مرضیه موسویخامنه؛ ابوعلی ودادهیر؛ نسرین برزگر
دوره 8، شماره 4 ، بهمن 1389
چکیده
این مقاله در پی آن است که وضعیت آموزشی زنان را با ابعاد گوناگون توسعه در حوزهی توسعه انسانی و توسعهی جنسیتی و در ارتباط با شاخصهای بهداشتی، اقتصادی و سیاسی تحلیل و از طریق مطالعهی تطبیقی میان کشورهایی با درجات متفاوت از حیث توسعهیافتگی، روندهای آموزشی در این کشورها را مطالعه نماید. در این مطالعه با استفاده از رویکرد روششناسی ...
بیشتر
این مقاله در پی آن است که وضعیت آموزشی زنان را با ابعاد گوناگون توسعه در حوزهی توسعه انسانی و توسعهی جنسیتی و در ارتباط با شاخصهای بهداشتی، اقتصادی و سیاسی تحلیل و از طریق مطالعهی تطبیقی میان کشورهایی با درجات متفاوت از حیث توسعهیافتگی، روندهای آموزشی در این کشورها را مطالعه نماید. در این مطالعه با استفاده از رویکرد روششناسی تلفیقی از روش کتابخانهای و تحلیل ثانویه و از دادههای بانک جهانی و گزارشهای توسعهی انسانی (سال 2006) برای پاسخ به سؤالات پژوهشی و آزمون فرضیههای اصلی مقاله استفاده خواهیم کرد. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که آموزش زنان نهتنها نقشی مهم در توسعهی انسانی دارد، بلکه توسعهی جنسیتی را نیز بهبود میبخشد بهطوری که توانمندسازی زنان عمدتاً به لحاظ آموزشی و بهداشتی بوده و موقعیت زنان بر حسب مشارکت اقتصادی و سیاسی در میان کشورها یا در سطح بینالمللی، در خلال سالهای 1996 تا 2006 تغییرات مهمی نداشته است. همچنین در تمامی کشورهای مورد مطالعه، شاخصهای آموزشیِ مربوط به زنان همبستگی بالایی با شاخصهای بهداشتی نشان میدهند در حالیکه همبستگی آموزش زنان با شاخصهای اقتصادی و سیاسی-بهویژه در میان کشورهای کمتر توسعهیافته- ضعیفتر بوده است.
محمود شارع پور؛ ابوعلی ودادهیر؛ سکینه قربان زاده
دوره 8، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
امروز شهرها مهمترین خاستگاه زیستی انسانها هستند و با پدیدههایی مدرن نظیر آلودگی هوا، ترافیک، رانندگیهای پرخطر و تصادف مواجهاند که ناشی از ورود به دنیای مدرن است. رانندگی کردن و خطرِ تصادفِ احتمالیِ آنرا باید در بافت زندگی افراد جستوجو کرد. رفتارهایی که افراد در هنگام رانندگی کردن برمیگزینند بازتاب شیوه و سبک زندگی آنان ...
بیشتر
امروز شهرها مهمترین خاستگاه زیستی انسانها هستند و با پدیدههایی مدرن نظیر آلودگی هوا، ترافیک، رانندگیهای پرخطر و تصادف مواجهاند که ناشی از ورود به دنیای مدرن است. رانندگی کردن و خطرِ تصادفِ احتمالیِ آنرا باید در بافت زندگی افراد جستوجو کرد. رفتارهایی که افراد در هنگام رانندگی کردن برمیگزینند بازتاب شیوه و سبک زندگی آنان است. سبک زندگی سالم مجموعهای از انتخابهای مثبت افراد در درون محدودههای ساختاری است. در این مقاله، جنسیت را مهمترین عامل در تحلیل تصادفات در نظر میگیریم زیرا جنسیت میتواند زنان در حوزهی رانندگی است. این مقاله مبتنی بر پژوهش است روی نمونهای 450 نفری از جوانان ساکن در منطقهی دو شهر تهران. یافتههای آن نشان میدهد که میانگین میزان تصادف در میان زنان به مراتب کمتر از مردان است. همچنین، زنان در مقایسه با مردان تمایل کمتری به رانندگی پرخطر دارند. در مجموع، زنان در مقایسه با مردان از سبک زندگی سالمتر یا مثبتتری برخوردارند.