نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
چکیده
در عصر حاضر یکی از کسبوکارهایی که بدان توجه شده، کسبوکارهای خانوادگی است. با توجه به اینکه راهکارها و عوامل مؤثر برای ورود زنان به کسبوکارهای خانوادگی شناسایی نشدهاند، برآن شدیم تا تحقیقی برای تسریع ورود زنان به این مشاغل انجام دهیم. هدف پژوهش حاضر ارائۀ چارچوبی جهت ورود زنان به حوزۀ کسبوکارهای خانوادگی است. رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی و این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع، اکتشافی است. جامعۀ آماری پژوهش، کارشناسان کارآفرینی و مدیرانی هستند که در زمینۀ اشتغالزایی و کارآفرینی فعالیت دارند، همچنین زنانی که در کسبوکارهای خانوادگی مشغولاند. برای استخراج عوامل از شانزده مصاحبه استفاده شده است که براساس روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدهاند. برای تجزیهوتحلیل مصاحبهها از روش دادهبنیاد استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تقویت هویت خانوادگی و شایستگیهای فردی جزو شرایط علّی برای ورود زنان به کسبوکارهای خانوادگی است. همچنین میتوان به همراهی اجتماعی بهعنوان شرایط زمینهای و چالشهای خانوادگی بهعنوان شرایط مداخلهگر که مؤثر در ورود زنان به کسبوکار خانوادگی است، اشاره کرد. از راهبردهایی که طی یافتههای تحقیق برای تسریع در ورود زنان بهدست آمد، میتوان به بهبود تسهیلات زیرساختی و توانمندسازی زنان اشاره کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Providing a Framework for Women to Enter the Family Business
نویسندگان [English]
- Roya Karamat 1
- Rasoul Abbasi 2
- Mohammad Reza Fallah 2
1 Business Management, Faculty of Humanities, Hazrat Masoumeh University, Qom, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Humanities, Hazrat-e Masoumeh University, Qom, Iran.
چکیده [English]
Nowadays, one business taken into much consideration is family businesses. Given that no more strategies and factors have been found for women to enter family businesses, we have decided to conduct a research to accelerate the entry of women into these businesses. The purpose of this study is to enter the field of private business. The present qualitative study is applied in terms of its purpose and exploratory in terms of its methodology. The statistical population is women, entrepreneurship researchers, and managers in the field of entrepreneurship as well as in family businesses. For the effective factors, it has used sixteen interviews, selected based on the snowball sampling method. The data-based method has helped analyzing these interviews. The findings show that identification of family identity and individual competencies are among the causal conditions for women to enter family businesses. We can also mention social support as ground conditions and family challenges as intervening ones, which are effective in women entering the family business. One of the strategies to accelerate the entry of women is to improve the infrastructure and empowerment of women.
کلیدواژهها [English]
- Family businesses
- women entrepreneurs
- women empowerment
successful succession of family firms. European Journal of Economics, Finance
and Administrative Sciences, 85, 89–103.
African transformation in the 21st century. African Journal of Economic and
Management Studies, 6(2), 127-147.
the challenges of wealth (white paper Ed.). Glendale, AZ: Thunderbird Walker
Center for Global Leadership, 53-69.
succession planning: Opportunities for females to lead Indonesian family
businesses. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 9, 229-251.