مطالعات زنان
عفت برنا؛ حسین افراسیابی؛ احمد کلاته ساداتی؛ مهدی کرمانی
چکیده
با وجود افزایش چشمگیر زنان در آموزش عالی، شکاف قابل توجهی در فعالیتهای اجتماعی- اقتصادی زنان به عنوان مظاهر موفقیت در زندگی امروزین همچنان وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر، فهم موانع و تسهیلکنندههای موفقیت زنان است. در قالب یک مطالعه کیفی با رویکرد دادهبنیاد با زنان30 تا 40 ساله ساکن در شهر مشهد مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام ...
بیشتر
با وجود افزایش چشمگیر زنان در آموزش عالی، شکاف قابل توجهی در فعالیتهای اجتماعی- اقتصادی زنان به عنوان مظاهر موفقیت در زندگی امروزین همچنان وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر، فهم موانع و تسهیلکنندههای موفقیت زنان است. در قالب یک مطالعه کیفی با رویکرد دادهبنیاد با زنان30 تا 40 ساله ساکن در شهر مشهد مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام شد. بر پایه نمونهگیری نظری و هدفمند مصاحبهها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت با 25 نفر مصاحبه صورت گرفت. دادهها پس از انتقال به نرمافزار تحلیل کیفی مکسکیودیای با شیوه کدگذاری دادهبنیاد برساختگرا تحلیل شد. یافتهها در قالب هشت مقوله بازنمایی شد که عبارتند از: «جامعهپذیری تکبعدی و محدودسازی بیرونی»، «محدودیت چشمانداز شغلی»، «نبود حمایت مالی و خانوادگی»، «کمبود آموزشهای مهارتمحور»، «فشار نقش خانهداری»، «تمرکز بر توانمندیهای شخصی»، «دسترسی به تحصیلات دانشگاهی» و «فرصت فضای مجازی». مقوله مرکزی تحت عنوان «محدودیت و دوگانگینقش» نام گرفت. یافتهها حاکی از ایناست که نظامهای درهمتنیده اجتماعی- فرهنگی که هویت افراد را شکل میدهد زنان را درگیر چرخهای از یادگیری در رابطه با تأثیرات نظاممند کردهاست، به طوری که مشارکتکنندگان ساختارهای معناسازی مورد نیاز برای پالایش تأثیرات تبعیضآمیز را توسعه میدهند. میتوان گفت که نظام اجتماعی توانسته فرصتهای جدیدی برای زنان فراهم کند، اما وزن مؤلفههای اجتماعی جنسیتی همچنان بالاست و این فرصتها تحقق پیدا نکردهاند.