کارآفرینی
فاطمه علی نژاد؛ مرتضی اکبری؛ نعمت اله شیری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مفهومسازی مؤلفههای مدل پایداری کسب وکارهای زنان در شهرستان بهبهان انجام شد. برای رسیدن به این هدف از پارادایم کیفی و روش تئوری بنیانی بهره گرفته شد. برای این منظور لیست زنان دارای کسب وکار از مراکز مختلف مانند فرمانداری، مراکز فنی و حرفهای، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت شد. با استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مفهومسازی مؤلفههای مدل پایداری کسب وکارهای زنان در شهرستان بهبهان انجام شد. برای رسیدن به این هدف از پارادایم کیفی و روش تئوری بنیانی بهره گرفته شد. برای این منظور لیست زنان دارای کسب وکار از مراکز مختلف مانند فرمانداری، مراکز فنی و حرفهای، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت شد. با استفاده از روش گلوله برفی با 21 نفر از زنان دارای کسب وکار در شهرستان بهبهان مصاحبههای عمیق انفرادی انجام گردید که در نهایت اشباع تئوریک به عنوان نقطه کفایت نمونهگیری حاصل شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که عواملی مانند دانش بازار، شرایط خانوادگی، ویژگیهای فردی و شخصیتی، عامل اقتصادی، آموزش، سیاستهای حمایتی، بحرانهای اقتصدی و تلاطمهای محیطی بر پایداری کسب وکارهای زنان در شهرستان بهبهان مؤثر است. بر مبنای نتایج این مطالعه، ارائه آموزشهای کسب و کار به زنان، اتخاذ سیاستهای حمایتی دولت و فرهنگسازی در راستای حمایت از کسب و کارهای زنان، راهبردهای توسعه پایداری کسب و کارهای زنان در شهرستان بهبهان بودند. یافتهها بیانگر آن بود که کاهش آسیبها و مشکلات اجتماعی، توانمندسازی زنان و افزایش رفاه اجتماعی از پیامدهای پایداری کسب و کارهای زنان در شهرستان بهبهان به شمار میرود.
نعمت اله شیری؛ مژگان خوش مرام؛ آذرمیدخت رضایی؛ کیومرث زرافشانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اصلی بررسی تأثیر ابعاد توانمندی روانشناختی بر رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستایی شهرستان مرودشت انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام جمعیت فعال (15 تا 65 سال) زنان روستایی شهرستان مرودشت بودند که با استفاده از جدول بارتلت و همکاران، 227 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف اصلی بررسی تأثیر ابعاد توانمندی روانشناختی بر رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستایی شهرستان مرودشت انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام جمعیت فعال (15 تا 65 سال) زنان روستایی شهرستان مرودشت بودند که با استفاده از جدول بارتلت و همکاران، 227 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامهای استاندارد بود که روایی آن را اعضای هیئت علمی رشتههای روانشناسی و کارآفرینی دانشگاه رازی و پایایی آن را بهواسطۀ محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ بررسی کردند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخۀ 26 و SmartPLS نسخه سه انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستایی شهرستان مرودشت در حدّ متوسط (3) بود. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای نهفته احساس معناداری، احساس اثرگذاری و احساس خودکارآمدی، تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستای شهرستان مرودشت داشتند، این در حالی است که تأثیر معنادار احساس خودتعیینی بر رفتار کارآفرینانه در میان زنان روستایی شهرستان مرودشت تأیید نشد. افزون بر این، نتایج نشان که ابعاد توانمندی روانشناختی حدود 46درصد از تغییرات واریانس رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستایی شهرستان مرودشت را تبیین کرد. درنهایت، دستاوردهای نظری و کاربردی حاصل از این مطالعه برای کمک به پژوهشگران و سیاستگذاران به بحث گذاشته شد.