دو تن از نمایندگان زن اصلاح طلب و اصولگرای مجالس پیشین، درنشستی چالش ها و دستاوردهای حضور زنان در چهار دوره گذشته مجلس با هدف بررسی نقش زنان را نقد و بررسی کردند.

نقدعملکرد مجلس در حوزه زنان :شریعتی: زنان جامعه ما به خود نگرش مثبت ندارند/ کولایی: سهم 5درصدی زنان در ۹ دوره مجلسبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در ابتدا الهه کولایی نماینده اصلاح طلب مجلس ششم ،گفت: در این 37 سال بعداز انقلاب، زنان توانسته اند نقشی کلیدی در پیشبرد اهداف این نظام ایفا کنند، به طوری که در مسائل سیاسی سوگیری زنان در شکل گیری قدرت ها و تداوم آنها تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به نقش زنان در دوره دفاع مقدس، سازندگی و اصلاحات افزود: زنان در شکل دادن نهاد مجلس نیز تاثیرگذار بوده اند، اما می بینیم در نظامی که نقش زنان در مراحل مختلف آن محسوس بوده، در طول سال های گذشته و9 دوره مجلس سهم زنانش هیچ گاه در قانون گذاری بیش از 5 درصد نبوده است و این در حالی است که تعداد زنانی که در انتخابات و رای دادن شرکت می کنند آمار قابل توجهی است.

عفت شریعتی نماینده سابق دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی نیز گفت: چنانچه نیمی از زنان جامعه در عرصه رای گیری حضور یابند آیا نخواهند توانست رقم 5 درصد حضور بانوان در مجلس را افزایش دهند، متاسفانه هنوز زنان ما نسبت به جنس موافق خود تفکر مثبتی ندارند و بسیاری از آنان تصور می کنند که مردان نسبت به زنان کارآمدتر هستند.

وی افزود:باید در عرصه ایجاد فضیلت برای زنان توجه کنیم و با آسیب شناسی مشخص شود به چه علت 60 درصد از دانشگاهیان ما که بانوان هستند، نمی توانند به بازار کار ورود یابند.

کولایی نیز با بیان اینکه در جهان سهم زنان در مجلس 30 درصد و در ترکیه این مقدار به 17 درصد رسیده است، ادامه داد: با توجه به اینکه در تلاش هستیم تا به الگویی در جهان تبدیل شویم، باید به این نکته توجه کنیم زنان نقش قابل توجهی در حمایت از آرمان های نظام داشته اند.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم با بیان این که سهم زنان در حوزه تصمیم گیری چه میزان است، تصریح کرد: بر اساس آیات قرآن کریم خداوند زن ومرد را از نفس واحده و با حقوق انسانی برابر آفرید و تنها ملاک برتری را تقوا قرار داد ولی امروز در کشورهای اسلامی این تقوا تبدیل به جنسیت شده است، بنا براین در این جوامع زن یک موجود مادون مرد قرار می گیرد.

کولایی گفت: پیش از انقلاب مدلی که در خصوص زنان اجرا می شد مدلی وارداتی بود و رژیم پهلوی الگوها و چارچوب هایی را در کشور اجرا می کرد که همه از بیرون آورده شده بود اما پس از انقلاب امام خمینی(ره) زنان را به داشتن نقش سیاسی در کشور حکم می دهند؛ آن هم در کشوری که قرن ها نظام پدرسالاری حاکم بوده است.

این نماینده اسبق مجلس افزود: مجلس پنجم با دارا بودن 14 نماینده زن بالاترین نرخ حضور زنان در مجلس را به خود اختصاص داده است واین مجلس توانست اصلاح قوانین زنان مانند ارث، دیه و ... را مورد توجه قراردهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه توجه به مسائل زنان در مجلس ششم به اوج خود می رسد گفت: متناسب با شرایط جامعه در مجلس پنجم و خاصه مجلس ششم مسائل زنان مورد توجه قرار می گیرد و اصلاح قوانین مربوط به زنان در این مجلس نسبت به مسائلی که در جامعه رخ می داد متفاوت تر بود.

وی با اشاره به اینکه در مجلس ششم 13 نماینده زن حضور داشت ،ادامه داد: این تعداد کم نماینده زن، در مجلس ششم توانست بسیاری از قوانین مربوط به حوزه زنان را اصلاح کند بنابراین به لحاظ کمی و کیفی این دوره متفاوت با قبل و بعد از خود بود ولی متاسفانه بعد از مجلس ششم شاهد گردش در این عرصه بودیم و بار دیگر نقش سنتی زنان پررنگ تر می شود و از زنان خواسته می شود که به خانه ها خود بازگردند.

کولایی تصریح کرد:اصلاح قانون حضانت یکی از توفیقات مجلس ششم است و قبل از اصلاح این قانون زنان می توانستند پسر را تا دو سالگی و دختر را تا هفت سالگی نگهداری کنند و پس از آن می بایست فرزند خود را به همسرشان می دادند، اما پس از اصلاح این قانون زنان پس از طلاق می توانند دختر و پسر را تا سن هفت سالگی نگهداری کنند و پس از آن فرزند خود را به دادگاه بسپارند.

این نماینده اسبق مجلس افزود: با پایان دوره اصلاحات، نگاه نسبت به حقوق انسان ها و خاصه زنان تغییر کرد، به طوری که با بستن تخصیص بودجه به تاثیرگذاری زنان در جامعه تلاش کردند نقش های خانگی زنان را برجسته کنند.

کولایی با طرح این پرسش که زمانی که میلیون ها دختر امکان ازدواج را ندارند به چه علت برخی می خواهند آنان را خانه نشین کنند،ادامه داد: سهمیه بندی دانشگاه ها را علیه زنان به راه انداختند تا بانوان کمتر به دانشگاه ها راه یابند و به این ترتیب مجبور به ازدواج شوند.

وی اشاره کرد: دولت ها موظف هستند از نقش مادری و همسری زنان حمایت کنند و این امر به این معنا نیست که بانوان را خانه نشین کنند.

عفت شریعتی گفت: به هیچ وجه قرآن از منظر انسانیت به تفکیک جنسیتی نپرداخته است و پشتوانه معرفتی و اجتماعی ما قرآن است و اعتقادبر این است که از فعالیت زن و مرد ، سعادت به وجود می آید.

وی گفت: حضرت خدیجه(س) همسر پیامبر از تاجران بزرگ دوره خود بودند و پیامبر به این بانو ارج نهادند و در جایی از اسلام مطرح نشده است که با فعالیت اجتماعی بانوان مخالف است.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: انقلاب اسلامی را پشت سر نگذاشته ایم، بلکه درون آن به سر می بریم .

شریعتی ادامه داد:این انقلاب پس از 37 سال تبدیل به الگوی بیداری جهان اسلام شده است و البته جامعه زنان با مشکلات مواجه است که باید از منظر قانون گذاری، اجرای صحیح قانون و نظارت صحیح مجلس بر آنان اصلاح شود.

وی با اشاره به حدیث منصوب به حضرت زهرا سلام الله علیها در خصوص فعالیت اجتماعی بانوان اشاره کرد و افزود: احادیث دارای تفسیر هستند و نسبت به زمان های مختلف تفاسیر متفاوتی خواهند داشت.

شریعتی با طرح این پرسش که 9 مجلس را پشت سر گذاشتیم؛ آیا مجلس اول تا به امروز تمامی مجالس به یک شیوه رفتار کرده اند، تصریح کرد: به هیچ وجه این گونه نیست، مجالس مختلف در دوره های متفاوت سیری تکاملی را طی کرده اند.

وی اشاره کرد: چنانچه می خواهیم مجلسی داشته باشیم که در قانون گذاری و اجرای آن حرفی برای گفتن داشته باشد، باید نمایندگانی که عصاره ملت هستند در آن جای گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: مجلس اول تا مجلس پنجم اقداماتی را انجام داد و مجلس ششم نیز مانند مجلس پنجم اقداماتی را در پیش گرفت، اما ما نمی توانیم شکاف و خلا بزرگی را که در مجلس ششم به نام تحصن رخ داد را فراموش کنیم؛ هر چند که در این مجلس مجال آن را نداریم که به تاریخ بازگردیم و آن را بررسی کنیم.

شریعتی افزود: در همین مسیر مجلس هفتم، هشتم و نهم نیز روی کار آمدند، در این مجالس بود که کمیسیون زنان و خانواده ایجاد شد و بررسی تمامی مشکلات بانوان و خانواده را به این کمیسیون سپردند که متاسفانه این کمیسیون کارآمدی لازم را در خصوص بررسی این مشکلات نداشت، چرا که تنها یک کمیسیون بود که به این امر اختصاص یافته بود.

نماینده مجلس هفتم و هشتم شورای اسلامی اشاره کرد: در مجلس هشتم لایحه کم کردن ساعت کاری بانوان روی کار آمد که ظاهر خوبی داشت، اما به کارگیری این لایحه در سطح جامعه آسان نبود، چرا که هیچ شرکت و کارخانه ای نمی پذیرفت که به طور مثال برای ساعات هشت تا دوازده ظهر یک کارمند را به کار گیرد و برای ساعات دوازده تا دو کارمندی دیگر را؛ به همین دلیل با این قانون مخالفت کردیم و معتقد بودیم می بایست به درستی این لایحه بررسی و آسیب شناسی شود.

در ادامه این نشست کولایی گفت: در دوره مجلس ششم نامه ای به مجلس نوشته شد که در آن گفته شده بود ورود دانشجویان دختر به چند رشته پزشکی کاهش یافته و مسئولان سهمیه 50 درصد را مطرح کردند و ما پیگیر موضوع شدیم و این سهمیه را برداشتیم، اما در مجالس بعد بار دیگر این مسئله به نام عدالت دنبال شد، سوال اینجاست که چرا سهمیه بندی جنسیتی در دوره های ارشد و دکتری انجام نمی پذیرد.

این نماینده اسبق مجلس در خصوص مفهوم برابری تصریح کرد: ما در چارچوب ارزش های اسلامی صحبت می کنیم و بنابراین زمانی که از برابری سخن می گوییم منظورمان این است که برابری در حقوق انسانی زن و مرد و نه چیز دیگری،پس باید به این نکته توجه کنیم که هر جامعه ارزش های خود را دارد و ما نیز براساس ارزش های دینی خود مفهوم برابری را تعریف می کنیم.

وی در خصوص الزام و اختیاری بودن حجاب نیز گفت: به کشورهای اسلامی نگاهی بیندازید در هیچ کدام از آنها حجاب اجباری نیست و تنها در کشور ماست که حجاب را اجباری کرده ایم؛ متاسفانه آنچه که امام مطرح کردند با آنچه که بعدها پس از ایشان دنبال شد همسان نبودند.

در ادامه این جلسه شریعتی در خصوص حجاب افزود: حجاب مسئله اجباری نیست ما می بایست مسئله حجاب را تبیین کنیم و حجاب حافظ کرامت و شخصیت انسانی است وحجاب تضمین کننده امنیت و شان ماست.

کولایی با اشاره به لایحه ترویج چند همسری در مجلس هفتم گفت: متاسفانه در مجلس هفتم لایحه ای به تصویب رسید که یکی از نتایج فوری آن متزلزل شدن بنیان خانواده بود.

وی تاکید کرد: چنانچه اقتصاد دچار مشکل شود با دو برنامه می توان آن را اصلاح کرد، اما چنانچه اخلاق زیر سوال برود دیگر نخواهیم توانست آن را اصلاح کنیم وبرخی به باور خودشان می خواستند برای زنانی که نمی توانستند ازدواج کنند سپر حمایتی فراهم کنند که این امر باعث شد میل به ازدواج در دختران ما کاهش یابد.

در پایان این جلسه شریعتی به لایحه حمایت از خانواده اشاره کرد و گفت: در این لایحه جایگاه زن و همسر اول لحاظ شده است، اما آنچه که مهم است این است که باید دید این مسائل معلول چه علت هایی هستند