Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Sociology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Iran

2 MA in Sociology, Sociology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Iran

Abstract

Money and the way people spend it may cause lots of tension among family members; therefore, it is important to concentrate on money and the way it is spent. This article aims to address how women and men treat money as well as their differences and similarities. A mixed method (field research and survey) was designed to answer this question. Qualitative data was gathered by using semi structured interview and questionnaire was the data collection technique in survey. Findings showed that women, in comparison with men, usually spend money with special purpose.  The same feature is seen about saving money- and even spending this saved money- women usually play the role of an executive function but men have strategic control over money. Women and men define their own personal expenses differently. The amount and pattern of saving money among women vary based on age but such trend is not observed among men.

Keywords

Main Subjects

[1] آرون، ریمون (1372). مراحل اساسی اندیشه در جامعه‌شناسی، ترجمة باقر پرهام، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
[2] ازکیا، مصطفی؛ دربان، آستانه (1382). روش‌های کاربردی تحقیق، تهران: کیهان.
[3] بهرامی‌تاش، رکسانا (١٣٨٩). چالش با اقتصاد نولیبرالیسم(جنسیت و جهانی‌سازی در آسیای جنوب شرقی)، ترجمة غلامحسین فتح‌الله نوری، تهران: تهران.
[4] روستا، مهرداد (1388). «بررسی وضعیت توضیع درآمد در ایران»، اطلاعات سیاسی و اقتصادی، خرداد و تیر 1381، ش 177 و 178.
[5] ریتزر، جورج (1374). نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر،‌ ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی، چ2.
[6] علیرضانژاد، سهیلا (١٣٩٠). مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی جوامع صنعتی: تغییرات از جامعة صنعتی به جامعة پساصنعتی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
[7] کرسول، جان؛ پلانوکلارک (١٣٩٠). روش‌های پژوهشی ترکیبی: ترجمة علیرضا کیامنش، جاویدسرایی، تهران: آییژ.
[8] کوزر، آلفرد لوئیس (1389). زندگی و اندیشة بزرگان جامعه‌شناسی، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی.
[9] مرکز آمار ایران (1390). سا‌ل‌نامة آماری تهران: مرکز آمار ایران.
[10] واندنبرگ، فردریک (1386). جامعه‌شناسی جرج زیمل، ترجمة عبدالحسین نیک‌گهر، تهران: توتیا.
[11] Alirezanejad, Soheila (2013). “Saving or Spending Money Women Making Decision in Rural Iran” Journal of Middle East Women Studies. Vol. 9 No. 1 winter.
[12] Fleming, R. (1997).The Common Purse. Aukland: Aukland University Press.
[13] Simmel, Gorge (2004) The Philosophy of Money(third enlarged edition), ed. David Frisby, Trans. Tom Bottomore and David Frisby, London and New York: Rutledge.
[14] Millner, Denene and Chiles, Nick, 2009. Money, Power, Respect. USA:HarperCollinse-books. www://harpercollinsebooks.com
[15] Vogler, Carolyn; Lyonette, Clare and WigginsD.Richard(2007). “Money, Power and Spending decisions in intimate relationships”. The Sociological Review, 56:1/v2451/blackwell/journals/SORE_v56_i1/sore_779.
[16] Zelizer, Vioviana.(2008) The Social Meaning of Money:The American Journal of Sociology, Vol. 95, No.2