نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

کوشش‌های فکری زنان در کمتر از دویست سال گذشته چشم‌اندازهای تازه‌ای به روی دانش بشر گشوده و پرسش‌های مهم بسیار به میان آورده است. اما تنوع و تضارب شگفت‌آور اندیشه‌ها خود به سدی در برابر درک چندوچون آن‌ها بدل شده است. نقد زن‌سالارانه (فمینیستی)، نقش زنان را در دو محور خالق اثر (زن در مقام نویسنده) و شخصیت خلق‌شده (چهرۀ ارائه‌شده از زن در آثار نویسندگان) بررسی می‌کند. رمان الطواف حیث الجمر اولین رمان زنانه در عمان به‌شمار می‌رود و قهرمان داستانش در زندگی به‌نوعی قربانی مردان (نظام مردسالاری سنت‌ها و تعصبات) است. این رمان مدرنیستی به شیوۀ ساختارشکنانه در پی ایجاد تردید در تقابل دوگانۀ مرد-زن است. از این جهت، شخصیت زن داستان موقعیت و هویت زنانۀ خویش را محصول روابط اجتماعی تحمیلی مردسالار می‌داند که مردان و اقتدار مردانه آفریده است. در این پژوهش سه محور تقلید، اعتراض و خودیابی شخصیت اصلی رمان براساس روش توصیفی تحلیلی بررسی شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد مؤلفه‌هایی همچون اعتراض، خودبیانگری، خشونت، سرکوب غریزۀ زنانه و تابوشکنی در این رمان بیشترین سهم را دارند و آن را جزو آثار فمینیستی قرار می‌دهند. هرچند رگه‌هایی از ویژگی‌های خودآگاهی نیز در این رمان به چشم می‌خورد، نویسنده با انتخاب انزوای قهرمان، او را از رسیدن به مرحلۀ چرخش به درون و خودیابی برای یافتن هویت فردی و به دور از هرگونه تقلید و اعتراض، محروم ساخته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The conflict between tradition and feminism in Oman (Case study: Al-Tawaf Haith Al-Jamar)

نویسندگان [English]

  • Abolhasan Aminmoghaddasi 1
  • Ali Afzali 2
  • narges bigdeli 3

1 Full Professor, Department of Arabic Literature and Linguistic, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Arabic Literature and Linguistic, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran.

3 M.A. Student, Department of Arabic Literature and Linguistic, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Over the past two centuries, the intellectual endeavors of women have introduced fresh insights into the realm of human knowledge and sparked numerous significant inquiries. Feminist criticism scrutinizes the position of women along two dimensions: the authorial persona (the depiction of women in literary works) and the constructed persona (the representation of women in the works of authors). The protagonist of al-Tawaf Hayat al-Jamar, which is regarded as the first female novel in Oman, is a victim of men in life (patriarchal system of prejudices and traditions). Through a deconstructive lens, this modernist novel attempts to call into question the dichotomy that exists between men and women. Consequently, the female protagonist perceives her status and sense of self as outcomes of the patriarchal social structures established by males and male authority. The present study employed the analytical descriptive method to examine the three axes of imitation, protest, and self-discovery as they pertain to the protagonist of the novel. The research findings indicate that the novel's feminist nature is primarily influenced by elements such as protest, self-expression, violence, the repression of feminine inclinations, and the breaking of taboos. However, it is worth noting that the novel also exhibits signs of self-awareness. However, through the author's decision to isolate the hero, he is prevented from reaching the critical juncture of self-exploration and developing a distinct identity, which is devoid of imitation and opposition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Al-Tawaf Haith Al-Jamar
  • Badria Al-Shihhi
  • Feminist Criticism
  • Feminine identity
Al-Shihhi, b. (2017). Al-Tawaf Haith-o- l-Jamar. Bierut: Soal publication.     https://dararab.co.uk/en/product/crossing-embers/
Davani, F. (2004). Women in the challenge of traditionalism, a research on women's social rights in Iran, Tehran: Nokhostin publication. (In Persian)
Frye, N. (2004). Anathomy of criticism. Translated by: S. Hoseini. Tehran: Nilufar Publication. https://doi.org/10.2307/j.ctvct0080 (In Persian)
Hamm, M. (2004). Dictionary of Feminist Theories. Translated by: F. Mohajer. Tehran: Tosea Publication. https://doi.org/10.1515/9781474469401 (In Persian)
Roudgar, N. (2008). Feminism: history, ideas, tendencies. Qom: Publication of Women's Studies and Research Office. (In Persian)
Seldon, R., & Widdowson, P. (2006). A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory. Translated by: A. Mokhber. Tehran: Tarhe No Publication. https://doi.org/10.4324/9781315688992 (In Persian)
 
 
Shahbazi, M., Fazeli, M., & Hosseini, M. (2017). The evolution of self-awareness in the course of female storytellers. Woman in Culture and Art, 10(2), 285-309. https://doi.org/10.22059/jwica.2018.236858.908 (In Persian)
Showalter, E. (1977). A literature of their own: British women novelists from Bronte to Lessing. Princeton, N.J.: Princeton University Press.           https://doi.org/10.2307/j.ctv173f0v7
Weisberg, D. K., (2016). Feminism Legal Theory (2nd ed.). New York University Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9781479805495.003.0006