اکنون زنان به عنوان نیمی از سرمایه اجتماعی کشور با نگرش انسانی به مسائل، در قبال نسل امروز و فردا احساس مسئولیت می کنند؛ اما متاسفانه شاهد بودیم که چطور یک بعدی نگری های دولت دهم، که با نگاه خشونت گرایی نسبت به زنان همراه بود، کشور را به انسداد سیاسی کشاند و زنان برای جلوگیری ازتکرار این قبیل مسائل در کشور وظیفه خود می دانند تا خواسته های امام را محقق کنند.

دبیرکل جمعیت زنان نواندیش انقلاب اسلامی با اشاره به نقش و جایگاه زنان در انقلاب اسلامی گفت: آنچه مبنای اسلام، قرآن و قانون اساسی است  و رهبران سیاسی ما بسیار بر آن تاکید کرده اند مشخص است؛ هیچ گاه تبعیض علیه زنان در اسلام و به خصوص جمهوری اسلامی وجود نداشته و اگر تبعیضی بوده، تبعیض مثبت و به نفع زنان بوده است.

فاطمه راکعی با اشاره به جمله "زنان دوشادوش مردان در این نهضت نقش آفرینی کردند" اظهار کرد: از ابتدای شکل گیری انقلاب تا امروز همواره از سوی رهبران انقلاب و مسئولان طراز اول فرهنگی کشور تاکید شده که نقش زنان در پیروزی انقلاب و صحنه های مختلف بعد از شکل گیری پیروزی، نقشی بی بدیل بوده و مکررا تاکید شده که زنان دوشادوش مردادن در این نهضت نقش آفرینی کرده و فعال بوده اند.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است، جایگاه بالا و رفیع زنان در اسلام است که جملاتی از قبیل "از دامن زن است که مرد به معراج می رود؛ یا اینکه زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند" درباره این قشر از جامعه عنوان شده است، لذا زنان علاوه بر محور خانواده بودن، می توانند محور جامعه بزرگ تری هم باشند.

راکعی همچنین در خصوص جایگاه کنونی زنان در جامعه تصریح کرد: زنان از نظر آگاهی های سیاسی، اجتماعی و جایگاه ویژه خود در نظام حقوقی و اجتماعی اسلامی، در سطوح بالایی قراردارند و در بسیاری از حوزه های اجتماعی، خیریه، محیط زیست و نهادهای غیردولتی تا کنون فعالیت های چشمگیری داشته اند.

وی افزود: اکنون در جهان، نیروی انسانی قبل از صنعت و تکنولوژی، در توسعه های همه جانبه و پایدار حرف می زند و زنان به عنوان نیمی از سرمایه اجتماعی کشور با نگرش انسانی به مسائل، در قبال نسل امروز و فردا احساس مسئولیت می کنند؛ اما متاسفانه شاهد بودیم که چطور یک بعدی نگری های دولت دهم، که با نگاه خشونت گرایی نسبت به زنان همراه بود، کشور را به انسداد سیاسی کشاند و زنان برای جلوگیری ازتکرار این قبیل مسائل در کشور وظیفه خود می دانند تا خواسته های امام را محقق کنند.

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در خصوص رشد سیاسی زنان از انقلاب اسلامی تا امروز اظهار کرد: بعد از گذشت 37سال از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران زنان به خوبی دریافته ایم که هر قدر نگرش های متعالی در مورد زنان در تئوری باقی بماند و عملا درموقعیت های قدرت، به معنای نهادهای قانون گذار و تصمیم گیرنده نمود پیدا نکند، آنها نمی توانند برای حصول مطالبات خود و کمک به رفع مشکلات کشور نقش آفرینی کنند.

 وی در خصوص اقدامات و فعالیت های انجام شده و هماهنگی های انجام شده از طریق جمعیت زنان مسلمان نواندیش برای حضور هر چه بیشتر زنان در جامعه  و انتخابات مجلس دهم نیز گفت: طبق رایزنی های صورت گرفته از سوی جمعیت زنان نواندیش، مجمع زنان اصلاح طلب و شورای همگرایی زنان، با احزاب و شخصیت های اصلاح طلب در کل کشور، همگی اتفاق نظر دارند که مسئله 30 درصد حضور زنان در پارلمان عملی شود، بنابراین ما معتقدیم نیمی از جمعیت کشور متشکل از زنان است و در بین آنها افراد متخصص، کاردان و دلسوز وجود دارند که در صورت راهیابی به مجلس با احساس تعهد زنانه و مادرانه به بهبود روندامور در کشور کمک خواهند کرد.

راکعی علت حضور کمرنگ زنان در مجلس و نهادهای دولتی تا به امروز را مردسالاری سنتی خواند و اضافه کرد: در همه جوامع کم و بیش این وضعیت وجود دارد، اما متاسفانه در جامعه ما برخی تعمد دارند به این امر رنگ و لعاب دینی بدهند، در صورتی که بدیهی است دین اسلام چنین نگاهی به زنان ندارد.

وی ادامه داد: زنان در عرصه های آموزش و بهداشت در طول سال های بعد از پیروزی انقلاب از پیشرفت چشمگیری برخوردار بوده اند، اما در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هنوز به جایگاه شایسته خود دست نیافته اند، این در حالی است که زنان هر زمان که فرصت یافته اند در جایگاه های تصمیم گیری و مدیریتی قرار گیرند، درخشیده اند.

این فعال حوزه ی زنان از بی حرمتی های صورت گرفته در قبال زنان فعال در عرصه جامعه و سیاست ابراز تاسف کرد و گفت: از آنجایی که اخلاق سیاسی دربین برخی قشرهای سیاسی وجود ندارد، ممکن است زنان موقعیت و فرصت حضور در عرصه های گوناگون را ازدست بدهند، حتی در برخی موارد با تهدید و ارعاب با آنها برخورد شود؛ اینها مواردی است که زنان را از ورود به عرصه سیاست می ترساند.

راکعی در خصوص ثبت نام زنان در انتخابات مجلس دهم نیز عنوان کرد: زنان اصلاح طلب خوشبختانه توانسته اند، نهضت ثبت نام زنان در انتخابات مجلس را رقم بزنند و در حال حاظر 12 درصد از ثبت نام کنندگان را زنان تشکیل می دهند در حالی که تا قبل از این تاریخ ثبت نام زنان برای انتخابات مجلس از 7 درصد فراتر نرفته بود.

وی با اشاره به پویایی مجلس ششم به دلیل حضور و فعالیت چشمگیر زنان خاطر نشان کرد: عموم نمایندگان زن مجلس ششم متخصص بودند و ضمن شکل دادن به فراکسیون قوی زنان در کمسیون ها و کمیته های مختلف مجلس هم بنا به تخصص خود فعالیت های مسئولانه و متعهدانه داشتند.

راکعی در خصوص اقدامات زنان در مجلس ششم نیز گفت: تمام قوانین تبعیض آمیز علیه زنان در آن دوره رصد شده، برخی موارد مصوب در مورد زنان از سوی شورای نگهبان رد شد و به مجمع تشخیص مصلحت رفت؛ اما در کل قوانین جدید تصویب شده در آن مجلس به نفع زنان بود؛ اما با پشت سر گذاشتن این موفقیت ها در مجلس ششم متاسفانه شاهد بودیم که چگونه در دوره های بعد دیدگاهی حاکم شد که به زنان به عنوان جنس دوم نگاه می کرد و خانم هایی که برمبنای این دیدگاه به مجلس راه یافتند، اغلب نگرش های سیاسی خود را در مجلس اعمال کردند، نه دیدگاهی را که از حقوق زنان حمایت کند و در برخی موارد حتی مدافع قوانین ضد زن شدند.

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش از برنامه های این قشر برای بعد از حضور در مجلس خبر داد و یادآور شد: به عقیده من در مجلس دهم، وظیفه زنان در کنار مردان تدوین قوانین اصولی در عرصه های مختلف برای محقق شدن امنیت، آرامش و رفاه نسبی جامعه و رشد، تعالی، اخلاق و فرهنگ اسلامی در جامعه است؛ لذا قوانین تبعیض آمیز علیه زنان قبلا رصد شده و به محض ورود با تصویب مجلس، قوانین جدید جایگزین آنها خواهد شد.

راکعی در پایان در مورد خبر ردصلاحیت خود نیز گفت: ظاهرا قرار بود، نمایندگانی که در مجلس ششم نامه را خطاب به مقام معظم رهبری امضا کرده و در تحصن شرکت داشته اند، ردصلاحیت شوند؛ اما بعدا این تصمیم عوض می شود؛ به همین خاطر ما شاهد عملکرد دوگانه در این خصوص هستیم.

شهربانو امانی: لایه مذهبی و مردانه؛ زن را به عنوان شهروند درجه 2 می بینند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص چالش های پیش روی زنان برای حضور در پارلمان ایران، گفت: با بررسی و تحلیل 9 دوره ی مجلس درمیابیم، هر زمان که زنان شرایط سیاسی کشور را برای حضور درعرصه انتخابات باز و مهیا دیدند، دست به اقدام زدند. به خصوص در مجلس چهارم بعد از جنگ تحمیلی با اینکه تعداد راه یافته ها محدود بود، اما خانم ها خود را در معرض رای مردم قرارداده و قوی ظاهر شدند؛ بنابراین از حیث قانون و بر اساس اصل 62 قانون اساسی، زنان منهای قید رجل سیاسی، هیچگونه محدودیت و منع قانونی برای حضور ارکان انتخابی و انتصابی نظام ندارند.

شهربانو امانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، با اشاره به آمار فاجعه بار حضور زنان در پارلمان نسبت به کشور های همسایه تصریح کرد: در حال حاضر میانگین حضور زنان در پارلمان کشورهای همسایه، بیشتر از ایران است و تا امروز، آمارها حاکی از حضور تقریبا 5/3 درصدی زنان در مجلس ایران بود، از مجلس اول تا مجلس چهارم تنها 4 زن از حوزه انتخابیه تهران در مجلس بودند؛ در مجلس چهارم 2 کرسی از مرکز استان آذربایجان شرقی(تبریز) داشتیم و از هر کدام از حوزه های انتخابیه مشهد، کرمانشاه و اصفهان تنها یک نفر نماینده زن حضور داشت؛ ما در هیچ دوره ای، حتی در بهترین حالت که 13 زن در مجلس راه یافتند به آمار دورقمی از حیث درصد زنان حاضر در مجلس نرسیده ایم.

نماینده پیشین مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فعالیت و حضور زنان در سازمان های بین المللی، موسسات محیط زیستی و خیریه ها به مراتب بیشتر از عرصه های سیاسی است؛ لذا حضور زنان حتی در هیات دولت، سیستم اجرایی کشور، سیستم قضایی کشور یا هر نهاد دیگری تلطیف و منضبط تر شدن آن فضا را به همراه خواهد داشت.

امانی با اشاره به نشست اتحادیه بین المجالس، گفت: در جلسه ای که با عنوان مشارکت سیاسی برابر بین زن و مرد در دهلی نو بین 168 کشور عضو برگزار شد و من به عنوان نماینده ایران افتخار حضور داشتم، قانونی تصویب شد که بر اساس آن از سال 1375 طبق این مصوبه 30درصد کرسی های سیاسی کشورها به زنان اختصاص یافت و علاوه بر آن هیات های پارلمانی باید به طور مساوی از زن و مرد به پارلمان اعضا می فرستادند.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی عنوان کرد: در برخی کشورهای پیرامون از جمله افغانستان با وجود اینکه از نظر تاریخی درگیر جنگ و خشونت است و برای رسیدن به دموکراسی و پارلمان بسیار با ایران فاصله دارد، اما سهمیه جنسیتی اعمال شد تا بر اساس آن تشکل ها و احزاب به سراغ خانم هایی بروند که بتوانند در مجلس کاندیدا شوند و در صورت عدم نیرو، اگرهیچ زنی نتواند به مجلس راه پیدا کند، صندلی ها خالی می مانند؛ لذا برای اینکه جریانات سیاسی بتوانند این کرسی ها را جذب کنند، به سراغ کاندیداهای زن می روند، در نهایت این خود زمینه را برای رشد و آموزش در کشور بیشتر می کند.

وی اما نقطه عطف ثبت نام و حضور زنان در مجلس را مربوط به دوره ششم مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: مجلس ششم نقطه عطفی در ثبت نام و حضور زنان بود؛ اما متاسفانه از خانم ها حمایت نشد و به همین ترتیب از دوره اصلاحات به بعد سیر نزولی و محدودیت کمی حضور زنان در مجلس را شاهد بودیم.

امانی در خصوص عدم وجود حزب منسجم و کارآمد با حضور حداکثری زنان نیز گفت: بعد از پیروزی انقلاب، 2 نهاد تشکیلات سیاسی با عنوان جامعه زینب با حضور اصولگرایان و جمعیت زنان نواندیش با حضور زنان اصلاح طلب به وجود آمد، اما تشکیلات صرف برای زنان وجود نداشت؛ البته به اعتقاد من نباید این نوع تشکیلات صنفی مجزا از هم باشد؛ لذا انسان موجود اجتماعی است و از آنجایی که اجتماع همیشه آسیب زننده نیست، باید شرایطی ایجاد شود که زن و مرد در کنار هم با رعایت قانون و شئونات جامعه بتوانند مسیر فعالیت های اجتماعی را طی کنند.

وی همچنین افزود: وظیفه ما حل مشکلات جامعه است، لذا ضرورت دارد، بعد از گذشت 37 سال از عمر انقلاب اسلامی، بحث جنسیت در جامعه به تعادل رسیده باشد و کار کردن زن و مرد در کنار هم به منظور ایجاد تعادل، حل مشکلات و به دست آوردن توسعه پایدار در کشور جز مسائل حل شده باشد.

این فعال حوزه زنان در پاسخ به موانع موجود برای تشکیل حزب منسجم زنان به عنوان بخش تاثیرگذار در جامعه، گفت: به جهت اینکه فعالیت حزب چند پله از سطح جامعه بالاتر است، کسانی که کار حزبی و تشکیلاتی می کنند از مطالبات فردی خود گذشته، مشکلات خانواده را حل کرده و اختلاف نظر و سلیقه را می تواند با گفت و گوی جمعی حل و فصل کند؛ از این رو هدف ما مرزبندی بین ایجاد حزب زنانه و مردانه نیست.

وی ادامه داد: ما شاهد هستیم زنان در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، به جهت سازگاری با روحیاتشان فعال تر هستند؛ لذا فکر می کنم تبعیض مثبت در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه و آنچه در سند پکن 20 قرائت شده ایجاب می کند تمهیداتی اندیشیده شود که زنان بتوانند در اداره جهان نقش کلیدی و اساسی داشته باشند و چنانچه زنان جهان بتوانند در این حوزه فعال باشند، طبیعتا به بسترسازی مناسب در جهت جلوگیری از جنگ، فرقه کشی و نسل کشی منجر می شود و می توانند مردان را به صلح طلبی ملزم کنند تا بخش صلح طلبی جهان تقویت شود.

امانی با اشاره به تصمیم های جبران ناپذیر قوانین ضد زن  زنان توسط نمایندگان مجلس هشتم تصریح کرد: برخی نمایندگان مرد در مجلس هشتم به مراتب بیشتر از نمایندگان زن از حقوق و مطالبات زنان در جامعه حمایت کردند، لذا ندانم کاری هایی که در مجلس رخ می دهد، هزینه بالایی رابه جامعه تحمیل می کند و این مسائل چالش جدی پیش روی نسل جوان ایران است.

این نماینده پیشین مجلس افزود: برای رفع این مشکل چاره ای جز ایجاد بستر مناسب برای اعتمادسازی فی مابین در جهت حمایت از زنان وجود ندارد؛ از سوی دیگر به جهت قدرت تصمیم گیری به دست مردان در کشور، زنان باید در چنین شرایطی از یکدیگر حمایت کرده و راه رشد و توسعه فعالیت خود را هموار سازند. در واقع این اعتماد در توده های جامعه جا افتاده و منظور تنها حضور زنان در پست های کلیدی نیست، بلکه ملاک و هدف استفاده از تجربه و توان بانوان است.

امانی همچنین خاطر نشان کرد: هنوز در کشور نگاه درست به زن وجود ندارد و لایه به اصطلاح مذهبی و مردانه تر که زن را به عنوان شهروند درجه 2 می بینند، اکنون در سیستم اجرایی کشور و در بدنه و بخش های جامعه حضور ملموس دارند؛ از طرفی برای مثال در سازمان محیط زیست که اکثرا زنان حضور دارند به زنان نگاه جنسیتی صرف نیست، بلکه علاقه مند هستند استراتژی خود را مبنی بر تعاملات زن و زمین که با هم سازگار هستند را توسعه دهند و تجربه مدیریت میدانی را رشد دهند.

وی در خصوص خبر ردصلاحیت خود تصریح کرد: بعد از گذشت حدود 2 سال از تشکیل دولت یازدهم، جریانات سیاسی به خصوص اصلاحات و جبهه اعتدال تلاش مستمر کردند تا مجلسی توانمند و در شان جمهوری اسلامی که از توان کافی برای رشد و تعالی کشور کار خود را شروع کند، اما متاسفانه شاهد هستیم اینچنین ردصلاحیت های گسترده در تمام حوزه های انتخابیه به خصوص در شهر های بزرگ صورت گرفته است.

امانی در پایان خاطر نشان کرد: به عقیده من هیئت نظارت نه تنها زمینه شرکت گسترده مردم و مشارکت حداکثری آنان را فراهم نمی کند، بلکه بدون در نظر گرفتن تاکید مقام معظم رهبری در خصوص حق الناس بودن انتخابات، موجب یاس و ناامیدی سیاسیون و مردم ایران می شوند، بنابراین تندروها و تمامیت خواهان، تلاش کردند در روزهایی که فرزندان این مملکت دستاوردهایی را به ارمغان آورده اند که موجب شادی ملت ایران شود، این شیرینی را به کام مردم تلخ کنند؛ لذا انتظار می رود، شورای نگهبان به قانون و توصیه های مقام معظم رهبری توجه کند.