[1] افشانی، سید علیرضا؛ عسکری ندوشن، عباس؛ فاضل نجفآبادی، سمیه (1388). «بازتولید نقشهای جنسیتی در کتابهای فارسی مقطع ابتدایی»، پژوهش زنان، 7 (1)، ص 87ـ107.
[2] ایمان، محمدتقی؛ نوشادی، محمودرضا (1390) «تحلیل محتوای کیفی»، دوفصلنامة علمی تخصصی پژوهش، س 3، ش2، پاییز و زمستان، ص 15ـ44.
[3] حاضری، علیمحمد؛ احمدپور خرمی، علیرضا (1391). «بازنمایی جنسیت در کتب فارسی مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در سال تحصیلی 1388ـ1389»، زن در توسعه و سیاست، دورۀ10، شمارۀ3، ص96-75.
[4] حجازی، الهه (1385). «اصلاح سیمای زن در کتابهای دورۀ ابتدایی: راهی به سوی دستیابی به فرصتهای برابر»، فصلنامۀ تعلیم و تربیت، ش3، پیاپی87، ص 121ـ145.
[5] شریف، مصطفی (1390). «برنامۀ درسی؛ گفتمان نظریه، پژوهش و عمل برنامۀ درسی پستمدرن»، اصفهان: جهاد دانشگاهی.
[6] عابدینی بلترک، میمنت؛ لیاقتدار، محمدجواد؛ منصوری، سیروس (1393). «بازنمایی نقشهای جنسیتی در کتابهای درسی سال ششم دورة ابتدایی»، زن و جامعه، س 5، ش 4، ص19ـ34.
[7] فتحی واجارگاه، کورش (1386). برنامۀ درسی به سوی هویتهای جدید (شرحی بر نظریات معاصر برنامۀ درسی)، ج اول، تهران: آییژ.
[8] فرهمندپور، فهیمه؛ بحرانیپور، الهام (1392). «بازنمایی نقش اجتماعیـ سیاسی زنان در کتابهای درسی»، زن در توسعه و سیاست، دورة 11، ش 4، ص595ـ610.
[9] فروتن، یعقوب (1389). «جامعهپذیری جنسیتی در کتابهای درسی مدارس ایران»، زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان). دورة 8، ش 3، ص 195ـ216.
[10] فروتن، یعقوب (1390). «بازنمایی الگوهای اشتغال زنان در متون درسی ایران»، زن در توسعه و سیاست، دورة9، ش 2، ص 39ـ80.
[11] هاشمی، سهیلا؛ شهرآرای، مهرناز (1387). «بررسی باورها و ارزشهای دانشآموزان، خانواده، و کتابهای درسی دربارة تساوی جنسیت»، مطالعات زنان، س 6، ش 2، ص27ـ46.
[12].Anderson, D. A and Hamilton,M(2005)gender role stereotyping of parents in childrens picture books: the invisible father, sex roles, vol. 52. No3-4. pp145-151.
[13].Apple, M (1979). Curriculum and Reproduction, Curriculum Inquiry,9(3). pp 231-252.
[14].Apple, M. A(2004,a) controlling the Work of teachers In: Flinders, D. j & Thornton, S.J(Ed).The Curriculum Studies Reader, Pp: 183-199. New York: Routledgefalmer.
[15].Apple, M. W. (2004,b). Ideology and Curriculum, London: Routledge & Kegan Paul.
[16].Aronowitz S, Giroux, H (2003) Education under Siege: the Conservative, Liberal, and Radical debate over Schooling .
[17].Blount, L(1990)National case studies of equal opportunities: Irland, IN: Wiener, The primary school and equal opportunities,Chassell: council of Europe.
[18].Bowles, S. & Gitis, H (1976). Schooling in Capitalist America: Educational Reform and the Contradictions of Economic Life; London: Routledge and Kegon Paul.
[19].Chung,H.(2000)womans roles and gender issues in primary school textbooks: Korea and Mexico, santioago: University of California
[20].Collins, L. et all.(1984)sex- role stereotyping in childrens Literature: A change from the past, Childhood Education, Vol. 90, pp 278-285
[21].Crabb, P.B & Bielawski, D(1994)The social representation of material culture and gender in childrens book, Sex Role stereotyping in childrens literature: a change from the past, childhood education, vol . 90. pp 278-285
[22].Crespi, L(2003) Gender socialization within the family: a study on adolescents and their parents in Great Britain. BHPS conference.
[23].Evans,L and Davis,K(2000). No sissy boys here: a content analysis of the representation of masculinity in elementary school reading textbooks,sex roles, 42(3/4): pp 255-270.
[24].Foulds, K(2013). The continua of identities in postcolonial curricula: Kenyan students’ pe receptions of gender in school textbooks. International Journal of Educational Development N. 33: pp 165–174.
[25].Giroux, H (1983).Theories of Reproduction and Resistance in the New Sociology of Education: A Critical Analysis, Harvard Educational Review,53(3), pp 261-293.
[26].Gooden,A.M and Gooden,M.A.(2001). Gender representation in notable children's picture books: 1995-1999, Sex roles, 45(1/2): 89-101.
[27].Kereszty, O(2009). Gender in Textbooks. Practice and Theory in Systems of Education, Volume 4 Number 2:1-7.
[28].Kobia, J. M(2009) Femininity and Masculinity in English Primary school textbooks in Kenya. The International Journal of Language Society and Culture. Issue 28. pp 57-71.
[29].Law,K.W.K and Chan,A.H.N(2004).Gender roles stereotyping in HongKong's primary school Chinese language subject textbook, AJWS,10(1): 49-69.
[30].Mayring, P. , "Qualitative content analysis. Forum", Qualitative Social Research, 1(2) 33.
[31].McLaren, P. ( 2003). Life in Schools: An Introduction to Critical Pedagogy in the Foundations of Education. White Plains, New York. Longman, Inc.
[32].McLaren, P. ( 1995). Critical Pedagogy and predatory culture. London: Routledge.
[33].Peterson, S. B & Lach, M. a(1990). Gender sterotypes in childrens book: their prevalence and influence on cognitive and effective development, Gender and Education, vol2. Issue 2: pp 185-197.
[34].Pinar, W (2004).The Reconceptualization of Curriculum Studies In: Flinders, D. j & Thornton, S.J(Ed).The Curriculum Studies Reader, Pp: 149-158. New York: Routledgefalmer.
[35].pinar, w. f, Reynolds. W. M, slattery. P, and taubman, p. m (2008) understanding curriculum: an introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. New York: peter long publishing.
[36].Reid, W.A & Walker, D. F (1975) Case studies in curriculum change. London: Routledge and Kegan Paul.
[37].Ross, A (2000). Curriculum: Construction and Critique. London: Falmer Press.
[38].Samson, A(1998) children voices in Italian textbooks, Roma: university of Roma.
[39].Tang, H., Chen, B., and Zhang, W (2010). Gender Issues in Mathematical Textbooks of Primary Schools, Journal of Mathematics Education, 3(2): pp 106-114.
[40].Weitzman, L ; Eifler , D ;Hokada , E and Ross,C(1972). Sex- role socialization in picture books for pre- school children, American journal of sociology,77: pp 11-25.
[41].Whiteley, P(1996). The gender fairness of integrated science textbooks used in jamaican high schools. International journal of science education. 18(8): pp 969-976.