Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Anthropology, Faculty of Social Scinces, University of Tehran, Tehran, Iran

2 M.A in Communication Sciences, Media Researcher, Iran

Abstract

Women as half of human societies have different roles in different areas of social life. So content analysis of the media is necessary in the about of women. This study uses two methods: content analysis and semiotics. So content analyzed a statistical week from the first six months of 1393 Kayhan, Iran and Shargh Newspapers. Then by using semiotics, printed images of women in these newspapers were analyzed. Number of Iran Newspaper writings was about one and half. The newspaper press releases about one and a half equal Shargh Newspaper writings. The number of Shargh Newspaper writings was twice equal of the Keyhan Newspaper. Iran Newspaper in front-page headlines and photographs of the position of women is better than the two other daily newspapers. In semiotics of women, representation of Iranian women in comparison with foreign women is not suitable and in front page and internal pages images of Iran Newspaper, reflection of foreign women were better than Iranian women. Of course, we can be considered the approach of Shargh Newspaper in intermediate in which images of foreign and Iranian women have been reflected suitable. Anyway, images of Iranian womens in Shargh were better than other two daily newspapers.

Keywords

Main Subjects

[1] استریناتی، دومینیک (1392). نظریه‌های فرهنگ عامه، ترجمۀ ثریا پاک‌نظر، تهران: کتابخانه فروردین.
[2] بارت، رولان (1388). اتاق روشن: اندیشه‌هاییدربارۀعکاسی، ترجمۀ ن معترف، چ5، تهران: چشمه.
[3] بارت، رولان (1389). پیام عکس، ترجمۀ ر.گلستانی فرد، تهران: مرکز.
[4] برت، تری (1379). نقد عکس؛ درآمدی بر درک تصویر، ترجمۀ اسماعیل عباسی و کاوه میرعباسی، تهران: مرکز.
[5] سجودی، فرزان (1383). نشانه‌شناسی کاربردی، تهران: قصه.
[6] رایف و همکاران (1381). تحلیل محتوا، ترجمۀ مهدخت بروجردی علوی، تهران: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.
[7] دانسی، مارسل (1388). نشانه‌شناسی رسانه‌ها، ترجمة گودرز میرانی و بهزاد دوران، تهران: چاپار.
[8] فیسک، جان (1388). درآمدی بر مطالعات ارتباطی، تهران: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.
[9] مهدیزاده، سید محمد (1387). رسانه‌ها و بازنمایی، تهران: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.
[10] ــــــــــ (1391). نظریه‌های رسانه؛ اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، تهران: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.
[11] ون‌زونن، لیزبت (1383). «رویکردهای فمنیستی به رسانه‌ها»، ترجمۀ محمدرضا حسن‌زاده و حسن رئیس‌زاده، فصلنامۀ ‌رسانه، س 15، ش 1.
[12] Dyer.R (1982). Advertising as Communication, London and Newyork. Methuen.