نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده
احساس برابری جنسیتی توسط شهروندان از آن جهت دارای اهمیت است که موجب ادراک عدالت اجتماعی، کاهش نابرابری و ترویج مردمسالاری در میان شهروندان میشود و فضای اجتماعی-سیاسی کشور را برای توسعه فراهم میکند. محققان معتقدند عوامل مختلفی میتواند بر روی پدیده احساس برابری جنسیتی تأثیرگذار باشد. در این راستا، بهنظر میرسد یکی از پدیدههایی که بر برابری جنسیتی تأثیرگذار است، رسانههای آنلاین است. هدف این پژوهش آزمون تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم رسانههای آنلاین بر برابری جنسیتی از طریق ارزشهای فرهنگی صدای افراد و حق انتخاب، با استفاده از دادههای موج هفتم پیمایش ارزشهای جهانی برای کشور ایران است که شامل 1499 نفر حجم نمونه میشود. نتایج این پژوهش که با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرمافزار Smart Pls صورت گرفت، نشان میدهد اولاً رسانههای آنلاین بهطور مستقیم بر تمایل شهروندان به برابری جنسیتی، تأثیر مثبت و معنیدار دارند و این رسانهها باعث افزایش چنین تمایلاتی در میان شهروندان ایرانی میشود. دوم اینکه رسانههای آنلاین بهطور غیرمستقیم و از طریق ارزشهای فرهنگی صدای افراد و حق انتخاب، نیز میتوانند سبب افزایش تمایل شهروندان به برابری جنسیتی شوند؛ بنابراین نتایج نشان میدهد مدل نظری پژوهش از طریق دادههای تجربی مورد تأیید و پشتیبانی قرار میگیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Power of Online Media: The Role of Strengthening Voices and Choice in Gender Equality
نویسندگان [English]
- Mahmoudreza Rahbarqazi
- Reza Mahmoudoghli
Associate Professor, Department of Political Science, Faculty of Literature and Humanities, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]
The significance of gender equality among citizens lies in its potential to foster social justice, reduce inequalities, and promote democracy. This, in turn, establishes a socio-political environment that is favorable for the country’s development. This phenomenon is believed to be influenced by a variety of factors, according to researchers. Online media appears to be a significant factor in the context of gender equality. The purpose of this research is to investigate the direct and indirect impacts of online media on gender equality by examining the cultural values of “people’s voice” and “choice.” The data used in this study is derived from the seventh wave of the World Values Survey, which included a sample of 1,499 participants from Iran. The results, which were acquired through structural equation modeling and partial least squares (PLS) analysis using Smart PLS software, suggest that online media has a direct, positive, and substantial influence on the inclination of citizens toward gender equality. Furthermore, the findings indicate that the cultural values of “people’s voice” and “choice” can indirectly increase citizens' propensity for gender equality through the use of online media. Thus, the results affirm that the empirical data supports and validates the theoretical model of this study. This study underscores the critical role of online media in the promotion of gender equality, illustrating its influence both directly and through cultural values that empower citizens.
کلیدواژهها [English]
- gender equality
- Online media
- people's voice
- right to choose