زنان فرماندار در مناطقی انتخاب شده‌اند که نرخ رشد شاخص‌های مدنی زنان نسبت به سایر مناطق کشور بالاتر و سریع‌تر است. نباید این نرخ رشد زنان و انگیزه و تلاش و موفقیت‌های آنها نادیده گرفته شود.مشاور وزیر کشور در امور زنان وخانواده در خصوص آخرین وضعیت مشارکت اجتماعی زنان در عرصه مدیریت شهری و روستایی گفت: از بدو شکل‌گیری نهاد دهیاری تا به امروز که حدود 29 هزار دهیاری در کشور استقرار یافته، روند رو به افزایش انتخاب زنان به عنوان دهیار قابل توجه است.

فهیمه فرهمندپور در گفتگو با مهرخانه، با بیان این مطلب افزود: مطابق آمارهای موجود؛ در اولین دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا، 150 نفر، در دومین دوره 400 نفر، در سومین دوره 888 نفر و در دوره چهارم 1544 نفر از زنان روستایی توسط این شوراها به عنوان دهیار انتخاب شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آمار انتخاب زنان به عنوان دهیار در دوره چهارم با رشد 74 درصدی نسبت به دوره قبل مواجه شده است، ادامه داد: عضویت زنان در شوراهای اسلامی روستا نیز با افزایش روبه‌رو بوده است و از مجموع 109686 عضو شوراهای اسلامی روستا، 2867 نفر زن هستند.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده افزود: در شوراهای شهر نیز درحال حاضر از مجموع 7370 عضو اصلی، 560 عضو از جامعه زنان هستند.

4 فرماندار زن از مجموع 430 فرماندار
مشاور وزیر کشور همچنین در رابطه با انتخاب زنان به عنوان فرماندار گفت: از مجموع حدود 430 فرماندار در سطح کشور تا به امروز تنها 4 فرماندار زن در دولت یازدهم منصوب شده است.

چرا باید به خواست مردم بی‌توجهی کرد؟!
وی ادامه داد: فرماندار، یکی از جایگاه‌های مدیریتی است که بیشترین ارتباط را با توده و عموم مردم دارد و در مناطقی که زنان به پست فرمانداری منصوب شده‌اند، استقبال مردمی خوبی از این انتصابات صورت گرفته است. وقتی مردم حضور زنان را در پست فرمانداری می‌پذیرند چرا باید به خواست مردم بی‌توجهی کرد؟ باید به جای مخالفت، منتظر عملکرد آنها بود. دولت می‌تواند با تأکید بر رعایت همه موازین و هنجارهای دینی و فرهنگی، فرماندار زن منصوب کند.

عملکرد این فرمانداران باید فارغ از جنسیت‌شان مورد ارزیابی قرار گیرد
مشاور وزیر کشور در امور زنان وخانواده، قدرت و شایستگی علمی و اجرایی را به عنوان ملاک اصلی انتخاب فرمانداران عنوان کرد و افزود: برای انتصاب و همین‌طور ارزیابی عملکرد فرمانداران، باید شاخص‌هایی مهم‌تر از جنسیت مدنظر قرار گیرد. نباید جنسیت را نه عامل انتصاب فرمانداران بدانیم و نه مانع آن و نه دخیل در ارزیابی عملکردشان. این فرمانداران هم باید فارغ از جنسیت‌شان، مانند همه فرمانداران دیگر بعد از یک دوره فعالیت مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند تا درباره ادامه یا خاتمه کارشان تصمیم‌گیری شود.

وی همچنین ادامه داد: نباید از این امر غافل شد که زنان فرماندار در مناطقی انتخاب شده‌اند که نرخ رشد شاخص‌های مدنی زنان مثل تحصیلات، نسبت به سایر شهرها و مناطق کشور بالاتر و سریع‌تر است. به اعتقاد من نباید این نرخ رشد زنان و انگیزه و تلاش و موفقیت‌های آنها نادیده گرفته شود.

ملاک جواز انتصاب و ابقای زنان در پست‌های مدیریتی جمهوری اسلامی، نظر ولی‌فقیه است
فرهمندپور در پایان در رابطه با مخالفت برخی از متدینین با انتخاب فرمانداران زن تصریح کرد: ضمن احترام برای نظرات دلسوزانه این افراد، باید توجه داشت که ملاک جواز انتصاب و ابقای زنان در پست‌های مدیریتی جمهوری اسلامی، نظر ولی‌فقیه است. وقتی رهبر انقلاب در زمانی که ما با مسئله انتخاب وزیر زن مواجه بودیم این امر را بدون اشکال دانستند، پس قطعاً انتخاب فرمانداران زن که جایگاه پایین‌تری نسبت به تصدی مسئولیت یک وزارتخانه دارد، البته با ملاحظه همه جوانب اخلاقی و دینی آن، بلامانع است.