حشمتاله سعدی؛ حسین شعبانعلی فمی؛ سمیه لطیفی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توانمندی اقتصادی و اجتماعی زنان قالیباف روستایی استان همدان و عوامل مؤثر بر توانمندی آنها انجام شده است. روش تحقیق پیمایشی بوده و از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. به این منظور 404 نفر از زنان قالیباف استان همدان براساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد میانگین توانمندی اجتماعی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توانمندی اقتصادی و اجتماعی زنان قالیباف روستایی استان همدان و عوامل مؤثر بر توانمندی آنها انجام شده است. روش تحقیق پیمایشی بوده و از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. به این منظور 404 نفر از زنان قالیباف استان همدان براساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد میانگین توانمندی اجتماعی زنان قالیباف روستایی از توانمندی اقتصادی آنها بالاتر است. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد متغیرهای مساحت فرش دستباف تولیدی، دسترسی به مواد اولیه و ابزار قالیبافی، سطح دانش تخصصی و مدت زمان قالیبافی در طول روز از مهمترین عوامل مؤثر بر توانمندی اقتصادی زنان قالیباف هستند که در مجموع 42 درصد از تغییرات متغیر توانمندی اقتصادی را تبیین میکنند. در مورد توانمندی اجتماعی نیز متغیرهای رضایت از شغل قالیبافی، توانمندی اقتصادی، سطح دانش تخصصی و میزان تحصیلات در مجموع 43 درصد از تغییرات متغیر توانمندی اجتماعی را تبیین میکنند. با توجه به نتایج این پژوهش، تقویت شاخصهایی که بر توانمندی اقتصادی و اجتماعی زنان قالیباف مؤثر هستند، به ویژه شاخصهای دسترسی به مواد اولیه و ابزار قالیبافی و دانش تخصصی قالیبافان از طریق برگزاری دورههای آموزشی به منظور افزایش توانمندی آنها، ضروری است.
حسین شعبانعلی فمی؛ نگین فلاح حقیقی؛ علی اسدی
دوره 8، شماره 4 ، بهمن 1389
چکیده
هدف این مطالعه؛ «تحلیل جنسیتیِ مهارتهای کاربریِ فناوری اطلاعات در امور ترویج کشاورزی استان گیلان» است که به مطالعه وضعیت کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در امور ترویج کشاورزی استان گیلان میپردازد و در نهایت، تحلیلی مقایسهای بین زنان و مردان در توانایی کاربری این فناوریها در امور مرتبط با ترویج کشاورزی ارائه میکند. جامعهی ...
بیشتر
هدف این مطالعه؛ «تحلیل جنسیتیِ مهارتهای کاربریِ فناوری اطلاعات در امور ترویج کشاورزی استان گیلان» است که به مطالعه وضعیت کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در امور ترویج کشاورزی استان گیلان میپردازد و در نهایت، تحلیلی مقایسهای بین زنان و مردان در توانایی کاربری این فناوریها در امور مرتبط با ترویج کشاورزی ارائه میکند. جامعهی آماری تحقیق «کارگزاران ترویج کشاورزی استان گیلان» هستند که 203 نفر از آنان به روش نمونهگیریِ «طبقهایِ متناسبِ تصادفی» انتخاب میشوند. ابزار مطالعه «پرسشنامه» است که پایایی آن با برآوردی از ضریب «آلفای کرونباخ» تخمین زده میشود و مقدار آن 76/0 بهدست آمد. نتایج حاصل از تحلیل نشان میدهد که زنان و مردان در رابطه با متغیرهای سن، سابقهی خدمت، تسلط بر مهارتهای اینترنتی و مهارت کاربری رایانه در امور ترویجی، در زمینههای مختلف اختلافی معنادار با یکدیگر دارند. نتایج حاصل از تحلیل تشخیصی نیز بیانگر آن است که مهارت استفاده از رایانه برای انجام وظایف ترویجی دارای بیشترین همبستگی با نمرهی تشخیصی است و بیشترین نقش را در تبیین واریانس کل ایفا میکند. مراکز ثقل گروهها برای مردان 121/2 و برای زنان 908/0- بهدست آمد.