پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان در نشست علمی«حقوق شهروندی و حق تصدی زنان بر مناصب مدیریتی» با بیان اینکه بستر حقوقی و قانونی و ایدئولوژیکی برای مشارکت سیاسی مهیاست گفت: هیچ منع قانونی و خط قرمز ایدئولوژیکی برای حضور زنان در نهادهای فرادستی مانند حضور در مجلس خبرگان، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود ندارد.
نشست علمی«حقوق شهروندی و حق تصدی زنان بر مناصب مدیریتی» به همت دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامهطباطبائی با سخنرانی جواد نوروزی، رئیس شورای سیاستگذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی، مونس کشاورز، دبیر دبیرخانه دائمی کنگره حقوق شهروندی، زهرا پارساپور، مدیرکل سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی وزارت علوم، آناهیتا سیفی، مدیر نظارت و ارزیابی دانشگاه علامهطباطبائی، اکرم قدیمی، مدیرگروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، ندا گلیجانیمقدم، معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا، آرامش شهبازی، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بینالملل دانشگاه علامهطباطبائی، مرضیه قاسمپور، پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان و اعضای هسته پژوهشی مطالعات حقوقی زنان به مدیریت هدی غفاری،عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی و بینالملل، چهارشنبه، ۲ اسفندماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامهطباطبائی برگزار شد.
قاسم پور، پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان با بیان اینکه امروزه ما در حوزه زنان دچار فقر تئوری و نظریه هستیم زنان مدیر اگر از نظریههای جدید حوزه مدیریت اگاه نباشند، در اجرا موفقیت زیادی بدست نخواهند اورد زیرا میان مؤ لفه های اجرا و تئوری رابطه عرضی وجود دارد.
وی گفت: در هنجارهای مرجع معطوف به گفتمان و ادبیات امام خمینی(ره) و راهبردهای قانون اساسی بر ترغیب زنان در تصدی سطوح خرد و کلان مشارکتی اشاره داشت و تا سالها جز ء منابع و رو یکردهای سیاسی و فرهنگی مسولین بود اما به مرور زمان هر چه که گذشت ان مفاهیم تبینی وتفسیری ناظر برحقوق سیاسی زنان کم رنگ و نظریههای مبتنی بر پدرسالاری حقوقی و فرهنگی جایگزین شد .
این پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان در ادامه به دیدگاه قانون اساسی کشور به حق تصدی زنان بر مناصب مدیریتی اشاره کرد و گفت: شاخصهایی که قانون اساسی مطرح می کند در موارد مختلف
حق مشارکت سیاسی تاکید میکند.
قاسمپور گفت: مثلا در موضوع حضور زنان در مجلس، قانون اساسی هیچ منعی قائل نشده اوایل انقلاب حضور بانوان در مجلس به شرایط و اوضاع سیاسی ان زمان کم شمار بود تا جاییکه پس از افت و خیز های بسیار امروز حضور بانوان نماینده به ۱۷تن رسیده نکته مهم در کنار کمیت ؛ کیفیت حضور انان است وایا این حضور چقدر میتواند و توانسته بر موقعییت سایر زنان تاثیرگذار باشد
وی با بیان اینکه هیچ منع قانونی و ایدئولوژیکی برای حضور زنان در مجلس خبرگان، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود ندارد گفت: هر چنددر قانون اساسی صراحتا چنین پیش بینی وجود ندارد در عین الحال منع و قید جنسیتی بجز موارد محدود بچشم نمیخورد
بنابراین بستر حقوقی و قانونی برای مشارکت تاثیر گذار سیاسی زنان فراهم است اما در بازه عمل به این مطالبه روی خوش نشان داده نمیشود
این پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان اظهار کرد: حضور زنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیر به عنوان یک نهاد بالا دستی مشورتی بسیار مفید خواهد بود، اما متاسفانه بانوان دانش اموخته حقوق وفقه تا کنون نتوانستند به عضویت این نهاد کلان تصمیم ساز در ایند در مورد مجلس خبرگان هم با منع قانونی روبرو نیستیم، بانوان اشنا به فقه بواقع شایسته حضور در این مجلس بالادستی سیاسی حقوقی و فقهی هستند.
قاسمپور به رویکرد امام خمینی راجع به حضور زنان در مناصب مدیریتی اشاره کرد و گفت: هنجارهای موجود در ادبیات حضرت امام مانند «سیاست نه مردانه است نه زنانه» و «زنان باید در ساخت حکومت شرکت داشته باشند» بسیار جای تعمل دارد. اوایل انقلاب زنان بسیاری در مناصب سیاسی فعالیت مؤثر داشتند خانم دباغ که همراه حضرت آیتالله جوادی آملی برای مذاکره با گورباچف به شوروی سفر کردند همچنین خانم منیره گرجی که در مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی حضور تاثیر گذاری داشتند.
وی خاطر نستن کرد تحقیقات جامعهشناسی نشان میدهد اعتماد به نفس زنان در سطح مطلوبی نیست مردان از اینکه زنان مدیر مافوق آنها باشند، خوششان نمیآید، بسیاری این معضل را فرهنگی تلقی می کنند و بعنوان راهکا ر برون رفت به ابزار های فرهنگی متوسل می شوند.در حالیکه قانونگذاری مناسب میتواند جایگاه زنان را در این عرصه برای جامعه تبین و اشکار کند.
این پژوهشگر ارشد حوزه حقوق زنان در پایان گفت: محافظهکار بودن و ریسکپذیر نبودن و هزینه های سنگین فعالیت سیاسی از موانع ارتقاء سطوح مشارکت سیاسی آنها بشمار می اید منشور حقوق شهروندی هم با اگاهی از چالش های این حوزه در ماده ۱۱ ضمن تاکید به برابری فرصت ها در امور اجتماعی برای زنان زیرکانه خود را از فرصت مشارکت سیاسی زنان کنار کشیده و به این مطالبه بها نداده است.هرچند شهر وندی سیاسی را بطور عام فارغ از جنسیت در ماده ٥٤ پذیرفته است.