نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه تعاون و رفاه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی
3 دانشیار گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده
در ایران، توسعه و ترویج کارآفرینی یکی از نیازهای جدی جامعه است و ساختار خانوادگی، نگرش سنتی و کلیشههای جنسیتی، که توصیفکنندۀ ساختارهای اجتماعی کشورها است، بهشدت بر فرایند توسعۀ کارآفرینی زنان اثرگذار است. بنابراین، ضروری است که در بررسی این فرایند عوامل ذکرشده در نظر گرفته شود. هدف از این جستار واکاویِ رفتارهای موفقیتآمیز کارآفرینانة زنان در شهر یزد است. تحقیق حاضر کیفی است و جامعة مطالعهشده را زنان کارآفرین در شهر یزد تشکیل میدهند. در نمونة تحقیق، 15 زن کارآفرین، که از نظر سن، تحصیلات، نوع حرفه و وضعیت تأهل متفاوت بودند، به روش نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. برای تحلیل مصاحبهها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شد که از نتایج تحلیلها، سه مضمون اصلی به دست آمد: مضمون اصلی تعامل سازنده با حصارهای ذهنی و اجتماعی شامل 21 مفهوم و 5 مضمون فرعی ( غلبة ایدئولوژی جنسیتی مردسالارانه، حمایتنکردن ساختاری، کلیشة باور نداشتن به توانایی زن، دید اقتصادی به کار زن، کوتهنگری اجتماعی)، مضمون ارتقابخشی به خویشتن شامل 21 مفهوم و 4 مضمون فرعی (همسو شدن با هنجارهای اجتماعی، اثبات قابلیتهای فردی، غلبه بر خودمحدودسازی، رعایت هنجارهای جنسیتی) و مضمون اصلی اثباتگری بازتابی با 9 مفهوم و 2 مضمون فرعی (میل به خوداثباتی و خودباوری کنشی).
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Studying the Self-Empowerment Model of Women Entrepreneurs in Yazd: Constructive Interaction with Mental and Social Barriers
نویسندگان [English]
- manouchehr alinejad 1
- seyedeh zynab mosavi 2
- Mehraban Parsamehr 3
1 Assistant Professor, Department of Cooperation and Social Welfare, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
2 Master of Social Science Research
3 Associate Professor, Department of Cooperatives and Social Welfare, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]
In Iran, the development and promotion of entrepreneurship is one of the serious needs of society and family structure, traditional attitudes and gender stereotypes that describe the social structures of countries have a strong impact on the process of women entrepreneurship development. The purpose of this study is to investigate the successful entrepreneurial behaviors of women in Yazd. In this qualitative study, the focused population are women entrepreneurs in Yazd. Selected by purposive and theoretical sampling, the sample of this study included 15 women entrepreneurs, who were different in terms of age, education, type of profession and marital status. The content analysis technique was used to analyze the interviews. From the results of the analysis, three main themes were obtained. The main theme of constructive interaction with mental and social barriers includes 21 concepts and 5 sub-themes (domination of patriarchal gender ideology, lack of structural support, stereotype of disbelief in women's ability, economic view of women's work, social short-sightedness). The theme of self-improvement was obtained from 21 concepts and 4 sub-themes (aligning with social norms, proving individual abilities, overcoming self-limitation, observing gender norms). The main themes of reflection positivity were extracted from 9 concepts and 2 sub-themes, positive self-affirmation and action self-belief.
کلیدواژهها [English]
- women
- Entrepreneurship
- Gender Clinics
- Mental Barriers
- Self-proop
- Yazd