مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-31246220080722A Study on Female Judgmentقضاوت زنان در قرآن و سنت27407FAسهرابمروتیاستادیار گروه الهیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلامعبدالجبار زرگوشنسبعضوهیئت علمی و مربی گروه دینی و عربی دانشگاه آزاد واحدایلامJournal Article19700101Female competence to judge is a controversial matter amongst interpreters and the religious jurisprudence (Foghaha), to the effect that some scholars by virtue of Holy Koran and sayings of the Immaculate claim that women have no competency to judge.
Having a comprehensive analysis of the references made by opponents of female judgment including those made to Holy Koran and sayings of the Immaculate (Massomin (ع)) this article attempts to reject such claims.
Nowadays, the frame and shape of judgment has changed, and the matter of gender is ineffective in rendering it. However, close analysis of the verses of the Holy Koran and the tradition of the Immaculate (Maasomin (ع) does not reveal that this responsibility is handed over only to men and the female gender is negated, thus the idea claiming that female judgment is negated in Holy Koran is rejected.موضوع جواز و یا عدم جواز قضاوت زنان، یکی از موضوعات اختلاف برانگیز در بین مفسرین و فقهاء بوده است؛ تا جاییکه عدهای از این دانشمندان با استناد به بعضی از آیات قرآن کریم و برخی از روایات معصومین (ع) به صراحت رأی به عدم جواز قضاوت برای زنان دادهاند.
این مقاله با بررسی همه جانبهی موضوع، آیات و احادیث مورد استناد مخالفین، عدم جواز قضاوت زنان را مورد نقد و بررسی قرارداده است. نتیجهی بررسی بر این مطلب دلالت دارد که نه از آیات قرآن کریم چنین رأیی بدست میآید و نه احادیث و روایات مورد استناد حق قضاوت را از زنان سلب نموده است. بنابراین از قرآن و سنت بدست نمیآید که این مسئولیت خطیر صرفاً به مردان سپرده شده و زنان نمیتوانند آن را برعهده گیرند.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-31246220080722Developments of Accepting Female Judgment in Shiite Jurisprudence and Iranian Lawنگرشی نو به ادله ناظر به قضاوت زنان در فقه امامیه و رویه عملی حقوق موضوعه ایران27408FAعباسکریمیاستاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمصطفیمظفریدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه تهرانJournal Article19700101There are two perspectives regarding women judgment. One approach believes that "being a man" is one of the essential elements of judgment and claims that women can not be a judge. Another one, believes that "being a man" is not an essential element of judgment and there is no difference between women and men in this regard.
This article seeks to investigate about these two approaches, because choosing each of the choices will have a great influence on society.
Ultimately, it can be concluded that the arguments of the first approach (which is opposed to female judgment) can not prevent women from being appointed as judge and the reasons on which they are based can be rejected easily. Therefore accepting the approach claiming that women can become a judge just like men is not so unpredictable.
Recent bill of family protection emphasized on women judgment in family courts. This shows that women can be appointed as judges just like men.در حقوق اسلام و ایران در خصوص قضاوت زنان دو دیدگاه وجود دارد: گروهی مرد بودن را از شرایط قاضی بر شمرده و معتقدند زنان نمیتوانند قاضی شوند، گروه دیگر نیز معتقدند که مرد بودن از شرایط قاضی نبوده و در این خصوص تفاوتی بین زن و مرد نمیباشد و هر دو میتوانند در صورت احراز شرایط قضاوت به این سمت گمارده شوند.
در این نوشتار به دلیل اهمیت موضوع به ویژه با توجه به این که پذیرش هر یک از این دو دیدگاه آثار کاملاً متفاوتی بر جامعه خواهد گذاشت، به بررسی دقیق دلایل و مستندات هر دو گروه میپردازیم.
از مجموع مباحث و استدلالات چنین بر میآید که دلایل استنادی گروه اول آنگونه که مدعی آن هستند نمیتواند مثبت منع زنان از قضاوت باشد و میتوان دلایل آنان را رد نمود، بنابراین پذیرش این دیدگاه که زنان نیز مانند مردان میتوانند قاضی شوند؛ صحیح به نظر میرسد.
در لوایح جدیدی که توسط قوه قضائیه تهیه شده، از جمله لایحه حمایت خانواده، بر ضرورت استفاده از قضات زن در محاکم خانواده تأکید گردیده که گامی اساسی در جهت تسهیل حضور زنان در مسند قضاوت است.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-31246220080722A Sociological Explanation of the Professional Status of Academic Womenتبیین جامعهشناختی جایگاه حرفهای زنان دانشگاهی27409FAحیدر جانعلی¬زادهچوب¬بستیٌاستادیار و مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندراناعظممقیمیکارشناس ارشد جامعه¬شناسی دانشگاه مازندرانمجیدامینیکارشناس ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article19700101The available literature and accessible references show that the study on the role of “Women in Science” has been conducted in few countries. Sociological studies focussing on the subject are scant and no such research has been found to investigate the professional status of the female faculty members of Esfahan University.
This research attempts to reduce such a scientific rarity. To this end, three critical questions are answered in this study: (1) What are the experimental-educational characteristics of the women?; (2) What is their organizational and scientific position regarding their attendance in committees, decision councils, administrative and managerial affairs?; (3) According to the women's opinion, what factors affect their professional status?
Professional status refers to the scientific and organizational position of female faculty members. The sample population includes all the female faculty members of the University. Data is collected through a questionnaire and semi-structured interview.
Some important findings of the research are: Only ten percent of the University faculty members are women. Based on the U-Mean Whitney Test, there is not any significant difference between the scientific position of the female and male faculty members of the University while the difference is very obvious regarding their organizational and managerial positions. The female faculty members of the Esfahan University believe that gender discrimination and role conflict are the most important factors affecting their organizational position, while their academic male colleagues consider role conflict as the sole important factor affecting organizational position.موضوع بررسی جایگاه زنان در علم در برخی از کشورهای جهان مورد کنکاش علمی واقع شده است، اما میزان تحقیقات علمی در این خصوص، و بهویژه تبیین جامعهشناختی جایگاه حرفهای زنان دانشگاهی در ایران اندک بوده و در دانشگاه اصفهان پژوهشی یافت نشده است. برای کم کردن خلأ تحقیقاتی در این خصوص، این پژوهش سعی کرده است تا به جستجوی پاسخ علمی برای سه سؤال اساسی زیر بپردازد: 1. زنان هیئت علمی دانشگاه اصفهان دارای چه ویژگیهای تحصیلی- تجربی هستند؟ 2. موقعیت سازمانی آنان به لحاظ حضور در کمیتهها و شوراهای تصمیمگیری و حضور در امور اجرایی و مدیریتی چگونه است؟ 3. از دیدگاه آنها چه عواملی بر وضعیت حضورشان در موقعیت-های سازمانی در دانشگاه اصفهان تأثیر گذار بودهاند؟ جامعه اصلی مورد بررسی این تحقیق کلیه زنان عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه و مصاحبه نیمهساخت یافته استفاده گردید. برخی از یافتههای مهم این پژوهش عبارتند از:
زنان هیئت علمی دانشگاه اصفهان تقریباً یک دهم (35/10 درصد) تعداد مردان این دانشگاه هستند.
موقعیت علمی زنان هیئت علمی دانشگاه اصفهان تفاوت معنیداری با موقعیت علمی مردان هیئت علمی این دانشگاه ندارد، اما به لحاظ موقعیت سازمانی اختلاف بارزی بین آنها وجود دارد؛ بهطوریکه زنان هیئت علمی نسبت به مردان کمتر در پستهای مدیریتی قرارگرفته و بیشتر در سطوح مدیریتی خرد و بعضاً میانه دارای موقعیت شدند. از مهمترین عوامل مؤثر بر موقعیت سازمانی زنان هیئت علمی از دیدگاه خود آنها تبعیض جنسیتی و تعارض نقشی است در حالی که مردان عضو هیئت علمی عامل تعارض نقشی را مؤثر بر موقعیت سازمانی زنان هیئت علمی دانستهاند.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-31246220080722Occupational Problems Facing Female University Faculty Membersمشکلات شغلی زنان عضو هیئت علمی دانشگاه27410FAفاطمهجواهریاستادیار گروه جامعه¬شناسی دانشگاه تربیت¬معلمزهراداریاپوراستادیار گروه جامعه¬شناسی دانشگاه شاهدJournal Article19700101Women's strong will to obtain higher education degrees and to work as faculty member of universities is an undeniable fact in Iranian current society. Nevertheless, female faculty members just like many other women encounter some career problems which can affect their emotions, attitudes and behaviors. This article aims at answering the three following questions:
- What are the career problems of female university faculty members?
-Is there any significant relationship between individual characteristics of female faculty members and their problems?
- Is there any significant relationship between the problems and job tendencies of female faculty members?
The surveys are obtained through interviewing 290 female members of non-medical faculties of state universities. The survey shows that a noticeable number of female faculty members face two major problems. The first problem is inconsistency between family-job role expectations while the second problem consists of discrimination against women
Among demographic variables only age, ethnicity and scientific position are statistically related to the so-called problems but only in a limited way. In addition, interaction of family-job roles and gender discrimination has a significant negative relationship with job satisfaction and sense of fulfillment from their affiliated organization.علاقهمندی زنان به کسب مدارج تحصیلی بالا و اشتیاق آنها به فعالیت آموزشی در دانشگاه واقعیت انکارناپذیر جامعه ایران در دوران کنونی است. با این وجود زنان عضو هیئت علمی دانشگاه مانند بسیاری دیگر از زنان غیر دانشگاهی با مشکلاتی مواجه هستند که میتواند بر سطوح عاطفی، نگرش و عملکرد آنها تأثیر بگذارد. این مقاله درصدد پاسخگویی به پرسشهای زیر تنظیم شده است:
ـ زنان هیئت علمی دانشگاه در محیط کار خود با چه مشکلاتی مواجه هستند؟
ـ آیا بین ویژگیهای فردی زنان هیئت علمی دانشگاه و مشکلات آنها رابطهای وجود دارد؟
- آیا بین مشکلات شغلی زنان هیئت علمی دانشگاه با گرایش آنها نسبت به کارشان رابطهای وجود دارد؟
اطلاعات این مقاله از یک تحقیق پیمایشی که در آن با 290 نفر از زنان عضو هیئت علمی دانشگاههای دولتی (غیرپزشکی) مصاحبه شده، بدست آمده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که تعداد قابل ملاحظهای از زنان دانشگاهی با دو مشکل ناهماهنگی انتظارات نقشهای خانوادگی و شغلی و تبعیض جنسیتی مواجه هستند. از بین متغیرهای جمعیتی فقط سن، قومیت و مرتبه دانشگاهی در مواردی محدود با مشکلات زنان ارتباط دارد. افزون بر این، تداخل نقشها و تبعیض جنسیتی با رضایت از کار و رضایت از سازمان رابطهای معنادار و منفی دارد.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-31246220080722Family's Social Capital and Delinquencyسرمایه اجتماعی خانواده و بزهکاری27411FAاکبرعلیوردی¬نیااستادیار علوم اجتماعی دانشگاه مازندرانمحمودشارع¬پوردانشیار علوم اجتماعی دانشگاه مازندرانمهدیورمزیارکارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه مازندرانJournal Article19700101Nowadays it is believed that social capital has influential role both in decreasing expenses of activities and people's success in attaining their aims. Social capital is one of the theories that explain social pathology by combining criminology theories with micro and macro level discussions about social structures and networks.
This study empirically investigates the relationship between family social capital and youth delinquency by utilizing Coleman’s family social capital theory and Hirschie's social bonding theory. In order to investigate that relationship a sample population consisting of 410 third grade high school students studying during the year 1386-1387 in Sanandaj city is used.
This study is a survey study and students answer the question in a self-report manner. Results of regression analysis based on gender of respondents indicate that inter-family cognitive social capital has the greatest power of explaining boy's delinquency meanwhile inter-family structural social capital has the greatest power of explaining girl's delinquency.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-31246220080722A Content Analysis of Iranians Scientific and Academic Health Journals«سلامت زنان» از منظر مجلات بهداشت و سلامت در ایران27412FAابو¬علیودادهیراستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه تبریزسیدمحمدهانیساداتیکارشناس ارشد علوم¬اجتماعی- مطالعات زنان دانشگاه تهرانبتولاحمدیاستادیار گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت و سرپرست کمیتة تحقیقات سلامت زنان دانشکدة بهداشت و انیستیتو تحقیقات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهرانJournal Article19700101This paper highlights the increasing importance of "Women's Health" issues and aims to examine and analyze the published scientific papers in this field in five Iranian academic health journals during the last decade, by using content analysis method and gender analysis and feminist theory approach.
According to the result, journals have produced an overall of 1069 papers in 102 journal issues. Among them 177 papers (16/5%) are about women's health and 160 papers (14/9%) are about women's health priority issues in Iran according to a women’s health national survey conducted by Women's Cultural and Social Council.
The published papers are related to only 15 subjects out of 23 priority issues of women's health. It also shows that 51% of these 15 subjects are about the first 3 items (i.e. pregnancy and after pregnancy cares, malnutrition, and women's cancers). However, it seems that analyzed journals and their academic organizations as well as state research institutes should pay further attention to women's health problems and priorities and also try to publish and use the knowledge produced.این مقاله به دلیل اهمیت فراوان و روزافزون موضوع «سلامت زنان» و با هدف تعیین میزان و چگونگی دانش علمی تولید شده در این زمینه، به تحلیل محتوای کمّی مقالات منتشره در ده سال اخیر پنج مجلة علمی- پژوهشی فعال در حوزة بهداشت و سلامت پرداخته است. طبق نتایج به دست آمده، در مجلات مورد بررسی و بین سالهای 1375 تا 1385 (دهة اخیر)، مجموعاً 1069 مقاله فارسی در 102 شماره و در زمینة بهداشت و سلامت به چاپ رسیده است که در این میان 177 مقاله (5/16%) در ارتباط با موضوعات مربوط به «بهداشت زنان» تشخیص داده شده و از این تعداد نیز160 مقاله (9/14%) به موضوعات مرتبط با اولویتهای سلامت زنان در جمهوری اسلامی ایران- با توجه به پژوهش انجام گرفته توسط شورای فرهنگی اجتماعی زنان- پرداختهاند. این در حالی است که مجلات علمی مورد تحلیل، تنها به 15 موضوع از 23 موضوع اولویتدار مشخص شده در این پژوهش پرداخته و مابقی 8 موضوع را به هیچ وجه مورد توجه قرار نداده بودند. همچنین در میان این 15 موضوع نیز 51% حجم مطالب اختصاص به 3 موضوع نخست (یعنی«مراقبتهای دوران بارداری و پس از آن»،«سوء تغذیه»و«سرطانهای زنان») داشته است. با توجه به نتایج بهدست آمده، مجلات منتخب علمی حوزة بهداشت و سلامت و جامعة محققین علوم پزشکی، در انجام تحقیقات و ارائة مقالههای علمی، سلامت و بهداشت زنان را تا حد نسبتاً زیادی مورد غفلت قرار دادهاند، به طوریکه حدود چهل درصد موضوعات مربوط به اولویتهای سلامت زنان مورد نادیدهانگاری نسبی و حدود چهل درصد نیز مورد نادیدهانگاری مطلق ایشان قرار گرفتهاند. در کل به نظر میرسد که بایستی بیش از پیش به موضوع بهداشت و سلامت زنان توجه شده و این حوزه جزو اولویتهای پژوهشی قرار گیرد.مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهرانزن در توسعه و سیاست2538-31246220080722The Relationship between Life's Meaningfulness, Hope, Happiness, Life Satisfaction and Depressionمعنا داری زندگی، امید، رضایت از زندگی و سلامت روان در زنان27413FAحبیب¬الهنصیریدانشجوی دکترای روان¬شناسی تربیتی دانشگاه شیرازبهرامجوکاردکترای روانشناسی تربیتی و استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازJournal Article19700101This study investigates the relationship between meaningfulness of life and hope, happiness, depression and life satisfaction. Participants consist of 382 women who work in schools and other educational organizations in Shiraz. The techniques used include Life Regard Index (LRI), Depression- Happiness Scale (DHS), Satisfaction with Life Scale (SWLS), and Adults Dispositional Hope Scale (ADHS). In order to examine reliability of measures Cronbach alpha coefficient is used. Similarly, factor analysis and internal consistency methods are applied to determine validity.
Results show that (a) There is a positive and significant relationship between life's meaningfulness and hope, happiness and life satisfaction whereas there exists a negative and significance relationship between meaning in life and depression. (b) Results of sequential simultaneous multiple regressions show the significance of the mediating role of hope in the relationship between meaning in life and indices of mental well-being (happiness, life satisfaction) and depression. Meaning in life increases happiness and life satisfaction. In other words meaning in life indirectly and in interaction with hope can increase happiness and life satisfaction and at the same time decrease depression.پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین معناداری زندگی و امید با شاخصهای سلامت روان صورت پذیرفت. گروه نمونه مورد مطالعه 382 نفر از زنان شاغل فرهنگی در آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز بود. ابزارهای مورد استفاده جهت سنجش متغیرهای پژوهش عبارت بودند از: 1- پرسشنامههای شاخص ارزشمندی زندگی (LRI)، 2-مقیاس امید بزرگسالان (ADHS)، 3- رضایت از زندگی (SWLS)، 4- شادی- افسردگی (HDS). ضرایب همبستگی نشان داد که بین معناداری زندگی با امید، شادی، رضایت از زندگی، همبستگی مثبت و معنادار و با افسردگی همبستگی منفی معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون چندگانه به روش متوالی همزمان بیانگر معنیداری نقش واسطهای امید در رابطه بین معناداری زندگی و رضایت از زندگی و شاخصهای سلامت روان بود. معناداری زندگی میتواند سبب افزایش شادی، رضایت از زندگی باشد. به عبارت دیگر معناداری زندگی به گونهای غیر مستقیم و در تعامل با امید میتواند سبب افزایش شادی و رضایت از زندگی و کاهش افسردگی گردد.