زن و مرد را اگر جدا - جدا تربیت کنیم عقب ماندن زن ها از مردها موجب عقب نشینی نظام می شود. جایگاه زنان در جمهوری اسلامی ایران خیلی خوب است به خصوص پیروزی انقلاب اسلامی که پیش آمد به وسیله زنان پیش آمد...
آیت الله حائری شیرازی امام جمعه سابق شیراز در گفت و گویی با ایرنا نظرات خود در مورد مسائل مختلف داخلی بیان کرده است.
بخش هایی از این مصاحبه در پی می آید:
دیدگاه حضرتعالی درباره زنان و مشارکت آنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی چیست؟
یک زمانی کنگره بسیج بود و همه آمده بودند تا گره جنگ را حل کنند و نیرو به جبهه برود، سوال این بود که چرا جبهه های ما خلوت شده است که من گفتم به خاطر زنان است.
زن و مرد را اگر جدا - جدا تربیت کنیم عقب ماندن زن ها از مردها موجب عقب نشینی نظام می شود. جایگاه زنان در جمهوری اسلامی ایران خیلی خوب است به خصوص پیروزی انقلاب اسلامی که پیش آمد به وسیله زنان پیش آمد. دو زن در دیدار امام(ره) زیر دست و پا له شده بودند آقای ناطق گفتند که خدمت امام راحل عرض کردیم که اگر بشود دیدار زنان تعطیل شود و مردها بیایند امام خمینی(ره) تشر زدند و گفت مگر شما انقلاب کردید، این ها انقلاب کردند. در پیدایش انقلاب اسلامی زنان نقش اول را داشتند.
به عنوان فردی که از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن در تمامی تحولات کشور حضور داشتید آیا فکر می کنید این انقلاب توانسته به اهداف مدنظر خود دست یابد و نقاط ضعف و قوت انقلاب اسلامی از دیدگاه حضرتعالی چیست؟
خواسته های انقلاب اسلامی اصلی و فرعی دارد پیروزی کفر به طاغوت خواسته اصلی آن است که این خواسته مانده است و تا آخر هم اساس کفر به طاغوت خواهد بود. در حال حاضر نیز مقاومت در سوریه و لبنان و عراق به معنای کفر به طاغوت است.
انقلاب اسلامی یک اهداف جزئی نیز داشته است و این بود که انسان ها در عین رقابت، رفاقت داشته باشند که به این هدفش نرسیده است و رقابت، رفاقت به رقابت، عداوت تبدیل شده است.
چه چیزی باعث عدم تحقق اهداف جرئی انقلاب اسلامی شده است؟
ریشه تبدیل شدن رقابت به عداوت تازه کار بودن مبارزه بود، اگر مبارزان ما کهنه کار بودند متوجه به اهداف دشمن می شدند که دشمن این ها را از رقابت به عداوت نکشید. در مصر رقابت به عداوت تبدیل شد بعد هم ارتش آمد و هردو طرف را گرفت.
چه تهدیدی پیش روی انقلاب اسلامی قرار دارد که همه مسوولان و نخبگان و مردم باید با آن مقابله کنند؟
بزرگ ترین نفوذ دشمن این است که رفاقت ها را به عداوت تبدیل کند و نمی خواهد جای دوری برویم.
با توجه به شرایط منطقه وحدت جهان اسلامی را چقدر ضروری می داند؟
امام (ره) گفتند اسلام بر دو پایه استوار است کلمه توحید و توحید کلمه. کلمه توحید یعنی مقابله با شرک و طاغوت و توحید یعنی اشدا علی الکفار و توحید کلمه یعنی رحما بینهم.
با توجه به این که در آستانه برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار داریم ارزیابی حضرتعالی از آرایش سیاسی و انتخاباتی در کشور چیست؟
حساسیت نسبت به هم بیشتر از حد لزوم است یعنی بیشتر از رقابت است. تفاوت اصولگرایان و اصلاح طلبان این است که هردو جمهوری اسلامی می گویند، اصولگرا می گوید اگر رقابتی شدن انتخابات برای جمهوریت لازم است رعایت استقلال شورای نگهبان نیز برای اسلامیت لازم است اما اصلاح طلبان می گویند اگر رعایت شورای نگهبان برای حفظ اسلام لازم است رقابتی شدن انتخابات نیز برای حفظ جمهوریت لازم است.
هر دو یک مطلب می گویند اما اولویت اول آن ها متفاوت است. با این اختلاف کم چرا اینقدر باهم دعوا می کنید؟ این ها می توانند با هم دوست باشند.
مردم دو نوع می توانند در انتخابات حضور داشته باشند یک حضور لیستی که از نویسندگان لیست تقلید کنند و آن ها مطالعه کردند و به نتیجه رسیدند و چون نمی توانند لیست را یکی یکی بشناسند به تقلید اکتفا می کنند حال اگر اجتهاد بتوانند بکند بهتر است یا تقلید؟ طرف یک شناختی از یک نماینده داشتنه باشد انگیزه او بیشتر است. این که می گوییم لیست از باب ضرورت و اضطرار است وگرنه باید این ها نامزدها را از اجتهاد انتخاب کنند.
در روند بررسی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهارنظرها و نقدهای متفاوتی از سوی برخی شخصیت ها به شورای نگهبان وارد شد ارزیابی حضرتعالی از روند بررسی صلاحیت ها چیست؟
ما می گوییم دقیقا قانون. در عالم ثبوت قانون و در عالم اثبات هم مردم قانع شوند به این که جز قانون هیچ چیز دخیل نبوده است، کمی در قسمت دوم ظرافت می خواهد. ما می دانیم در عالم ثبوت جز قانون هیچ چیز برای آن ها مطرح نیست همین که در عالم ثبوت است ظواهر نوعی نشان دهد که همینطور هم بوده است، خلاف آن باشد تردیدهایی ایجاد می کند وگرنه مردم به تقوای آنان اعتماد دارند روی آن ها حساب می کنند.
از دید شما یک داوطلب مجلس خبرگان رهبری چه شرایطی باید داشته باشد؟
آنچه برای شرایط مجلس خبرگان رهبری نوشته شده شرایط حداقلی است اجتهاد شرط حداقلی است شرط حداکثری نیست، حداکثری این است که این خبره بتواند در یک شاخه از شاخه هایی که زیر نظر رهبر معظم انقلاب اداره می شود تخصص داشته باشد و بتواند در آن قسمت یار و عصای دست رهبری باشد و ما این را می خواهیم، الان عملا کمتر است، اگر خبرگانی انتخاب می کردیم که بتوانند کمک بیشتری به رهبری کنند بار رهبری سبک تر می شد. ما هیچ وقت نگفتیم مردم نگاه کنند، ببینند مراجع خلاف می کنند یا نمی کنند، مردم همیشه به مراجع اعتماد کردند و الان هم به رهبرشان اعتماد می کنند. بحث در این نیست که ما شکی در آنجا داریم بحث در این است که چه کمکی می توانیم بکنیم. بعضی ها خیال کردند بیاییم نقد کنیم که این غلط است، کی ما مراجع عظام تقلید را نقد می کردیم؟ تقویت مطرح است، خبرگانی که در 70مورد نظارتی که جزو وظایف رهبری است باری را از دوش رهبر کم کنند و نشاط را در رهبری تقویت کنیم وگرنه حال که به اجتهاد تنها برای شناسایی اکتفا کردیم حداقلی است، این ها بازوان رهبری هستند و باید بازوی کارآمد باشند.
در وظایف مجلس خبرگان رهبری دیدگاه های متعددی از سوی برخی افراد مطرح شده است دیدگاه حضرتعالی چیست؟
خبرگان، لشگر رهبری برای این که رهبری بتواند جامعه را اداره کند هستند. آنها بازوان نظارتی رهبری می توانند باشند، بروند در قسمت های مختلف بررسی کنند و گزارش دهند در این قسمت ها چه اتفاقی افتاده است. اگر اعضای خبرگان رهبری در جایگاه خودشان قرار می گرفتند اقتدار رهبری چندین برابر می شد کاری کنیم که رهبر حضورش در دل ها بیشتر باشد و این خواسته ما است، اینکه رهبر را به گروه خاصی مصادره کنند نه در شان رهبری است و نه رهبری چنین چیزی را می پذیرند.
در راهپیمایی 22 بهمن کسانی که می آیند همه انقلابی هستند، این ها همدیگر را در آغوش می گیرند، ضد انقلاب که در این راهپیمایی نمی آید، باید همدلی تمام کسانی که در 22 بهمن و در روز جهانی قدس شرکت می کنند را نهادینه کنیم. روابط اصلاح طلب و اصولگرا را جوری تعریف کنیم که 22 بهمن و روز قدس بهتر اجرا شود.
ارزیابی حضرتعالی از عملکرد چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری چیست؟
مجلس چهارم ادامه مجلس سوم و دوم بود و این مجالس هم ادامه مجلس اول بود که مجلس اول همین رهبر را انتخاب کرد، مجالس بعدی نیز با همین رهبر کار کرده است، چه تفاوتی می توانند داشته باشند؟
به اعتقاد حضرتعالی مجلس آینده خبرگان رهبری چه برنامه ای باید دنبال کند؟
فکر می کنیم این فرصت که پیش می آید زمینه ساز پیشگیری از نفوذ آمریکا در کشور شود و این حساس است. سخت گیری های شورای نگهبان نیز اگر برای جلوگیری از نفوذ بتواند کارآیی داشته باشد، کاملا ارزشمند است چرا که ممکن است طرف نفوذی نباشد و حذف شود اما اگر نفوذی باشد و حفظ شود یک ورودی نفوذی ضررش بیشتر از حذف 10 بیگناه است.
عملکرد دولت یازدهم به خصوص در حوزه سیاست خارجی را چگونه ارزیابی می کنید؟
ارزیابی عملکرد دولت یازدهم سخت است و علتش این است که رییس جمهوری قبلی برنامه ای داشت که هروقت آن ها می گفتند این دو درصد زیاد است که شما غنی سازی می کنید می گفت من 10 درصد بیشتر می کنم، اگر می گفتند چرا اینکار را می کنی می گفت 20 درصد بیشتر می کنم و روحیه به مردم می داد و از آن ناحیه خوب بود اما اجماع را برای آمریکا بوجود می آورد یعنی 1+5 می گفت ببینید این ها اینطوری هستند، حتی موافقت روس ها و چینی ها را هم جلب کرده بودند و در مواردی روس ها علیه ما امضا کرده بودند یعنی اتحاد دنیا علیه ما می شد. این ها حداقل کاری که کردند آن اجماع را برانداختند، دیگر اجماع از دست آمریکا رفته است، داغ اجماع را به دل آمریکا انداختند و ما می فهمیم، عوام نمی فهمند، خواص می فهمند که این ها یک ضربه کلی به آمریکا و اهدافش زدند و داغ اجماع را به دل این ها انداختند. ما که می فهمیم ممکن است نتوانیم برای مردم بیان کنیم اما نامردی نیز نمی کنیم و نمی گوییم این ها خیانت کردند ما حرف رهبری را در اینکه این ها خیانت نکردند، تایید می کنیم.
ارزیابی حضرتعالی از برجام چیست؟
به اعتقاد من این برنامه نباید به مردم کشیده می شد چون کار تخصصی بود. این موضوع هرچه به مردم کشیده شود اشتباه است، علت آن این است که مردم باید در حد کارشناسی باشند وقتی نیستند چشمانشان در دهان کارشناسان است. نتیجه آن می شود فردی که موافق برجام است با این صحبت ها موافق تر می شود و آن که مخالف برجام است مخالف تر می شود. هرچه این بحث ها ادامه پیدا می کرد فاصله بین دو گروه بیشتر می شد به خاطر اینکه آن ها کارشناس نبودند چشمشان در دهان این ها بود.