یک جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به نقش رسانه در بازنمایی هویت زنان گفت: رسانهها باید جامعه و به ویژه زنان را از حقوق و تکالیف خود آگاه سازند؛ نکته مهمتر اینکه رسانهها باید مسائل و مشکلات زنان را به درستی مطرح کنند تا هم از مسئولان مطالبهگری داشته باشند و هم فرهنگ جامعه را اصلاح کنند.
امان الله قرایی مقدم، عضو هیات علمی دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا به نقش زنان در عرصه اجتماعی در طول تاریخ اشاره و اظهار کرد: در طول تاریخ همواره زنان حضوری فعال در همه زمینهها و به ویژه سطوح مختلف اجتماعی و اقتصادی داشتهاند؛ در واقع زنان در همه دوران محور اصلی فعالیتهای اقتصادی و تولیدی بودهاند. این حضور در همه تمدنها و جوامع به چشم میخورد. این مساله در کشور ما نیز نمود داشته است. در ایران زنان از دوران هخامنشی تا به امروز نقش مهمی در توسعه کشور در همه عرصهها داشتهاند.
وی افزود: مطالعه در تاریخ نشان میدهد در دوران هخامنشی حتی مسئولیت نیروی دریایی ایران بر عهده یک زن بوده است و حتی هم اکنون در برخی نواحی ایران مانند مناطق روستایی گیلان، کردستان، ایلام، خوزستان و... فعالیت زنان در تولید بیش از مردان بوده و مردان بیشتر نقش فروشنده این تولیدات را در بازار داشتهاند موضوعی که هنوز هم در این مناطق وجود دارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به نگرش سنتی نسبت به حضور زنان در عرصه اجتماعی گفت: نگرشی در جامعه وجود دارد که به دور از تحولات اجتماعی تنها نقش زن را در محیط خانه تعریف میکند و همین نگاه باعث شده همه چیز تحت تاثیر دیدگاه سنتی و مردسالارانه قرار بگیرد.
وی افزود: مردان در جامعه ما همواره نگران این موضوع هستند که زنان بازار کار را از دست آنها بگیرند. متاسفانه جامعه ما مرد سالار است و این دیدگاه بر همه موارد سایه افکنده تا آنجا که هنوز در برخی از نقاط کشور میبینیم حتی قوانین را هم تحت تاثیر قرار داده و زن در این مناطق جنس دوم محسوب میشود اما در کنار این نگاه سنتی و مرد سالارانه موجود در کشور متاسفانه رسانهها نیز به عنوان رابط میان دولت و ملت نتوانستهاند آن گونه که باید جایگاه واقعی و نقش اصلی زن در جامعه را به درستی تبیین کنند و میبینیم که رسانهها نیز مقهور این سیستم و فرهنگ نادرست شدهاند؛ از آن الگو میگیرند و رواج دهنده دیدگاه سنتی درباره زنان و خانواده بدون توجه به تغییرات اجتماعی هستند.
قرائی مقدم تصریح کرد: تمام رسانهها به ویژه رسانههای مکتوب و تصویری به عنوان رابط میان مردم و دولت و به جهت تاثیرگذاری که در جامعه دارند، باید پیشتاز تغییر فرهنگ نامناسب جامعه باشند. رسانهها باید جامعه و به ویژه زنان را از حقوق و تکالیف خود آگاه سازند؛ نکته مهمتر اینکه رسانهها باید مسائل و مشکلات زنان را به درستی مطرح کنند تا هم از مسولان مطالبهگری داشته باشند و هم فرهنگ جامعه را اصلاح کنند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید برنامهریزی درستی برای تبیین نقش زنان در اجتماع ( خانواده و محیط اجتماعی ) و بازنمایی هویت و جایگاه زنان صورت گیرد که این مهم میتواند از طریق برگزاری جشنوارهها با هدف گذاری درست جهت تبیین نقش رسانه در این عرصه نیز صورت پذیرد که انشالله برگزاری نخستین جشنواره زن، خانواده و رسانه به این مهم کمک خواهد کرد.