ارتباطات
زنان و کنش‌گری در رسانه‌های اجتماعی (مطالعۀ موردی: صفحۀ فیس‌بوکی «آزادی یواشکی زنان»)

حامد طالبیان؛ سارا طالبیان

دوره 15، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 205-222

http://dx.doi.org/10.22059/jwdp.2017.62354

چکیده
  «آزادی یواشکی زنان» نام یکی از صفحات مشهور فیس‌بوک به زبان فارسی است که خواستار اعتراض به حجاب اجباری و تظاهرات برای آزادی پوشش زنان در ایران است. اساس ایجاد این صفحه و فعالیت‌های آن به‌منزلۀ «جنبشی اجتماعی» توصیف شده است و بعضی از رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند این صفحه یک جنبش اجتماعی موفق برای زنان ایرانی است و سکویی ...  بیشتر

ارتباطات
فضاهای مجازی و توانمند‌سازی زنان باردار به‌مثابۀ گروه‌های خاموش

علیرضا دهقان‌نیری؛ عاطفه آقایی؛ محدثه ضیاچی

دوره 14، شماره 1 ، فروردین 1395، ، صفحه 33-50

http://dx.doi.org/10.22059/jwdp.2016.58660

چکیده
  براساس نظریۀ گروه خاموش، زبان و شیوه‌های ارتباطی، متأثر از شرایط اجتماعی است که در آن مردان قدرت و امکانات بیشتری دارند و زنان، به دلیل محرومیت، به‌مثابۀ گروه‌های خاموش محسوب می‌شوند؛ لیکن تحولات تکنولوژیکی اخیر و دسترسی به فضاهای مجازی به کاهش نابرابری‌های اجتماعی و تقویت گروه‌های ضعیف اجتماعی از جمله زنان انجامیده است. در ...  بیشتر

ارتباطات
اثر تعدیل‌گری متغیر جنسیت بر قصد استفادۀ دانشجویان از شبکۀ اجتماعی تلگرام در فعالیت‏های آموزشی (مطالعۀ موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)

لیلا صفا؛ منصوره ادیبی

دوره 14، شماره 1 ، فروردین 1395، ، صفحه 85-103

http://dx.doi.org/10.22059/jwdp.2016.58663

چکیده
  با توجه به افزایش تعداد کاربران شبکة اجتماعی تلگرام در ایران، به‌خصوص در میان اقشار جوان و تحصیل‏کرده، به نظر می‏رسد که مطالعۀ نوع استفاده از این شبکه‏ها، به‏ویژه در فعالیت‏های آموزشی، حائز اهمیت باشد. با توجه به اهمیت موضوع، هدف این تحقیق توصیفی‌ـ همبستگی بررسی عوامل تأثیرگذار بر قصد استفادۀ دانشجویان از شبکة اجتماعی ...  بیشتر

ارتباطات
بازنمایی زنان در روزنامه‌های سراسری (روزنامه‌های کیهان، ایران و شرق)

احمد نادری؛ علی قشمی

دوره 13، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 487-506

http://dx.doi.org/10.22059/jwdp.2015.58132

چکیده
  زنان، به‌عنوان نیمی از جوامع انسانی، ظهور و بروز برجسته‌ای را در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی عهده‌دارند و تحلیل و بررسی محتوایی رسانه‌ها در چگونگی بازنمایی زنان یک جامعه بی‌گمان ضروری به نظر می‌رسد. در این تحقیق، از دو روش تحلیل محتوا و نشانه‌شناسی استفاده شده است. در روش تحلیل محتوا، با انتخاب یک هفتة آماری، از شش ماهة اول سال ...  بیشتر

ارتباطات
سنجش رابطۀ شکاف دیجیتالی و توانمندی زنان شهر شیراز

بیژن خواجه نوری؛ مریم کریمی؛ سعید کشاورزی

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 21-38

http://dx.doi.org/10.22059/jwdp.2014.51345

چکیده
  توانمندی راهی برای دیده‌شدن زنان، همچون اعضای برابر جامعه، است که در‌عین‌حال می‌تواند نقش مهمی در توسعۀ جوامع ایفا کند. بر همین اساس، بررسی توانمندی زنان و عوامل مؤثر بر آن مورد توجه بسیاری از جامعه‌شناسان قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة شکاف دیجیتالی و توانمندی زنان شهر شیراز است. توانمندی زنان با مؤلفه‏های دسترسی ...  بیشتر

اقتصاد
سنجش تأثیرات اشتغال زنان بر خانواده و روابط اجتماعی (مطالعۀ موردی شهر آران و بیدگل)

اسداله بابایی فرد

دوره 11، شماره 3 ، مهر 1392، ، صفحه 427-451

http://dx.doi.org/10.22059/jwdp.2013.36537

چکیده
  امروزه، یکی از مباحث مهم در حوزۀ مسائل زنان، نقش و حضور زنان در بازار کار است. به همین دلیل پژوهش حاضر درصدد سنجش تأثیرات اشتغال زنان بر خانواده و روابط اجتماعی در شهر آران و بیدگل است. این پژوهش با روش پیمایشی و مصاحبه با 250 نفر از زنان شاغل متأهل در شهر آران و بیدگل انجام شد. نتایج نشان می‏دهد که بین نقش‌های کاری و نقش‌های سنتی ...  بیشتر