شاید خیلی از ما وقتی کلمه زنان را می شنویم یکی مانند خود را تصور کنیم و شاید در ذهن همه ما زنان روستایی کم رنگ باشند. زنانی که دوشادوش مردانانشان زحمت می کشند و در تمام طول روز لحظه ای را در استراحت به سر نبرند.
این زنان کارهای متعدد و سخت را به راحتی انجام می دهند. فعالیت هایی مانند کار در مزارع و کشاورزی در تمام مراحل آن؛ دامداری؛ رسیدن به امورات خانه و فرزندان و در اوقات بی کاری انجام کارهایی دستی مانند صنایع دستی حضوری پر رنگ دارد.
این زنان سهم اقتصادی-اجتماعی زیادی در کارها و تولیدات هر روستایی دارند اما نقش آنان به کمترین شکل دیده می شود.
فقدان امنیت اجتماعی و اقتصادی و نداشتن آینده ای امن برای زنان روستایی در هنگام بروز حوادثی از قبیل از کارافتادگی، بیوگی، طلاق، بیماری، سالخوردگی و از طرفی دیگر نبود سیستم های حمایتی لازم در نظام تأمین اجتماعی، معاونت زنان ریاست جمهوری را بر آن داشت تا تدبیری را دردولت تدبیر و امید اتخاذ کند.همان طور که مولاوردی در همایش ملی زن و توسعه پایدار روستایی گفت: هیچ سندی در کشور برای رسیدگی به مسایل زنان روستایی با توجه به ویژگی هایی که این قشر دارد وجود ندارد.
حسن روحانی در انتخابات 92 وعده هایی را در جهت در نظر گرفتن سهم زنان در اقتصاد از طریق اختصاص سهم معین از اعتبارات برای زنان روستایی و تسهیلات روستایی را به زنان روستایی را داده بود.
از همین رو نهاد سیاست گذار حوزه زنان و خانواده در برنامه ریزی ها و پیگیری ها سهم زنان روستایی را نادیده نگرفته است و بحث توان افزایی این قشر مد نظر برنامه های این معاونت بوده به همین جهت با همکاری بانک کشاورزی و مرکز تعالی توان افزایی بانوان اتحادیه اعتبارات کشاورزی و روستایی آسیا و اقیانوسیه (آپراکا ) همایشی را در راستای زنان روستایی برگزار کرده که دستاورد آن همکاری در برگزاری نخستین اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه در حوزه توان افزایی زنان روستایی بوده است.
به همین ترتیب با توجه به فعالیت زیاد زنان در عرصه کشاورزی، زنان میتوانند نقش مهمی در جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی، حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشند. در ایران با در نظر گرفتن عواملی مانند نبود توازن نسبت جنسیتی،افزایش نسبت تجرد با سالخورده شدن جمعیت روستایی،طلاق، فوت همسر و افزایش هزینههای زندگی زنان روستایی ناچار هستند بیش از پیش بار اقتصاد خانوار را بر دوش بکشند.
آمار رسمی و واقعی زنان شاغل در بخش کشاورزی وجود ندارد، آنان علیرغم داشتن فعالیتهای غیررسمی در بخش کشاورزی هیچگونه درآمد مستقیمی از این بابت دریافت نمیکنند و خود را خانه دار میپندارند.
یکی دیگر از اهداف این معاونت در توان افزایی زنان روستایی ، تحکیم بنیان خانواده بوده و در همین راستا با همکاری معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در جهت توانمند سازی و توسعه مشارکت اقتصادی زنان روستایی و مناطق محروم جلساتی را در کارگروه اجتماعی - فرهنگی ذیل شورای برنامه ریزی توسعه روستایی عشایری و گروه های کم درآمد به منظور تدوین برنامه ششم توسعه و تهیه گزارش زنان و خانواده در جامعه روستایی و عشایر کشور جهت ارائه به کارگروه اجتماعی- فرهنگی شورای برنامه ریزی توسعه روستایی و عشایری و گروه های کم درآمدداشته است.
اما معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری بیشترین همکاری ها را با وزارت جهاد و کشاورزی در راستای حمایت از زنان روستایی داشته است.
در همین راستا مشاور وزیرجهاد کشاورزی در امور بانوان و خانواده به خبرآنلاین گفت: تفاهم نامه ای مابین معاونت امور زنان ریاست جمهوری و جهاد کشاورزی در جهت توانمند سازی زنان روستایی وعشایری منعقد شده است بر مبنای این تفاهم نامه یک موافقت نامه ای هم درنظر گرفته شد و خوشبختانه این موافقت نامه و در حوزه توانمند سازی زنان اجرایی شد و نتایج بسیار خوبی هم داشت. بر اساس این موافقت نامه 64 مورد تمدید اعتبار خرد زنان روستایی و 12 صندوق عشایری تشکیل شد علاوه بر این 71 زن تسهیلگر روستایی و 4 زن تسهیلگر عشایری هم انتخاب شدند.
فروغ السادات بنی هاشم یادآور شد: در هر کدام از این صندوق ها به طور متوسط 30 نفر عضو هستند بنابراین بیش از بیست هزار نفر زن عشایری و روستایی به عنوان اعضای صندوق های خرد تحت پوشش برنامه های توانمند سازی قرار گرفته اند از طرف دیگر ما توانمد سازی ها را در بخش های مختلف تقسیم کرده ایم یکی از آنها مالی است اما حضور زنان تسهیلگر در جامعه روستایی اساسا با هدف توانمند سازی فرهنگی اجتماعی است. به این ترتیب که زنان تسهیلگر زمینه ایجاد مشارکت سایر زنان روستایی و عشایری در فعالیت های اجتماعی اقتصادی فراهم می کنند.
این مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور بانوان و خانواده ادامه داد: زنان تسهیلگر در فرایند آموزشTOT به معنی آموزشگران از برنامه های آموزشی پیش بینی شده در همین موافقت نامه بهره مند می شوند که آموزش های تسهیلگری، ارتباط با جامعه محلی و کارهای مشارکتی یکی از این آموزش هاست. از نظر ما فرآیند توانمند سازی یک پروسه چند بعدی است و باید از یک جامعیت برخوردار باشد تا توانمند سازی فرهنگی اجتماعی و اقتصادی را تواما داشته باشد. موافقت نامه بین جهادکشاورزی و معاونت امور زنان دو پروژه انتخاب تسهیلگران و صندوق های اعتبار خرد پیش بینی شده تا درحین انجام این دو فرآیند پروزه توانمند سازی در ابعاد مختلف دیده شود.
وی اعلام کرد: این پروژه در کلیه استان ها انجام شده است. در این پروژه صندوق های اعتبار خرد زمینه دسترسی زنان به منابع مالی را فراهم می کنند البته اعتقاد ما این است که این صندوق ها تنها یک نهاد مالی را ندارند بلکه یک سازه اجتماعی و اقتصادی هستند به همین دلیل ما از طریق زنان تسهیلگران توسعه روستایی سعی می کنیم فرآیند توانمند سازی اجتماعی از زاویه اعتماد به نفس، خودباوری و انگیزه مشارکت های اقتصادی را بین جامعه عشایری و روستایی را تقویت کنیم.
بنی هاشم در پاسخ به این سوال که آیا سهم اقتصادی زنان در این پروژه ها بررسی شده است گفت: در مورد زنان روستایی و سهم آنان در اقتصاد کشور مطالعه جامعه ای انجام نشده است ولی این اتفاق به صورت موردی انجام شده است به طور مثال مشخص شده است 60 دصد فعالیت های دامداری توسط زنان ،در فعالیت های نوغان داری 90 درصد توسط زنان، صنایع دستی 35 درصد توسط زنان عشایری ،یا در حوزه کشت سبزی و سیفی 70 درصد فعالیت ها توسط زنان روستایی و یا در مناطق شمالی 70 درصد زنان فعالیت های مربوط به کشت برنج مخصوصا نشاء کاری را زنان انجام می دهند.
این مشاور وزیرجهاد کشاورزی در امور بانوان و خانواده تاکید کرد: توانمند سازی یک فرآیند مستمر است و تمام نمی شود در این موافقت نامه با تشکیل اعتبار خرد و زنان تسهیلگر توسعه روستایی زمینه مناسبی برای ایجاد زنان کارآفرین و کسب و کارهای پایدار فراهم شده بنابراین بستر انجام شده و پیشنهاد ما این است که در سال 94 با ترویج کارآفرینی و ترویج و توسعه کسب و کار پایدار بتوانیم زمینه اشتغال پایدار زنان روستایی را فراهم کنیم. به این معنی که با همین جمعیتی که کار را آغاز کرده ایم شرایط را برای ترویج کارآفرینی و ارتقا مهارت های حرفه ای آنان کار مشترکی را انجام دهیم تا بدین ترتیب زمینه ایجاد اشتغال پایدار را فراهم کنیم و این پیشنهادات را ارائه کرده ایم.