مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-312417220190622Studying of Revision to the "Unveiling" (Kāshfe Hijáb) Law in 1941-1943 Based on Individual and Institutional Resistancesبررسی چگونگی تجدید نظر در قانون «کشف حجاب» در مقطع 1320ـ1322 با تکیه بر مقاومت های فردی و نهادی1731927410010.22059/jwdp.2019.286142.1007691FAقاسمزائریاستادیار گروه جامعه شناسی دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران0000-0002-0392-9806فاطمهیوسفینژاددانشجوی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه تهرانJournal Article20190526Abstract<br /> The policy of Compulsory "Unveiling" was implemented in January 1936 (Dāy 1314) as the official policy of the First Pahlavi Regime, and accordingly, women were forced to unveil by the police force. In September 1943, during the Second Pahlavi era, the government ordered to eliminate the term "compulsory" in this policy. This article is studying the resistance of social actors, in particular women's agency, to the implementation of this law and will show that in three main periods, from 1927 to 1935, and from 1935 to 1941, and from 1941 to 1943, three different forms of resistance against unveiling has been formed. The beginning of World War II in 1939 and the occupation of Iran by the Allies in 1941 are the most important structural changes that have provided context for action of social actors. The Second Pahlavi required that the clergy (Ulamā) support his monarchy or at least they do not disagree with it. This is another important change that helps the institutional revival of the clergy as an important power in topic of hijab. The article will show that there is no uniform and planned process in confronting women with "Unveiling" whereas this is resulted from the historical and social dispersed forces which provides the context for "Return to Hijab" in 1943. Women pursue a set of strategies against the policy of unveiling such as positive resistance and innovation in clothing design, negative resistance and physical conflict with police officers, immigration, staying at home and social deprivation, as well as petitioning for legal authorities. During the course of this resistance and return, the next discourse of hijab is formed such as "Hijab as Freedom" or the responsibility of the government to promote hijab. The Foucault method of analyzing historical trends, and first-hand documents, and official reports of the police and the Ministry of Interior, and oral history at the aforementioned time periods has been used in this paper.سیاست «کشف حجاب» اجباری از دی 1314 بهمنزلة سیاست رسمی حکومت پهلوی اول به اجرا درآمد و براساس آن، با اعمال قدرت شهربانی، زنان به بیحجابی ملزم شدند. در شهریور 1322، در دورة پهلوی دوم، دولت به حذف قید «اجباری» در این سیاست حکم داد. این مقاله به بررسی مقاومت عاملان اجتماعی، بهویژه عاملیت زنانه، در مقابل اجرای این قانون اختصاص دارد و نشان خواهد داد که در سه مقطع اصلی، از 1306ـ1314، 1314ـ1320 و 1320ـ1322، سه صورت متفاوت مقاومت در برابر بیحجابی شکل گرفته است. آغاز جنگ جهانی دوم در 1318 و حادثة اشغال ایران از سوی متفقین در 1320 مهمترین تحولات ساختاریاند که زمینه را برای کنشگری عاملان اجتماعی فراهم آورده است. نیاز پهلوی دوم به حمایت یا دستکم عدم مخالفت علما و روحانیت با سلطنتش، تغییر مهم دیگری است که به احیای نهادی روحانیت بهعنوان یک نیروی مهم در موضوع حجاب کمک میکند. مقاله نشان خواهد داد که روند یکنواخت و برنامهریزیشدهای در مواجهة زنان با «کشف حجاب» وجود ندارد و در برآیند تأثیرات نیروهای پراکندة تاریخی و اجتماعی است که زمینه برای «بازگشت به حجاب» در 1322 فراهم میشود. زنان مجموعهای از راهبردها نظیر مقاومت مثبت و نوآوری در طراحی لباس، مقاومت منفی و درگیری فیزیکی با مأموران شهربانی، مهاجرت، خانهنشینی و پذیرش محرومیت اجتماعی و نیز شکواییهنویسی به مراجع قانونی و نظایر آن را در مقابله با سیاست بیحجابی در پیش گرفتند. در جریان همین مقاومت و بازگشت، احکام گفتار بعدی حجاب، مثل «حجاب بهمثابة آزادی» یا مسئولیت دولت به ترویج حجاب، و نظایر آن شکل میگیرد. در این مقاله، از شیوة فوکویی تحلیل روندهای تاریخی استفاده شده و از اسناد دست اول و گزارشهای رسمی شهربانی و وزارت کشور و تاریخ شفاهی در مقاطع زمانی پیشگفته بهره برده شده است.https://jwdp.ut.ac.ir/article_74100_53ece9173dd2bd2a7b749d013435dfa8.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-312417220190622The narrative of marital stability among married women in Kermanshahروایت زنان متأهل شهر کرمانشاه از تداوم زندگی زناشویی1932217410110.22059/jwdp.2019.274140.1007574FAاحمدغیاثونداستادیار دانشگاه علامه طباطبائیسیده سارااسدیکارشناسی ارشد جمعیتشناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20190118The purpose of this study was to investigate the marital life experiences of women in Kermanshah. These women are the ones who have spent at least a decade of their married life together and are unwilling to divorce. The research method was narrative analysis and purposeful sampling was used. Finally, 20 women were interviewed. Qualitative analysis (themes) The story of women's marital stability experience can be narrated in five situations: First position: family's desire to get married: This situation involves two sub-categories: the preference for family experience and interest over the girl's interest in marriage. stage two: Couples living under one roof: This includes events and conflicts that include: feelings of childlessness for mothers, sexual needs, conflict until divorce.Stage Three: Impact on Couples' Adaptation: After the height of conflict, couples gradually adapt. It has a great impact on separation from the paternal family and independence. Stage Four: Begin Honeymoon Living: Couples' attention to shared desire gives them a sense of calm. Women also experience some form of marital stability after having children. Stage Five: Satisfying Marital Life: At this point, women have had enough experiences to continue living. They have also learned to manage relationships within and outside the family. Thus, the stability of marital life can be narrated in the form of external family supervision and couples' internal commitment.هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیستة زندگی مشترک زنان ساکن شهر کرمانشاه است که حداقل یک دهه از زندگی مشترک آنها گذشته و تمایلی به جدایی ندارند. روش پژوهش تحلیل روایت و شیوة نمونهگیری هدفمند است و درنهایت با 20 نفر مصاحبه به عمل آمد. نتایج حاصل از تجربة تداوم زندگی در قالب پنج مرحله نشان میدهد که خانوادهها با علاقة بیشتر و حتی عجولانهتر به ازدواج دخترانشان مینگرند. این اضطرار در خانوادههای گسترده از کارکردهای اصلی خانواده ریشه میگیرد. در مرحلة دوم، دختران با ازدواجکردن زیست مشترک زیر یک سقف را در خانوادة شوهر همراه با اختلافها و چالشهای مختلف تجربه میکنند که به نوبة خود اجتماعیشدن و انطباقپذیری در نقش و جایگاه جدید را به همراه دارد. در مرحلة سوم، بعد از اوج تضاد و جدال، بهتدریج سازگاری و پذیرش همدیگر شروع میشود تا با جداشدن از خانوادة پدرشوهر و مستقلشدن به معنای زندگی مشترک دست یابند. در مراحل بعدی، بهتدریج در پناه پیدایی علاقة مشترک، دلبستگیهای بیشتر و مهارتافزایی زیست مشترک، در زندگی احساس آرامش میکنند. بر این اساس، چنانچه رویدادهای مختلف ثبات زندگی زناشویی زنان مطالعهشده را در قالب روایتی با دو تاروپود تعهد بیرونی خانوادهها و تعهد درونی زوجین در نظر بگیریم، میتوان تأثیر نظارت خانوادهها را در قالب حمایت عینی و الزام ذهنی و در سطح تجریدی دیگر، تعهد درونی زوجین در زندگی زناشویی را در قالب دو مفهوم تابآوری ذهنی و تقلای عینی برای شروع، ساختن، حفظ و دوام آوردن در زندگی زناشویی مورد توجه قرار داد.https://jwdp.ut.ac.ir/article_74101_3643edc97f25092ca787bc3105513cac.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-312417220190622Idea and action in gender politics: an investigation in Iran’s experience from 1891 to 1941اندیشه و کنش در سیاست جنسیت: بررسی تجربه ایران در سالهای 1270ـ13202232557410210.22059/jwdp.2019.262472.1007460FAابوالفضلدلاوریدانشیار دانشگاه علامه طباطبائیالههصادقیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180721Although in general, politics in contemporary Iran have had patriarchal orientation, efforts and actions taken place regarding reforming women’s condition cannot be ignored. In this article, we have tried investigate the changes of orientations, factors and consequences of gender politics in Iran between the years of 1270 to 1320. According to theoretical approach of this article, transformation of gender policies has been differed from an era to the other; and influenced by three factors: 1-Ideas and movements regarding transformation of women’s condition; 2-Conservative forces resistance; 3-Government orientation and actions. And we have found that in a 15-year period before constitutional movement, the very primary sprouts of ideas and movements related to transformation of women’s condition have been started. But the major weakness of this movement which was the fierce resistance of conservatives on one hand and the authority’s reluctance on the other hand prevented a drastic change in women’s condition and transformation of gender related ideas. After the victory of constitutional movement until the 1299 coup, there were plenty of opportunities to make some changes in women themselves and also have the support of some authorities and new political organizations such as the Parliament and reform parties for transformation of women’s condition. It was in this era that the right of women’s education was granted. Moreover, new demands and ideas like legal equity and women’s right to political participation were brought up.in the 20 years after the coup in which the government itself was in charge of transformation of women’s situation, although there were noticeable changes in education, employment and on top of that presence of women in public arenas, imperious nature of these changes and their incompatibility with the dominant culture not only did prevent the development of ideas and reform movements regarding gender, but also was the starting point for development of orientations and the retrogressive forces in next era.سیاست در ایران معاص، بهرغم سرشت عمدتاً مردسالارانه، از سویههای معطوف به اصلاح وضعیت زنان خالی نبوده است. این مقاله با بررسی این موضوع در فاصلة سالهای 1270 تا 1320 میکوشد به این سؤال پاسخ دهد که: در دورة پنجاهسالة 1270 تا 1320، ایدهها، جنبشها و سیاستهای معطوف به تغییر و اصلاح وضعیت زنان چه ویژگیها و تحولاتی به خود دید و چگونه و تا چه اندازه به دگرگونی در وضعیت حقوقی و حقیقی زنان منجر شد؟ این مقاله با رویکرد نظری تلفیقی (کنشگرایی تاریخمند) و استفاده از روش تاریخیـ اسنادی و تحلیل طولی نشان داد که سیاست جنسیت در دورة اشارهشده تحولات متعددی به خود دیده است. تحولات مزبور از سه متغیر ناهمزمان و ناهمسوی «ایدهها و جنبشهای معطوف به اصلاحات»، «مقاومت نیروهای محافظهکار» و «جهتگیری و عملکرد حکومت» متأثر بوده است. در دورة پیشامشروطه، نطفههای اولیة ایدهها و تحرکهای معطوف به تغییر وضعیت زنان شکل گرفت؛ اما مقاومت شدید محافظهکاران و بیمیلی دولتمردان مانع تغییر قابل ملاحظه در وضعیت زنان بود. در فاصلة جنبش مشروطیت تا کودتای 1299، با افزایش تحرک اجتماعی خود زنان و حمایت برخی نیروها و نهادهای سیاسی جدید نظیر مجلس و احزاب اصلاحطلب علاوه بر اعطای حق آموزش به زنان، ایدهها و مطالبات جدیدی نظیر برابری حقوقی و حق مشارکت سیاسی زنان نیز مطرح شد. در دورة بیستساله پس از کودتا، که دولت خود عهدهدار تغییر وضعیت زنان شد، گرچه تغییرات قابل ملاحظهای در آموزش، اشتغال و حضور زنان در عرصههای عمومی رخ داد، سرشت آمرانة این تغییرات و ناسازگاری آن با فرهنگ مسلط نهتنها مانع توسعه و تعمیق ایدهها و جنبشهای اصلاحی در حوزة جنسیت بود، بلکه زمینهساز رشد گرایشها و نیروهای واگشتگرا در دورههای بعد شد.https://jwdp.ut.ac.ir/article_74102_9b6749ca2b5b3339b0f574c8b0834e8f.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-312417220190622Conceptual model of women issue in the Discourse of the Islamic Revolution, A Case Study of Ayatollah Khamenei's thought systemمدل مفهومی موضوع زن در گفتمان انقلاب اسلامی (مطالعة موردی: منظومة فکری آیتالله خامنهای)2572777410310.22059/jwdp.2019.276923.1007598FAعاطفهخادمیدکتری سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیفاطمهتقیزادهکارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20190227Addressing the issue of women in the body of knowledge often takes a network of their problems, and the generated knowledge is generally focused on the issues of this stratum as a case. That is, we are always faced with a range of findings focused on personal, family or social issues in relation to women's issues that in a blurred form, does not provide a clear-cut model of the meaning of women in the discourse of the Islamic Revolution. The lack of a systematic approach and a clear model of women in the discourse of the Islamic Revolution is one of the most important shortcomings. Therefore, this research, regardless of the case and selective view of women with the aim of drawing the conceptual model of the revolution leader's thought system in the subject of women, seeks to answer this fundamental question: in Ayatollah Khamenei's thought system in what conceptual model is a woman portrayed? In order to answer this question by adopting a qualitative content analysis method, in the framework of the Systematic approach, two key concepts of the “third model” and “revolutionary man” were obtained, that Each of these implies the dimensions of the image, and The resulting image represents revolution leader’s humanist look, but with gender considerations on the issue of women in the vast array of his thought system.پرداختن به موضوع زنان در بدنة دانشی اغلب ناظر بر شبکهای از نظام مسائل آنان صورت میپذیرد و دانش تولیدشده عموماً بر مسائل این قشر به صورت موردی متمرکز است. بدین معنا که همواره در ارتباط با موضوع زنان با طیفی از یافتههای متمرکز بر مسائل فردی، خانوادگی یا اجتماعی مواجهیم که به صورت منفک و ترکیبی مدل روشنی از چیستی زن در گفتمان انقلاب اسلامی ارائه نمیدهد. فقدان رویکرد منظومهای و مدل روشن و واضح از زن در گفتمان انقلاب اسلامی از خلأهای مهم محسوب میشود. لذا این پژوهش، فارغ از نگاه موردی و گزینشی به مسائل زنان، با هدف ترسیم مدل مفهومی منظومة فکری رهبر انقلاب در موضوع زن به دنبال یافتن پاسخ به این پرسش اساسی است که زن در منظومة فکری رهبر انقلاب در چه الگوی مفهومی تصویر میشود. برای پاسخ به این پرسش، با اتخاذ روش تحلیل محتوای کیفی در چارچوب رویکرد منظومهای، دو مفهوم کلیدی الگوی سوم و انسان انقلابی بهدست آمد که هریک از این مفاهیم ابعاد تصویر را نمایان میکند و تصویر تولیدشده مبین نگاه فراجنسیتی اما با ملاحظات جنسیتی رهبر انقلاب به موضوع زن در کلانمنظومة فکری ایشان است.https://jwdp.ut.ac.ir/article_74103_6e5c0fbe366cef410fc9378b887b60c1.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-312417220190622Semantic implications of hookah using among Baloch women (A qualitative study in Damen village of Iranshahr city)دلالت های معنایی مصرف قلیان بین زنان بلوچ (مطالعهای کیفی در روستای دامن شهرستان ایرانشهر)2793017410410.22059/jwdp.2019.269842.1007531FAبهروزروستاخیزدانشآموختۀ دکتری مردم شناسی دانشگاه تهرانعطیهآذرشبدانشجوی دکتری مردم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیامیلیانرسیسیانسدانشیار گروه مردم شناسی دانشگاه تهران0000-0003-3060-1758Journal Article20181118Unlike many previous studies that have been inspired by some kind of medical and pathological discourse to investigate the consequences of hookah and tobacco use on consumer’s health, the purpose of the present study is to understand the semantic implications of this phenomenon Among Baloch women residing in Damen village of Iranshahr city. In view of the main issue of the research and the most important goal outlined, in the methodological dimension we have also adopted a qualitative approach appropriate to anthropological work, namely “ethnography”. Finally, the findings show that the tendency to use hookah among the study population is not merely an individual tendency and it’s not anti-social and abnormal. Rather, it must be seen along special cultural contexts that have unique semantic implications. This topic is discussed in the following six categories: 1) Hookah using and continuation of traditions; 2) Hookah consumption, affirmation and social identification; 3) Hookah using, redemption of tension and woman’s agency; 4) Hookah using and leisure; 5) Hookah using and treatment of disease; 6) Hookah using, strengthening and maintaining of group cohesion.برخلاف بسیاری از پژوهشهای گذشته، که بیشتر با الهام از نوعی گفتمان پزشکی و آسیبشناختی به دنبال بررسی پیامدهای مصرف قلیان و مواد دخانی بر سلامت مصرفکنندگان بودهاند، هدف پژوهش حاضر فهم دلالتهای معنایی چنین امری بین زنان بلوچ ساکن در روستای دامن شهرستان ایرانشهر است. با توجه به مسئلهمحوری پژوهش و مهمترین هدفی که اشاره شد، در بعد روششناختی از نوعی رویکرد کیفی متناسب با کار انسانشناختی، یعنی «مردمنگاری»، بهره بردهایم. درنهایت، یافتهها نشان میدهند که تمایل به مصرف قلیان در جامعة مطالعهشده صرفاً تمایلی فردی و آنی نیست و عملی ضد اجتماعی و ناهنجار بهشمار نمیآید. بهعکس، این عمل را باید در امتداد بسترهای فرهنگیِ ویژهای دید که دلالتهای معنایی خاصی را نیز به دنبال دارد. این موضوع به دنبال ارائة شش مقولة محوری مورد بحث قرار گرفته است: 1. مصرف قلیان و تداوم سنتها؛ 2. مصرف قلیان، تأیید و هویتیابی اجتماعی؛ 3. مصرف قلیان، رهایی از تنش و عاملیت زنانه؛ 4. مصرف قلیان و اوقات فراغت؛ 5. مصرف قلیان و درمان بیماری؛ 6. مصرف قلیان، تقویت و تداوم انسجام گروه.https://jwdp.ut.ac.ir/article_74104_0efd65bcecc3e65e845b8a4816ab291d.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-312417220190622Comparison of the causal relationship model of gender roles of masculinity and femininity and family flexibility with Imposter by mediating Self-compassion in girls and boysآزمایش و مقایسة مدل رابطة علّی نقشهای جنسیتی مردانگی و زنانگی و انعطافپذیری خانوادگی با وانمودگرایی با میانجیگری خوددلسوزی در دانشجویان دختر و پسر3033237410510.22059/jwdp.2019.276126.1007593FAفاطمهفرزادیدانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهوازhttps://orcid.org/00احمدمرادیدانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهوازناصربهروزیدانشیار دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20190215An imposter phenomenon is about people who have very high scientific and artistic abilities and abilities, but do not internalize these beliefs and achievements. The purpose of this study was to investigate and compare the causal relationship between masculinity and femininity gender roles and family flexibility with self-centered self-mediating self-denial mediation in girls and boys in Shahid Chamran University of Ahwaz. The statistical population of all undergraduate students was studying in the academic year 1396-1397. Of these, 200 (120 boys and 80 girls) were selected by multi-stage random sampling. The instruments used in this study included the Rice and colleagues shortness form (SCS) questionnaire (2011), Bami's gender role-related questionnaire (BSRI), the Clancy's CIPS (1985) scale and Shakeri family's resilience scale (1382). Results indicated that the relationship between gender roles of masculinity and femininity and family flexibility and Imposter by Self-compassion is mediated. The results of the group specificity of structural relations showed that the relationships between gender roles of masculinity and femininity, family flexibility, Imposter and Self-compassion were equivalent for both groups. All of the regression weights in the global model and for each of the two groups (girl and boy), were statistically significant and model' predictors accounted for 18 percent of the variance in Imposter. The results showed that female students showed gender role of femininity and higher scores in dementia and lower levels of self-incapacitation than men. But men were associated with male gender roles and high levels of Self-compassion and lower scores in imposter.پدیدة وانمودگرایی در مورد افرادی است که توانایی و قابلیتهای علمی و هنری بسیار بالایی دارند، اما این موفقیتها و تواناییها را درونی نکرده و اعتقادی به آنان ندارند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسة رابطة علّی نقشهای جنسیتی مردانگی و زنانگی و انعطافپذیری خانوادگی با وانمودگرایی با میانجیگری خوددلسوزی در دختران و پسران کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. جامعة آماری کلیة دانشجویان کارشناسی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1396ـ1397 بودند که از این تعداد 200 (120 پسر و 80 دختر) نفر با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش شامل پرسشنامة فرم کوتاه خوددلسوزی (SCS) رایس و همکاران (2011)، پرسشنامة نقش جنسیتی بم (BSRI)، مقیاس پدیدة وانمودگرایی کلانس (CIPS) (1985) و مقیاس انعطافپذیری خانوادة شاکری (1382) بود. نتایج نشان داد که در کل نمونه، در هر دو گروه نمونة دانشجویان دختر و پسر، الگوی مفروض نقش واسطهای خوددلسوزی در رابطة بین نقشهای جنسیتی و انعطافپذیری خانوادگی با وانمودگرایی برازش مطلوبی داشت. علاوه بر این، نتایج تخصیص گروهی روابط ساختاری بین متغیرهای چندگانه نشان داد که روابط بین نقشهای جنسیتی (مردانگی و زنانگی)، انعطافپذیری خانوادگی، وانمودگرایی و خوددلسوزی در دو گروه دانشجویان دختر و پسر همارز بودند. درنهایت، نتایج نشان داد که در مدل کلی و مدلهای مربوط به هریک از دو گروه دختر و پسر، همة وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند و متغیرهای پیشبین حدود 18 درصد از پراکندگی متغیر وانمودگرایی را تبیین کردند. همچنین، نتایج نشان داد دانشجویان دختر نقش جنسیتی زنانگی و نمرههای بالاتری در وانمودگرایی و سطوح پایینتری از خوددلسوزی را نسبت به مردان نشان دادند. اما مردان با نقش جنسیتی مردانگی و سطوح بالای خوددلسوزی و نمرههای کمتری در وانمودگرایی همراه بودند.https://jwdp.ut.ac.ir/article_74105_cb4e00f75a197e93a6d74652897a1f42.pdfمرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-312417220190622The lived experience of women survivors of self-immolation in Kohnani district of Kohdasht cityتجربة زیستة زنان نجات یافته از خودسوزی در بخش کوهنانیـ کوهدشت3253487410610.22059/jwdp.2019.271017.1007541FAرحمانباقریعضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهرانداریوشرضاپوراستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران،ایران0000-0002-5805-0540اسفندیارغفارینسبعضو هیأت علمی دانشگاه شیرازJournal Article20181207Suicide is one of the social injuries in various societies, which is done in a variety of ways; self-immolation is one of the most painful of these practices. The aim of this paper was to the lived experience of women survivors of self-immolation in Kohnani district of Kohdasht city, which during the years 2004 to 2017 committed self-immolation but survived the death. In this qualitative research, researchers have used the method of interpretive phenomenology, purposive sampling and deep interviewing technique with 10 women to collect information. All interviews were recorded and immediately imprinted on paper and analyzed with an interpretive approach.Research findings indicate that the seven main categories of "Cultural Traditionalism", "Economic Challenges", "Lack of Relational skills", "Violence of husbands against women", "Unpleasant divorce", "self-expression and deliverance", and "easy access to the materials of self-immolation"; are contexts and conditions which affect the attempting self-immolation for women. The results of this study indicate the interaction of different cultural-social, economic and psychological dimensions in the process of self-immolation in rural women. Based on the findings, this study offered some suggestions.خودکشی یکی از آسیبهای اجتماعی موجود در جوامع مختلف است که به شیوههای گوناگونی انجام میشود؛ خودسوزی یکی از این شیوههای دردناک است. مقالة حاضر با هدف مطالعة تجربة زیستة زنان نجاتیافته از خودسوزی در بخش کوهنانی شهرستان کوهدشت، که طی سالهای 1383 تا 1396 به خودسوزی اقدام کردهاند، صورت گرفته است. محققان در این پژوهش کیفی از روش پدیدارشناسی تفسیری، نمونهگیری هدفمند و تکنیک مصاحبة عمیق با 10 زن برای جمعآوری اطلاعات بهره جستهاند. همة مصاحبهها ضبط و بلافاصله روی کاغذ نگاشته و با رویکرد تفسیری تحلیل شد. یافتههای پژوهش، که حاصل استخراج از مصاحبههاست، شامل مقولههای «سنتگرایی فرهنگی»، «چالشهای اقتصادی»، «کمبود مهارتهای ارتباطی»، «خشونت شوهران علیه زنان»، «ناخوشایندی طلاق»، «ابراز خود و رهایی» و «دسترسی آسان به مواد خودسوزی» است. نتایج پژوهش بیانگر تعامل ابعاد مختلف فرهنگیـ اجتماعی، اقتصادی و روانی در فرایند اقدام به خودسوزی زنان روستایی و موقعیتمند بودن این ابعاد است. در آخر، پیشنهادهایی متناسب با ظرفیتهای موجود ارائه شد.https://jwdp.ut.ac.ir/article_74106_2c8ad82f86d240598b2f057db9fe37d8.pdf