was calculated for personal characteristics and levels of rural women entrepreneurship success were 0/80 and 0/81. Level of rural women success was measured by 10 variables like income growth, increasing production level, using new production tools and methods, using new and various methods in distribution and sale and job opportunities creation. Based on the results of research, among the personal characteristics, commitment and responsibility (M= 4.76), hard work (M= 4.74) and achievement (M= 4.69) were the most important entrepreneurial characteristics of rural women. Also, the results showed a significant positive relationship between personal characteristics of rural women and level of their entrepreneurial success.امروزه، زنان نقش مهمی در جوامع روستایی دارند و بهرهگیری از ظرفیتهای آنها میتواند اقتصاد روستا را شکوفا کند. این موضوع، بهویژه در مورد توانمندیهای زنان برای اشتغال و کارآفرینی، اهمیت زیادی دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر در پی شناسایی ویژگیهای شخصیتی زنان روستایی کارآفرین و بررسی تأثیر این ویژگیها بر میزان موفقیت کارآفرینانۀ آنها در استان همدان است. این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از نظر نوع تحقیق، کمّی و توصیفیـ همبستگی است که به روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه بهمنزلۀ ابزار اصلی تحقیق انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق را زنان روستایی کارآفرین در استان همدان تشکیل دادند که 117 نفر بهعنوان نمونه بررسی شدند. میزان ضریب آلفای کرونباخ در مورد متغیرهای ویژگیهای شخصیتی و میزان موفقیت کارآفرینانه زنان روستایی در پرسشنامه به ترتیب، 81<sub>/</sub>0 و 80<sub>/</sub>0 محاسبه شده است. میزان موفقیت زنان کارآفرین روستایی با استفاده از شاخصهایی نظیر رشد سطح درآمد، افزایش سطح تولید، استفاده از روش و ابزار جدید تولید، بهکارگیری روشهای جدید در توزیع و فروش و ایجاد فرصتهای شغلی جدید مورد سنجش قرار گرفت. براساس نتایج تحقیق، از بین ویژگیهای شخصیتی بررسیشده در این مطالعه، ویژگیهایی نظیر تعهد و مسئولیتپذیری (میانگین 76<sub>/</sub>4)، سختکوشی (74<sub>/</sub>4) و توفیقطلبی (69<sub>/</sub>4) به ترتیب مهمترین ویژگیهای شخصیتی زنان روستاییاند که بر مبنای نتایج آزمون همبستگی، رابطۀ مثبت و معناداری بین این ویژگیها و میزان توفیق اقدامات کارآفرینانه زنان وجود دارد.https://jwdp.ut.ac.ir/article_55209_a9d8a246b8ca6403937e0961439786ff.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-312413120150321An assessment of the effect of citizenship education on empowering women (Case study: Tehran 6th district)سنجش تأثیر آموزش شهروندی بر توانمندسازی زنان (مطالعۀ موردی: منطقۀ 6 شهرداری تهران)1311495521010.22059/jwdp.2015.55210FAمریمنجار نهاوندیاستادیار گروه برنامهریزی اجتماعی دانشگاه تهرانمعصومهآبخوشکارشناس ارشد مطالعات زنان دانشگاه تهرانJournal Article20150419Following a neighborhood-oriented approach, Tehran municipality provided citizenship education with the purpose of empowering women. In spite of the large coverage of the project and its high costs, comprehensive studies haven’t been conducted in this area yet. Thus, the present study primarily tries to examine the relationship between provided education and the level of empowerment. The research methodology is survey. Research population consists of 700 female inhabitants of Jihad neighborhood in 6<sup>th</sup> municipality district. The study sample, randomly selected, includes 384 females (divided in two equal groups of educated and uneducated women). Information was collected through a questionnaire which had already been shown to have an acceptable alpha coefficient. Results from independent T test suggest that there's a significant relation between educated and uneducated women in terms of participation, hygiene awareness, citizenship rights and duties and life skills, i.e. educated women have higher scores. However, no significant relation was found between educated and uneducated women in terms of health and social harms. Results from correlation test indicated that education is strongly and positively related to women's empowerment. Additionally, test results revealed that marital status and employment status are not related to the extent of the influence of education on empowering women.شهرداری تهران براساس رویکرد محلهمحوری به ارائۀ آموزشهای شهروندی جهت توانمندی زنان پرداخته است. با وجود گستردگی و هزینۀ زیاد این آموزشها، تحقیقات منسجمی در این خصوص صورت نگرفته است. ازاینرو، بررسی رابطۀ آموزشهای ارائهشده بر سطح توانمندی زنان هدف اصلی این تحقیق است. روش تحقیق پیمایشی و جامعۀ آماری 7000 نفر از زنان محلۀ جهاد شهرداری منطقۀ 6 هستند. حجم نمونه 384 نفر (192 نفر از زنان آموزشدیده و 192 نفر از زنان آموزشندیده) است که با روش نمونهگیری تصادفی و سهمیهای انتخاب شدهاند. تکنیک جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است که ضریب آلفای قابل قبولی دارد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین مشارکت، آگاهی از مسائل بهداشتی، حقوق و وظایف شهروندی، و میزان مهارت زندگی زنان آموزشدیده و آموزشندیده تفاوت معناداری وجود دارد و زنان آموزشدیده وضعیت مطلوبتری دارند؛ اما درخصوص رابطۀ بین آموزشهای ارائهشده در حوزۀ سلامت و آسیبهای اجتماعی تفاوتی بین زنان مشاهده نشد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد رابطۀ مثبت و قوی بین میزان تحصیلات و میزان توانمندسازی زنان برقرار است. نتایج آزمون خیدو نیز نشان داد بین وضعیت تأهل و وضعیت شغلی با میزان تأثیر آموزش بر توانمندسازی زنان رابطه وجود ندارد.https://jwdp.ut.ac.ir/article_55210_fb035f667522d512271838ce713f1e3e.pdf